memebuy23buy

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1995
    • Turku

    Ja taas jatkan myllytyksestä ja siihen käytettävistä laikoista. Mulla on nyt parin laikan osalta semmoinen tutina, että laikka menee nopeammin (paljon nopeammin) rikki, kun yrittää sillä myllyttää aluetta, joka on pienempi kuin laikka tai niin kupera tai kovera, ettei laikka osu pintaan koko laikan alueelta.

    Ajattelin ton epäkeskon ostaessa, että 3” laikalla saisi lähes koko auton myllytettyä, mutta taitaa olla, niin että käytännössä ne (lähes) suorat isot pinnat saa. Muissa pienissä ja koverissa/kuperissa pinnoissa hajoaa laikka erittäin nopeasti.

    Onkos teillä jokin pienilaikkainen kone noihin hankalampiin kohteisiin, vai teettekö ne käsin? Ja jos käsin, niin miten tuo mahtaa onnistua ilman näkyviä jälkiä (vahinkoja) maalipintaan?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • mikkod
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 5207
      • Stadi

      Originally posted by Silmaauki View Post
      Ja taas jatkan myllytyksestä ja siihen käytettävistä laikoista. Mulla on nyt parin laikan osalta semmoinen tutina, että laikka menee nopeammin (paljon nopeammin) rikki, kun yrittää sillä myllyttää aluetta, joka on pienempi kuin laikka tai niin kupera tai kovera, ettei laikka osu pintaan koko laikan alueelta.

      Ajattelin ton epäkeskon ostaessa, että 3” laikalla saisi lähes koko auton myllytettyä, mutta taitaa olla, niin että käytännössä ne (lähes) suorat isot pinnat saa. Muissa pienissä ja koverissa/kuperissa pinnoissa hajoaa laikka erittäin nopeasti.

      Onkos teillä jokin pienilaikkainen kone noihin hankalampiin kohteisiin, vai teettekö ne käsin? Ja jos käsin, niin miten tuo mahtaa onnistua ilman näkyviä jälkiä (vahinkoja) maalipintaan?
      Mä kyllä ex-e93 vedin isoilla laikoilla kokonaan. Kahvojen alta toki käsin ja rätillä.

      Helkama S3000
      Myydään kutosen alustaosia
      This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

      Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1995
        • Turku

        Originally posted by mikkod View Post

        Mä kyllä ex-e93 vedin isoilla laikoilla kokonaan. Kahvojen alta toki käsin ja rätillä.

        Ei noissa kuvissa näkyvissä pinnoissa ollut ongelmia, mutta molempien puskurien alueella tuntui laippa hajoavan.

        Voi toki olla niinkin, että mö en vaan vielä osaa. Kun tässä olen hiukan miettinyt tekemisiäni, niin ehkä olen välillä ottanut laipan ilmaan siirtääkseni sen hankalan paikan yli, tai esim. jyrkän pokkauksen kohdalla keventänyt (liikaa?) pokkauksen yli siirtyessäni. Luulen, että pahiten se laikka saa siipeensä, kun sitä ilmassa pyörittää. Olen toki sitä pyrkinyt välttämään.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5142
          • Paimio

          Mitenkäs se sitten hajoaa? Repeytyy vai?
          Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
          Tosin itse vain vahan vedin en vielä kunnolla buleeraamaan lähtenyt.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1995
            • Turku

            Originally posted by TheRipper View Post
            Mitenkäs se sitten hajoaa? Repeytyy vai?
            Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
            Tosin itse vain vahan vedin en vielä kunnolla buleeraamaan lähtenyt.
            Yhdestä reunasta lähtee rikkoontumaan hiukan ja sitten aika nopeasti hajoaa lisää, kun ei ole tasapainossa. Pakko heittää pois, kun laikan reuna nauraa isosti repeydyttyään pohjasta irti.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1995
              • Turku

              Originally posted by TheRipper View Post
              Mitenkäs se sitten hajoaa? Repeytyy vai?
              Se mitä noita Ryobin laikkoja katselin ja kokeilin niin eipä niitä kyllä oikein mitenkään rikki saisi ainakaan maalipinnan käsittelyssä... Toki jos jotain teräviä reunoja tms on niin voi repeytyä.
              Tosin itse vain vahan vedin en vielä kunnolla buleeraamaan lähtenyt.
              Hmmm… jäin tätä miettimään. Sekin voi olla syypää, että peltien reunoissa tai ikkunalistojen lähellä olen ehkä liian ahneesti vetänyt liian lähelle sitä eritasossa olevaa reunaa, joka sitten osuu laikan ja laikan pohjan väliin ja saattaa rikkoa laikan siitä kohtaa.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1995
                • Turku

                Mulla on Autodudesta ostettu paketti, jossa on Tokyo DA laikkoja
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 5142
                  • Paimio

                  Itse en laikan reunalla kiillottanut yhtään vaan pelkästään pidin tasaisena. Vähän joutui konetta kääntelemään hassuihin asentoihin mutta hyvin meni. Eikä laikkaan jäänyt kyllä jälkeäkään. Voihan noidenkin laaduissa kyllä eroja olla. Nuo Ryobin omat ainakin tuntuu todella hyviltä.
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7181
                    • Forssa

                    Onko nopeuden säätöä?

                    Hiljempaa pyörien ei laikka repeydy. Joo kestää kauemmin saada hyvää jälkeä mutta jos ei vauhtia kestä niin ei muuta vaihtoehtoa ole.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2819
                      • Tampere

                      Kiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.
                      IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                      Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1995
                        • Turku

                        Nopeuden säätö on ja pienimmällä olen aina lähtenyt liikkeelle, levittänyt sillä aineen käsiteltävälle alueella ja vasta sitten hiukan lisännyt kierroksia ja painoa ja aloittanut myllytyksen.

                        Mut joo, kyllä tässä nyt on vika ollut enemmän tekijässä, kuin välineissä. Pitää opetella (lisää).
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1995
                          • Turku

                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Kiilloituskoneen epäkeskoliike soveltuu parhaiten tasaisille pinnoille, jossa laikka saa liikkua pinnan kanssa tasossa koko pinta-alallaan. Samalla siihen kohdistuva paine jakautuu tasaisesti. Sen sijaan suoravetolaite (nk. rotaryliike) sallii vähän käytetystä aikasta riippuen kanttailuakin ja toimii muodoltaan epäyhtenäisemmillä pinnoilla joustavammin, ja työskentelyyn valitulla tallallakin voidaan hieman vaikuttaa kuinka laikka seuraa työstettävän pinnan pinnan muotoja. Itselläni on tainnut matkan varrella hajota ainoastaan yksi laikka (CGn oranssi-hex vaahtomuovi juurikin 3" koossa) ja sekin enemmänkin mureni reunastaan kun en ollut jaksanut kumi- ja muita listoja teipata piiloon, kuin varsinaisesti repeytyi. Kolmen tuuman laikka on suhteellisen pienikokoinen koko auton kiilloittamiseen, mutta onnistuu tietysti silläkin. Laikan liike on pienemmästä halkaisijastaan johtuen nopeampaa, joten kokeilemalla täytyy hakea sopiva ajonopeus, koska nopeampi pyörimisliike kuormittaa laikkaa enemmän. Lisäksi laikan mahdollinen "vetely" pinnan työstämisen aikana kuormittaa laikkaa entisestään.
                          Listojen teippaus? Kerrohan tästä hiukan lisää? Miksi ja minkälaisella teipillä?
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17575
                            • Turku

                            Originally posted by Silmaauki View Post

                            Listojen teippaus? Kerrohan tästä hiukan lisää? Miksi ja minkälaisella teipillä?
                            Sinistä maalarinteippiä on jengi ainakin aiemmin käyttänyt.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1995
                              • Turku

                              Kumi- ja muovilistojen teippauksen ymmärrän, mutta teippaatteko te myös kromilistat? Tai lamput?
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1995
                                • Turku

                                Originally posted by Laku View Post

                                Sinistä maalarinteippiä on jengi ainakin aiemmin käyttänyt.
                                Mun eka reaktio tähän oli vähän sama, kuin joku olisi pyytänyt hakemaan ruudullista maalia.

                                En tähän ikään mennessä tiennyt, että sinistäkin maalarinteippiä on. Kaikkee uutta sitä oppii koko ajan.
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X