Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Valitettavasti jo nyt ydinvoiman rakentaminen takkuaa eikä ihan heti ole näköpiirissä helpotusta sähkönhintaan.
-
Originally posted by |foder| View PostJos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.
Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
Jos Suomessa olisi vaikkapa 1.5 miljoonaa sähköautoa nykyisten lisäksi, karkeasti laskettuna sähkön kulutus vuositasolla nousisi n. 6.6 TWh (22 kWh/100 km, keskimäärin 20 tkm/vuosi). 2019 kokonaiskulutus oli 81 TWh Suomessa joten puolet henkilöautokannasta sähköistämällä vuosikulutus nousisi n. 8%. toisaalta taas kulutuksen ennustetaan nousevan muutekin, liekkö uusien tuulivoimaloiden kapasiteetti riittää korvaamaan muun kasvun ja vanhempien poistuman...
Toisaalta sitten kun joskus Suomessa on 1.5 miljoonaa sähköautoa liikenteessä niin niiden uusimpien keskikulutus tuskin enää silloin on 22 kWh/100 km...
Toivottavasti Pyhäjoen atomisärkijä saadaan rakennettua valmiiksi jollain järkevällä aikataululla. Sähkön omavaraisuus olisi kyllä hyve.
Jos nyt vähänkään osaan laskea niin 1200 MWh tuottavalla reaktorilla tuotettaisi n. 2.4 miljoonan henkilöauton sähköt...Last edited by MajorDrake; 04-05-2022, 08:46.
Leave a comment:
-
Originally posted by |foder| View PostOlihan tästä juuri pari kuukautta sitten tehty avoimet laskelmat. Noin puolen vuoden ajan suomi on hyvinkin omavarainen sähkön osalta. Sitten kun on lämmityskausi, jäädäänkin nippanappa plus miinusnollalle ja kun on kunnon pakkaset, ostetaan kallillaa tuontisähköä reilusti.
Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.
Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
Leave a comment:
-
Olihan tästä juuri pari kuukautta sitten tehty avoimet laskelmat. Noin puolen vuoden ajan suomi on hyvinkin omavarainen sähkön osalta. Sitten kun on lämmityskausi, jäädäänkin nippanappa plus miinusnollalle ja kun on kunnon pakkaset, ostetaan kallillaa tuontisähköä reilusti.
Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.
Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
Leave a comment:
-
Originally posted by ///Jone View PostEi vielä tullutkaan tässä keskustelussa esiin sähkön ja fossiilisen polttoaineen tuotantopaikkojen ja kulurakenteen erot. Sähköä voi tuottaa Suomessa ja kulut joita sen tuotosta syntyy ovat mahdollisesti hyvin erilaisia kuin fossiilisissa polttoaineissa. Mainitut seikat taas vaikuttavat siihen kuinka paljon valtion kirstuu tulee rahaa. Eikö puhuta miljardeista rahaa, joka menee öljyntuottajamaihin…tulevaisuudessa ei mene.
Toisaalta Suomessa jalostetaan öljyä ja on jalostettu kauan. Jokunen miljardi siitäkin on verotuloina ja suoraan osinkoina valtion kassaan kertynyt näiden vuosien aikana..
Leave a comment:
-
Originally posted by TheRipper View PostEuroopan mittakaavasssa suomessa on vielä halpaa sähköä ja sähköautoilun myötä sähkönkulutus kasvaa...kyllä sähköstä sitten pitää sama veroprosentti saada kuin polttoaineista.
Voi olla että olen yltiöpessimistinen tässä asiassa mutta jos suomi jotain osaa tehdä hyvin se on verotus.
Onko sähkönkulutuksen kasvu jotenkin huono asia sähköyhtiöille? Miten sähkönkulutuksen kasvu liittyy sähkön verotukseen, joka koostuu siirron yhteydessä perittävästä sähköverosta (sisältää valmisteveron ja valtion huoltovarmuusmaksun) sekä alvista, joka peritään sähköstä, siirrosta, sähköverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Valmisteveroa toki voisi nostaa, mutta sähkön siirtohinta on jo nyt kaikkien hampaissa. Sähköä myyvät ja siirtävät yksityiset sähköyhtiöt ja verotuksesta päättää valtio. Toki voi laskea, paljonko sähköveron nosto tämänhetkisestä ykkösluokan 2,79372 c/kWh:sta koko Suomen ykköskategorian kulutuksella pitäisi olla, jotta katetaan aikanaan sähköautoilun vuoksi vähentyneen polttonesteiden käytön luoma verotarve. Tämäkin toki osuisi kaikkiin ihmisiin eikä vain sähköautoilijoihin tai autoilijoihin yleisesti.
En todellakaan väitä, ettei sähköautoilu jonkin verran kallistu mutta näillle esityksille voisi antaa jotain esimerkkejä eikä vain kirjoittaa toistensa kanssa epäloogisia lauseita peräkkäin.Last edited by PNM2; 04-05-2022, 11:35.
Leave a comment:
-
Originally posted by _nixu_ View PostEn sun viestiä lainannut, oli ihan toinen joka aloitti ennustamaan että nousee paljon ja pian..
Autoilun kustannukset tulevat nousemaan. Mutta nouseeko sähköauton kulut fossiilin tasolle ja lähivuosina niin en usko. Toki varsinkin prosentteina sähköautoilun hinta tulee nousemaan. Toivottavasti Arkadianmäellä laitettaisiin menot tulojen mukaan niin ei tarvitsisi verottaa kansalaisia hengiltä
Leave a comment:
-
Originally posted by Thmas View PostMulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.
Leave a comment:
-
Mulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.
Leave a comment:
-
Originally posted by Esko View PostOmassa Model S:ssä 750€ Fenniassa täyskasko tuulilasivakuutuksen kera. Veli hommasi juuri Model 3 Long Rangen ja sille Fenniasta täyskasko ja tuulilasivakuutus pyöreesti 1000€. Yllätys oli toi, että Model 3 oli kalliimpi, mutta toki uudempi autokin.
Model S alustavasti varattu huomiselle ja katsotaan kuinka käy 😅
Leave a comment:
-
Originally posted by jori View PostMites Esko vakuutukset? Ilmeisesti aika kovat TesloissaLast edited by Esko; 03-05-2022, 18:09.
Leave a comment:
-
Originally posted by Esko View PostJohan tässä nytkin sorsitaan sähköautoilijoita ajoneuvoveron kanssa, kun hybrideissä maksat CO2-päästöjen perusteella, niin sähköautoissa vero arvotaan painon mukaan. Esim. G30 530e autovero on about 100€/vuosi, niin Model S:stä sai maksaa 200€. Eihän noi isoja rahoja ole, mutta hölmöä silti.
Leave a comment:
-
Johan tässä nytkin sorsitaan sähköautoilijoita ajoneuvoveron kanssa, kun hybrideissä maksat CO2-päästöjen perusteella, niin sähköautoissa vero arvotaan painon mukaan. Esim. G30 530e autovero on about 100€/vuosi, niin Model S:stä sai maksaa 200€. Eihän noi isoja rahoja ole, mutta hölmöä silti.
Leave a comment:
-
Originally posted by _nixu_ View PostEn sun viestiä lainannut, oli ihan toinen joka aloitti ennustamaan että nousee paljon ja pian..
Autoilun kustannukset tulevat nousemaan. Mutta nouseeko sähköauton kulut fossiilin tasolle ja lähivuosina niin en usko. Toki varsinkin prosentteina sähköautoilun hinta tulee nousemaan. Toivottavasti Arkadianmäellä laitettaisiin menot tulojen mukaan niin ei tarvitsisi verottaa kansalaisia hengiltä
Leave a comment:
Leave a comment: