Varmaan itselläkin menee kiihdytellessä korvat lukkoon, niin kuulostaa kohtuulliselta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Esko View PostOminaisuuksia tulee koko ajan lisää, niin tulisi melko epämiellyttävä nappiviidakko kojelaudassa, jos kaikille toiminnoille loisi fyysisen napin. Sama homma huomattiin puhelimissa 15 vuotta sitten, kun ominaisuudet lisääntyi, syntyi kosketusnäytölliset puhelimet. Kaikki oli taas loogista ja selkeää. Ei sinullakaan taida mikään Doro tai Nokia 3110 olla käytössä?Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.
E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista
Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.
Noin muutoin en omaa Teslaa kohtaan mitään angstia. Olen ajanut, olen istunut kyydissä enkä valitettavasti tykännyt. Se on kokonaisvaltaisesti ... voidaanko sanoa liian kaukana tulevaisuudessa omaan makuuni. Haluan ajaa autoani itse, haluan säätää tiettyjä asioita ihan itse, haluan autooni esimerkiksi normaalin mittariston - en mitään yhdellä keskusnäytöllä kaikki fontilla 11 -touhua.
Hankin muutaman vuoden vanhan bemarin lippulaivan jossa pitäisi olla markkinoiden parhaimpia HUD:a, 75% suurempi kuin edellisessä (F01) seiskassa ja sitä rataa. Siitä *itun HUD:sta ei saa mitään selvää ajettaessa esimerkiksi vasta-aurinkoon. Öisin se loistaa naaman edessä iloisesti 75% edeltänyttä mallia suurempana, niin suurena että oli pakko laittaa bemarin "pikavalikkonäppäimiin" toiminto sen kytkemiseksi päälle / pois.
Samoin jo tuossakin autossa (G12 seiska) on minusta jäätävä määrä mitä erilaisinta valosaastetta, noita yli 10" näyttöjä ja muuta suoraan näkökentässä. Heikentää ja väsyttää pitkän matkan ajamista vrt. normaali mittaristo. Saabilla ei ihan turhaan ollu ns. "black panel" -nappia (joka pimensi kaiken pl. nopeusmittarin) ja tutkimustietoa hajavalon vaikutuksesta hämäränäköön / pimeässä ajoon jo 1980-luvulla.
Tesla on kaikilta ominaisuuksiltaan "tech nerdille" varmaan nelipyöräisten märkä päiväuni, mutta ihmiselle jota ei voisi vähempää kiinnostella auton (tai älypuhelin, tietokoneen, ym.) jatkuva päivittely / räplääminen / säätäminen / sen kanssa touhuaminen niin tuo suunta ei vain napostele. Vaikka osaan tehdä ja säätää IT-puolella aika paljon. Geneerisesti muotoillen itse en haluaisi, että autosta tulee supertietokone jonka kyydissä istutaan tuijottelemassa jotain näyttöpäätteitä. Saan (joudun) itse istumaan töiden puolesta 8-9h päivässä näyttöpäätteen edessä pikseleitä tuijottaen, se on aivan riittävästi.i8 '14
Comment
-
-
^Tesla (erityisesti Model 3) on suunniteltu Kalifornian sulalle kestopäällysteelle.
Pari esimerkkiä:
- Winter improvement by Tesla ei tuonut juuri mitään parannusta sisätilojen lämmön hallintaan
- Karmittomat ikkunat (ajatus hyvä, toteutus huono)
- Pop-up ovenkahvat
- Pyyhkijät ja niiden käyttäminen ilman, että räpeltää keskinäyttöä ei onnistu
- Regenerointi ja siitä puuttuva äly
- Sisämelu
Tesla on varsin hyvä sähköauto, mutta välttävä auto.Harraste: E30 325i M-Tech II -90
Käyttis: G31 540i xDrive -18
Comment
-
-
Pyyhkijöitä voi käyttää ilman keskinäyttöä, painamalla vasemman viiksen päästä saa lyhyellä painalluksella kertapyyhkäisyn ja pidemmällä painamisella veden kanssa, joilloin huitaisee useamman kerran. Samalla avautuu keskinäyttöön vasempaa alanurkkaa pyyhkijöiden pikavalikko, jossa off, 1-4 ja auto. Automaattiasetus on perseeztä, ei juurikaan reagoi edessä ajavan nostattamaan sumuun ja roiskeisiin maantiellä ja kaupungissa kevyessä sateessa joskus pyyhkii hullun lailla. Eli ei taida Kalicorniassa sataa vettä.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View PostHyviä pointteja, mutta mielestäni liika on liikaa. Laitetaan 100 ihmistä ajamaan autoa ja vaikkapa kytkemään pyyhkijät / persegrilli / radio / Spotify / whatever päälle tai pois, niin vähintään 90%:a tekee sen nopeammin, turvallisemmin, sujuvammin fyysisen napin kuin valikoissa ja alivalikoissa seilailun kautta. Tästä on ihan tutkimusdataa, kuinka ihmisen "lihasmuisti" toimii alitajuisella tasolla ns. tutuissa asioissa tai ympäristöissä, esimerkiksi tutun auton tutut fyysiset kontrollit.
Toissapäivänä tuli Oulussa varmaankin koeajossa oleva musta i4 M50 vastaan ja oli kyllä livenä tosi hienon näköinen. Jospa parin vuoden päästä tuollaisen pystyisi hankkimaan.
Comment
-
-
Nyt on muutama päivä 3 perf ollut ajossa. Lyhyesti, en yhtään ihmettele että nuo myy perkeleesti, vaikka autossa on kyllä BMW tottuneelle melkoisia puutteita, ikäviä(halpoja) ääniä, parkkeeratessa rattia veivaessa vaihtuu kanavat ja volyymit menee tappiin yms häröilyä noiden ratissa olevien säätimien takia.
Kovin helposti tuota näyttöä oppii lääppimään, mutta kovin helposti tuohon yleiseen laaduttomuuden tunteeseen ei totu. Corollasta/muusta kansanautosta siirtyessä ei hyppy ole näiden osalta ole iso.
Kulutus on ainakin ruudulla pieni, mutta tämä ja range on itselleni aivan yhdentekevää.
Jokatapauksessa, odotan kyllä sitä päivää että i4 tulee ja kaupat tästä 3sta on jo sovittu.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Noni, alle vaihtui tänään X3 plugari 530e tilalle. Aika erilaiselta tämä taas tuntuu kun on Msport alusta, leveät nakit ja sport ohjaus.
En ollut käyttänyt Bemun appia pitkään aikaan niin huomasin ilokseni, että sinne oli tullut lataushistoria. 3100kWh oli viime vuonna kokonaisuudessaan ladattu ja matkaa tehty sen n. 15tkm. Lataus aina illalla/öisin + aina kotiin tultua auto letkuun kiinni. Kuukausitasolla oli mennyt 211-341 juissia akkuun. Ei siis montaa euroa mene tuohon lataukseen edes nykyisillä hinnoilla. Hyvin vähän tuli käytettyä esilämmitystä auton ollessa johdossa kiinni.
3.4l/100 + 27,3kWh oli loppulukemat. Saas nähdä millaisiin lukemiin tällä X3:lla pääsee.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View Post3.4l/100 + 27,3kWh oli loppulukemat. Saas nähdä millaisiin lukemiin tällä X3:lla pääsee.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostNoita lukemia en kyllä millään usko. Tuo 27,3kWh on itsessään lukema jolla pystyisi ajamaan kelissä kuin kelissä. Joten minne sen lisäksi 3,4L/100km on mennyt?F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by rizzo View PostTämä on kyllä aivan totta, mutta jännä ois nähdä mites sitten onkaan "tulevaisuuden asiakkailla", eli esim. 2000-luvulla syntyneillä :think Voi ollakin että mennään jo aika 1:1.
Pädin ruuvaaminen blankkoon kojelautaan on satoja kertoja halvempi kuin suunnitella ja valmistaa hienot haptiset kytkimet mitä pystyy käyttämään intuiitiolla, irroittamatta katsetta ja vaikka hanskat kädessä. Oli sitten sähköauto tai ei, sähköautossa vaan taitaa olla tuo integraatio pidemmällä muutenkin, joten niissä halpuutus korostuu koska jokainen toiminto on joka tapauksessa tietokoneella ohjattu sähkövempain.
Fyysiset hallintalaitteet, kuten muutenkin mitkään fyysiset kokemukset tulevat olemaan "meta" maailman ulkopuolista luksusta. Köyhät ja keksiluokka tullaan upottamaan entistä enemmän pelkkään virtuaalihöttöön ja aidot kokemukset, kuten esim oikea moottorin ääni, tai ylipäätään ajaminen jää vain harvojen herkuksi. Nyt kun näissä näytöissä oli vielä uutuudenviehätystä tech-orientoituneille niin asia oli ehkä pari vuotta vielä toisinpäin. Nyt ollaan selvästi vedenjakajakohdassa.
Luulen että osaan sähköautoista tulee nappulat takaisin, Bugattin uudet mallit ovat hyvä esikuva toimivasta sisustasta. On monipuoliset mutta minimalistiset ohjain tatit ja pari nappulaa, mutta kunkin keskeisen toimintoryppään ohessa on oma parin sentin näyttö joka kertoo säädetyn datan. Eli voi säätää nappulasta irroittamatta katsetta tiestä, ja sitten kun sopiva hetki niin vilkaista ja varmistaa.
EVO lehden autojournalisti Jethro Bovingdon kirjoitti tästä loistavasti:
"‘You will never need Lane Assist more than when trying to deactivate Lane Assist in a Volkswagen ID.3’"
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View Post...
Pädin ruuvaaminen blankkoon kojelautaan on satoja kertoja halvempi kuin suunnitella ja valmistaa hienot haptiset kytkimet mitä pystyy käyttämään intuiitiolla, irroittamatta katsetta...
Luulen että osaan sähköautoista tulee nappulat takaisin, Bugattin uudet mallit ovat hyvä esikuva toimivasta sisustasta. On monipuoliset mutta minimalistiset ohjain tatit ja pari nappulaa, mutta kunkin keskeisen toimintoryppään ohessa on oma parin sentin näyttö joka kertoo säädetyn datan. Eli voi säätää nappulasta irroittamatta katsetta tiestä, ja sitten kun sopiva hetki niin vilkaista ja varmistaa.
https://www.evo.co.uk/volkswagen/id3...eactivate-lane
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View PostEipä sitä padiä tarvitse niin määräänsä enempää ajossa hiplata, saanut aivan liikaa arvoaan enempää huomiota. Mutta sinänsä, Elonin ajatusmaailmassa mikä tahansa käyttäjän input on error prone, eli mahdollisimman paljon he pyrkii automatisoimaan.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostNoita lukemia en kyllä millään usko. Tuo 27,3kWh on itsessään lukema jolla pystyisi ajamaan kelissä kuin kelissä. Joten minne sen lisäksi 3,4L/100km on mennyt?2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostNiin, siis auton kokonaiskulutus on tuo. Bensa + sähkö.
Originally posted by TheRipper View PostNo varmaan sinne moottoriin...eihän hybridillä pysty sähköllä loputtomiin ajelemaan.
Kokonaiskulutus toimii hybridissä näin:
Aja 100km pelkällä sähköllä, bensaa 0l/100km, sähköä 24kWh/100km
Aja 100km pelkällä bensalla, bensaa 6l/100km, sähköä 0kWh/100km
Yhteensä 200km ajettu kulutuksella 3l/100km bensaa ja 12kWh/100km sähköä.Last edited by PNM2; 15-04-2022, 07:26.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostJoo, vähän samaa mieltä eli todella kova sähkönkulutus, jos jokaisella sadalla kilometrilla on kulunut 27,3 kWh sähköä bensan lisäksi. Mulla menee pelkällä sähköllä ajaessa maksimissaan 25 kWh ja sitten kun ajetaan bensalla, sähkönkulutus tietysti putoaa rankasti.
Tässä nyt ollaan lukemissa, joita voisi verrata vaikka N47:n 15l/100km -lukuun.
Kokonaiskulutus toimii hybridissä näin:
Aja 100km pelkällä sähköllä, bensaa 0l/100km, sähköä 24kWh/100km
Aja 100km pelkällä bensalla, bensaa 6l/100km, sähköä 0kWh/100km
Yhteensä 200km ajettu kulutuksella 3l/100km bensaa ja 12kWh/100km sähköä.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Comment