Originally posted by TheRipper
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Aijai...tuo N20 taitaa vissiin olla harvinaisen susi moottori...taitaa olla lähellä N47 jo hajoamistieheydeltään?Originally posted by |foder| View PostHybridi mutta kerron tapauksen töistä. X5 hybridi. Hankinnan jälkeen sai ajaa alle vuoden kun meni akkupaketti vaihtoon. Se meni tehtaan takuun piikkiin.
Nyt pari vuotta myöhemmin syttyi öljyvalo ja pysäytti heti tiensivuun. Korjaamo sanoo koneen olevan selvä ja uusi/ehjä kone tilattu.
Viime talvena jo kyselin että pitääpäs kone rumaa ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Meneekö vielä sentään takuuseen moottori?
Leave a comment:
-
Hybridi mutta kerron tapauksen töistä. X5 hybridi. Hankinnan jälkeen sai ajaa alle vuoden kun meni akkupaketti vaihtoon. Se meni tehtaan takuun piikkiin.
Nyt pari vuotta myöhemmin syttyi öljyvalo ja pysäytti heti tiensivuun. Korjaamo sanoo koneen olevan selvä ja uusi/ehjä kone tilattu.
Viime talvena jo kyselin että pitääpäs kone rumaa ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Leave a comment:
-
Kiitos selvennyksestä. Tuo plus malli kiinnostaa, ei ole montaa tarjolla nyt. Täytyy oma laittaa myyntiin piakkoin ja katsoa meneekö kaupaksi…🤔Originally posted by Esko View PostRaven on tekninen/varuste päivitys ns. faceliftaus joka tuli 2019. Long Range korvasi vanhan 100D:n 2019. Long Range Plus tuli 2020 jossa toimintamatka kasvoi about 100km Long Rangeen verrattuna.
Leave a comment:
-
Raven on tekninen/varuste päivitys ns. faceliftaus joka tuli 2019. Long Range korvasi vanhan 100D:n 2019. Long Range Plus tuli 2020 jossa toimintamatka kasvoi about 100km Long Rangeen verrattuna.Originally posted by jori View PostVäliin sähköauto asiaa ettei mene täysin riitelyksi 😉
Osaako joku kertoa mitä eroa on Teslan Model S long range raven ja plus malleilla?
Leave a comment:
-
Väliin sähköauto asiaa ettei mene täysin riitelyksi 😉
Osaako joku kertoa mitä eroa on Teslan Model S long range raven ja plus malleilla?
Leave a comment:
-
Näyttää olevan vaikeaa on ymmärtää, että erilaiset ajotarpeet ratkaisevat sen, onko sähköautoilu vaivattomampaa tai sopiiko se ylipäänsä jollekin. Sä selkeästi et vielä ymmärrä tätä, kun taas toisinpäin moni itseni mukaanlukien ymmärtää täysin, ettei sähköauto ole sulle hyvä ratkaisu tällä hetkellä. Yritä vähän laajentaa maailmankuvaasi äläkä pidä omaa autoilutilannettasi mitenkään yleispätevänä. Trollaamisen mahdollisuuttakaan en laske pois, sen verran laput silmillä vaikutat kirjoittavan täysin asiaanliittymättömine mikkoalataloineen.Originally posted by Macke View PostSoon kauhhe hyvä että sait muutamasta rivistä ennustettua koko ajoprofiilini ja että sun ajattelu ei selkeestikään ole mustavalkoista. Halvempaa käyttökustannuksiltaan on sähköautoilu tällä hetkellä, mutta vaivattomampaa se ei kyllä ole "tankkausten" ja matkantaittamisen osalta vaikka pihviä kuinka kääntelisi. Mikko Alatalokin on Mikko Alataloa vaikka kuinka sinisankaisten lasien läpi asiaa kattelisi.Last edited by PNM2; 01-05-2022, 08:51.
Leave a comment:
-
Sanotaanko tähän vaikka näin:”Onko sinulla perusteltu parannusehdotus, vai oletko itse osa ongelmaa?” Toki - each of its own!Originally posted by Macke View PostKun nyt kerta quottaat niin quottaanpa takaisin. Joo, mä käyn välillä lapissa. Mulla on myös mökki tuolla noin 300km päässä missä ei ole juoksevaa vettä, viemäröintiä tai minkäänlaisia sähköjä.
Että kun nyt seuraavan kerran tunnet tarvetta jeesustella, niin koita sisäistää että on ihmisiä joille tollanen sähkövispilä ei sovi niinku mitenkään käytäntöön eikä sielunmaisemaan. Ei tämä ole muutoksen pelkoa, ihan realiteettien kanssa näitä asioita puntaroin.
Good on you että sulla on fyrkkaa vuokrailla autoja, mulla on perse kipeenä pitkän aikaa kun käytän nelihenkistä perhettä viikonkin lapissa.
Leave a comment:
-
Kai sitä muutaman rivin voi parin viikon sähköautoilu kokemuksella jo kommentoida..
Omaan ajoprofiiliin tämä sopii täydellisesti. 95% ladataan kotona ja täytyy sanoa että on kyllä vaivatonta. Arkiajossa ei tarvitse "muistaa" käydä tankilla, vaan auto on käytännössä aina lähtövalmiina pihassa. Malliksi valikoitui iX3 koska tilaa piti löytyä tarvittaessa 4+turvakaukalo. I4 oli liian pieni ja toki saatavuus huono kun auto piti saada heti. Tesla ei ollut vaihtoehto. Tykkään kovasti tästä, kaikki toimii kuten muissakin bemareissa, ainoastaan voimalinja on sähköinen.
Mökille on matkaa 280km ja sinne pääsee lataamatta matkalla. Mökillä ei ole sähköjä mutta eipä tuo iso ongelma ole laittaa auto lataukseen siksi aikaa kun käy marketista ruuat hakemassa. Ja 3kk ikäinen juniori pitää huolen että taukoja on pidettävä 2-3h välein joten matka-aika ei siitä pitene kun samalla voi aina ladata kun hoitaa teknisen osuuden kuntoon juniorille.
Leave a comment:
-
Soon kauhhe hyvä että sait muutamasta rivistä ennustettua koko ajoprofiilini ja että sun ajattelu ei selkeestikään ole mustavalkoista. Halvempaa käyttökustannuksiltaan on sähköautoilu tällä hetkellä, mutta vaivattomampaa se ei kyllä ole "tankkausten" ja matkantaittamisen osalta vaikka pihviä kuinka kääntelisi. Mikko Alatalokin on Mikko Alataloa vaikka kuinka sinisankaisten lasien läpi asiaa kattelisi.Originally posted by PNM2 View PostJa tässä alleviivataan mustavalkoinen ajattelu. Kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto olisi sulle sopiva laite, jos ajelet usein 600km siivuja ilman omaa latausmahdolisuutta tai kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto sopiva vaihtoehto kaikille. Osuin aika hyvin oikeaan arvauksessa, millaisella ajoprofiilillla näitä "laturilla kuluu elämä hukkaan" -kirjoituksia postaillaan.
Osa ihmisistä arvostaa eri asioita kuin sä. Osa ihmisistä osaa myös ajatella asioita isossa kuvassa. Kerran vuodessa Lapinreissulla matkan kestäminen kauemmin ei välttämättä haittaa, jos 363 päivää vuodessa autoilu on vaivattomampaa ja huomattavasti halvempaa.
Leave a comment:
-
Nimenomaan oma käyttö kannattaa laskea ja miettiä rauhassa, ja tehdä päätökset sitä kautta. Meillä kun perheessä on enemmän kuin yksi auto ja rahallisesti onnistuu että yksi niistä on lyhyen rangen sähkis (i3) niin se on mainio valinta siihen. Mutta ei meillä voisi käytännössä olla pihassa pelkkiä i3:sia. Reilut pari vuotta kun se on tuossa ollut niin olen kypsytellyt ajatusta että vaihtaisiko sen pitkän rangen sähkikseen tai vaihtaisi yhden noista dieseleistä semmoiseen mutta sähkisten valikoima on vielä niin rajallinen että päätös venyy. Sillä välin koukullinen 4wd diesel + i3 yhdistelmä toimii oikein hyvin.Originally posted by |foder| View PostEn käy lapissa, enkä aja myöskään pelkästään kauppaan ja takaisin.
Nykyinen kottero kulkee tankillisella ~500km ja lisää saa saman verran toimintasädettä 10min pysähdyksellä. Tarvitsenko tätä rangea joka päivä? En.
Sähkikseen siirtyminen omalta osalta jäänyt rangen riittämättömyyteen. i3 kyttäsin aikani ja tein laskelmia ja totesin ettei kyseisen kikottimen range riitä edes rexillä.
Toki rahalla saa isomman rangen omaavan sähkiksen. Toistaiseksi rahaa ei ole riittävästi.
Jään odottamaan milloin esim i4 hinnat laskevat järkevälle tasolle. Ehkä 5-8v päästä? :think
Toistaiseksi mennään helpommalla vaihtoehdolla.
Leave a comment:
-
En käy lapissa, enkä aja myöskään pelkästään kauppaan ja takaisin.
Nykyinen kottero kulkee tankillisella ~500km ja lisää saa saman verran toimintasädettä 10min pysähdyksellä. Tarvitsenko tätä rangea joka päivä? En.
Sähkikseen siirtyminen omalta osalta jäänyt rangen riittämättömyyteen. i3 kyttäsin aikani ja tein laskelmia ja totesin ettei kyseisen kikottimen range riitä edes rexillä.
Toki rahalla saa isomman rangen omaavan sähkiksen. Toistaiseksi rahaa ei ole riittävästi.
Jään odottamaan milloin esim i4 hinnat laskevat järkevälle tasolle. Ehkä 5-8v päästä? :think
Toistaiseksi mennään helpommalla vaihtoehdolla.
Leave a comment:
-
Nimenomaan. Kyseisellä matkalla aikaa taukoihin menee bensiinikäyttöisellä autolla meidän tapauksessa per suunta 45min - 1h ja nyt pienellä sähkö autolla 1,5tuntia niin en katastrofaaliseksi nähnyt tilannetta.Originally posted by Macke View PostEtkö sä just kirjoittanut että sulla oli 1,5 tuntia tosta siivusta piuhassa roikottamista per suunta? Kyllä mun suu olis aivan muualla kuin messingillä jos tolleen olisi pakko tehdä. Se olis totaalisesti norsunvitulla.
Etenkin, kun tiedän markkinoilta tarvittaessa löytyvän sähköautoja joilla ei auton rajoitteiden takia tarvitseisi pitää yhtään taukoa ko matkalla.
Eikä 120€ säästö per matka pahalta tunnu myöskään.
Leave a comment:
Leave a comment: