Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • peLoGo?
      BTCF Member
      • Jul 2012
      • 374
      • Vaasa

      Originally posted by zakspeed View Post
      Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.
      Tämäkin on hyvä muistaa / Hyvä pointti

      Originally posted by Laku View Post
      I4 vie käytännössä koko budjetin.
      Minusta ei vie. Uutena hinnat alkaen 59k€ ja pian niitä alkanee saada jo vaikkapa Saksasta myös vähän käytettynä. Mutta uusikin käsittääkseni hyvillä vakiovarusteilla, niin hinta kaksilla renkailla olisi mahdollista painaa 60k pintaan. Kyllä kakkosautoksi löytyy jo jotain valikoimaa siellä 20k€ hintaluokassa.
      BMW G31 540iA xDrive B58 -18
      BMW F31 320iA xDrive LCI -19
      Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
      Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
      Ex. BMW F10 530dA -10
      Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
      Ex. BMW E34 518i M43 Touring
      Ex. BMW E60 525i -04

      BimmerCode & BimmerLink + ENET

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17509
        • Turku

        Originally posted by peLoGo? View Post
        Tämäkin on hyvä muistaa / Hyvä pointti


        Minusta ei vie. Uutena hinnat alkaen 59k€ ja pian niitä alkanee saada jo vaikkapa Saksasta myös vähän käytettynä. Mutta uusikin käsittääkseni hyvillä vakiovarusteilla, niin hinta kaksilla renkailla olisi mahdollista painaa 60k pintaan. Kyllä kakkosautoksi löytyy jo jotain valikoimaa siellä 20k€ hintaluokassa.
        Ihan köyhillä perusvarusteilla i4 eDrive40 Espoon Laakkonen tarjosi 77300€ plus kulut että kyllä täytyy sanoa, että olen vahvasti eri mieltä.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • peLoGo?
          BTCF Member
          • Jul 2012
          • 374
          • Vaasa

          Originally posted by Laku View Post
          Ihan köyhillä perusvarusteilla i4 eDrive40 Espoon Laakkonen tarjosi 77300€ plus kulut että kyllä täytyy sanoa, että olen vahvasti eri mieltä.
          Hinnastossa väärä hinta e40 perusvarusteilla?
          BMW G31 540iA xDrive B58 -18
          BMW F31 320iA xDrive LCI -19
          Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
          Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
          Ex. BMW F10 530dA -10
          Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
          Ex. BMW E34 518i M43 Touring
          Ex. BMW E60 525i -04

          BimmerCode & BimmerLink + ENET

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            Originally posted by peLoGo? View Post
            Hinnastossa väärä hinta e40 perusvarusteilla?
            Tarjous sähköpostissani.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • SkyMan
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2008
              • 518
              • Sirius

              Tässä se taas nähdään, miten meitä on niin moneen junaan ja toiselle karvalakki on toiselle hyvin varusteltu. Itse konfiguroin tuollaisen 40e mallin ja ruksin siihen erilaiset vanteet, aktiivivakkarin, harman kardonit, adaptiivisen alustan ja jotain ihan pientä. Hinta jäi johonkin 64k€ pintaan. Mielestäni auto oli noin varsin hyvin varusteltu. Laservaloja jäin miettimään. En siis ymmärrä, miten tuo auto voi olla 77k€ hintaisena köyhilä perusvarusteilla.
              Coffee isn´t my cup of tea

              Comment

              • Demz
                Bimmer Rookie
                • Jun 2016
                • 112
                • Helsinki

                Originally posted by peLoGo? View Post
                Hinnastossa väärä hinta e40 perusvarusteilla?
                Itseasiassa kun menet sivuille ja rakennat, niin oletusarvoinen hinta on muistaakseni 71k. Siinä piti hieman nähdä vaivaa, että sai ruksittua noita "automaattisia" varusteita pois, jotta päästiin 59k tasolle. Helkkarin riisuttu siitä kyllä tulee, mutta pärjännee jos ei ihan liikaa vaadi melko yksinkertaisiakaan lisähärpäkkeitä... Talvirenkaat vanteineen toki tulisi tuohon vielä päälle. Muutamia tonneja till, niin alkaa jo saamaan kohtuullisilla kamoilla. Alle 70k kyllä anyways saisin itse ihan mieluisan vaihtoehdon.

                Comment

                • brainsurgery
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1355
                  • Helsinki

                  Edit: tulikin jo yläpuolella

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17509
                    • Turku

                    Originally posted by SkyMan View Post
                    Tässä se taas nähdään, miten meitä on niin moneen junaan ja toiselle karvalakki on toiselle hyvin varusteltu. Itse konfiguroin tuollaisen 40e mallin ja ruksin siihen erilaiset vanteet, aktiivivakkarin, harman kardonit, adaptiivisen alustan ja jotain ihan pientä. Hinta jäi johonkin 64k€ pintaan. Mielestäni auto oli noin varsin hyvin varusteltu. Laservaloja jäin miettimään. En siis ymmärrä, miten tuo auto voi olla 77k€ hintaisena köyhilä perusvarusteilla.
                    Riippuu tietysti, millaisiin autoihin on tottunut.

                    Kyse oli Charged Plus-mallista metallivärillä ja sisustasta piti maksaa lisää. N. 3000€ tarvikkeet päälle. Ei nyt ihan minimivarustus, mutta downgreidaus nykyiseen autooni kuitenkin.
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3517
                      • Raisio

                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.

                      Tämä laskutoimitus lliian vaiken monille, edullisempaa ostaa 60t€ auto kuin että toinen auto kuluttaa 5-10€/100km enemmän ja arvo laskee vielä hurjemmin mitä sillä vanemmalla.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Tämä laskutoimitus lliian vaiken monille, edullisempaa ostaa 60t€ auto kuin että toinen auto kuluttaa 5-10€/100km enemmän ja arvo laskee vielä hurjemmin mitä sillä vanemmalla.
                        Kun pyritään olemaan objektiivinen, niin omenaa verrataan omenaan. i4 verrataan vastaavaan polttoaineella toimivaan ajoneuvoon.


                        Hieman laskelmaa mitä eroa kuitenkin käytännössä:

                        Laskin: 15tkm/vuosi (30tkm/vuosi)
                        - 7l/100km*2,2€/l*150 = 2310€/vuosi (4620€/vuosi)
                        - 25kwh/100km*0,15€/kwh*150 = 563€/vuosi. (1125€/vuosi)

                        10-vuodessa
                        - "bensa": 23100 euroa. (46200 euroa)
                        - Sähkö: 5630 euroa. (11250 euroa)

                        Erotus noin 18 000 euroa (30tkm/vuosi 35 000 euroa). Pieni summa? Se kunkin arvostuksesta riippuvaista. Kuitenkin kun verrataan "omenaa omenaan", niin sähköajoneuvolla säästää merkittävästi.

                        i4 arvonalenema on tuona aikana varmaan 15 % laskeva aina 10%.
                        - uutena 60 000 euroa. 10-vuoden päästä 16200 euroa. (300tkm ajettuna varmaan alle 10k€)

                        Erotus noin 44 000 euroa (50k€). Pieni summa? Se kunkin arvostuksesta riippuvaista. Uudella autolla ajaminen tai edes 1-2-vuotta vanhalla tuskin koskaan säästöasia.
                        Last edited by ///Jone; 11-03-2022, 15:58. Reason: Muutettu lukemia realistisemmiksi / ottaen huomioon lataushäviöitä.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3517
                          • Raisio

                          Näissä laskelmissa monta tekijää mutta perussuunta näkyy, mutta polttoaine on ns tasahintaista, kun taas sähköauton lataaminen kodin ulkopuolella maksaa moninkertaisesti ja kulukorotus vain kasvaa pidemmällä käydessä eli pakko ladata kallista pikasähköä.

                          Muuten laskelmat itsepetosta tältä osin.
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • Juhi
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 154
                            • Espoo

                            Originally posted by ritariässä View Post
                            Näissä laskelmissa monta tekijää mutta perussuunta näkyy, mutta polttoaine on ns tasahintaista, kun taas sähköauton lataaminen kodin ulkopuolella maksaa moninkertaisesti ja kulukorotus vain kasvaa pidemmällä käydessä eli pakko ladata kallista pikasähköä.

                            Muuten laskelmat itsepetosta tältä osin.
                            Riippuu kenen operaattorilla lataa, kWh-pohjaiseen hinnoitteluun pakko mennä jos meinaavat pärjätä alalla ja hinnat pysyy kohtuullisena.

                            Vertailuna peukkubaarin lataus (AC 0,2 eur / kWh ja DC 0,25 eur /kWh). Tämä toki tämän hetken hinta ja paikalliset osuuskaupat viime kädessä saa vapaasti hinnoitella.

                            Pointtina se, että pikalatauksen moninkertainen hinta on harhaanjohtava.
                            Harraste: E30 325i M-Tech II -90
                            Käyttis: G31 540i xDrive -18

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.
                              Tässä tullaankin siihen, että mitä lasketaan ja mitä perusteita itsellään pitää.

                              Jos meinaa nykyisellä autolla ajella sen 28 vuotta, niin ei tuon laskennan mukaan kannata sähköautoa hankkia vaan sen takia, että saisi sähköauton. Ei välttämättä kannata harkita muutenkaan, jos ei ole autoa päivittämässä.

                              Mutta jos onkin sellainen tilanne, että on joka tapauksessa aikeissa päivittää autoa. Siinä kohtaa olisikin hyvä miettiä se investointi, jonka on valmis tekemään ja sen perusteella miettiä sitten niitä vaihtoehtoja.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3517
                                • Raisio

                                Originally posted by Juhi View Post
                                Riippuu kenen operaattorilla lataa, kWh-pohjaiseen hinnoitteluun pakko mennä jos meinaavat pärjätä alalla ja hinnat pysyy kohtuullisena.

                                Vertailuna peukkubaarin lataus (AC 0,2 eur / kWh ja DC 0,25 eur /kWh). Tämä toki tämän hetken hinta ja paikalliset osuuskaupat viime kädessä saa vapaasti hinnoitella.

                                Pointtina se, että pikalatauksen moninkertainen hinta on harhaanjohtava.
                                Peukkubaarilla hinnat edullisimmasta päästä joten monessa paikassa maksaa enemmän.
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎