Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 773
    • Lappeenranta

    Originally posted by Kernwaffe View Post
    No esimerkiksi vw ID malliston akun esilämmitys pikalatausta varten on vasta tulossa tulevissa päivityksissä sama oli Ar "hudin" tapauksessa.

    Ioniq 5 taisi olla latauskäyrissä jotain säätöä yms.

    Lähinnä tarkoitin että nämä sähköautot ovat enemmän älypuhelimia renkailla, kun vanhat autot. Onko se huono vai hyvä asia, päättäköön jokainen itse.
    Kyllä softan määrä on autossa kuin autossa lisääntynyt valtavasti, ei se ole vain sähköautojen ominaisuus. Mulla meni G05:ssa ~4kk että softabugit poistuivat päivytyksin (yksi pajalla, kaksi etänä). Ei mitää ajamisen estävää, mutta vikoja kuitenkin.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      Originally posted by Kernwaffe View Post
      Lähinnä tarkoitin että nämä sähköautot ovat enemmän älypuhelimia renkailla, kun vanhat autot. Onko se huono vai hyvä asia, päättäköön jokainen itse.
      Nämä autot on olleet BMW:n kohdalla renkailla liikkuvia nintendoja jo F korisista eteenpäin.

      Rakentamisen laatu ja ratkaisut korealaisten tasolla, mutta kaiken tämän jos oppii hyväksymään niin asian ja merkin kanssa on voinut elää.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • JH.
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 781
        • PKS

        Onhan noi uusien autojen lastentaudit ärsyttäviä juttuja, mutta kehitysaikaahan ne sillä lyhentää. Vähän sama kun vaikka TSI/DSG-case. Markkinoille nopeesti pienellä riskillä, koska muuten testailuissa ja luotettavuuden hieronnassa menis herkästi vuosia lisää.

        Näkee noista laatuorientoituneista Japseista miten pahasti ne on alkanu lagaamaan monessa asiassa kun halutaan varmistaa luotettavuus viimeisen päälle ennen lanseerausta.
        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

        Käyttis i4 eDrive40
        Kesällä E36 M3
        Radalla E36 325i track day tool

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 773
          • Lappeenranta

          Originally posted by JH. View Post
          Onhan noi uusien autojen lastentaudit ärsyttäviä juttuja, mutta kehitysaikaahan ne sillä lyhentää. Vähän sama kun vaikka TSI/DSG-case. Markkinoille nopeesti pienellä riskillä, koska muuten testailuissa ja luotettavuuden hieronnassa menis herkästi vuosia lisää.

          Näkee noista laatuorientoituneista Japseista miten pahasti ne on alkanu lagaamaan monessa asiassa kun halutaan varmistaa luotettavuus viimeisen päälle ennen lanseerausta.
          Niin toisaalta hieman ihmetyttää, että mitä nuo sitten testaavat Saharassa tai pohjoisen hangilla, jos/kun nuo bugit tulee esiin jo muutaman päivän käytöllä ja muutaman sadan kilomerin matkalla.
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Niin toisaalta hieman ihmetyttää, että mitä nuo sitten testaavat Saharassa tai pohjoisen hangilla, jos/kun nuo bugit tulee esiin jo muutaman päivän käytöllä ja muutaman sadan kilomerin matkalla.
            Mä mietin tuossa, että testaavatko kaikki? BMW:n ja Porschen tiedän kurvailevan pohjoismaissa, Taycan oli vuoden 2020 TM:n valitsema talviauto. Mutta vaikka testaavat, niin ovatko ehtineet vetää perus-setit kun tämä sähköistymisbuumi ja tukipaketit kenties saatto tulla vähän yllättäen? Näkyy sit bugeina ja suunnittelun kömpelyyksinä, sekä komponenttipulana. Osin korona vaikuttaa, mut ehkei kaikkeen.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              Lyhyet sähköautoilukokemukset.

              A Better Routeplanner -sovelllus on loistava, sen kun laittaa carplaylla auton näyttöön, niin oma suunnittelutarve jää melkolailla navigointiin. Äpin saa suosimaan tiettyjä latureita, esim. kwh hinnoiteltua abc-latausta. Sovelluksen oma arvio rangen riittävyydestä on ollut vähän pessimistinen, mutta katsotaan miten pidemmällä aikavälillä asettuu.

              Fortumin, K-latauksen ja Helenin tägit kannattaa hommata, niillä lataustapahtumat jouhevampia kuin sovelluksilla ja kattavat varmaan 90% asemista. Fortum toimii melko monessa Rechargedin asemassa ja on halvempi. Helen taas toimii Virran asemissa.

              Minuuttihinnoittelu on aika surkea, pieni arvoitus mitä lataus maksaa. Ehkä tähän tulee muutos kun abc laittaa kilpailun käyntiin yli 1000 uudella latausasemalla.

              i3s:stä. Kenties korin hiilikuitukomposiitin takia rengasmelu on paljon alhaisempi kuin 1-sarjalaisessa, sekä ei juuri kovempi kuin 530e:ssä. S-malli on aavistuksen tukevampi kuin normi i. Tehoa erittäin mukavat vajaa 200hp ja auto menee melko vähällä energiaa. Pikalataus ollut näissä +0 keleissä 40kwh luokkaa. Auton on melko vakaa 100km/h ja jopa 120km/h vauhdissa, mutta ei toki 5er. tasoa.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15229
                • Ajamisen Iloa

                Sain nyt ensimmäisen oikean kokemuksen lataushybridin käytöstä kun kaveri pyysi koeajolle. Osti pakkatuoreen täyspitkän 740 että pääsi italian orista eroon. Könttänä 202000€ ilman autoveroa.



                Koeajolenkkimme suuntautui jonnekin Lidliin mistä löytyy ilmainen lataus kun niihin muihin kuulemma tarvitsee jonkun latauskortin mitä hänellä ei vielä ole.

                Ensimmäisessä lidlissä oli tyhjä vihreä ruutu mutta juuri se töpseli varattu jota olisi tarvittu, ihmeteltiin viisi minuuttia ja päätettiin jatkaa matkaa.
                Kuski totesi että tätä tää nyt sitten on ja laitettiin eleillä B&W kaiuttimiin vauhtia ja telkkarit pitkin autoa päälle.



                Telkkarista tuli kuitenkin sitä samaa mitä aina, ruutu kiinni ja tankille tankkaamaan bensaa välissä.



                Ajeltiin sitten parin kilometrin päähän toiselle Lidlille. Ja sieltä löytyikin juuri oikeanlainen töpsel, tosin seiskasarjalle hieman liian ahtaasta ruudusta.
                Mutta viereinen ruutu vapautui kun siitä lähti lataaja, selvästikin todennut saman jonka me totesimme auton siirron jälkeen että juuri se oikeanlainen töpseli ei täällä nyt toimi vaan punainen valo ja "kutsu sähkömies paikalle" luki ruudussa.

                Tässäkohtaa omistaja rupesi säätelemään ceramic bezel sarjalla varustettuja nappuloita ja auton sisäisellä hakukoneella löydettiin hajuvesiä.



                Tunnin tuloksettoman lataamokeikan jäljiltä ei enää luikeiden ruohoniittyjen luonnollisuus maistunut vaan tilalle ruuvattiin sitä itseään,
                numero kakkosen kultaisesta sviitistä tulisten aromien mysteeri. Tämä ei kuitenkaan johtunut edellisiltana syödystä Pizzasta vaan tuli ihan auton omasta reservistä.



                Puolentoista tunnin ämpyilyn ja kokonaisen 9km ajomatkan jälkeen päädyin takaisin kotiin. Kokemus oli juuri sellainen kuin olimme odottaneetkin.
                Taakse emme ehtineet vielä pötköttelemään lepotuoleille, se tulee sitten toisella kertaa.
                Last edited by Remotion; 17-01-2022, 19:51.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1016
                  • Pikis

                  Mainitsin joku kuukausi sitten että kävin koeajamassa Polestarin ja huomasin motarilla semmoista korvissa tuntuvaa jumputusta. Lueskelin äskettäin niiden foorumia ja huomasin että siellä oli porukkaa jota sama häiritsi ja mainitsivat että on tunnettu ongelma myös muissa hatchback sähkäreissä kuten Teslan Model S ja Y:

                  https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...e-help.205783/

                  Taitaa olla ongelma joka koskee polttiksiakin mutta aiheuttaakohan sitten sähkiksen muu hiljaisuus sen että tuo oikein korostuu? Omassa F36 en ole moista huomannut.
                  Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7045
                    • Forssa

                    Tesloissa lämpöongelmia: https://www.tivi.fi/uutiset/tv/b0c7b...=ampparit:6ea0

                    Työkaverin -21 Leaffissa samaa ongelmaa. Pakkasen laskiessa alle -18, ei lämmintä enää tulekaan kabiiniin. Käynyt useasti huollossa tämän ongelman takia. Huollossa vaan levittelevät käsiä ja väittävät että kaikki ok.
                    Oli sitten itse selvittänyt netistä että Leaffissa tämä ongelma on hyvin yleinen. Jotkut ovat löytäneet ratkaisuksi vaihtaa jonkin purkin kojelaudan sisältä, missä on anturointi sisäilman puhallukselle. PTC vastus vaihtunut päivitetyissä purkeissa ja pitäisi poistaa ongelma. Softalla kai tätä ei pysty kiertämään.
                    Että ei niitä talvisia olosuhteita ihan niin tarkkaan ennakoida ja asiakas on koekaniini.
                    Saa nauraa katketakseen kun toinen kahvipöydässä kertoo miten ajetaan sähköautolla 50km töihin ilman lämmitystä, varusteina pilkkihaalari ja muut lämpimät varusteet päällä.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1016
                      • Pikis

                      Originally posted by |foder| View Post
                      Tesloissa lämpöongelmia: https://www.tivi.fi/uutiset/tv/b0c7b...=ampparit:6ea0

                      Työkaverin -21 Leaffissa samaa ongelmaa. Pakkasen laskiessa alle -18, ei lämmintä enää tulekaan kabiiniin. Käynyt useasti huollossa tämän ongelman takia. Huollossa vaan levittelevät käsiä ja väittävät että kaikki ok.
                      Oli sitten itse selvittänyt netistä että Leaffissa tämä ongelma on hyvin yleinen. Jotkut ovat löytäneet ratkaisuksi vaihtaa jonkin purkin kojelaudan sisältä, missä on anturointi sisäilman puhallukselle. PTC vastus vaihtunut päivitetyissä purkeissa ja pitäisi poistaa ongelma. Softalla kai tätä ei pysty kiertämään.
                      Että ei niitä talvisia olosuhteita ihan niin tarkkaan ennakoida ja asiakas on koekaniini.
                      Saa nauraa katketakseen kun toinen kahvipöydässä kertoo miten ajetaan sähköautolla 50km töihin ilman lämmitystä, varusteina pilkkihaalari ja muut lämpimät varusteet päällä.
                      En tiedä onko i3 ohjelmistoissa ollut vastaavia juttuja aluksi mutta on hämmentävää lukea ongelmista ihan uusissa malleissa samaan aikaan kun ainakin meidän 8 vuotta vanha i3 pelittää hienosti. Tulee lämmintä ja kylmää silloin kun tarvii, oli kelit mitä tahansa. Lämpöpumppu surisee jonnekin -10 tienoille ja sitten lämpiää vastuksella.
                      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • Puistis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 849
                        • 09

                        Originally posted by |foder| View Post
                        Saa nauraa katketakseen kun toinen kahvipöydässä kertoo miten ajetaan sähköautolla 50km töihin ilman lämmitystä, varusteina pilkkihaalari ja muut lämpimät varusteet päällä.
                        Hyvä tietysti muistaa, että vika ja ominaisuus on eri asioita

                        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...nommin/8012086

                        "– Käytännössä nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä."

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1683
                          • vihti

                          Ei kai kukaan nykyään enää lähde aamuisin ilman että auto on ollu roikassa se 2h lämmityksessä tai sitten joku muu lämmitysvaihtoehto. Diesel bemarilla ilman esilämmitystä -20 lämpötilasta kestää lämmetä n.25km niin että hytissäkin tarkenee talvivaatteissa eli pätkäajoon sellasta ei kannata hommata

                          Ja nuo kaikki ilmaset jutut on pelkkää vedätystä, liidel lupasi olla myös hiilineutraali tänä vuonna, no miten meni?
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Originally posted by kooma View Post
                            En tiedä onko i3 ohjelmistoissa ollut vastaavia juttuja aluksi mutta on hämmentävää lukea ongelmista ihan uusissa malleissa samaan aikaan kun ainakin meidän 8 vuotta vanha i3 pelittää hienosti. Tulee lämmintä ja kylmää silloin kun tarvii, oli kelit mitä tahansa. Lämpöpumppu surisee jonnekin -10 tienoille ja sitten lämpiää vastuksella.
                            Vielä ei ole päässyt kunnon pakkasiin testaamaan omaa, mutta ainakin eilen -13,5 lämpötiloissa pyynnillä 20 tuli vakaasti sisätiloihin lämpöä. En ole myöskään kuullut lämpötilaongelmista.

                            Ja miten i3 lappiin? Pikkuakkuisella autollakin, tässä tapauksessa 42kwh pääsee lähes ja miksei lappiinki. Eilen ajoin 700km, tauot noin 150km välein. Toki latausaikaa syntyy laskennallisestikin parisen tuntia, nyt todellisuudessa kolme tuntia, osin ihan ajajasta riippuen. 35 minuuttia meni 15% - 90% latauksissa tällaisella nopeudella kuin 45-50kwh. Suhteellisesti paljon muuhun käyttövoimaan tai isoon akkuun ja suureen lataustehoon, mutta subjektiivisesti moni voi kokea kohtuullisena tai hyvänä.

                            Kempowerin laturit ovat parasta A-luokkaa, koska niistä näkee latauskäyrät ja tehot, sekä käytettävyys erinomainen. Alla kuvaa i3 120 latausnopeudesta. Takana pitkä ajo.

                            IMG_1762 by Joonas _, on Flickr
                            Last edited by ///Jone; 19-01-2022, 09:35. Reason: Pienennetty kuvaa
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1197
                              • Tyrnävä

                              Originally posted by kooma View Post
                              En tiedä onko i3 ohjelmistoissa ollut vastaavia juttuja aluksi mutta on hämmentävää lukea ongelmista ihan uusissa malleissa samaan aikaan kun ainakin meidän 8 vuotta vanha i3 pelittää hienosti. Tulee lämmintä ja kylmää silloin kun tarvii, oli kelit mitä tahansa. Lämpöpumppu surisee jonnekin -10 tienoille ja sitten lämpiää vastuksella.
                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Vielä ei ole päässyt kunnon pakkasiin testaamaan omaa, mutta ainakin eilen -13,5 lämpötiloissa pyynnillä 20 tuli vakaasti sisätiloihin lämpöä. En ole myöskään kuullut lämpötilaongelmista.
                              Lämmin on aina ollut i3:ssa autoon astuessa, kun pyynti on ollut asetettuna 21:een asteeseen. Alle -20…-25 asteessa on pitänyt lisätä pyyntiä asteen tai kaksi lämpimämmälle 10km maantieajon jälkeen, kun vähän alkanut tuntumaan viileämmältä, minkä jälkeen on taas ollut mukavan lämmintä.
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7045
                                • Forssa



                                Eipä se bemarinkaan lämmityslaite jaksa toimia.
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎