Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • |foder|
    replied
    Valitettavasti jo nyt ydinvoiman rakentaminen takkuaa eikä ihan heti ole näköpiirissä helpotusta sähkönhintaan.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.

    Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
    Nousee...

    Jos Suomessa olisi vaikkapa 1.5 miljoonaa sähköautoa nykyisten lisäksi, karkeasti laskettuna sähkön kulutus vuositasolla nousisi n. 6.6 TWh (22 kWh/100 km, keskimäärin 20 tkm/vuosi). 2019 kokonaiskulutus oli 81 TWh Suomessa joten puolet henkilöautokannasta sähköistämällä vuosikulutus nousisi n. 8%. toisaalta taas kulutuksen ennustetaan nousevan muutekin, liekkö uusien tuulivoimaloiden kapasiteetti riittää korvaamaan muun kasvun ja vanhempien poistuman...

    Toisaalta sitten kun joskus Suomessa on 1.5 miljoonaa sähköautoa liikenteessä niin niiden uusimpien keskikulutus tuskin enää silloin on 22 kWh/100 km...

    Toivottavasti Pyhäjoen atomisärkijä saadaan rakennettua valmiiksi jollain järkevällä aikataululla. Sähkön omavaraisuus olisi kyllä hyve.

    Jos nyt vähänkään osaan laskea niin 1200 MWh tuottavalla reaktorilla tuotettaisi n. 2.4 miljoonan henkilöauton sähköt...
    Last edited by MajorDrake; 04-05-2022, 08:46.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Olihan tästä juuri pari kuukautta sitten tehty avoimet laskelmat. Noin puolen vuoden ajan suomi on hyvinkin omavarainen sähkön osalta. Sitten kun on lämmityskausi, jäädäänkin nippanappa plus miinusnollalle ja kun on kunnon pakkaset, ostetaan kallillaa tuontisähköä reilusti.

    Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.

    Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
    Pyhäjoelle tai muualle kuudes ydinvoimala pystyyn niin ei ole enää tarvetta tuontisähkölle.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Olihan tästä juuri pari kuukautta sitten tehty avoimet laskelmat. Noin puolen vuoden ajan suomi on hyvinkin omavarainen sähkön osalta. Sitten kun on lämmityskausi, jäädäänkin nippanappa plus miinusnollalle ja kun on kunnon pakkaset, ostetaan kallillaa tuontisähköä reilusti.

    Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.

    Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Ei vielä tullutkaan tässä keskustelussa esiin sähkön ja fossiilisen polttoaineen tuotantopaikkojen ja kulurakenteen erot. Sähköä voi tuottaa Suomessa ja kulut joita sen tuotosta syntyy ovat mahdollisesti hyvin erilaisia kuin fossiilisissa polttoaineissa. Mainitut seikat taas vaikuttavat siihen kuinka paljon valtion kirstuu tulee rahaa. Eikö puhuta miljardeista rahaa, joka menee öljyntuottajamaihin…tulevaisuudessa ei mene.

    Toisaalta Suomessa jalostetaan öljyä ja on jalostettu kauan. Jokunen miljardi siitäkin on verotuloina ja suoraan osinkoina valtion kassaan kertynyt näiden vuosien aikana..

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Euroopan mittakaavasssa suomessa on vielä halpaa sähköä ja sähköautoilun myötä sähkönkulutus kasvaa...kyllä sähköstä sitten pitää sama veroprosentti saada kuin polttoaineista.

    Voi olla että olen yltiöpessimistinen tässä asiassa mutta jos suomi jotain osaa tehdä hyvin se on verotus.
    Sähkön hinta on Suomessa Euroopan keskitasoa tai hieman alle ja sitä kalliimpaa sähkö on, mitä etelämmäs mennään eli esim Pohjois-Euroopassa ollaan aika normitasolla. Hintapiikkien aikaan kuten esim viime joulukuussa Suomessa oli Euroopan kalleinta sähköä.

    Onko sähkönkulutuksen kasvu jotenkin huono asia sähköyhtiöille? Miten sähkönkulutuksen kasvu liittyy sähkön verotukseen, joka koostuu siirron yhteydessä perittävästä sähköverosta (sisältää valmisteveron ja valtion huoltovarmuusmaksun) sekä alvista, joka peritään sähköstä, siirrosta, sähköverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Valmisteveroa toki voisi nostaa, mutta sähkön siirtohinta on jo nyt kaikkien hampaissa. Sähköä myyvät ja siirtävät yksityiset sähköyhtiöt ja verotuksesta päättää valtio. Toki voi laskea, paljonko sähköveron nosto tämänhetkisestä ykkösluokan 2,79372 c/kWh:sta koko Suomen ykköskategorian kulutuksella pitäisi olla, jotta katetaan aikanaan sähköautoilun vuoksi vähentyneen polttonesteiden käytön luoma verotarve. Tämäkin toki osuisi kaikkiin ihmisiin eikä vain sähköautoilijoihin tai autoilijoihin yleisesti.

    En todellakaan väitä, ettei sähköautoilu jonkin verran kallistu mutta näillle esityksille voisi antaa jotain esimerkkejä eikä vain kirjoittaa toistensa kanssa epäloogisia lauseita peräkkäin.
    Last edited by PNM2; 04-05-2022, 11:35.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    En sun viestiä lainannut, oli ihan toinen joka aloitti ennustamaan että nousee paljon ja pian..

    Autoilun kustannukset tulevat nousemaan. Mutta nouseeko sähköauton kulut fossiilin tasolle ja lähivuosina niin en usko. Toki varsinkin prosentteina sähköautoilun hinta tulee nousemaan. Toivottavasti Arkadianmäellä laitettaisiin menot tulojen mukaan niin ei tarvitsisi verottaa kansalaisia hengiltä
    Ei vielä tullutkaan tässä keskustelussa esiin sähkön ja fossiilisen polttoaineen tuotantopaikkojen ja kulurakenteen erot. Sähköä voi tuottaa Suomessa ja kulut joita sen tuotosta syntyy ovat mahdollisesti hyvin erilaisia kuin fossiilisissa polttoaineissa. Mainitut seikat taas vaikuttavat siihen kuinka paljon valtion kirstuu tulee rahaa. Eikö puhuta miljardeista rahaa, joka menee öljyntuottajamaihin…tulevaisuudessa ei mene.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Mulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.
    IF ja Pop taisi olla ainoa yhtiöt, jotka antoi suoraan nettisovelluksesta hinnan ja oli juuri luokassa 1000-1100€. Itsellä on kuitenkin kaikki vakuutukset Fenniassa, niin soitto tutulle vakuutusnaiselle, niin sai tosta puristettua alaspäin hintaa vielä keskittämisetuineen yms.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Mulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.
    Aika sama kuin G05 X5 e45.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Mulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Omassa Model S:ssä 750€ Fenniassa täyskasko tuulilasivakuutuksen kera. Veli hommasi juuri Model 3 Long Rangen ja sille Fenniasta täyskasko ja tuulilasivakuutus pyöreesti 1000€. Yllätys oli toi, että Model 3 oli kalliimpi, mutta toki uudempi autokin.
    Model 3 ymmärrän kun katsoo miten niillä täällä pk-seudulla ajaa tietyt ryhmät. Ja niitä myös vuokra käytössä täällä ja täysin älyvapaata kaahaamista vuokra peleillä.

    Model S alustavasti varattu huomiselle ja katsotaan kuinka käy 😅

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by jori View Post
    Mites Esko vakuutukset? Ilmeisesti aika kovat Tesloissa ��
    Omassa Model S:ssä 750€ Fenniassa täyskasko tuulilasivakuutuksen kera. Veli hommasi juuri Model 3 Long Rangen ja sille Fenniasta täyskasko ja tuulilasivakuutus pyöreesti 1000€. Yllätys oli toi, että Model 3 oli kalliimpi, mutta toki uudempi autokin.
    Last edited by Esko; 03-05-2022, 18:09.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Johan tässä nytkin sorsitaan sähköautoilijoita ajoneuvoveron kanssa, kun hybrideissä maksat CO2-päästöjen perusteella, niin sähköautoissa vero arvotaan painon mukaan. Esim. G30 530e autovero on about 100€/vuosi, niin Model S:stä sai maksaa 200€. Eihän noi isoja rahoja ole, mutta hölmöä silti.
    Mites Esko vakuutukset? Ilmeisesti aika kovat Tesloissa 🤔

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Johan tässä nytkin sorsitaan sähköautoilijoita ajoneuvoveron kanssa, kun hybrideissä maksat CO2-päästöjen perusteella, niin sähköautoissa vero arvotaan painon mukaan. Esim. G30 530e autovero on about 100€/vuosi, niin Model S:stä sai maksaa 200€. Eihän noi isoja rahoja ole, mutta hölmöä silti.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    En sun viestiä lainannut, oli ihan toinen joka aloitti ennustamaan että nousee paljon ja pian..

    Autoilun kustannukset tulevat nousemaan. Mutta nouseeko sähköauton kulut fossiilin tasolle ja lähivuosina niin en usko. Toki varsinkin prosentteina sähköautoilun hinta tulee nousemaan. Toivottavasti Arkadianmäellä laitettaisiin menot tulojen mukaan niin ei tarvitsisi verottaa kansalaisia hengiltä
    Aivan joo meni huti. Oma veikkaus siis tosiaan on, että autoilun kuluja nostetaan kauttaaltaan. Eli polttisten kulut nousee entisestään. Eihän se tue viher-agendaa, että rokotettaisiin päästöttömästi ajavia yksinään...

    Leave a comment:

Working...
X