memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarger
    replied
    Hyvin usein näissä sitten se totuus onkin ihan muuta kuin mitä autolla "ajaja" sanoo. Toki tuntuu olevan että "todistustaakka" on kuljettajalla.
    Taannoin oli se Kiinan(?) video missä auto lähti kiihdyttelemään villisti, ainakin siinä sattui sitten kameraankin tallentumaan jarruvalot.


    Kyllä akkuteknologia on pysyvä osa autoilua, ollut jo vuosia. Nyt vaan eri tavalla kuin ennen ja ihan väistämättä tuo eri tavalla mukana olemisen osuus tulee pysymään siellä, todennäköisesti myös kasvamaan.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Tesla

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Varmaan 15v alalla jo puhuttu että sähkikset on tulevaisuutta vaan ei ole ihan vieläkään

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Myös "sähköautoa ei saa kritisoida tai menee herne nokkaan" olisi perustettava tasapuolisuuden nimissä.
    Jos itsellesi näet tarpeen. Ei ole tainnut kukaan sähköautoilija alkaa polttiksia parjata. Lähinnä kyse yleensä absurdien väittämien kanssa taistelu...

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Myös "sähköautoa ei saa kritisoida tai menee herne nokkaan" olisi perustettava tasapuolisuuden nimissä.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Luodaan omia skenaarioita, joilla sitten perusteellaan omaa ahdasmielisyyttä, kateutta, muutospelkoa tai muuta negatiivistä vaikutinta.

    Ehkä mieluummin vapaan puolelle voisi perustaa ketjut "Itse keksimäni pelot ja niitä nuoleskelevat skenaariot sähköautovastaisuuteen" sekä "Ketju tarpeesta ilmoittaa ajavansa jatkuvasti Lappiin lestadiolaiskokoisen perheen ja moottorikelkan kanssa.
    En halunnut sanoa asiaa itse, mutta eiköhän tämäkin tosiaan liity lähinnä tähän suomalaisten perikateuteen. Harmittaa kun ei voi ostaa uutta 80k autoa. En itsekään tähän pysty, mutta toisaalta olen aina rinnastanut uuden auton ostamisen lähinnä rahan repimiseen, joten sinänsä itselleni aika sama. Mieluummin sijoitan rahan esim. osakkeisiin tai rahastoihin, mutta tämä siis oma preferenssini.

    Enemmän harmittaa tämä polarisoituminen, jossa koko autonharrastus alkaa vituttamaan, mitä enemmän näitä 7v lasten narinoita täällä lukee. Ehkä on n. 25v harrastamisen jälkeen aika keskittyä johonkin muuhun hommaan...

    Nuo mainitsemasi uudet ketjut menisivät kyllä molemmat seurantaan.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Olen samaa mieltä kanssasi, meidän "sähkökriisi" on tällä hetkellä keinotekoinen. Mutta tosiasia on että pörssisähkön 28 vrk keskihinta 26.12.2022 on 32.28 snt/kWh. Siinä ei paljoa halpa joulu sähkö ilahduta. Jos joku olisi sanonut 5vuotta sitten että sähkömaksaa jopa 50snt/kwh niin kukaan ei olisi uskonut sitä.
    Saksassa sähkö on jo pitkään maksanut 30c/kWh. Ei kai kukaan sähköautoa sähkön takia osta vaan suorituskyvyn, helppokäyttöisyyden (kuten kotilataus halvemmalla yösähköllä, huoltojen vähäisyys), päästöjen vähenemisen ja öljymaiden bisneksen kyykyttämisen takia

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Olen samaa mieltä kanssasi, meidän "sähkökriisi" on tällä hetkellä keinotekoinen. Mutta siitä huolimatta pörssisähkön 28 vrk keskihinta 26.12.2022 on 32.28 snt/kWh. Siinä ei paljoa halpa joulu sähkö ilahduta.

    Jos joku olisi sanonut 5vuotta sitten että sähkömaksaa jopa 50snt/kwh niin kukaan ei olisi uskonut sitä.

    Joten miksi tulevaisuudessa ei voisi tilanne olla sellainen että joku muu päättää koska saat autollasi ajaa? Etäkoodaus kumminkin tämän mahdollistaa?

    Toki hyvä on että jos näin ei ole mahdollista tai ei tule tapahtumaan.

    ps. tästä huolimatta sähköauton suhteen ostohousut ovat itselläkin jalassa.
    Öisin sähkö ei ole vaarassa loppua ja on halvempaa. Sähkö on joo kallista varmasti nyt mutta ei se tarkoita, että sen tuotantoa eli saatavuutta rajoitettaisiin esim öisin. Energiakriisi ja sähköauton lataaminen on loistava esimerkki tietyn porukan olkiukosta. Luodaan omia skenaarioita, joilla sitten perusteellaan omaa ahdasmielisyyttä, kateutta, muutospelkoa tai muuta negatiivistä vaikutinta. Ja tämä ei nyt suoraan nimim janille vaan yleisemmin.

    Miksi tulevaisuudessa vain sähköautoilla ajamista rajoitettaisiin? Sama koskisi toki myös muita käyttövoimia ja jos autoilua noin rajoitettaisiin, saa kyllä aikamoinen sähköautovastustaja olla, jos luulee, että koodinimi vanhalla Taunuksella saisi edelleen ajella kuten ennenkin.

    Originally posted by Tiik View Post
    Perustakaa foorumille oma osio sähköautoilijoille, johon pääsee vain, jos patteriauton omistaa. Siellä voi sitten rauhassa puhua asiasta ilman, että pääsee kierrokset nousemaan.

    Tämä ketju voi sitten säilyä täällä avoimella puolella, jossa sana on yhä vapaa.

    Itsekin olen kiinnostunut sähkövatkaimen ostamaan, mutta en silti usko, että kyseessä on tulevaisuuden "the" voimalinja...
    Ehkä mieluummin vapaan puolelle voisi perustaa ketjut "Itse keksimäni pelot ja niitä nuoleskelevat skenaariot sähköautovastaisuuteen" sekä "Ketju tarpeesta ilmoittaa ajavansa jatkuvasti Lappiin lestadiolaiskokoisen perheen ja moottorikelkan kanssa". Yhtään faktaan pohjautuvaa asiaa ei saisi esittää ja siellä voisi käsitellä kaikki ympäristö- ja viherpiiperrysasiat, kun täällä ne eivät oikein sähköautoilijoiden keskusteluihin ole nousseet. Saisi täältä autoilupuolelta sekä täysin huumoriviestit että valitettavan surulliset provot pois.
    Last edited by PNM2; 26-12-2022, 10:03.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Perustakaa foorumille oma osio sähköautoilijoille, johon pääsee vain, jos patteriauton omistaa. Siellä voi sitten rauhassa puhua asiasta ilman, että pääsee kierrokset nousemaan.

    Tämä ketju voi sitten säilyä täällä avoimella puolella, jossa sana on yhä vapaa.

    Itsekin olen kiinnostunut sähkövatkaimen ostamaan, mutta en silti usko, että kyseessä on tulevaisuuden "the" voimalinja...

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Miksi akku täynnä oleva Audi ilmoittaisi, että älä aja kauppaan ja takaisin tai kuskaa lapsia harrastuksiin? Toki autoa on hankala ajaa, jos ei ole varausta akussa, mutta siksi sähköautoja lataillaankin usein öisin, kun sähköstä ei ole pulaa ja se on halvempaa. Toki sen Taunuksen kanssa voi bensapumpulla tulla ongelmia, jos sähköä ei ole saatavilla.

    Energiakriisistä sähkön suhteen en ole samaa mieltä. Suomessa sähköautojen lataamisen estäminen ei sähkön kokonaiskulutukseen vaikuttaisi juuri mitenkään. Yksinkertaistettuna sähköstä voi olla pulaa silloin, kun kysyntä ja tarve on kovin (eli kun sähkö on kalleinta), jos tuotanto ei pysty tähän vastaamaan. Tätä voit katsoa vaikka pörssisähkön hintakehityksestä. Eilen jouluaattona sähkö oli Suomessa todella halpaa, koska teollisuus ei tarvinnut sitä kovin paljoa normaaliin verrattuna. Joku kovan pakkasen arkipäivä sitten voi olla eri asia, mutta kyllä mulle riittää auton lataaminen kerran viikossa (ja näin on erittäin monelle muullekin suomalaisen keskimääräisen päiväajosuoritteen mukaan) ja osaan tuohon varautua lataamalla auton etukäteen. En tiedä, mistä kirjoitteluun tulee tällainen kulma, joka perustuu siihen, että sähköauton pitäisi olla koko ajan latauksessa.
    Olen samaa mieltä kanssasi, meidän "sähkökriisi" on tällä hetkellä keinotekoinen. Mutta tosiasia on että pörssisähkön 28 vrk keskihinta 26.12.2022 on 32.28 snt/kWh. Siinä ei paljoa halpa joulu sähkö ilahduta. Jos joku olisi sanonut 5vuotta sitten että sähkömaksaa jopa 50snt/kwh niin kukaan ei olisi uskonut sitä.

    Kerta tälläiset "kriisit" ovat mahdollisia, miksi tulevaisuudessa ei voisi tilanne olla sellainen että joku muu päättää koska saat autollasi ajaa? Etäkoodaus kumminkin tämän mahdollistaa? Toki hyvä on että jos näin ei ole mahdollista tai ei tule tapahtumaan.

    ps. kaikesta huolimatta sähköauto ostohouset on itselläkin jalassa.
    Last edited by jani; 26-12-2022, 09:53.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Hupille +1

    Sananvapaus vs. moderointi, on haastava laji - kyllähän sen politiikan saisi pitää omissa säikeissään, niin kauan, kuin se ylipäätään on tuning forumilla sallittu.

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Tuossa oli haastattelu Vannetukun pomosta. Kertoi, että sähköautot painavina ja nopeasti kiihtyvinä kuluttavat renkaita polttiksia nopeammin. Luulisi rengasliikkeiden olevan tyytyväisiä mitä enemmän sähkiksiä tulee liikenteeseen

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Kiitoksia Huupille asiallisesta kirjoituksesta! Olen ihmetellyt ihan samaa, että kuinka muutama kirjoittelija jaksaa suoltaa toistuvasti samaa sontaa sähköautoketjuihin. Ymmärtäisin asian paremmin, jos jutut kehittyisivät johonkin suuntaan, mutta kun ne on pyörinyt jo vuosia saman tunkion ympärillä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Haluaisitko kertoa miten E39/E53/E34 jne joku tekee tuon etänä? Ainakaan tuohon Corollaan ei kyllä onnistu. IM SAFE.

    Mikään ei ole niin turvallista autoilun suhteen etteikö sitä viherpiipertämisellä päästäisi pilaamaan. Näitä asioita ei kuule pojat ennenkään ole maalaisjärjellä toteutettu valtioiden toimesta, just telling.
    Ajattelitko näyttää nokkelalta jos jatkat keskustelua?

    Sähkö vs. polttis ei vaikuta tuohon asiaan.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Shokkiuutinen sinulle (muille vanha asia): Myös polttiksia voi samalla lailla etäohjelmoida. Foliohattu nyt äkkiä takaisin päähän!
    Haluaisitko kertoa miten E39/E53/E34 jne joku tekee tuon etänä? Ainakaan tuohon Corollaan ei kyllä onnistu. IM SAFE.

    Mikään ei ole niin turvallista autoilun suhteen etteikö sitä viherpiipertämisellä päästäisi pilaamaan. Näitä asioita ei kuule pojat ennenkään ole maalaisjärjellä toteutettu valtioiden toimesta, just telling.

    Leave a comment:

Working...
X