Originally posted by SkyMan
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Parin kk jälkeen edelleen itsellä todella positiiviset fiilikset Model S:stä. Auto on todella tilava sisä- ja tavaratiloiltaan. Takapenkillekin mahtuu loistavasti vaikk kolme aikuista istumaan, kun istuinpaikat on jaettu tasaisesti ja myös lattia on tasainen. Reisituki jää aikuisella vähän heikoksi, kun istuin on kohtuu lähellä lattiaa. Gen.2 etupenkit on todella miellyttävät istua ja löytyy reisi- ja sivuttaistukea reilusti eikä puudu paikat. Sisustan laatu Model S:ssä on ihan kelvollisella tasolla. Paljon yhdistelty nahkaa ja alcantaraa eikä sellaista halpaa natisevaa muovia ole. Ratin viikset ja ikkunakytkimet on laadukkaat (Lainattu Mersulta). Tykkään kanssa, kun Ässässä on myös kuljettajalle toi perinteinen mittaristonäyttö, niin ei tarvi vilkuilla keskinäytöstä nopeuksia jne. Tuon kuljettajan näytönkin sisällön saa personoitua mieleisekseen. Ajomelu samaa luokkaa mitä jossain bemarin 5-sarjalaisessa (kokemusta ainoastaan 19” talvirenkailla). Tavaratilaa varmaan henkilöautoista markkinoiden eniten? Vajaa 900L yhteensä etu- ja takatavaratila yhdistettynä. Vertailun vuoksi Volvo V90:ssä joka on iso farkku, on tavaratilaa 550L. Ajettavuus on samaa luokkaa mitä saksalaisilla kilpailijoilla. Itselle ensimmäinen auto missä ilma-alusta ja on kyllä miellyttävä! Model 3 ja Y on perus rautajousilla, että varmasti jo siltä osin tulee iso ero Model S:ään. Model S:n voimansiirto, elektroniikka ja alusta toimii kyllä ainakin talviajossa todella hyvin yhteen. Voit kelillä kuin kelillä survoa kaasun pohjaan ja auto pyrkii koko ajan hakemaan sen maksimaalisen pidon nykimättä tai venkoilematta. Varmaan toi auton iso omamassa ja alhainen painopiste edesauttaa myös, että auto kulkee kelissä ku kelissä suuntavakaasti. Suorituskyky ainakin tossa P90D:ssä oli myös itselle yksi ostokriteeri. 3s 0-100km/h tarkoittaa käytännössä sitä, että ihan sama mitä valoissa tulee rinnalle, niin kakkoseksi jää. Varttimaili menee halutessaan sinne 11s eli saman mitä F90 M5 Competition. Samoin 80-100km/h vauhdista ohituskiihtyvyys vetää vielä selän ihan kunnolla penkkiin eikä tarvi jäädä odottelemaan minkään ahtimen heräämistä. Negatiivisia pointteja tulee mieleen pari. MCU1 ajotietokone on nykymittapuulla hidas ja lagaa ajoittain. Tuohon löytyisi ratkaisu päivittää uudempi MCU2 Teslalla, mutta maksaa pyöreästi 2k€, että pärjään kyllä tuolla nykyisellä ja käytän tuon rahan johonkin järkevämpään. Toinen negatiivinen tulee noista ajovaloista, jotka on halvasti tehty ja teholtaan heikot. Päiväajovalot noista pimenee ja kannattaakin tarkistaa, jos on ostamassa, että molemmat valonauhat palaa kokonaan. Uusi umpio maksaa kuulemma 600€/kpl tällä hetkellä. Valoteho ei ole lyhyissä eikä pitkissä kovinkaan kummoinen vaikka ledit onkin. Selkeästi huonommat mitä saksalaisilla kilpailijoilla eli joku nätti ledbar voisi olla hyvä upgrade. Tesla päivitti Model S:ään umpiot uudempiin matrix-tyyppisiin vasta nyt vuodelle 2022. Mutta siinä nyt pähkinän kuoressa mitä ajatuksia herännyt. Plussaa vielä noista jo yllä mainituista Tesla sovelluksesta, käyttöjärjestelmästä ja muunneltavuudesta. Onhan Model S selkeästi kalliimpi auto mitä Model 3 niin uutena kuin käytettynä, että siinä mielessä on syytä odottaakin parempaa. Jälkikäteen hankintaa miettien olisin oman auton hinnalla saanut lähes uuden i4 M50:n, mutta päädyin kuitenkin 6 vuotta vanhaan Model S:ään koska koin sen paketin palvelevan omia tarpeita/toiveita paremmin ja koen, että Teslalla on edelleen sähköauton suunnittelu ja toteutus parhaiten hanskassa. Eli jos paketti kiinnostaa, niin käy koeajolla. Jos ei muuta niin saa ainakin perspektiiviä. Model S:n suositeltava minimi se 90D jolla saa jo 400-450km todellista rangea. Siitä ylöspäin sitten P90D, 100D/Long Range ja P100DLast edited by Esko; 06-04-2022, 18:51.
-
Kiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
Tuntuisi, että ainakin lyhyellä aikavälillä (n. pari vuotta) sweet spot ostaa sähköauto oli juuri ennen Ukrainan sotaa, mutta vieläkin ehtii. Tai ehkä sähkäreiden hinnat olleet suht samalla tasolla ainakin niissä mitä itse seurasin, mutta polttiksien hyvitykset vähän sukeltaneet. Tesla nostaa Model3 hintojaan tälle vuodelle Saksassa aika rajusti, eiköhän tule muuallakin samoja korotuksia. Polestar samaten huhuiltu korottavan hintoja ja 2023 muutokset ovat käytännössä vain ulkovärejä, vanteita ja sisustan värivaihtoehtoja. Mutta komponenttipulan takia ei välttämättä saa kaikkia varusteita, ainakin matriisivalot on kiven alla. En tiedä mitä ajatuksia on muilla merkeillä tulevista hinnoista, luulisi että ei ainakaan laske koska kysyntä kasvaa ja tarjonta/saatavuus heikkenee.
Eli nykyiset 21 ja 22-malliset pitänee aika hyvin hintansa kun vähän käytetyt/lähes uudet yksilöt ovat haluttuja ja monelle hyvä vaihtoehto tehdastilauksen sijaan?
Comment
-
Tästähän oli suht hyvä suomalainen testikeissivideo, jossa vastakkain olivat Tesla 3 Performance ja i4 M50. Bemari ei voittanut kisoista kuin "lumella 0-50 km/h" -skaban mutta silti Teslakuski totesi tällä hetkellä valitsevansa mieluummin Bemarin kuin Teslan ihan auton yleisen fiiliksen vuoksi. Ja Tesla ihan siisti auto mun mielestä mutta ei siinä mielessä, että omaan talliin tulisi ainakaan tällä hetkellä.Originally posted by SkyMan View PostKiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Nyt kun mainitsit, niin piti itsekin kaivaa video youtubesta. Ihan hauska vertailu vaikka vähän kotikutoinen, kun varsinkin lumitesteissä pitäisi olla samanlaiset uudet renkaat molemmissa jne. Varmasti i4 on laadukkaampi ja paremman näköinen sisältä päältä kuin Model 3 poislukien toi naurettava possun nokka i4:ssa. Omasta mielestä toi Model 3 on tehty jo liian pelkistetyksi sisältä/päältä ja kaipaisi kuljettajalle omaa näyttöä tai vaihtoehtoisesti HUD voisi toimia kanssa. Alustan osalta i4:n ilmapussit takana on selkeä plussa mukavuuden ja kuormauksen kannalta.Originally posted by PNM2 View PostTästähän oli suht hyvä suomalainen testikeissivideo, jossa vastakkain olivat Tesla 3 Performance ja i4 M50. Bemari ei voittanut kisoista kuin "lumella 0-50 km/h" -skaban mutta silti Teslakuski totesi tällä hetkellä valitsevansa mieluummin Bemarin kuin Teslan ihan auton yleisen fiiliksen vuoksi. Ja Tesla ihan siisti auto mun mielestä mutta ei siinä mielessä, että omaan talliin tulisi ainakaan tällä hetkellä.
i4:n piti olla täysverinen sähköauto, mutta todellisuudessa siitä tuli polttomoottoriautosta muutettu sähköauto. Lopputuloksena on turhaa painoa ja sitä kautta suurempi kulutus ja heikosti hyödynnetut tilaratkaisut. Itse pitänyt isona plussana Model S:ssä ja 3:ssa, että tavaratilaa löytyy niin keulasta konepellin alta ja takana myös lattian alta. Samoin tasainen lattia takapenkillä on todella iso plussa eikä tarvi tapella kenen tarvii istua keskellä. i4:ssa ei ole Model 3:sta reilusti isommasta konepellistä huolimatta saatu mahtumaan litraakaan tavaratilaa, kun sähköjärjestelmiä on ripoteltu sinne ristiin rastiin mihin saatu mahtumaan. Ei se sähkömoottori ole kuitenkaan sen isompi kuin normaali vaihdelaatikko polttomoottoriautossa, niin melkoista tilan ja painon haaskausta, kun ei ole päästy hyödyntämään keulaa millään lailla. Itse takakontti on kohtuullisen kokoinen ja lattian allakin olisi tilaa, mutta sen tilan täyttää iso subwoofer-kotelo käytännössä kokonaan. i4:n iso takaluukun kansi on kyllä reilusti mukavampi lastauksessa kuin Model 3:n perinteinen porrasperäluukku kuten ylläkin todettiin. i4:ssa on vielä täysin tarpeettomasti kardaanitunneli viemässä tilaa takapenkiltä. Björn Nylandin koeajoa i4 M50:stä katselin, kun kävi puntarilla, niin kuljettajan kanssa omamassa 2400kg. Vertailun vuoksi Tesla Model 3 Performance/Long Range samalla mittarilla on ollut kuljettajan kanssa 1940kg eli melkein 500kg vähemmän. Jos i4 olisi varta vasten tehty sähköautoksi eikä polttomoottoriauton koriin, niin tuskin paino olisi lähimainkaan samaa luokkaa. Tuollainen omamassa asettaa myös omat haasteensa eritoten alustan osien kestävyydelle, mutta uskoisin BMW:n huomioineen tuollaiset seikat. Katselin myös R Symonssin kulutusvertailua Model 3 Performance vs. i4 M50, niin BMW kulutti pyöreästi 30% enemmän sähköä mitä Tesla. Osa tuostakin erosta syntynee varmasti jo pelkästään painoerosta ja loput sitten voimansiirron ja ilmanvastuksen eroista, mutta ero on melkoinen! Varsinkin pitkää matkaa ajaessa erot alkaa olla todella merkittäviä, kun muutenkin parjataan sähköautojen huonoja rangeja. Katsellut myös noita kiihdytysvideoita, niin on ollut jännä huomata, että i4 M50 tuntuu lähtevän eritoten eturenkaat sutien liikkeelle joka testissä oli sitten kuiva tai märkä asfaltti mitä taas Model 3 Performance ei tee ja tuo näkyy myös heti sekuntikellossa. Samoin ”kaasuun” vastaamisen viiveestä monet valittaneet i4:ssa, kun se ei ole sähköautomaisen välitön. Noissa varmasti vielä BMW:n insinööreillä hienosäätöä tuleville vuosille mitkä varmaan korjaantuneekin faceliftin yhteydessä viimeistään.
Tuossa omia ajatuksia mitä i4 on herättänyt. Aion kyllä käydä tuollaisen koeajamassa, kun sellainen mahdollisuus tulee täälläpäin. i4 jäi itsellä harkinnan asteelle, mutta eipä Model 3:nkaan täyttänyt niitä ostokriteerejä, jotka itselle asetin. Ehkä seuraavan sukupolven sähköauto BMW:ltä on vihdoin puhdas sähköauto eikä painoarvo suunnittelupöydällä ole enää polttomoottoriautoissa.Last edited by Esko; 07-04-2022, 13:09.
Comment
-
i4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Mä ostin nyt i4 viimeisen 3vk odotuksen ajaksi model 3 perfin, lähinnä siksi että saisi tosiaan verrattua näitä kunnolla keskenään. En aio kiinnittää huomiota itselle toisarvoisiin asioihin kuten säilytystilaan.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
Mikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.Originally posted by pyroz View Posti4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
Täyttä totta ja rehti mielipide. En tiedä renkaiden merkkiä. Orkkisvanteistus ainakin oli eli luulis että orkkis rengaskoko.Originally posted by isolohko View PostMikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Onhan tuota kolmosTeslan meluisuutta käytännössä joka ikisessä koeajossakin moitittu mitä on vastaan tullut.Originally posted by isolohko View PostMikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Itse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Näin näitä nähdään eri tavalla. Itseäni ei se näyttö sytyttänyt yhtään. Päinvastoin se ärsytti, kun lasipyyhkijöitäkin piti kytkeä päälle sen kautta.Originally posted by 205/65-15H View PostItse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
Model S ja X:ään tuli nyt Plaid-päivityksen yhteydessä toi vastamelutoiminto eli etupenkeissä on mikrofonit jotka tallentaa melua ja sen pohjalta luodaan vastamelua kaiuttimista. Vielä aika laihasti tullut infoa miten toimii vai onko enempi beta-vaiheessa alkuun. Joskus autossa katsellut elokuvia pädiltä vastamelukuulokkeilla ja silloin vasta huomaa kuinka paljon sitä kohinaa autossa on, kun kuulokkeet ottaa pois.Originally posted by 205/65-15H View PostItse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.
Model 3:een tuli muuten refreshin yhteydessä tuplalasit. Esim. Lasien väleissä on joku akustinen kalvo jne. Ilmeisesti hitusen parantunut tuon myötä toi ajometeli, mutta ei mitenkään selkeä ero ole. Vaikka on hienoa, että auto on käytännössä hartialinjasta ylöspäin pelkkää lasia, niin asettaa kyllä omat haasteensa juuri tuolle sisämetelille, kun kovaa ikkunapintaa on paljon.
Comment
-
Tässä nyt reilu viikon ajellut model 3:lla, ja mulla ei ole tässä melun suhteen mitään valittamista. Ehkä on kuulossa vikaa, tai kun ei tiedä paremmasta, mut aika samanlainen on kuin edellinen f30:kin. Tykkään kyllä kaikinpuolin autosta, HUD:n kun olisivat vielä laittaneet.
Comment
Comment