Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• PNM2
    replied
    Originally posted by Macke View Post
    Kun nyt kerta quottaat niin quottaanpa takaisin. Joo, mä käyn välillä lapissa. Mulla on myös mökki tuolla noin 300km päässä missä ei ole juoksevaa vettä, viemäröintiä tai minkäänlaisia sähköjä.

Että kun nyt seuraavan kerran tunnet tarvetta jeesustella, niin koita sisäistää että on ihmisiä joille tollanen sähkövispilä ei sovi niinku mitenkään käytäntöön eikä sielunmaisemaan. Ei tämä ole muutoksen pelkoa, ihan realiteettien kanssa näitä asioita puntaroin.

Good on you että sulla on fyrkkaa vuokrailla autoja, mulla on perse kipeenä pitkän aikaa kun käytän nelihenkistä perhettä viikonkin lapissa.
    Ja tässä alleviivataan mustavalkoinen ajattelu. Kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto olisi sulle sopiva laite, jos ajelet usein 600km siivuja ilman omaa latausmahdolisuutta tai kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto sopiva vaihtoehto kaikille. Osuin aika hyvin oikeaan arvauksessa, millaisella ajoprofiilillla näitä "laturilla kuluu elämä hukkaan" -kirjoituksia postaillaan.

Etkö sä just kirjoittanut että sulla oli 1,5 tuntia tosta siivusta piuhassa roikottamista per suunta? Kyllä mun suu olis aivan muualla kuin messingillä jos tolleen olisi pakko tehdä. Se olis totaalisesti norsunvitulla.
    Osa ihmisistä arvostaa eri asioita kuin sä. Osa ihmisistä osaa myös ajatella asioita isossa kuvassa. Kerran vuodessa Lapinreissulla matkan kestäminen kauemmin ei välttämättä haittaa, jos 363 päivää vuodessa autoilu on vaivattomampaa ja huomattavasti halvempaa.
    Last edited by PNM2; 30-04-2022, 10:57.

Leave a comment:

• Macke
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Tuon ajattelutavan omasin siihen saakka, kun otin niskalenkin asian suhteen omista luuloistani ja hankin sähköauton, joka mitoitettu 80% ajoistani.

Silti halusin heti alkuun jo kiusata itseäni ja tehdä testin autolle sopimattomasta ajoreissusta mutkin pohjois suomeen 530km/suunta. Sille reissulle jäi viimeisetkin kauhukuvat sähköautoilun vaikeuksista vaikka latailemaan jouduinkin. Matka-ajan muutos suhteessa säästöihin laittoi suun sen verran messingille.

Kun miettii, että seuraavalla sähköautollani kyseinenkin matka menee kertaheitolla tarvittaessa tai maks yhdellä nopealla latauksella.
    Etkö sä just kirjoittanut että sulla oli 1,5 tuntia tosta siivusta piuhassa roikottamista per suunta? Kyllä mun suu olis aivan muualla kuin messingillä jos tolleen olisi pakko tehdä. Se olis totaalisesti norsunvitulla.

Leave a comment:

• Macke
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tietenkään aikaa ei kannata tuhlata, se on ilmiselvää mutta tässä on hyvä esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, jossa nähdään vain laput silmillä autonlataukseen reissussa kuluva aika. Isossa kuvassa sähköautoilija nimenomaan säästää sitä aikaa viikottain.

Jotenkin tuntuu, että paljon pitkiä matkoja ajavat ovat täällä usein toistelemassa tätä samaa, kun tuskin kukaan ajaa jatkuvasti pitkiä matkoja Suomessa sähköautolla, niin että latureilla kuluisi huomattavasti aikaa. Hauskaa on myös tämä vapaudenkaipuu Lapinreissujen dynamiikkaan. Muutoksenpelkoa ja jonkun harvoin toteutuvan periaatteen vuoksi elämän turhaa haittaamista se osaltaan on mutta onneksi kaikki voivat vielä valita polttomoottoreiden ja sähköautojen välillä. Mitä vanhemmaksi mä olen tullut, sitä paremmin olen huomannut, että 3% toteuman takia ei kannata haitata 97% ajasta esim pelkäämällä matkalataukseen kuluvaa aikaa tai paria mobiiliapplikaatiota. Mä vaikka vuokraan auton Lapinreissulle tarvittaessa. Sen saa fygyllä.
    Kun nyt kerta quottaat niin quottaanpa takaisin. Joo, mä käyn välillä lapissa. Mulla on myös mökki tuolla noin 300km päässä missä ei ole juoksevaa vettä, viemäröintiä tai minkäänlaisia sähköjä.

Että kun nyt seuraavan kerran tunnet tarvetta jeesustella, niin koita sisäistää että on ihmisiä joille tollanen sähkövispilä ei sovi niinku mitenkään käytäntöön eikä sielunmaisemaan. Ei tämä ole muutoksen pelkoa, ihan realiteettien kanssa näitä asioita puntaroin.

Good on you että sulla on fyrkkaa vuokrailla autoja, mulla on perse kipeenä pitkän aikaa kun käytän nelihenkistä perhettä viikonkin lapissa.

Leave a comment:

• zakspeed
    replied
    Tietenkään aikaa ei kannata tuhlata, se on ilmiselvää mutta tässä on hyvä esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, jossa nähdään vain laput silmillä autonlataukseen reissussa kuluva aika. Isossa kuvassa sähköautoilija nimenomaan säästää sitä aikaa viikottain.

Jotenkin tuntuu, että paljon pitkiä matkoja ajavat ovat täällä usein toistelemassa tätä samaa, kun tuskin kukaan ajaa jatkuvasti pitkiä matkoja Suomessa sähköautolla, niin että latureilla kuluisi huomattavasti aikaa. Hauskaa on myös tämä vapaudenkaipuu Lapinreissujen dynamiikkaan. Muutoksenpelkoa ja jonkun harvoin toteutuvan periaatteen vuoksi elämän turhaa haittaamista se osaltaan on mutta onneksi kaikki voivat vielä valita polttomoottoreiden ja sähköautojen välillä. Mitä vanhemmaksi mä olen tullut, sitä paremmin olen huomannut, että 3% toteuman takia ei kannata haitata 97% ajasta esim pelkäämällä matkalataukseen kuluvaa aikaa tai paria mobiiliapplikaatiota. Mä vaikka vuokraan auton Lapinreissulle tarvittaessa. Sen saa fygyllä.
    Tuon ajattelutavan omasin siihen saakka, kun otin niskalenkin asian suhteen omista luuloistani ja hankin sähköauton, joka mitoitettu 80% ajoistani.

Silti halusin heti alkuun jo kiusata itseäni ja tehdä testin autolle sopimattomasta ajoreissusta mutkin pohjois suomeen 530km/suunta. Sille reissulle jäi viimeisetkin kauhukuvat sähköautoilun vaikeuksista vaikka latailemaan jouduinkin. Matka-ajan muutos suhteessa säästöihin laittoi suun sen verran messingille.

Kun miettii, että seuraavalla sähköautollani kyseinenkin matka menee kertaheitolla tarvittaessa tai maks yhdellä nopealla latauksella.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Matkalla lataamiseen hukattu aika ei todellakaan ole mitenkään kompensoitavissa. Mitä vanhemmaksi tulee, sen paremmin ymmärtää ajan rajallisuuden. Sitä kun ei fygyllä saa ostettua lisää joten joka ikinen turha tunti reissuun laitettuna on ainakin itselläni täysin no go tason kamaa niin kauan kun on muitakin vaihtoehtoja.

En mä välttämättä lappiin aja yhdellä kusitauolla joka kerta, mutta kyllä mä haluan että se on minun valinta teenkö niin vai en.

Polttokennovermeitä odotellessa...

Last edited by PNM2; 30-04-2022, 08:26.

Leave a comment:

• isolohko
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Mulla tulee kanssa ajoittain vastaavia reissuja kuin käytit esimerkkinä. Ratkaisin ongelman niin että perheessä on yksi sähkäri ja yksi bensa-auto. Kaksi autoa pitää olla kuitenkin. Ja tietysti ensisijaisesti mennään aina sähköllä. Jos tulee oikein tiukkaan buukattu päivä paukkupakkasilla, niin sitten vaan bensalla liikenteeseen.
    Tämä.

Leave a comment:

• Thmas
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tämä on varmasti totta, ainakin oma silmämunahavainto eiliseltä, ajelin päivän aikana kolmion LPR-Espoo-Mikkeli-LPR. Varsinaisesti kaupunkien ulkopuolelta, tunnistin (ohitin) sähköautoja kolme kpl. Yhden uuden Skodan Kotkan kohdalla ja ID Lahden kohdaslla ja Kian Ristiinassa. Kehä3 sisällä olsi sitten sähköautoja ainakin aamun liikenteessä pilvin pimein, Teslaa, Mustangia, Volkkaria jne samoin iltapäivällä. Kehä3 ulkopuiolella moottoritiellä sähköautot hävisi sitten samoin tein.

Itse kovin mietin/mielin seuraavaksi sähköautoa, mutta eilinenkin reissu olisi ollut säätämistä kerrakseen, Auto olisi pitänut saada ladattua päivän aikana, kun oli tapaamisia, ei helppo, ja virtaa olisi pitänyt saada lisää Mikkelissä. No Mikkelissä olin hotellissa palaverissa 1½h , joten kai siitä pihalta jotain sähöä olisi saanut, mutta miten paljon tuo olis auttanut en tiedä. Jos nopeita latureita olisi 'joka nurkalla', niin homma toimii, mutta ei tuossa eilenkään ollut aikaa latureilla viettää paitsi tietysi illalla kun päivä oli ohi, mutta mieluumin toki tuonkin ajan on kotona, kuin jossain parkkiksella.
    Mulla tulee kanssa ajoittain vastaavia reissuja kuin käytit esimerkkinä. Ratkaisin ongelman niin että perheessä on yksi sähkäri ja yksi bensa-auto. Kaksi autoa pitää olla kuitenkin. Ja tietysti ensisijaisesti mennään aina sähköllä. Jos tulee oikein tiukkaan buukattu päivä paukkupakkasilla, niin sitten vaan bensalla liikenteeseen.

Leave a comment:

• TheRipper
    replied
    Originally posted by Jonsku View Post
    Sellaisen ajatuksen voisi näihin vetoautoskenaarioihin heittää ilmoille, että mitäpä jos vuokraisi sopivan vetoauton sen 5-10x vuodessa kun sellaista tarvitsee :think
    Loppuajan sitten ajelisi sillä normikäyttöön optimoidulla sähkövermeellä.
    Taitaa vuokriin helpostikin sulata se sähköauton säästö varsinkin jos pitkiä reissuja tekee?

Leave a comment:

• Jonsku
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    No sanotaanko sitten että estää käytännössä, vai mikä mahtaa olla range isoa koppikärryä vedettäessä?
    Nämä kärrymatkat pääasiassa pohjanmaalta lappiin ja "nopealla aikataululla", eli käytännössä yhdellä pysähdyksellä.

Mutta hyvä tieto että noissa noinkin isoja vetomassoja, ei kuopata ideaa.

Sellaisen ajatuksen voisi näihin vetoautoskenaarioihin heittää ilmoille, että mitäpä jos vuokraisi sopivan vetoauton sen 5-10x vuodessa kun sellaista tarvitsee :think
    Loppuajan sitten ajelisi sillä normikäyttöön optimoidulla sähkövermeellä.

Leave a comment:

• Macke
    replied
    Matkalla lataamiseen hukattu aika ei todellakaan ole mitenkään kompensoitavissa. Mitä vanhemmaksi tulee, sen paremmin ymmärtää ajan rajallisuuden. Sitä kun ei fygyllä saa ostettua lisää joten joka ikinen turha tunti reissuun laitettuna on ainakin itselläni täysin no go tason kamaa niin kauan kun on muitakin vaihtoehtoja.

En mä välttämättä lappiin aja yhdellä kusitauolla joka kerta, mutta kyllä mä haluan että se on minun valinta teenkö niin vai en.

Polttokennovermeitä odotellessa...

Leave a comment:

• isolohko
    replied
    Pääkaupunkiseudulle on sangen pienen otannan perusteella alkanut tulla yrityksiin vierassähköpaikkoja, jopa ilmaista latausta. Uskoisin yleistyvän muuallakin.

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Eiköhän suurimmalle osalle sähköautoilijoista nämä pidemmät, lataustavaativat reissut ole toistaiseksi aika harvassa, koska Suomessa sähköauto ei ainakaan vielä ole jatkuvien pitkien matkojen taittamiseen optimaalinen kulkuneuvo.
    Tämä on varmasti totta, ainakin oma silmämunahavainto eiliseltä, ajelin päivän aikana kolmion LPR-Espoo-Mikkeli-LPR. Varsinaisesti kaupunkien ulkopuolelta, tunnistin (ohitin) sähköautoja kolme kpl. Yhden uuden Skodan Kotkan kohdalla ja ID Lahden kohdaslla ja Kian Ristiinassa. Kehä3 sisällä olsi sitten sähköautoja ainakin aamun liikenteessä pilvin pimein, Teslaa, Mustangia, Volkkaria jne samoin iltapäivällä. Kehä3 ulkopuiolella moottoritiellä sähköautot hävisi sitten samoin tein.

Itse kovin mietin/mielin seuraavaksi sähköautoa, mutta eilinenkin reissu olisi ollut säätämistä kerrakseen, Auto olisi pitänut saada ladattua päivän aikana, kun oli tapaamisia, ei helppo, ja virtaa olisi pitänyt saada lisää Mikkelissä. No Mikkelissä olin hotellissa palaverissa 1½h , joten kai siitä pihalta jotain sähöä olisi saanut, mutta miten paljon tuo olis auttanut en tiedä. Jos nopeita latureita olisi 'joka nurkalla', niin homma toimii, mutta ei tuossa eilenkään ollut aikaa latureilla viettää paitsi tietysi illalla kun päivä oli ohi, mutta mieluumin toki tuonkin ajan on kotona, kuin jossain parkkiksella.
    Last edited by tiko4tiko; 29-04-2022, 15:55.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Voi myös todeta, että kun 99% lataa vain kotona niin huoltoasemakäynneistä säästyneellä ajalla kuittaa monin kerroin ne harvat kerrat kun joutuu tien päällä pysähtymään lataamaan. Se on ihan oikeasti todella mukavaa kun kotiin saapuessaan vaan törkkää töpselin kiinni ja avot, ei tartte lähes koskaan kurvata huoltoasemalle.

Tottakai maakunnan kovin piirimyyjä pysähtyy tien päällä useinkin latailemaan. Mutta kun kaikki ei ole niitä piirimyyjiä vaan suurin osa ajaa lyhyitä pätkiä.

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Toinen ääripää. Ennen porukka huudellut ettei ehdi itse vaihtamaan renkaita tai korjata omaa autoa. Vapaa-ajalleen asetetaan suuri arvo.
    Sähkisten myötä onkin ihan yhdentekevää kuinka kauan tarvitsee käyttää ylimääräistä aikaa pidempien matkojen suorittamiseen ja aikaa yhtäkkiä löytyykin yllin kyllin.
    Ei piikki mutta vähän hassua.
    Eiköhän suurimmalle osalle sähköautoilijoista nämä pidemmät, lataustavaativat reissut ole toistaiseksi aika harvassa, koska Suomessa sähköauto ei ainakaan vielä ole jatkuvien pitkien matkojen taittamiseen optimaalinen kulkuneuvo. Eli ei tässä se ajanhukka välttämättä mikään kovin iso ole eikä kukaan ole väittänyt ajankulua "yhdentekeväksi". Siinä vaan on valittu muita hyötyjä satunnaisen nopean tankkauksen sijaan.

Yleisestikin kommentointi tästä asiasta on suht mustavalkoista, jossa lataaminen matkalla esim ei olisi kompensoitavissa mitenkään muilla hyödyillä muissa tilanteissa.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Oishan se mukava spekuloida näitä vaihtoehtoja, vaikka kotilatausmahdollisuus on tällä hetkellä sen verran huono että se pitäis selvittää ekana kuntoo jos isoakkuista sähköautoa olis ostamassa.

Jos kuitenkin ajatellaan että ton E92 vaihtais Teslaan niin varmaankin haluaisin nelivedon. Esimerkiksi tämä 2017 75D https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/12788747 varmaan vois olla sen tyyppinen auto mitä asioista juuri mitään tietämättömänä lähtisin ekana katteleen. Väliraha tuohon olis varmaankin reilu 35k luokkaa. Taskusta ei noin paljon nyt löydy joten osalle tarttis rahoitusta tai lainaa pankista. Takuu autosta on jo loppunut, akkutakuuta on vielä jäljellä ymmärtääkseni noin 3 vuotta eli 2025 asti. Ylläpitokuluja huoltojen/korjausten osalta en osaa arvioida, mutta koska ei takuuta niin jonkin verran korjausbudjettia varmaan olis hyvä jäädä lompakkoon.

Etätyöstä johtuen pakollisia ajoja on nyt tosi vähän, mutta ajatellaan että ajaisin kuitenkin 15 tkm vuodessa. Ja laskennan helpottomiseksi ajatellaan että E92 kuluttais 10 litraa sadalla koska ajot on kuitenkin paljolti taajamaa. Bensakuluja säästyis siis nykyhinnalla noin 3500 euroa vuodessa, tulevaisuudessa ehkä enemmän. 3 vuodessa säästäisin siis noin 10k bensakuluja, lataukset olis varmaan 95% kotona joten niille ei hirveästi kuluja tulis. Vakuutusten hintoja en osaa vertailla, mutta tuskin valtavia eroja niissä on.

Jos luopuisin Teslasta 3 vuoden jälkeen niin mikä sitten lie sen jäännösarvo kun akkutakuu olis jo loppu. Luulisin että ois järkevämpää ajaa vaikka 5 vuotta, mutta sitten auto on jo 10 vuotta vanha.

Leave a comment:

Working...
X