memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Ja nimetään tämä ketju "Miksi sähköauto sopii minulle (pelkät kehut sallittu)". Mielestäni tuollainen +/- listaus sähkökuskin toimesta on parasta antia tähän ketjuun. Ainakin itse mielelläni kuulen ruusuja ja risuja. Jos sitten jonkun ajoprofiiliin ei kuulu säännöllinen suhailu tre-hki-tre, niin ehkä hän ymmärtää ettei se ruusu tai risu koske häntä.
    Kyllä miinuksista saa puhua. Kirjoitan itsekin jos sellaiseen on aihetta. Kas kun kyseessä on hyvin usein joku täysin tuulesta temmattu tai megalomaanisiin lukemiin liioiteltu väittämä, joka luonnollisesti pitää oikaista ettei jää täysin väärää kuvitelmaa

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Ehkä tässä tosiaan olisi paikka ketjulle "Miksi sähköauto ei sovi mulle". Sinne voisi kirjoitella omat ajomatkansa, joista ei lataamatta autoa tai latausapplikaatiota selviä.
    Ja nimetään tämä ketju "Miksi sähköauto sopii minulle (pelkät kehut sallittu)". Mielestäni tuollainen +/- listaus sähkökuskin toimesta on parasta antia tähän ketjuun. Ainakin itse mielelläni kuulen ruusuja ja risuja. Jos sitten jonkun ajoprofiiliin ei kuulu säännöllinen suhailu tre-hki-tre, niin ehkä hän ymmärtää ettei se ruusu tai risu koske häntä.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Sähköautoilu on mukavinta silloin, kun aina auton seisoessa muutenkin, saa vähintään ladattua sen verran, että selviää seuraavan ajosuoritteen + pieni bufferi. Aika pieni rangeisillakin pärjää sen puolesta, että latausverkosto on aika tiheä, pitää vaan pysähtyä lataamaan. Kun lähdetään ajamaan pidempää matkaa ja useampia latauksia, olisi hyvä talvella olla esilämmitystoiminto ja jokin reittisuunnittelusofta, joko auton tai muu, joka osaa optimoida latausmäärän ts. lataukseen käytettävän ajan. Onko tästä kaikesta sitten enemmän ”vaivaa”, kuin on valmis ottamaan saa jokainen fundeerata omille kohilleen muine EV plussineen ja miinuksineen.

    Leave a comment:


  • larsen
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Niin, jos nyt postaus käytännössä alkaa toteamuksella "Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että..." ja jatketaan omalla yksittäistapauksella ollaan oravanpyörissä, jotka ovat täysin turhia tähän keskusteluun. Jokaista yksittäistä käyttötapausta tai reittiä, johon sähköauto ei sovi, ei ole tarpeen tuoda esiin.
    Pahoittelen, jos ilmaisin itseäni epäselvästi. En kaivannut keskusteluihin reittipohdintaa Tampere-Helsinki. Kaipasin huomiota siitä, että sähköauto rajoittaa latauspaikan valinnan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Se on toki yksi pointti mitä tuossa edellä sivuttiin, että mitä jos pitääkin jatkaa matkaa samoin tein? Eli jos tulee vaikka HKI - TRE - HKI reissulta kotiin ja olisi päässyt sen lataamatta ja kotona 2% akkua ja muija sanoo että pitäs lähteä elokuviin / kauppaan / sinne / tänne / tai tonne. No etpä lähde kun akku kuiva. Tuo on ihan validi asia varsinkin, jos taloudessa on yksi auto ja se on pelkän töpselin varassa.

    MUTTA. Tuon voi huomioida ja sitten sen kahvin hakemisen ja kusemisen lisäksi odottaa huimat 10min siellä pikalaturilla niin akkua on kotiin päästessä jäljellä vielä reilusti.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tässä ontuu myös sellainen asia, että jos alla on sähköauto jolla juuri ja juuri ei pääse jotain reissua tai etappien väliä, niin ei se lataus ole minimissään 20min. Voit ladata myös 10min tai 5min. En itsekään pysähdy HKI - TRE välissä, mutta jos olisin palaamassa asiakastapaamiselta Treelta niin en polttaisi päreitä siitä että käyn paluumatkalla hakemassa kahvin ja käyn kusella. Se olisi todennäköistä myös polttiksella ajaessa. Sinä aikana on saatu tarpeeksi virtaa akkuun ja taas mennään.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Loistavasti muuten haettu uusi olkiukko sähköautovastaisuuteen. Tätä ei vissiin ennen olekaan nostettu esiin. Kaikki polttomoottoriautothan ovat onneksi aina toimineet moitteetta.
    Ei se mikään olkiukko ole. Enkä ole sähköautovastainen vaikka sellaista en itse havittele. Tuon vain näkökulmia asioihin. Jokainen tekee omat päätöksensä. Mutta tuosta syystä en esimerkiksi näe hälytysajoneuvoja, kuten ambulansseja kovinkaan äkkiä sähköisinä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Pitäisi ajatella myös sitä, että asiat eivät aina mene välttämättä kuten on suunniteltu. Voi tulla hätätilanteitakin. Se on aika ikävää sitten, jos vaikka pitäisikin päästä äkkiä takaisin ja auto ei sitä mahdollistakaan.
    Loistavasti muuten haettu uusi olkiukko sähköautovastaisuuteen. Tätä ei vissiin ennen olekaan nostettu esiin. Kaikki polttomoottoriautothan ovat onneksi aina toimineet moitteetta.
    Last edited by PNM2; 07-01-2023, 12:04.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    esim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think

    Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.

    Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...
    Tässä ontuu myös sellainen asia, että jos alla on sähköauto jolla juuri ja juuri ei pääse jotain reissua tai etappien väliä, niin ei se lataus ole minimissään 20min. Voit ladata myös 10min tai 5min. En itsekään pysähdy HKI - TRE välissä, mutta jos olisin palaamassa asiakastapaamiselta Treelta niin en polttaisi päreitä siitä että käyn paluumatkalla hakemassa kahvin ja käyn kusella. Se olisi todennäköistä myös polttiksella ajaessa. Sinä aikana on saatu tarpeeksi virtaa akkuun ja taas mennään.
    Last edited by pyroz; 07-01-2023, 12:05.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Pyh. Aivan yhtä turhaa on mun kertoa ajavani Espoosta Tampereelle landelle ja voivani ladata siellä ilman mitään ongelmia. Kaikki tietävät, että lataustapahtuma kestää kauemmin kuin tankkaus. Osa sen sijaan ei tiedä, että matkalataaminenkin onnistuu siitä huolimatta Suomessa oikein hyvin ilman, että matka-aika pitenee radikaalisti. Tähänhän luotiin jotain mukafaktoja alunperin lainaamassani postauksessa. Ehkä Helsinki-Tampere -väli edestakaisin lataamatta voikin olla jonkinlainen benchmark mutta aivan turhaa "moottorikelkka perässä Lappiin" -settiä varsinkin lainaamani postauksen osa.
    Kyllä minä ainakin näen Helsinki Tampere välin varsin relevanttina mittarina sähköautoilulle. Mutta en itse ole millään lailla perillä mitä latausmahdollisuuksia sillä välillä on. Itse jos asuisin jommassa kummassa ja ajaisin sähköautoa niin toivoisin kykeneväni ajamaan tuon välin edestakaisin ilman stressiä sillä, että kotona auto ladattu. Mutta eikö tuo muka onnistu sitten??

    Pitäisi ajatella myös sitä, että asiat eivät aina mene välttämättä kuten on suunniteltu. Voi tulla hätätilanteitakin. Se on aika ikävää sitten, jos vaikka pitäisikin päästä äkkiä takaisin ja auto ei sitä mahdollistakaan.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Mistä tässä sitten keskusteltaisiin jos ei niistä ihmisten omista tarpeista? Sitähän se on. Niitä tarpeita vartenhan ihmiset ostavat mitä ostavat. Jos niihin tarpeisiin ei ole fiksua ostaa sähköautoa vielä niin eikö sitä saisi ääneen sanoa. Sinulla tuntuu olevan voimakas tahto vain ja ainoastaan puolustella sähköautoja ja kaikkea siihen liittyvää.
    Pyh. Aivan yhtä turhaa on mun kertoa ajavani Espoosta Tampereelle landelle ja voivani ladata siellä ilman mitään ongelmia. Kaikki tietävät, että lataustapahtuma kestää kauemmin kuin tankkaus. Osa sen sijaan ei tiedä, että matkalataaminenkin onnistuu siitä huolimatta Suomessa oikein hyvin ilman, että matka-aika pitenee radikaalisti. Tähänhän luotiin jotain mukafaktoja alunperin lainaamassani postauksessa. Ehkä Helsinki-Tampere -väli edestakaisin lataamatta voikin olla jonkinlainen benchmark mutta aivan turhaa "moottorikelkka perässä Lappiin" -settiä varsinkin lainaamani postauksen osa.

    Ehkä tässä tosiaan olisi paikka ketjulle "Miksi sähköauto ei sovi mulle". Sinne voisi kirjoitella omat ajomatkansa, joista ei lataamatta autoa tai latausapplikaatiota selviä.
    Last edited by PNM2; 07-01-2023, 11:54.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Niin, jos nyt postaus käytännössä alkaa toteamuksella "Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että..." ja jatketaan omalla yksittäistapauksella ollaan oravanpyörissä, jotka ovat täysin turhia tähän keskusteluun. Jokaista yksittäistä käyttötapausta tai reittiä, johon sähköauto ei sovi, ei ole tarpeen tuoda esiin.
    Mistä tässä sitten keskusteltaisiin jos ei niistä ihmisten omista tarpeista? Sitähän se on. Niitä tarpeita vartenhan ihmiset ostavat mitä ostavat. Jos niihin tarpeisiin ei ole fiksua ostaa sähköautoa vielä niin eikö sitä saisi ääneen sanoa. Sinulla tuntuu olevan voimakas tahto vain ja ainoastaan puolustella sähköautoja ja kaikkea siihen liittyvää.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    No eikös tämä keissi juuri yllä kuvattu? Eli esim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think

    Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.

    Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...
    Niin, jos nyt postaus käytännössä alkaa toteamuksella "Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että..." ja jatketaan omalla yksittäistapauksella ollaan oravanpyörissä, jotka ovat täysin turhia tähän keskusteluun. Jokaista yksittäistä käyttötapausta tai reittiä, johon sähköauto ei sovi, ei ole tarpeen tuoda esiin.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata, jos tarvitsee ladata. Sähköautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne parinkymmenen minuutin latauspysähdykset eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten auton voi ladata täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli akullisen päivämatkoihin ilman pysähdyksiä.

    Tässä näkyy, ettei oikein ole käsitystä, mikä pikalataamisen idea tai latausinfran taso Suomessa on.
    No eikös tämä keissi juuri yllä kuvattu? Eli esim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think

    Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.

    Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by larsen View Post
    Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata. Fossiiliautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne muutaman minuutin tankkauspysähdykset silloin tällöin eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten tankin voi lorauttaa täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli tankillisen päivämatkoihin.
    Sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata, jos tarvitsee ladata. Sähköautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne parinkymmenen minuutin latauspysähdykset silloin tällöin eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten auton voi ladata täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli akullisen päivämatkoihin ilman pysähdyksiä.

    Tässä näkyy, ettei oikein ole käsitystä, mikä pikalataamisen idea tai latausinfran taso Suomessa on.
    Last edited by PNM2; 07-01-2023, 10:48.

    Leave a comment:

Working...
X