Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zakspeed
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    No sanotaanko sitten että estää käytännössä, vai mikä mahtaa olla range isoa koppikärryä vedettäessä?
    Nämä kärrymatkat pääasiassa pohjanmaalta lappiin ja "nopealla aikataululla", eli käytännössä yhdellä pysähdyksellä.

    Mutta hyvä tieto että noissa noinkin isoja vetomassoja, ei kuopata ideaa.
    BMW ix vetomassa 2500kg

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Toinen ääripää. Ennen porukka huudellut ettei ehdi itse vaihtamaan renkaita tai korjata omaa autoa. Vapaa-ajalleen asetetaan suuri arvo.
    Sähkisten myötä onkin ihan yhdentekevää kuinka kauan tarvitsee käyttää ylimääräistä aikaa pidempien matkojen suorittamiseen ja aikaa yhtäkkiä löytyykin yllin kyllin.
    Ei piikki mutta vähän hassua.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    No sanotaanko sitten että estää käytännössä, vai mikä mahtaa olla range isoa koppikärryä vedettäessä?
    Nämä kärrymatkat pääasiassa pohjanmaalta lappiin ja "nopealla aikataululla", eli käytännössä yhdellä pysähdyksellä.

    Mutta hyvä tieto että noissa noinkin isoja vetomassoja, ei kuopata ideaa.

    Originally posted by isolohko View Post
    Kuinka niin estää? Model X saa vetää 2250kg, vai eikö riitä?

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Jollekin lupasin kertoa mitä Model S 100d vie motarilla kun vauhtia vakionopeudensäätimessä 128 km/h niin kulutus näytti olevan luokkaa 23,5-24 kwh/100km. Lämpötila oli aika viileä, 2-5 astetta plussalla, joten lämmitykseenkin meni energiaa.

    Aamulla oli 100 % ladattu akku, Kauniaisista Raisioon ja Turkuun, yhteensä kolme pysähdystä siellä suunnalla ja kotiin motaria. Olikohan rangea n. 50 km jäljellä kun tulin kotiin, ei tarvittu välilatauksia tällä reissulla.

    Kattelin tuossa myös, että jos Ouluun pitäisi ajaa niin joutuisi ottamaan 26 min stopin Äänekosken superchargerilla. Siinä ajassa ehtisi varmaan Hirvaskankaan ABC:lla syömään lounaan.

    Autosta yleisesti: mulle tulee mieleen Ford Mondeo laadullisesti, mutta jos rangea arvostaa, haluaa ison auton tuntua ja budjetti on viisinumeroinen, niin ei ole oikein muita potentiaalisia vaihtoehtoja kuin Model S 100d. Kuusinumeroisella budjetilla sitten EQS.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    On sähköautolla todella edullinen ajaa kun näitä hintapäivityksiä katsoo.
    Pidemmän aikaa jo lähinnä teslaa kuolannut, sopisi omiin ajoprofiiliin niinkuin nenä päähän. 20km työmatkaa/suunta päivittäin ja kesällä mökille 120km/suunta kerran viikossa.
    Ainoa asia mikä tämän estää on jarrullisen kärryn veto. Käyttöä ehkä 8-10kertaa vuodessa ja matkaakin usein pidemmälti.
    Kuinka niin estää? Model X saa vetää 2250kg, vai eikö riitä?

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    On sähköautolla todella edullinen ajaa kun näitä hintapäivityksiä katsoo.
    Pidemmän aikaa jo lähinnä teslaa kuolannut, sopisi omiin ajoprofiiliin niinkuin nenä päähän. 20km työmatkaa/suunta päivittäin ja kesällä mökille 120km/suunta kerran viikossa.
    Ainoa asia mikä tämän estää on jarrullisen kärryn veto. Käyttöä ehkä 8-10kertaa vuodessa ja matkaakin usein pidemmälti.

    Leave a comment:


  • wibzu
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    Miten oli noin halpa lataus? Sen enempää tutkimatta onko lentokentällä millaiset lataussysteemit...
    Eri parkkitaloissa on yhteensä noin 400 latauspistettä eli ainakin toistaiseksi löytyy aika hyvin latausmahdollisuuksia. Virran asiakkaana (1€/kk kiinteä maksu) olisi lataus ollut 0€, ilman asiakkuutta 0,50€. Pysäköinnistä toki pitää maksaa perus ~30€/päivä.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by wibzu View Post
    Esimerkkikustannukset JKL-HKI-JKL ~550km:
    Lähtö jkl 100% akulla
    Lataus HEL lentokentällä 0,50€ työmatkan aikana
    Lähtö hki 100% akulla
    Miten oli noin halpa lataus? Sen enempää tutkimatta onko lentokentällä millaiset lataussysteemit...

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Tuosta negatiivisesta kommentoinnista, niin näkeehän sen samoilla nimimerkeillä mm. nettiautoketjuissa, että kenkä puristaa monen muunkin asian suhteen: lättänäpenkit, väri, sisusta, huollot, malli, tyyppiviat, hinta, kuvat, teksti... ja sitten jos on liian hyvä, niin sekään ei kelpaa, pakko olla joku piilovika. Jännä juttu oli esim. M539 videot topic, tai keskustelu yleensäkin aiheesta. Pari vuotta tullut priimasettiä ja tuskin mitään keskustelua. Alpinan kanssa pikkaisen takapakkia ja johan alkoi tulemaan juttua Sähköautot on tällaiseen mielenlaatuun oikein osuva kohde. Samoin oli varmasti 15v sitten kosketusnäyttöpuhelimet kun vanha nokialainen oli tukevasti vyölaukussa kiinni ja piti päästä iskemään vaikka rikkoutuvaan näyttöön tai alle viikon akunkestoon

    Itse olen nyt tykännyt sähköautoilla Polestar 2:lla. Halpa ajaa, hyvä ajaa, riittävän laadukkaan oloinen, hyvät varusteet, huiput ajovalot ja käytön helppous kaikin puolin. Etänä heti kajuutta lämpimäksi tai viileäksi jne. Arkiajossa en keksi mitään huomauttamista omalla käytöllä, ehkä rengasmelua voisi olla aina vähemmän. Lataan yleensä kotona, töissä tai Lidlissä ja yleensä lataussykli on n. 2krt/10pvä aikana ja latailen n. 300-350km kilsan välein. Talvikulutus kitkoilla pyöri n. 21-22kWh/100km kieppeillä, nyt +10 keleissä kesärenkailla 17-18kWh/100km.

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    No sen on varmasti oltava sitten niin
    Kyllä. Hilux ja Hiace on kova sana. Toki parhaiten pääsee porovaljakolla ja kesällä ämmänvirtaa sauvoen. Sähköhän keksittiin vasta pari vuotta sitten, se on sinistä ja sattuu.

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Eikös noilla leveyksillä vielä ajeta 80-luvun 4WD Hiacet loppuun joten voi sähköautojen määrä olla toinen kuin ruuhkasuomessa

    No sen on varmasti oltava sitten niin

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Kun tässä katsoo nykyisen 335d kulutuksia niin alkaa sähköauto tuntumaan harkittavalle vaihtoehdolle.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Missä kolossa sä oot elänyt näin niin kuin viimeiset melkein 10 vuotta jos vasta nyt näit ensimmäisen kerran i3?
    Vai oliko tämä nyt sitä liioittelua joka myös ns. Lapin lisänä tunnetaan
    Eikös noilla leveyksillä vielä ajeta 80-luvun 4WD Hiacet loppuun joten voi sähköautojen määrä olla toinen kuin ruuhkasuomessa

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by jaskap View Post
    Jotain samaa, kuin mummo Ankan autossa. Eikös se mallina ollutkin Detroit Electric.
    Kyllä tuo nimenomainen malli. Tosin kovasti joskus laittoi hymyilyttämään kun jotkut piirtäjät olivat kuitenkin laittaneet pakokaasut ja moottorin pörinät mukaan!

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Missä kolossa sä oot elänyt näin niin kuin viimeiset melkein 10 vuotta jos vasta nyt näit ensimmäisen kerran i3?
    Vai oliko tämä nyt sitä liioittelua joka myös ns. Lapin lisänä tunnetaan
    Ei sitä näillä palkisilla, harvoin pääsee tavaraa luonnossa näkemään. Tai melkein kerran näin, mutta vain vilaukselta. Nyt se rehotti edessä koko komeudessaan ja valmiina kyydinantoon. Eri mies toki pääsi polkemaan.

    Leave a comment:

Working...
X