Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1964
    • Seinäjoki

    Originally posted by nullzwei View Post
    Ei, mutta autokauppias kiittää. Tuki tosin on aina liian pieni. Jos tuki olisi sata prosenttia ostohinnasta niin silti tulisi kitinää koska tilausaika on pitkä ja tuki riitti karvalakkimalliin.

    PS. Vasta silloin syntyy jätettä kun sitä ei pysty (ainakaan vielä) uusiokäyttämään. Esimerkkinä ydinjäte. Lähes kaikki muu on raaka-ainetta. Me jopa maksamme siitä että joku taho ottaa RAHAA eli MAKSUA vastaan tarvitsemaansa raaka-ainetta.
    Tämähän toimii niin että autojen hinnat nostettiin avustuksen verran ylöspäin. Tämä koko sähköauto vouhotus ikäänkuin pakottaa ihmisiä siirtymään hinta/tuloluokkaansa kalliimpaan kalustoon ja tietenkin vekseli periaatteella. Ite oon toistaiseksi ratkaissut asiaa yksinkertaisesti - ajamalla vähemmän. Ennen tuli lähdettyä vasiten kauppaan, nyt se tehdään 13-15h työpäivän päätteeksi kun teen viikon työt nykyään 3 päivässä (kaikilla tämäkään ei mahdollista) joten työmatkoista katosi 40%. Katsotaan mitä tuleva lama opettaa....
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6745
      • PK-seutu

      Originally posted by arben View Post
      Hyvin sanottu. Jos nyt niistä saa hyvänhinnan kun myy,akkutakuu kun loppunut on noi sähkövempaimet jätettä.
      Suomi on jo täynnä hybridejä, joiden akkutakuu on mennyt ajat sitten. Ihan hyvin menee jätteeksi.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • arben
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1122
        • suomi

        Originally posted by PNM2 View Post
        Suurimmalla osalla ei ole rahaa uutena tämän foorumin aiheena olevaan automerkkiin. Jos halutaan joskus jotain saatavan käytettynä, on se jonkun ostettava ensin uutena.

        Sitten toki toinen sähköautojen hinnan verohelpotusuhriutuja. Tämä on politiikkaa, ei sähköauton ostajien vika. Totta mooses mä käytän sen edun hyväkseni, kuten käytän kaikki muutkin veronkannon suomat mahdollisuudet.

        Herätkää te siihen, että on olemassa vaihtoehtoja ja jos ei mitään fiksua sanottavaa, älkää tulko näihin ketjuihin tekemään itsestänne idiootteja.

        Jos kukaan ei osta dieseleitä, tästä ei saisi kertoa? Jos jotain on päätetty, siitä ei saisi kertoa? Sähköautoilu on onkin median salajuoni? Eikös tämä ole "teille" hemmetin hyvä tilanne, kun käytte ostamassa käteisellä halvalla vanhan dieselin ja ajatte sillä?
        Kukaan ei osta dieseleitä tämän media hömpötyksen vuoksi. Itse voisin ostaa dieselin mutta ei niit saa sen halvemmalla kuin ennenkään.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6745
          • PK-seutu

          Originally posted by arben View Post
          Kukaan ei osta dieseleitä tämän media hömpötyksen vuoksi. Itse voisin ostaa dieselin mutta ei niit saa sen halvemmalla kuin ennenkään.
          Mene ja osta se dieseli. Vai hetkinen, toivotko että niitä dissattaisiin enemmän niin saisit itse sen halvemmalla? :think
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • arben
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1122
            • suomi

            Originally posted by pyroz View Post
            Suomi on jo täynnä hybridejä, joiden akkutakuu on mennyt ajat sitten. Ihan hyvin menee jätteeksi.
            Kelpaako ne ihmisille yhtä hyvin kuin akku takuullinen vehje?

            Kuten sanottu katsotaan kun ne on ~250 ajettu millainen haluttavuus niillä on,kuten myös täys sähkö mistä akkutakuu loppu. Ottaako autoliike sen samalla katteella kuin akkutakuun alaisen vehkeen.

            Jokaisessa ilmoituksessa akkutakuuta jäljellä,mitä ihmiset tekee sillä tiedolla.
            Last edited by arben; 10-07-2022, 14:04.

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1110
              • Espoo

              Originally posted by joko View Post
              Tämähän toimii niin että autojen hinnat nostettiin avustuksen verran ylöspäin. Tämä koko sähköauto vouhotus ikäänkuin pakottaa ihmisiä siirtymään hinta/tuloluokkaansa kalliimpaan kalustoon ja tietenkin vekseli periaatteella. Ite oon toistaiseksi ratkaissut asiaa yksinkertaisesti - ajamalla vähemmän. Ennen tuli lähdettyä vasiten kauppaan, nyt se tehdään 13-15h työpäivän päätteeksi kun teen viikon työt nykyään 3 päivässä (kaikilla tämäkään ei mahdollista) joten työmatkoista katosi 40%. Katsotaan mitä tuleva lama opettaa....
              Mä hankin tasan samanhintaisen auton kuin edellinenkin. Erotuksena vaan se, että seuraavalla saa aikalailla enemmän sitä ajamisen iloa.

              Tässä on kans hauska näkökulma: vekseliperiaate. Näköjään on vaikeaa uskoa, että on ihmisiä, jotka hallitsevat rahankäyttönsä ja vaikka he ostaisivat kalliimpia autoja, se ei ole vyötä kiristämällä tehty.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1110
                • Espoo

                Originally posted by arben View Post
                Kukaan ei osta dieseleitä tämän media hömpötyksen vuoksi. Itse voisin ostaa dieselin mutta ei niit saa sen halvemmalla kuin ennenkään.
                Eli kukaan ei osta mutta ei näy hinnassa? Kovin on erikoinen markkinatilanne.

                Originally posted by arben View Post
                Kelpaako ne ihmisille yhtä hyvin kuin akku takuullinen vehje?

                Kuten sanottu katsotaan kun ne on ~250 ajettu millainen haluttavuus niillä on,kuten myös täys sähkö mistä akkutakuu loppu.
                Varmaan ihan vastaava kuin vaikka 250000 kilsaa rullatulla 520d:lla.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6745
                  • PK-seutu

                  Moni vääntäminen loppuisi täällä kun muistettaisiin sellainen seikka, että jotkut puhuu "mikä auto kannattaa ostaa 15k€ budjetilla?" ja toiset puhuu yleisesti mikä voima linja on hyvä ja millä perustein.

                  15k€ budjetilla ei löydy hyvää töpselimallia olkaa hyvä ja odotelkaa

                  Uutta (tai 40k€+) autoa ostavan ei kannata ostaa dieseliä, piste.


                  Sitten on vielä ne, jotka haluaa kuskata Hangosta Rovaniemelle bussilla veneitä ja vesijettejä ja kelkkoja ja traktoreita ja komppanian verran ukkoja. Haloo nyt stna ei kukaan siihen käyttöön töpseli hlöautoa teille tuputakaan
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • arben
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1122
                    • suomi

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Eli kukaan ei osta mutta ei näy hinnassa? Kovin on erikoinen markkinatilanne.



                    Varmaan ihan vastaava kuin vaikka 250000 kilsaa rullatulla 520d:lla.
                    No ei varmana ole.

                    Varmaan kun ihmiset ei niitä vaihda kun tarjotaan naurettavia hyvityksiä. Mä uskon että olen seurannut autojen myyntiä enemmäin kuin sä joten älä intä siellä kiitos.



                    Tästä vuodessa tippunut 1000€ about. Ilmeisemmin niitä on varaa seisottaa siellä.
                    Last edited by arben; 10-07-2022, 14:09.

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1110
                      • Espoo

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Sitten on vielä ne, jotka haluaa kuskata Hangosta Rovaniemelle bussilla veneitä ja vesijettejä ja kelkkoja ja traktoreita ja komppanian verran ukkoja. Haloo nyt stna ei kukaan siihen käyttöön töpseli hlöautoa teille tuputakaan
                      Näitä löytyy aina välillä koloistaan tänne kommentoimaan. Viimeksi oli latauspaikan vieneille peukutelleet pari nimimerkkiä ja nyt on pari uutta. Kaikki stereotypiat paitsi viherpiiperrys on taas mainittu.

                      Originally posted by arben View Post
                      No ei varmana ole.

                      Varmaan kun ihmiset ei niitä vaihda kun tarjotaan naurettavia hyvityksiä. Mä uskon että olen seurannut autojen myyntiä enemmäin kuin sä joten älä intä siellä kiitos.



                      Tästä vuodessa tippunut 1000€ about. Ilmeisemmin niitä on varaa seisottaa siellä.
                      Mä olen keskittynyt tosiaan viime vuodet enemmän uusien autojen hintoihin eikä suoraan sanoen kovin paljoa kiinnosta, paljonko mun autoista saa 250000 km ajettuna kolmannen tai neljännen omistajan jälkeen tai onko niillä ylipäänsä kysyntää. Uskon, että aika sama homma on monella muullakin.

                      Tossa yksilössä hinta on kova verrattuna muihin vastaaviin. Soita ja kysy miksi, kun kerran vuoden jo olet hintaa seurannut.
                      Last edited by PNM2; 10-07-2022, 14:27.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • Skunkki^
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 688
                        • Espoo

                        Originally posted by arben View Post
                        Kuten sanottu katsotaan kun ne on ~250 ajettu millainen haluttavuus niillä on,kuten myös täys sähkö mistä akkutakuu loppu. Ottaako autoliike sen samalla katteella kuin akkutakuun alaisen vehkeen.
                        Ei varmasti ota, kiitos uudistetun kuluttajansuojan 12kk täystakuun. Sama koskee toki kaikkia autoja, mutta tämä iskee kaikista rankimmin uudempiin, enemmän varusteltuihin sähkövatkaimia sisältäviin laitteisiin.
                        KIA Optima PHEV

                        Exät:
                        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Moni vääntäminen loppuisi täällä kun muistettaisiin sellainen seikka, että jotkut puhuu "mikä auto kannattaa ostaa 15k€ budjetilla?" ja toiset puhuu yleisesti mikä voima linja on hyvä ja millä perustein.

                          15k€ budjetilla ei löydy hyvää töpselimallia olkaa hyvä ja odotelkaa

                          Uutta (tai 40k€+) autoa ostavan ei kannata ostaa dieseliä, piste.


                          Sitten on vielä ne, jotka haluaa kuskata Hangosta Rovaniemelle bussilla veneitä ja vesijettejä ja kelkkoja ja traktoreita ja komppanian verran ukkoja. Haloo nyt stna ei kukaan siihen käyttöön töpseli hlöautoa teille tuputakaan
                          Miksi se pitää kärjistää se veneiden kuskaaminen? Menee tienpäälle katsomaan kehäteiden ulkopuolelle niin kyllä sielä kuskataan aikapaljon kaikkea perässä vedettävää. Viimeksi tosiaan eilen oli 2700kg koukussa, sitä edeltävän kerran kuluvan viikon maanantaina 2200kg, eikä kumpikaan ollut vene eikä matkana Rovaniemi. Muttakun markkinoilla ei ole tarjolla näille mitään sähköistä vaihtoehtoa eikä ainakaan hintaluokassa missä niitä joku pystyis ostamaan.
                          Mitään helpotuksia näille ei valtiovallan taholta ole muutakuin maksa maksa. Eletään hauskoja aikoja kun ne maksajat loppuu ja täytyy siirtyä rokottamaan sähköautoja. Nythän ne edullisesti kilsat sähköautolla ajetaan kun niitä ei VIELÄ kuriteta
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Tiik
                            BTCF Member
                            • Apr 2012
                            • 497
                            • Vantaa

                            Itsekin mietin täyssähköä seuraavaksi ajokiksi, vaikka kilsojen puolesta on ihan sama millä energiamuodolla ajan. Voimalinja näissä kiinnostaa eniten, vielä kun sen saisi normaalin näköiseen autoon, ei avaruusalukseen. Juuri kävin koeajamassa I3s:n, eikä sekään ollut hassumpi.

                            Pakko silti ihmetellä tätä dissauspostaamista tähän ketjuun. Tässä ketjussa on nimenomaan tarkoitus keskustella sähkäreistä ja niihin liittyvistä kokemuksista.

                            Se fakta, että ne eivät sovi kaikille, on nyt jo tullut selväksi, eikä sitä tarvitse enää toistaa.

                            Voittehan mennä vaikka F30-osioon vääntämään siitä, kuinka paskoja ne kaikki ovat (voimalinjasta riippumatta) kun perhe ei mahdu kyytiin, vaan tarvii vitosen. Eikun hetkinen, ei tätä teekään oikeastaan kukaan, vaikka aivan sama asia kyseessä.

                            Jos siis et ole sähkäriä ostamassa, saati moisella edes ajanut, tämä ei ole sinun ketjusi ja voit jatkaa matkaa.

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5019
                              • Paimio

                              Onhan täällä outoa vääntöä suuntaan ja toiseen...yksi ei tajua sitä että kaikilla ei ole varaa ostaa sitä uutta sähköautoa mutta silti sitä pitää tuputtaa tai että dieseliä ei ole kenenkään järkeä ostaa vaan kannattaa ennemmin ostaa sähköauto tietämättä yhtään toisen tarpeista tai mahdollisuuksista.

                              Mutta kokoajan pitää jankata samaa vaan viestistä toiseen...ja toki päinvastoin.

                              Vähän on turhan ehdotonta meno puolin ja toisin.

                              Täällä pitäisi nyt ymmärtää että jokainen ostakoot semmoisen auton kuin itse haluaa/on varaa vaikka kuinka sotisi omaa ajatusmaailmaa vastaan...

                              Ja jos itsellä sattuu nyt olemaan varaa ostaa se uusi sähköauto aina parin vuoden välein eikä tarvitse miettiä mikä sen arvo on käytettynä vai toimiiko mikään 5 vuoden päästä niin kuitenkin isolle osalle tuollainen ei vaan ole mahdollista ja siksi pitäisi pystyä myös keskustelemaan järkevästi sähköautojen viosta ja ongelmista käytettynä ja vanhempana. Mutta varsinkin tietyn merkin kohdallahan mistään ongelmista ei saa puhua kun se on pelkkää kateellisten panettelua ja taitamattomien lehtimiesten lööperiä.

                              Asennevammaa on suuntaan jos toiseenkin tässä ketjussa havaittavissa ja se kyllä haittaa asiallista keskustelua ja pahasti.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1964
                                • Seinäjoki

                                Kyllä kai sähköautoissa periaatteen tasolla on jopa vanhemmiten vähemmän kuluvia osia kuin polttiksessa. Tuossa joku mainitsi ulkonäöstä niin totta, miksi niistä pitää toinen toistaan hirvittävämpiä tehdä. Toki, täytyy myöntää että kyllähän se e6x sarjakin alkuun vaikutti aika futuristiselta e39 jälkeen. Meille kelpais hyvin arkiajojen pyöritykseen toiseksi autoksi farmari sähköauto eikä tarvitse olla edes älyttömän isokokoinen ja päivittäiset ajot on joku max 80km päissä harvoin sitäkään. Mutta eipä nuota farmareina oikein vielä ole. Näin omakotitalo asujana myös aurinkopaneelit ja sähköauto yhdistelmä kiinnostaisi mutta varovasti olen laskeskellut niin takaisinmaksuaika paneeleilla on niin pitkä että liikaa muuttujia mahtuu siihen kuvioon. Tai siis se auto nyt ei tietenkään maksa itseään takaisin mutta paneelien tuotto on suurin silloin kun oma kulutus on pienin niin sähköautolla tuon saisi kätevästi omaan käyttöön.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎