Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Danukos
    replied
    Originally posted by jaskap View Post
    Eilen näin tuollaisen ensi kertaa livenä parkkipaikalla. Ja onhan se hauskan näköinen auto, etenkin kun kuljettajana oli yrmyn näköinen vanhempi herra. Väkisin veti suuta hymyyn.
    Jotain samaa, kuin mummo Ankan autossa. Eikös se mallina ollutkin Detroit Electric.
    Missä kolossa sä oot elänyt näin niin kuin viimeiset melkein 10 vuotta jos vasta nyt näit ensimmäisen kerran i3?
    Vai oliko tämä nyt sitä liioittelua joka myös ns. Lapin lisänä tunnetaan

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Täällä täynnä 4kk ja 10500km. Suhaamista riittänyt. Iloa ajaa.

    Energiaa mennyt 2282kwh, joka kotilatauksella (0,15) olisi noin 3,25€/100km. Kulutus 21,7kwh (ajotietokone 19,9kwh). Paljon maantietä.
    Eilen näin tuollaisen ensi kertaa livenä parkkipaikalla. Ja onhan se hauskan näköinen auto, etenkin kun kuljettajana oli yrmyn näköinen vanhempi herra. Väkisin veti suuta hymyyn.
    Jotain samaa, kuin mummo Ankan autossa. Eikös se mallina ollutkin Detroit Electric.

    Leave a comment:


  • wibzu
    replied
    Käytännön kokemuksia, Tesla Model Y:

    + Voimalinja
    + Kulutus
    + Tilat
    + Valot
    + Helppous (ei avaimia, ei käynnistämistä, toimiva app)
    + Käyttökustannukset

    - Alusta pintakova maantieajossa
    - Muutamia nitinöitä ja natinoita, välillä loppuu välillä alkaa
    - Pyyhkijät saisi olla viiksessä

    Kulutukset normaaliskenaarioissa kevät lämpötiloilla
    Kaupungilla: 150-170wh/km -> range ~410-470km
    Maantiellä: 90-110kmh nopeuksilla 160-180wh/km -> range ~ 390-440km
    Moottoritiellä (-4c): ~135kmh 220-230wh/km -> range ~300-320km

    Esimerkkikustannukset JKL-HKI-JKL ~550km:
    Lähtö jkl 100% akulla
    Lataus HEL lentokentällä 0,50€ työmatkan aikana
    Lähtö hki 100% akulla
    -> Matkan kokonaiskustannukset about 8€, ei tarvinnut himmailla tai miettiä rangea
    Last edited by wibzu; 28-04-2022, 10:52.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by TinoTK View Post
    Eikai Teslaa ja M5:sta oikeasti voi verrata?
    Realistisempi verrokki Teslan kanssa on bussi, kun voidaan verrata kumpi tulee vuositasolla halvemmaksi.
    Näissä sähköauto topiceissa ei tehdä muuta kuin lasketaan euroa per kilometri ja rangea. M5:ssa se on taas sellainen asia jota ei ikinä haluaisi tietää.

    Tämä viesti ei tietenkään ole kärjistetty tai huumoria sisältävä.
    PS: Jääkö i3:sella ratikkakiskoihin jumiin?
    Kysymykseen vastaten ei jää jumiin.

    Omistan molemmat viestissäsi mainitut BMW mallit ja vertaan niitä varsin usein keskenään.

    Kumpikin kun on käytännössä käyttöautoja itselle.

    Leave a comment:


  • ///MJ
    replied
    i4 M50 Supercharged koeajo Joensuussa

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Täällä yksi tesla-kuski ilmoittautuu. Reilu kk ja 3000km kokemusta takaveto Model 3 ajamisesta. Juu vaikka on ”tuplalasit” edessä niin on vähän äänekkäämpi kuin edellinen Passat B8 moottoritiellä. Kärjistän, mutta about kaikessa muussa sitten parempi.

    Ja jos joku luulee, että Tesloja ostetaan halpojen kilsojen vuoksi, niin kannattaa käydä koeajamassa auto. Etenkin kaikkien haukkujen ja huutelijoiden. Jos olis laadultaan ja ominaisuuksiltaan ihan paska ja perus Toyota anjovikseen verrattava auto niin ei varmaan olis 50k alkaen auto niin yleinen näky tuolla liikenteessä.
    Työkaverilla on nyt toinen Tesla menossa ja hänen kokemuksensa ovat olleet hieman erilaisia. Ensimmäinen oli pakkauusi takaveto model 3 ja nyt alla on pari vuotta vanha neliveto model S. Hänen mukaansa Tesla on ihan ok, kunhan asennoituu Lada-laatuun. Edesmennyt kaasu-Passat oli kuulemma laadullisesti pykälän parempi lähes joka osa-alueella. Ilmeisesti softabugit aiheuttaneet eniten harmaita hiuksia. Voimalinjan ansiosta saa kuitenkin anteeksi monta pikkuvaivaa. Ja kaiken kaikkiaan vaikuttaa ihan tyytyväiseltä valintaansa.

    Leave a comment:


  • TinoTK
    replied
    Eikai Teslaa ja M5:sta oikeasti voi verrata?
    Realistisempi verrokki Teslan kanssa on bussi, kun voidaan verrata kumpi tulee vuositasolla halvemmaksi.
    Näissä sähköauto topiceissa ei tehdä muuta kuin lasketaan euroa per kilometri ja rangea. M5:ssa se on taas sellainen asia jota ei ikinä haluaisi tietää.

    Tämä viesti ei tietenkään ole kärjistetty tai huumoria sisältävä.
    PS: Jääkö i3:sella ratikkakiskoihin jumiin?
    Last edited by TinoTK; 28-04-2022, 06:56.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Siinähän se tulikin ja hyvin kattavasti. Ei tietenkään voi verrata varusteita ja semmosia minkään muutaman vuotisen sähkiksen ja e46 kesken. Matkalle jäänti ei ole mulle ollu koskaan mikään ajatus edes. Sen verran pitää luottaa omiin kulkineisiin Enkä kyllä varusteille anna mitään arvoa kun en niitä kaipaakaan. Vetokoukku, vakkari, ilmastointi, penkinlämmittimet tai webasto on oikeastaan ne mitkä on ok olla. Eli perus karvalakilla pärjään hienosti. Ehkä se sähköautoilun päivä vielä koittaa jonain vuonna omallekin kohdalle kun sopivaa kalustoa alkaa olla saatavilla paremmin

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    No kerron taas oman esimerkin. Ennen ostopäätöstä/tilausta iskin numerot Exceliin ja tein vertailuja useamman eri auton suhteen. Omien ajojen, latausmahdollisuuksien, vakuutusten, verojen ja kk-lyhennyksen kanssa Model 3 maksaa mulle n. 500-550e/kk. Kk-erän osuus tästä on 398e.

    Kun kyseessä on uus auto, yleistakuuta on 4v/80tkm ja korkeajännite akulla 8v/160tkm. Tohon ns. CPO-takuuseen menee myös esim. tukivarret ja umpiot, ovenkahvat jne.. huolto-ohjelmaa Teslossa ei ole. Siinä säästää jo sen 300e-500e/vuosi vrt. esim. BMW huolto-ohjelmaan.

    Uudessa autossa ei myöskään katsastuskuluja useaan vuoteen.

    Joo, arvo laskee niin kuin kaikissa autoissa. Mutta Teslan tuntuu pitävän arvonsa suhteellisen hyvin. Ja kiitos nykyisen maailmantilanteen pitävät arvonsa entistä paremmin.

    Sitten toi mun toinen käyttis e46 320i. Maksaa mulle 45e/kk pitää se liikenteessä eli vakuutukset ja verot on n. 540e/vuosi. Esim. helmikuun bensa lasku oli 320e. Joo on edelleen halvempi kk-tasolla kuin Tesla. Mutta mikä on hintalappu uuden auton mukavuudelle, varusteille, suorituskyvylle, huolettomuudelle (sormet ristissä että omalle kohdalle sattui yksilö sieltä paremmasta päästä , nettiä kun lukee niin harva se päivä tesla hyytyy tien poskeen) yms. yms. Jokainen määrittelee sen itse. Mä maksan mieluummin sen 150e/kk lisää ja ajan pakka uudella, todella miellyttävän voimalinjan omaavalla autolla, pakolliset arkiajot töihin, kauppaan, lasten harrastuksiin yms.

    Ja sit kun tekee mieli nautiskella lyön S50 tulille

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Jos tässä ihan vilpittömästi kysyy että mitä vaihtoehtoja on sähkönä nelikkona, ja esim tuon e46 330xi tilalle niin mikä se olisi? Nyt jos laskee koko vuoden tuohon menevät rahat, niin pyöritään abaut 450e/kk. Käteisellä osto ei ole vaihtoehto tietenkään pääseekö yhdelläkään sähkiksellä tuohon kk budjettiin tai mieluusti alle? Ns "polttoaineisiin" tietty vaan ~30e/kk, käyttömaksut ja vakuutukset sitten jotain, mutta se liisinki siihen päälle vielä ja hinnan alenema, niin jäädäänkö oikeasti alle tuon että olis perusteltua ostaa :think

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    . Sitten lähinnä polttomoottorimiehet keksivät näitä ihmeellisiä vertauksia ja laittavat sanoja Teslakuskien suuhun kuten tässäkin.
    Ei minulla sähköautoja vastaan mitään ole...jos nyt uutta ostaisin niin i4 se varmastikin olisi jos saisi vaan...

    Mutta en vaan ymmärrä tuota yletöntä Teslan hypettämistä joka paikassa ja ongelmista vaikeamista ja vikojen väheksymistä...

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Täällä yksi tesla-kuski ilmoittautuu. Reilu kk ja 3000km kokemusta takaveto Model 3 ajamisesta. Juu vaikka on ”tuplalasit” edessä niin on vähän äänekkäämpi kuin edellinen Passat B8 moottoritiellä. Kärjistän, mutta about kaikessa muussa sitten parempi.

    Ja jos joku luulee, että Tesloja ostetaan halpojen kilsojen vuoksi, niin kannattaa käydä koeajamassa auto. Etenkin kaikkien haukkujen ja huutelijoiden. Jos olis laadultaan ja ominaisuuksiltaan ihan paska ja perus Toyota anjovikseen verrattava auto niin ei varmaan olis 50k alkaen auto niin yleinen näky tuolla liikenteessä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Niin no..kovastihan täällä nimenomaan teslamiehet yrittää selittää että ei se ole urheilullinen auto vaan sillä nimenomaan ajellaan eri tavalla ja rauhallisemmin ja tarvittavat ajot paikasta a paikkaan b ja niin edespäin...kuten kauppakasseilla yleensäkin.

    Ainahan vertailla saa mihin vaan...voihan M5 verrata vaikka wartburgiin jos haluaa...ei se välttämättä tarkoita että siinä mitään järkeä olisi.

    Kuten aikaisemminkin totesin Tesla on vähän kuin nykyajan toyota corolla...uskovaisten mielestä maailman paras auto mihin tahansa käyttöön ja muiden mielestä ehkä ei ihan...
    Täällä Teslamiehet tietävät, millainen auto se on. Sitten lähinnä polttomoottorimiehet keksivät näitä ihmeellisiä vertauksia ja laittavat sanoja Teslakuskien suuhun kuten tässäkin.

    M5 ja Teslan vertaamisessa on järkeä, M5:n ja Warren ei tietenkään. Omalla logiikallasi ajat siis itsekin kauppakassilla?

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Siinä ihan oikeassa että tesla on nykyajan toyota. Ohitti tojotan markkinaarvoltaan maailman arvokkaimpana automerkkinä. Vielä kun kuulisi ne perustelut tästä oikeasta urheiluautosta miten ne tulee esiin kun sillä joutuu tämän warreksi kutsutun perävaloja katsomaan. Ei nää oo uskon asioita.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Kyllä m5 voi vertailla teslaan aivan hyvin. Käytännössä tämä täysiverinen urheiluauto joka on nimenomaan tehty nopeille radoille menee tasatahtia plaidin kanssa ringillä. Joten miksi ihmeessä tätä täysiveristä urheiluautoa ei saisi verrata teslaan? Joo laadussa eroa. Uskaltaa painaa kaasun pohjaan vielä 100 tkm ajettuna toisin ku m5 joista saa avata koneen tuossa kohtaa.

    Erittäin hyvin muuten sanotti että teslaon nykyajan bmw. Taitaa saada teslan ratissa pahoja katseita kaikkein eniten.
    Itse asiassa nyt kun rupesin katsomaan netistä, niin Model S Plaidiin tulee näköjään saataville keraamiset jarrut 2022 puolivälissä 20k$. Jos nyt jo paskoilla jarruilla oli nopeampi mitä M5 CS, niin kohta ero tulee olemaan selkeästi vielä isompi. Silti miellän Plaidin tai ylipäätään Model S:n ennemmin varttimailille kuin ratapäiville, jos sitä pitää ylipäätään mieltää johonkin urheilulliseen sopivaksi. Todennäköisesti radalla/mutkateillä viihtyvä päätyy myös mielummin M3/4:een kuin M5:een. M5 enempi suorille teille isoa kovaa.

    https://shop.tesla.com/product/model...amic-brake-kit

    Tesla tuntuu herättävän voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Foorumilta tulee eniten negatiivistä (yllättäen ollaan BMW-foorumilla). Vastaavasti arjessa ihmisiä kiinnostaa Tesla ja yleensäkin sähköautot yllättävän paljon. Harvase päivä joku tulee kyselemään kokemuksia ja pohtii sähköautoon siirtymistä. Ihmiset ei tunnu tietävän myöskään Teslojen arvoa. Naapuri voi ostaa uuden Audi A6:n tai E Mersun, niin se on ihan perussetti, mutta osta käytetty Tesla, niin yleinen mielikuva on, että helvetin kallis auto. Kieltämättä bemari on vuosikymmenet nauttinu vastaavaa mainetta kalliina juppiautona.
    Last edited by Esko; 27-04-2022, 20:20.

    Leave a comment:

Working...
X