Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _nixu_
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Jahas. Nyt profetoin asuntokuplaa? Itse olen myös lukenut ainakin viimeiset 20vuotta "rommareiden" juttuja ja samalla ollut omistusasuja, että nyt ei oikein osunut tuo heitto.

    Meinaatko oikeasti, että arkadianmäen tyttökerho ei imaise autoilijoilta 8mrd/vuosi jatkossa? Kuulostaa ihQlta, mutten oikein usko siihen. Jos se tekee minusta profetoijan niin näin olkoot sitten

    En sun viestiä lainannut, oli ihan toinen joka aloitti ennustamaan että nousee paljon ja pian..

    Autoilun kustannukset tulevat nousemaan. Mutta nouseeko sähköauton kulut fossiilin tasolle ja lähivuosina niin en usko. Toki varsinkin prosentteina sähköautoilun hinta tulee nousemaan. Toivottavasti Arkadianmäellä laitettaisiin menot tulojen mukaan niin ei tarvitsisi verottaa kansalaisia hengiltä

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Oma vuotuinen säästö sähkö vs diesel on noin 5000€, ajomäärä 36tkm/v.

    Alkaa tämä tuomiopäivän profetointi olla jo asuntojen hintakuplan puhkeamista odottavien juttujen tasolla. Sitä on nyt odotettu jostain vuodesta 2005 kun ensimmäistä omistusasuntoa olin ostamassa. Työkaveri möi asuntonsa ja siitä asti asunut vuokralla...
    Jahas. Nyt profetoin asuntokuplaa? Itse olen myös lukenut ainakin viimeiset 20vuotta "rommareiden" juttuja ja samalla ollut omistusasuja, että nyt ei oikein osunut tuo heitto.

    Meinaatko oikeasti, että arkadianmäen tyttökerho ei imaise autoilijoilta 8mrd/vuosi jatkossa? Kuulostaa ihQlta, mutten oikein usko siihen. Jos se tekee minusta profetoijan niin näin olkoot sitten

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Oma vuotuinen säästö sähkö vs diesel on noin 5000€, ajomäärä 36tkm/v.

    Alkaa tämä tuomiopäivän profetointi olla jo asuntojen hintakuplan puhkeamista odottavien juttujen tasolla. Sitä on nyt odotettu jostain vuodesta 2005 kun ensimmäistä omistusasuntoa olin ostamassa. Työkaveri möi asuntonsa ja siitä asti asunut vuokralla...

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Oma vuotuinen säästöni sähkö vs bensa on luokkaa 3500€ pelkän "polttoaineen" osalta ja lienee suuntaa antava erotus monelle muullekkin jotka ajavat luokkaa 20tkm vuosi.

    Eli sen verran siinä on vara kiristyä kaikenmaailman veroilla jotta oltaisiin samalla viivalla takasi. En usko, että tulee käymään.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    En nyt tiedä, mitä verotuspaineita sähkön hinnassa on. Kuluttajan maksaman sähkön hinnasta siirtoineen on nyt jo noin kolmasosa veroa. Asia on ehkä pikemminkin päinvastoin tällä hetkellä, kun energioiden hinta on nousussa ja painetta on esim pudottaa enemmän tahoja sähköveron osalta kakkosluokkaan.
    Euroopan mittakaavasssa suomessa on vielä halpaa sähköä ja sähköautoilun myötä sähkönkulutus kasvaa...kyllä sähköstä sitten pitää sama veroprosentti saada kuin polttoaineista.

    Voi olla että olen yltiöpessimistinen tässä asiassa mutta jos suomi jotain osaa tehdä hyvin se on verotus.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Sähkön hinnassa on jo nyt kovasti verotuspaineita ja tottakai myös tulee sitten käyttövoimaverotuksen korotukset...todennäköisesti myös km pohjaiset käyttömaksut tulevat ja ruuhkamaksut ja/tai tietullit isoihin kaupunkeihin...
    En nyt tiedä, mitä verotuspaineita sähkön hinnassa on. Kuluttajan maksaman sähkön hinnasta siirtoineen on nyt jo noin kolmasosa veroa. Asia on ehkä pikemminkin päinvastoin tällä hetkellä, kun energioiden hinta on nousussa ja painetta on esim pudottaa enemmän tahoja sähköveron osalta kakkosluokkaan.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tämä on todella helposti kuitattu. Suomi imee tieliikenteestä verotuloja 8mrd vuodessa. Meinasitko, että tuo summa pienenee? No ei taatusti. Keinolla tai toisella sieltä imetään _vähintään_ se sama. Ja kun kansa siirtyy töpseliautoihin niin kyllähän niistä on yhtälailla imettävä rahat.

    Voittajia ovat ne, jotka ovat sähköllä ajelleet tämän väliajan (eivätkä tehneet hölmöjä autokauppoja tietysti).

    EDIT: Helppoa siis vastata tuohon "miksi?". "miten?" on taas ihan toinen juttu. Jännittää ja pelottaa jo valmiiksi....
    Varmasti sähköautoilua tullaan verottamaan rankemmin kun määrä lisääntyy ja aletaan huomata että verotulot pienenee ja ei riitäkään enään miljardeja laittaa kehitysapuun varsinkin jos vihervasemmistoa vielä päästetään edes jossain muodossa hallitukseen.

    Sähkön hinnassa on jo nyt kovasti verotuspaineita ja tottakai myös tulee sitten käyttövoimaverotuksen korotukset...todennäköisesti myös km pohjaiset käyttömaksut tulevat ja ruuhkamaksut ja/tai tietullit isoihin kaupunkeihin...

    Nyt on hyvä aika nauttia sähköautoilun halpuudesta...ei se tule montaa vuotta kestämään.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    "Pian ja paljon" on silti erittäin rankka linjanveto, vaikka varmasti korotuksia jossain vaiheessa tuleekin. Kuinka monta autoa ehtii vielä ostella ennenkuin kustannukset ovat nousseet?
    Liittynee tuohon "miten?" kysymykseen myös. Yksi vaihtoehto on tottakai se, että lisätään autoilun kuluja kaikille käyttövoimasta riippumatta. Näin vaikutus per auto tai per kuljettaja tuntuu vähäisemmältä, kuin että erityisesti sähköautoilijoita rankaistaisiin. Sopisi hyvin viher-agendaan tietysti myös.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tämä on todella helposti kuitattu. Suomi imee tieliikenteestä verotuloja 8mrd vuodessa. Meinasitko, että tuo summa pienenee? No ei taatusti. Keinolla tai toisella sieltä imetään _vähintään_ se sama. Ja kun kansa siirtyy töpseliautoihin niin kyllähän niistä on yhtälailla imettävä rahat.

    Voittajia ovat ne, jotka ovat sähköllä ajelleet tämän väliajan (eivätkä tehneet hölmöjä autokauppoja tietysti).

    EDIT: Helppoa siis vastata tuohon "miksi?". "miten?" on taas ihan toinen juttu. Jännittää ja pelottaa jo valmiiksi....
    "Pian ja paljon" on silti erittäin rankka linjanveto, vaikka varmasti korotuksia jossain vaiheessa tuleekin. Kuinka monta autoa ehtii vielä ostella ennenkuin kustannukset ovat nousseet?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Tähän melkein kaipaisi jo perusteluja, miten ja miksi :think
    Tämä on todella helposti kuitattu. Suomi imee tieliikenteestä verotuloja 8mrd vuodessa. Meinasitko, että tuo summa pienenee? No ei taatusti. Keinolla tai toisella sieltä imetään _vähintään_ se sama. Ja kun kansa siirtyy töpseliautoihin niin kyllähän niistä on yhtälailla imettävä rahat.

    Voittajia ovat ne, jotka ovat sähköllä ajelleet tämän väliajan (eivätkä tehneet hölmöjä autokauppoja tietysti).

    EDIT: Helppoa siis vastata tuohon "miksi?". "miten?" on taas ihan toinen juttu. Jännittää ja pelottaa jo valmiiksi....

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Sähköautoilija voi vaikuttaa merkittävästi ajojensa hintaan omalla sähkösopimuksella jos kotilataus on pääasiallinen paikka autoa ladata.
    Kollega teki pohjois-karjalan työreissun Tesla Model S 90d:llä, keikka oli kokonaisuudessaan 1341km ja latauskulut 51€. Tuohon kun lyö kilsakorvaukset niin siinä on enää vaikea perustella miksi ei voisi sähköllä ajaa tuolla periferiassa työreissuja…

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Tähän melkein kaipaisi jo perusteluja, miten ja miksi :think
    Tosiaan molemmat sekä "pian" että "paljon" vaatisivat kyllä perusteluja. Tosin lasken tämänkin väitteen taas lähinnä trollailuksi.

    Jotain varmaan tapahtuu mutta mitä se sitten voisi olla? Lataussähkön hinta voisi nousta normisähköön verrattuna (vrt polttoöljy vs diesel) mutta miten tätä valvottaisiin? Sähköautojen autovero voisi nousta (siirtyy myös käytetyn hintaan osaksi). Vuotuinen ajoneuvovero käyttövoimaveroineen voisi nousta nykyisestä (olisi varmaan suhteessa pienin kallistuminen). Sitten epätodennäköisimmästä päästä sähköautoille tienkäyttömaksuja tms.
    Last edited by PNM2; 03-05-2022, 08:34.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tuo ero varmaan tulee pysymään tuollaisena? Mutta sähköautolla ajaminen tulee myös kallistumaan pian ja paljon.

    Tähän melkein kaipaisi jo perusteluja, miten ja miksi :think

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

    Etätyöstä johtuen pakollisia ajoja on nyt tosi vähän, mutta ajatellaan että ajaisin kuitenkin 15 tkm vuodessa. Ja laskennan helpottomiseksi ajatellaan että E92 kuluttais 10 litraa sadalla koska ajot on kuitenkin paljolti taajamaa. Bensakuluja säästyis siis nykyhinnalla noin 3500 euroa vuodessa, tulevaisuudessa ehkä enemmän. 3 vuodessa säästäisin siis noin 10k bensakuluja, lataukset olis varmaan 95% kotona joten niille ei hirveästi kuluja tulis. Vakuutusten hintoja en osaa vertailla, mutta tuskin valtavia eroja niissä on.
    Tuo ero varmaan tulee pysymään tuollaisena? Mutta sähköautolla ajaminen tulee myös kallistumaan pian ja paljon.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    [I]MERCEDES-BENZ Vision EQXX -sähköautolla ajettiin 1 008 kilometrin mittainen maantiereitti taloudellisemmin kuin koskaan aikaisemmin [8,7kwh/100km], saksalaisyritys kertoo.
    Hyvä tulevaisuus tulossa toki esim erittäin kevyesti rullaavat renkaat voi olla aika kimurantit nomikäytössä, mutta kuitenkin vaikka ihan tuonne ei pääsisikään, niin pitkälle kuitenkin jo 'kohtuukokoisella' akulla.

    Leave a comment:

Working...
X