Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5167
    • Kuopio

    Onko kukaan edes puolitosissaan tutkinut onko tälläistä mahdollista saada Suomen liikenteeseen: https://www.bmw.com.cn/zh/all-models...2/inspire.html tai koskahan on tulossa euroopan markkinoille?

    Rehellinen sedan olisi omaan silmään lopulta kauniimpi kuin pirkkamallin coupe.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17527
      • Turku

      300 tonnia vai 300 000 tonnia?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        Originally posted by jani View Post
        Onko kukaan edes puolitosissaan tutkinut onko tälläistä mahdollista saada Suomen liikenteeseen: https://www.bmw.com.cn/zh/all-models...2/inspire.html tai koskahan on tulossa euroopan markkinoille?

        Rehellinen sedan olisi omaan silmään lopulta kauniimpi kuin pirkkamallin coupe.
        G20 korinen i3 ei tule meille vaan seuraava kolmonen joka uutta neue klassea. 2025

        Uusi kolmossarja kantaa nimeä i3
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1017
          • Pikis

          Originally posted by Laku View Post
          300 tonnia vai 300 000 tonnia?
          Tämän raportin sivulla 12 näyttäisi olevan luku 289 750 tonnia, jos oikein ymmärsin.

          https://tupa.gtk.fi/raportti/arkisto/29_2021.pdf
          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11693
            • Kouvola

            Originally posted by zakspeed View Post
            G20 korinen i3 ei tule meille vaan seuraava kolmonen joka uutta neue klassea. 2025

            Uusi kolmossarja kantaa nimeä i3
            Toivottavasti tulisi alusta loppuun sähköautoksi suunniteltu laite eikä mikään polttomoottorikorinen sähköauto.

            Originally posted by kooma View Post
            Tämän raportin sivulla 12 näyttäisi olevan luku 289 750 tonnia, jos oikein ymmärsin.

            https://tupa.gtk.fi/raportti/arkisto/29_2021.pdf
            Juu ihan oikein. Osassa jutuista luku on pyöristetty 300, mutta jokatapauksessa todella merkittävästä esiintymästä kyse ihan maailman mittakaavassa ja vastuullisesti tuotettua. Nyt pitäisi saada vielä akkuteollisuutta Suomeen. Nyt raaka-aineita virtaa mm. Ruotsiin akkujen valmistukseen.

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              BASF fiaskon jälkeen akkuteollisuus on varmaan ihan ryntäämässä tänne
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Samu81
                Bimmer Rookie
                • May 2009
                • 146
                • Espoo

                Originally posted by huupi View Post
                Olen tässä muutaman viikon, tai ehkä ne olikin kuukausia, kerännyt kiukkua siitä minkälaisella kirjoittelulla tämä ja i4-topikki on täyttynyt. Muutamat nimimerkit yrittää väkisin vääntää asian kuin asian politiikaksi, viherpiiperrykseksi, köyhien sortamiseksi, Kongon lapsien sortamiseksi, salaliittoteorioiksi, foliohattuiluksi ja niin edelleen. Eikö kellään em. asioita argumentteinaan sähköautoilua vastaan vängätessään käy mielessä, että voisiko itse sähköauto olla riittävä syy ja peruste siirtyä sellaisen käyttöön ilman mitään ylimääräistä agendaa tai paatosta?

                Henkilökohtaisesti ottaisin sähköauton 10 kertaa kymmenestä, vaikka sen ylläpito maksaisi saman verran kuin vaikkapa diesel- tai bensiinikäyttöisen henkilöauton. Tai voisin minä maksaa siitä enemmänkin, sillä niin mukava on sähköinen voimalinja. Minua häiritsee se yleinen ajatus, että miksi sähköautoilun pitäisi olla ja pysyä halvimpana autoilumuotona. Ei ääntä, varsinkin jos jalankulkijavaroitusulina ei käytössä, ei poistetun dpf:n tai katin aiheuttamaa hajua, ei puolijumalan asemaan nostetun 8HP:n kylmäkierrosten vaihtokohdan odottelua - täydellinen. Sellainen on sähköauto, voi siitä vähän maksaa ylimääräistäkin.

                Sähköauton akun energiasisältöjeesustelu ”kusematta lappiin ja kelkka perässä” on myös enimmäkseen verenpainetta nostattavaa. Joo, i3:ssa akku on liian pieni, mutta kaikissa uudemmissa se on ihan riittävä - tärkein asia on se miten auto ottaa sitä energiaa lisää. Pikalatausasemiakin on ihan riittävästi useimmille, paitsi em. Lapin kelkkailijoille, mutta se latausnopeus tien päällä on se juttu. i3:ssa sekin on (talvella) päin vittua, kun akun lämmitystä ei saa oikein mitenkään päälle, mutta taas - BMW:n nykyisissä malleissa sekin on hoidettu hienosti.

                Itseäkin harmittaa, että uudet sähköautot ovat niin kalliita (BMW), että kynnet ei niihin pysty, mutta kyllä sitä yrittää keksiä keinoja, joilla niihin pääsisi kiinni, ja ihan vaan sen takia, että ovat niin pirun hienoja ominaisuuksiltaan. En ymmärrä miksi uuden sähköauton ostossa pitäisi hirveästi miettiä arvonalenemaa ja jälleenmyyntiarvoa yhtään enempää kuin polttomoottoriautonkaan, jos sellaisen haluaa ja pystyy laittamaan.

                Harmillisesti tämä yhteisö, tai ainakaan sen äänekkäimmät käyttäjät, eivät ole valmiita hyväksymään sähköautoja autoina harrastefoorumilla, mikä laskee ainakin omaa foorumin käyttöastetta, kun jokainen ko. autoryhmää käsittelevä lanka suolletaan täyteen alussa mainitsemiani argumentteja. Kun vielä facebookin patteriautoryhmät ovat enimmäkseen tolvanoita täynnä, on asialliset kanavat vähissä.
                Ei kiinnosta koboltit, ei Kongon lapsityövoima eikä viherpiiperrys. Sen sijaan on alkanut kovasti kiinnostamaan ajoneuvon kätevä etälämmitys sekä -jäähdytys. Webastot on nähty ja koettu, mutta viime hellekesä oli itselle ensimmäinen jolloin auton sai milloin tahansa, missä tahansa sopivan viileäksi ja se oli ihan helvetin mukavaa. Ei tarvinnut ikinä istahtaa sisältä kuumaan tai edes lämpimään autoon ja "nauttia" kylmän ilmastoinnin huutamisesta päin naamaa ja / tai siitepölypaskan tulvimisesta ohjaamoon kun pitäisi ajella alkuun ikkunat auki että ohjaamo viilenisi siedettäväksi. Samoin kylmillä keleillä sähköpatteriauton kabiini lämpenee paljon nopeammin kuin polttomoottoriauto webastolla, toki "rangen" kustannuksella mutta silti.

                Lisäksi kaasunvaste noissa on jotain ihan sanoin kuvaamatonta, oli vauhti mitä tahansa. Sellaista viiveettömyyttä ei voi sanoiksi pukea, se pitää kokea ja vastaavaa ei saa millään antilageilla ahdettuun polttomoottoriautoon eikä korkealle kiertävään vapariinkaan ellei aja ihan kokoajan siellä huipputehon tietämillä.

                Isoin este itselle on AsOy -tyyppinen köyhien asumismuoto, jossa ollaan taloyhtiön hallituksen jäärien (idioottien) armoilla -> ajan plugarilla. Jos olisi pelimerkkejä asua (täällä pk-seudulla) omakotitalossa niin katoksessa seisoisi käyttiksen virkaa toimittamassa sähköauto ihan ehdottomasti, sen verran vaivatonta liikkumista ne tarjoavat. Yön yli aina latauksessa -> auto aina sisältä sopivan lämmin / viileä -> ei tarvitsisi juuri ikinä asioida huoltoasemilla eikä arpoa milloin on fiksu päivä tankata ja milloin on "keskiviikon hintakorotukset". Myöskään erilaiset OPEC-partalapsien pelleilyt, tuotantojen kiristykset tai muut jenkkien, kamelimaiden ja muiden (tulevat) konfliktit eivät vaikuttaisi juuri mitenkään liikkumisen hintaan. Nyttenhän upea hyysärihallitus lupailee vielä sähkötukiaisia, voisin väittää ettei se(kään) rahahana jää yksittäistapaukseksi vaan tulevaisuudessa vastaavia energiatukiaisia jaellaan aina jos jotain maailmanlaajuista hässäkkää tulee, toisin kuin minkäänlaiset tukiaiset saatanan kalliin öljybarrelin kompensointiin.

                Toisaalta itse en valitettavasti vetele venetrailereita Lappiin joka viikonloppu joten siitä en voi sanoa mitään. Jokatapauksessa tänä vuonna on itselle tullut yli 30tkm ajoa ja siitä 95% on pk-seudulla / Uudellamaalla ym. pyörimistä. Matkalle mahtuu yksi Norjanreissu, jossa latauksia olisi pitänyt ennalta suunnitella. Anyway mulla melkein kaikki on ollut sellaista ajoa johon noin 400km kantamalla oleva sähköauto olisi riittänyt latailematta. Ja tolla +30tkm matkalla on helposti kymmeniä sellaisia asiointeja / muita stoppeja, joissa olisi sähkövatkainta saanut määränpäässäkin ladattua tunnin-kaksi-kolme, jopa mökkiviikonlopun jostain schukotöpselistä jos tarvetta.


                Niin ja loppuun pakollinen disclaimer:

                Sähkö käyttiksessä kinostelee, harrastelelut erikseen sillä jokin i4M50 on vitsi peformanceautoksi, huiput rajattu 180, tyhjäpaino +2300kg ja sitä rataa. Se joka tosissaan väittää kuinka upea ajonautinto moinen on jossain mutkatiellä viedä ei tiedä oikeasta ajonautinnosta (~1000kg) juuri mitään
                i8 '14

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by Samu81 View Post

                  Niin ja loppuun pakollinen disclaimer:

                  Sähkö käyttiksessä kinostelee, harrastelelut erikseen sillä jokin i4M50 on vitsi peformanceautoksi, huiput rajattu 180, tyhjäpaino +2300kg ja sitä rataa. Se joka tosissaan väittää kuinka upea ajonautinto moinen on jossain mutkatiellä viedä ei tiedä oikeasta ajonautinnosta (~1000kg) juuri mitään
                  Sun kannattaa ennen näitä statementtejä tutustua faktoihin hiukan.
                  em. auton huippunopeus ei ole rajattu mihinkään 180 kmh vauhtiin.
                  Ja ihan hienosti menee mutkatiellä ja oikeastaan missä vaan tiellä, vaikka painoa onkin.
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6745
                    • PK-seutu

                    Originally posted by BFI18 View Post
                    Sun kannattaa ennen näitä statementtejä tutustua faktoihin hiukan.
                    em. auton huippunopeus ei ole rajattu mihinkään 180 kmh vauhtiin.
                    Ja ihan hienosti menee mutkatiellä ja oikeastaan missä vaan tiellä, vaikka painoa onkin.
                    Kulkee 228kmh ja käyttäytyy paino (2,3 tonnia) huomioiden erittäin nätisti.

                    Silti joutu kyllä olemaan samaa mieltä, että mikäli haluaa kyvykkään harrasteauton ja on halua sijoittaa siihen i4M50 verran euroja (80-90k€) niin samalla rahalla saanee kyvykkäämpiäkin laitteita jotka on vielä parempia ja ennenkaikkea hauskempia ajaa.

                    Itse peruutin i4M50 tilauksen senkin takia, ettei siitä saa luistonestoja kokonaan pois. Liukkaalla kun rattia kääntää tippuu etupyöriltä veto pois. En halua maksaa 85k€ 544hp nelivedosta jota ei voi viedä lumella kylki edellä. En tosiaan. Käyttikseksi i4 40e on paljon paljon fiksumpi.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • Samu81
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 146
                      • Espoo

                      Originally posted by BFI18 View Post
                      Sun kannattaa ennen näitä statementtejä tutustua faktoihin hiukan.
                      em. auton huippunopeus ei ole rajattu mihinkään 180 kmh vauhtiin.
                      Ja ihan hienosti menee mutkatiellä ja oikeastaan missä vaan tiellä, vaikka painoa onkin.
                      Joo, mitä nyt se "hienosti menee" tai "menee muuten kovaa" on eri juttu kuin ajonautinto. Vaikka laitteessa olisi tuhat hevosvoimaa ja supertietokoneen laskentateho niin sekään ei poista fysiikan lakeja eikä painon vaikutusta ajamiseen.

                      En ole tähän päivään mennessä kuullut, että paino = parhautta mitä tulee mihin tahansa performance autoon. Ja olen omistanut ihan oikeita urheiluautoja aivan muilta merkeiltä kuin Audi, Mercedes tai BMW.
                      i8 '14

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5167
                        • Kuopio

                        Originally posted by pyroz View Post

                        Itse peruutin i4M50 tilauksen senkin takia, ettei siitä saa luistonestoja kokonaan pois. Liukkaalla kun rattia kääntää tippuu etupyöriltä veto pois. En halua maksaa 85k€ 544hp nelivedosta jota ei voi viedä lumella kylki edellä. En tosiaan. Käyttikseksi i4 40e on paljon paljon fiksumpi.
                        Lyhyesti todeten, tässä on kyllä sellainen veto jota on pakko arvostaa.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Palehti
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 147
                          • Klaukkala

                          [QUOTE=pyroz;4369219]Käyttikseksi i4 40e on paljon paljon fiksumpi./QUOTE]
                          Miksi?
                          Itse en keksi siitä muuta parempaa käyttis-ominaisuutta kuin pidemmän rangen.
                          Ja takerrun siis tuohon sanaan käyttis. Leikkikalut erikseen, sellaiseksi mitä mainioin on esim. tuo meikän tämänhetkinen autonodotusauto; se sladittaa, piereskelee sisään ja ulospäin, soittaa joululauluja vilkuttaessa jne...
                          i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                          ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6745
                            • PK-seutu

                            Originally posted by Palehti View Post
                            Originally posted by pyroz View Post
                            Käyttikseksi i4 40e on paljon paljon fiksumpi.
                            Miksi?
                            Itse en keksi siitä muuta parempaa käyttis-ominaisuutta kuin pidemmän rangen.
                            Ja takerrun siis tuohon sanaan käyttis. Leikkikalut erikseen, sellaiseksi mitä mainioin on esim. tuo meikän tämänhetkinen autonodotusauto; se sladittaa, piereskelee sisään ja ulospäin, soittaa joululauluja vilkuttaessa jne...
                            Pidempi range ja halvempi. Käyttiksenä M50 ei tuo itselle kyllä mitään tarpeellista lisää. Joo tottakai saatan jäädä lumivalliin jumiin ilman nelivetoa jossain, mutta takavedoilla on pärjätty hyvin tähänkin asti
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Palehti
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 147
                              • Klaukkala

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Pidempi range ja halvempi. Käyttiksenä M50 ei tuo itselle kyllä mitään tarpeellista lisää. Joo tottakai saatan jäädä lumivalliin jumiin ilman nelivetoa jossain, mutta takavedoilla on pärjätty hyvin tähänkin asti
                              Omasta mielestäni 10ke lisähinta ei ole paha M-sportteudesta, nelivedosta, sähköisesti säätyvästä (mukava) alustasta ja paristasadasta hevosvoimasta. Mutta jos nuo ovat käyttikseesi turhia ominaisuuksia, niin turha niistä sitten on maksaa lisähintaa.
                              Siitä olen yleisesti samaa mieltä että takavedolla pärjää ihan hyvin
                              i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                              ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                              Comment

                              • BFI18
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1456
                                • Turku

                                Originally posted by Samu81 View Post
                                Joo, mitä nyt se "hienosti menee" tai "menee muuten kovaa" on eri juttu kuin ajonautinto. Vaikka laitteessa olisi tuhat hevosvoimaa ja supertietokoneen laskentateho niin sekään ei poista fysiikan lakeja eikä painon vaikutusta ajamiseen.

                                En ole tähän päivään mennessä kuullut, että paino = parhautta mitä tulee mihin tahansa performance autoon. Ja olen omistanut ihan oikeita urheiluautoja aivan muilta merkeiltä kuin Audi, Mercedes tai BMW.
                                Käyttöautosta tässä itse puhun, en mistään superkevyestä 2-paikkaisesta 1000 kg harrasteesta..
                                Missään vaiheessa en ole sanonut, että paino = parhautta.

                                Ei liity mutenkään sähköautoihin, mutta painosta mainittakoon sen verran, että uusi M3 nelivetona painaa sen n. 1,9 tonnia, sekin on varmaan sinun mittapuulla auto, jossa ei sitten voi ajonautintoa olla, koska painoa noin paljon?
                                G26 i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎