Originally posted by Esko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Vähän näyttää siltä että tulevat ”premium” farkut, esim. luvatut A6 ja Passat tullaan asemoimaan ihan eri hintaluokkaan kuin polttikset. Eli varusteineen saanee laittaa lisää rahaa nykyisten id4, etron katumaasturien päälle kun polttiksissa ne on olleet halvempia. Mersukin teki eemelin luvatusta sähköversiosta (EQE) aika arvokkaan ainakin hankintahinnaltaan. Samoin käynee mahdolliselle 5-sarjan täys-sähkölle.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostOnko kellään tietoa onko tulossa mitä normaaleja farmareita sähköllä? G31 530e hybridi on vähän kiinnostanut mutta en tiedä haluanko kuskata bensa konetta painona ja sitten minulla ei ole niihin luottoa isommilla kilsoilla. Onko tulossa esim 5 sarjaa farkkuna täys sähköisenä? Ja miksi järjestään sähköautoista on pitänyt tehdä järkyttävän rumia? Talouteen tulee kuitenkin jäämään myös 1kpl diesel koneisia autoja jolla hoidetaan veto hommat ja esim Lapin reissut
Jos vaan omaan käyttöön sopiva variantti hybridinä löytyy (tilat ja vaikka se koukku), niin niissä daiseleissa ei tosiaan enää ole oikein mitään perustelua, paitsi voimasavujen haistelijoille ja tankilla käynnin maksamisesta tykkääville.
EDIT: Nopeasti vaan esimerkit tiskiin. En katsonut onko koukkuja tai muita. Halvimmat M-sport touringit merkkarilta Saksasta.
Autojen hinta siis about sama, mutta ainiin siitä minkä mallinimessä on taikakirjain D pääsee maksamaan Suomen yhteiskunnalle jopa yli 10k€ tuhkana tuuleen autoverona ja siitä sitten vuosittain satoja euroja enemmän ja polttoainettakin dieselissä menee enemmän kuin hybridissä. Missä järki Dieselissä? No ei missään. Paitsi todella todella harvoille jotka ajavat Hangosta Rovaniemelle ja takaisin kaksi kertaa viikossa joka viikko.
Itseä sylettäisi jo yksinään tuo autoveron antaminen valtiolle vapaaehtoisesti kun vähemmälläkin pääsee ja kyyti on parempaa hybridissä.Last edited by pyroz; 04-07-2022, 02:39.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostEipä siinä hybridissä ole mieltä ellei ole kotona/työpaikalla mahdollisuus ladata päivittäin. Muuten menee sähköinen voimalinjan osuus melko hukkaan. Tai jos ei vaan muuten kiinnosta pistää jatkuvasti töpseliin, niin diesel ihan hyvä vaihtoehto.
Vaikka ei plugaria pystyisi lataamaan kotona tai työpaikalla, toimii se silti samalla tavalla kuin perus hybridi. Perus ajokin lataa jatkuvasti akkua ja sähköinen voimalinja on koko ajan polttiksen apuna. Kulutus on silti lähellä tai sama kuin dieselissä.
Esim. mun vanha GTE Passat on nykyään mun serkulla jolla ei ole latausmahdollisuuksia muualla kuin jossain kaupan pihassa eli ei tule latailtua juuri yhtään. Kulutus seka-ajossa 5l/100km luokkaa. Vuosittainen vero muistaakseni 113e.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostLapin reissut ei kyllä ole yhtään mikään peruste dieselille. No toki jos niitä reissuja on vaikka kymmeniä vuoteen. Vitossarjassa jos katsotaan vaikka parin vuoden ikäisiä autoja, niin toisilleen vastaavissa 530e ja 530d malleissa on pelkkä autoveron erotus melkein 10k€ ja vuosittaiset verot luokkaa 150€ vs. 600€. Sillä hybridillä on erittäin hyvä hoitaa ne lapin reissut myös ja sen lisäksi ne kaikki normiajot siinä välissä menee todella pienellä kulutuksella.
Jos vaan omaan käyttöön sopiva variantti hybridinä löytyy (tilat ja vaikka se koukku), niin niissä daiseleissa ei tosiaan enää ole oikein mitään perustelua, paitsi voimasavujen haistelijoille ja tankilla käynnin maksamisesta tykkääville.
EDIT: Nopeasti vaan esimerkit tiskiin. En katsonut onko koukkuja tai muita. Halvimmat M-sport touringit merkkarilta Saksasta.
Autojen hinta siis about sama, mutta ainiin siitä minkä mallinimessä on taikakirjain D pääsee maksamaan Suomen yhteiskunnalle jopa yli 10k€ tuhkana tuuleen autoverona ja siitä sitten vuosittain satoja euroja enemmän ja polttoainettakin dieselissä menee enemmän kuin hybridissä. Missä järki Dieselissä? No ei missään. Paitsi todella todella harvoille jotka ajavat Hangosta Rovaniemelle ja takaisin kaksi kertaa viikossa joka viikko.
Itseä sylettäisi jo yksinään tuo autoveron antaminen valtiolle vapaaehtoisesti kun vähemmälläkin pääsee ja kyyti on parempaa hybridissä.
Lapin reissuille ja muuhun harrastamiseen jätetään sprinter kyllä. 3 alle kouluikäistä lasta, berninpaimenkoira, moottorikelkka ja kaikkien viikon tavarat niin se on extra pitkä sprinteri lattiasta kattoon täynnä tavaraa. Toki kärryissä kulkee kelkka yhtä lailla että on niinkin menty, ei se mukavaa ole mutta pärjää. Mut hybridissä on vähä alkanu tökkimään tuo ylimääräisen tekniikan mukana kantaminen ja huoltaminen vaikka nyt huoltoja ei kovin usein olekaan. Mieluummin sekin massa mitä moottori ja tankki vie niin olis akkuja. Tarvitsen tosiaan tota sprinteriä trailerin vedossa myös ja samaten isoa asuntovaunua vedellään jonkinverran. Niihin ei ainakaan vielä oikein löydy sopivaa sähköä.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by Kräki View PostKyllä itsellä nousi kulutukset gte golffissa 8litran pintaan,kun ei tosiaan ollut mahdollisuutta latailla himassa. Kauppakeskuksissa turha edes koittaa,kun ei ota virtaa vastaan,kuin mininopeudella.
Raskas kaasujalka? Mulla oli ajotietokoneen mukaan keskikulutus alle 2l/100km kesällä ja syksyllä. Sydän talvella oli 4l/100km luokkaa. Latasin kotona siis päivittäin. Okei, tuo serkun raportoima 5l/100km on tietysti kesä aikaan ja talvella ehkä huiteleekin siellä 8l tienoilla.
Comment
-
-
Originally posted by Danukos View PostVaikka ei plugaria pystyisi lataamaan kotona tai työpaikalla, toimii se silti samalla tavalla kuin perus hybridi. Perus ajokin lataa jatkuvasti akkua ja sähköinen voimalinja on koko ajan polttiksen apuna. Kulutus on silti lähellä tai sama kuin dieselissä.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by Danukos View PostRaskas kaasujalka? Mulla oli ajotietokoneen mukaan keskikulutus alle 2l/100km kesällä ja syksyllä. Sydän talvella oli 4l/100km luokkaa. Latasin kotona siis päivittäin. Okei, tuo serkun raportoima 5l/100km on tietysti kesä aikaan ja talvella ehkä huiteleekin siellä 8l tienoilla.
Comment
-
-
Originally posted by Danukos View PostRaskas kaasujalka? Mulla oli ajotietokoneen mukaan keskikulutus alle 2l/100km kesällä ja syksyllä. Sydän talvella oli 4l/100km luokkaa. Latasin kotona siis päivittäin. Okei, tuo serkun raportoima 5l/100km on tietysti kesä aikaan ja talvella ehkä huiteleekin siellä 8l tienoilla.
Pitkän ajan kulutus oli ollut siellä 2,3l/100km, mutta sitä ladattiinkin ahkerasti.
Erona siinä oli se, että Kugan bensakone oli Toyotan tapaan Atkinson-työkiertoa käyttävä. Laiskanpuoleinen, mutta taloudellinen sen lisäksi, että ”tyhjää” ajoakkua oli hybridikäyttöön jäljellä vielä kolmisen kilowattituntia. Tuon meidän Priuksenkin kulutus pyörii siellä 3,5-5l/100km luokissa vähän kelistä riippuen. Meidän ajoprofiililla siis.
Minissä ja monessa muussa taitaa olla ihan ”tavallinen” pikkuturbo, joka osaltaan voi selittää kulutuseron.-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostNoita hybridejä on niin moneen junaan. Jossain päin joku kirosi, kun Plugari-Minin kulutus pomppasi 8l/100km luokkaa heti, kun akku loppui. XC90 T8 alkoi joskus talvipakkasilla imemään yli kymmentä litraa. Taas mun edellinen Kuga plugari kulki keskimäärin jollain 4-5l/100km riippuen siitä, onko kesä vai talvi.
Pitkän ajan kulutus oli ollut siellä 2,3l/100km, mutta sitä ladattiinkin ahkerasti.
Erona siinä oli se, että Kugan bensakone oli Toyotan tapaan Atkinson-työkiertoa käyttävä. Laiskanpuoleinen, mutta taloudellinen sen lisäksi, että ”tyhjää” ajoakkua oli hybridikäyttöön jäljellä vielä kolmisen kilowattituntia. Tuon meidän Priuksenkin kulutus pyörii siellä 3,5-5l/100km luokissa vähän kelistä riippuen. Meidän ajoprofiililla siis.
Minissä ja monessa muussa taitaa olla ihan ”tavallinen” pikkuturbo, joka osaltaan voi selittää kulutuseron.
Comment
-
-
Miten tämän nyt nätisti kertoisi…
Vkonlopun varttikiihdytyksesä taloudellisesti ja teknisesti meritoituneet asiantuntijat kurittivat tekniikkaansa urakalla… 10,x aikaa taisi päästä yksi, alle 12 muutama.
Yksi sähkäri ilmeisesti yhdellä ainoalla lähdöllä, alle sekunnin reaktiolla teki matalan 11-sekuntisen….
Mykistävää.
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostJoo jos siis ostan tässä välissä vielä g31 niin se tulisi olemaan alkupään m sportteja 520da. Sellainen mihin omat rahat riittää.
Se terävin pointti omassa viestissä oli, että jos on 2021 vitosta ostamassa, niin silloin ei ole mitään järkeä daiselia valita.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostLapin reissut ei kyllä ole yhtään mikään peruste dieselille. No toki jos niitä reissuja on vaikka kymmeniä vuoteen. Vitossarjassa jos katsotaan vaikka parin vuoden ikäisiä autoja, niin toisilleen vastaavissa 530e ja 530d malleissa on pelkkä autoveron erotus melkein 10k€ ja vuosittaiset verot luokkaa 150€ vs. 600€. Sillä hybridillä on erittäin hyvä hoitaa ne lapin reissut myös ja sen lisäksi ne kaikki normiajot siinä välissä menee todella pienellä kulutuksella.
.F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met
Comment
-
Comment