Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3837
    • Finnland

    Originally posted by PNM2 View Post
    Laita nyt vaikka alkuun yksikin rakentava, aidosti sähköautoista kiinnostunut tai mikään edes lähelle siihen viittaava postauksesi tiedoksi. Tähän asti sä olet lähinnä trollannut tässä ja muissakin sähköautoketjuissa. Ja ei, en laita ignoreen vaan toki vastaan viesteihin. Kannattaa ehkä ennemmin miettiä, miksi ehdottaa itseään laitettavaksi ignoreen.
    Katsellaanko saman tien kauaskin historiaan, jos se asenne kaukana takana päin on se joka nykyhetken ratkaisee.
    Sinullehan tuo tuntuu jonkinmoinen henkilökohtainen kurimus olevan, siksi ehdotus. Minulle täysin se ja sama mitä vänkäät.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5167
      • Kuopio

      Originally posted by PNM2 View Post
      Totta, sekoitin osaltaan työn hinnan, koska siinä laskit hommaa vain marmoritiskin luvuissa. Ei ole olemassa mitään konkreettista hintaa i4:n akun uusimisille, kun niistä takuut isossa kuvassa loppuvat. Sä näitä lukuja olet tänne alkanut esittämään eli vastaa omaan huutoosi. Ei niitä ole Suomessa vaihdettu kokonaan vielä yhtään tällä foorumilla tunnettua tapausta.



      Erikoista on tämäkin. Bemari on tehnyt hyvän sähköauton ja nyt sitten kymmenen vuotta uudempi seuraavan sukupolven tuote vähemmillä lataussykleillä onkin jotenkin vertailukelvoton, ettei vaan saataisi mitään hyvää sanottua Bemarin sähköautoista.

      Ihan normaalit ihmiset näitä autoja nytkin ostavat eli voidaan taas lopettaa toi köyhyysuhriutuminen.
      Jatketaan täällä ihmettelyä Donin pyynnöstä niin ei mene hyvä i4 topikki pilalle.

      Tässä kun hieman olen nettiä googlannut, millainen i4 akusto on niin enpä ole missään vielä nähnyt mitään korjaus ohjetta että BMW tarjoaisi takuulla i4seen yksittäisin moduulin vaihdon (vaikkakin se lienee hyvinkin todennäköistä).

      Mutta kerta minun piti hintaan vastata niin samalla tapaa voisi joku laittaa kehiin BMW:n dokumenttia kuinka i4seen vaihdetaan yksittäinen akkumoduuli Se varmasti joka tapauksessa kiinnostaa porukkaa.

      Ja sitten mitä tulee arvonalenemaan niin nyt on jo nähtävissä että kun markkinat "tervehtyvät", tulee sähkökatiskojen hinnat takuulla samalla tavalla putoamaan kuin polttomoottoristen katiskojen, n. 4vuottaa ja -50%: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...2-0e441fefe407
      Last edited by jani; 31-10-2022, 18:26.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6745
        • PK-seutu

        Originally posted by jani View Post
        Tässä kun hieman olen nettiä googlannut, millainen i4 akusto on niin enpä ole missään vielä nähnyt mitään korjaus ohjetta että BMW tarjoaisi takuulla i4seen yksittäisin moduulin vaihdon (vaikkakin se lienee hyvinkin todennäköistä).
        i4 akut korjataan takuuseen seuraavat 8 vuotta vielä. Eiköhän tällä välin korjausoppaat ja hinnat selviä ja muutu moneen kertaan. Ei kannata yöuniaan siitä menettää

        Modulaarinen rakenne siellä näyttää tässäkin olevan:
        Last edited by pyroz; 31-10-2022, 19:11.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • OVi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2016
          • 514
          • Oulu

          BMW:n ohjeelle yksittäisen modulin vaihdolle tuskin on tarvetta, koska akkutakuu on 8 vuotta, jonka aikana todennäköisesti vaihdetaan koko akku. Ennemminkin kannattaa keskittyä alla olevaan.

          BMW reveals that the i4 is equipped with an 83.9 kWh battery, and interestingly 81.5 kWh or 97.1% is usable, which is quite a high value. The battery consists of prismatic battery cells.
          BMW i4 is one of the latest new all-electric models from BMW, which entered production in Munich, Germany in October and sales started in Europe in November.


          The high-voltage battery in the i4 is comprised of four modules with 72 cells each and three 12-cell modules.
          +++ New generation of purely electric vehicles from BMW. +++ i4 eDrive40 with 335 hp and rear-wheel drive. Estimated range up to 475 km. +++ i4 M50 with 536 hp and all-wheel drive. Estimated range up to 385 km. +++ Canadian market launch expected in Q1 of 2022. +++


          Prismatic cell on yksittäinen vaihdettava paketti. Tuskin noita merkkihuollossa tullaan vaihtamaan, kuten ei ole tehty esim. automaattivaihteiston yksittäisille osillekaan, mutta akkuihin tulee olemaan omat pajansa, kuten on myös automaattivaihteistoillekin. Merkkarilla voidaan ehkä vaihtaa moduli, tai todennäköisemmin kokonainen akku, mutta pienemmillä pajoilla mennään yksityiskohtaisemmalle tasolle.
          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            61 27 711 Replace cell module 1.pdf
            Last edited by peto2; 31-10-2022, 19:45.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5167
              • Kuopio

              Originally posted by pyroz View Post
              i4 akut korjataan takuuseen seuraavat 8 vuotta vielä. Eiköhän tällä välin korjausoppaat ja hinnat selviä ja muutu moneen kertaan. Ei kannata yöuniaan siitä menettää

              Modulaarinen rakenne siellä näyttää tässäkin olevan:
              https://bmwi.bimmerpost.com/forums/s....php?t=1896780
              Joo on modulaarinen rakenne se on tiedossa mutta mikä on sitten tapa millä näitä korjataan lopulta? Enkä ole yöunia menettämässä tämän asiaan kanssa, kunhan vain pähkäilen vähän laajemmalla katsonnalla millainen i4 voisi olla ostaa 3-4vuoden kuluttua?
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1110
                • Espoo

                Originally posted by jani View Post
                Joo on modulaarinen rakenne se on tiedossa mutta mikä on sitten tapa millä näitä korjataan lopulta? Enkä ole yöunia menettämässä tämän asiaan kanssa, kunhan vain pähkäilen vähän laajemmalla katsonnalla millainen i4 voisi olla ostaa 3-4vuoden kuluttua?
                Paras verrokki tähän akuston osalta on i3, jossa ei ongelmia ole isossa kuvassa ollut. Vaikka akuston rakenne olisi hieman eri, i4:n akkua ladataan samoilla kilsoilla pienempi määrä kertojen tyhjästä täyteen ja kyseessä on kymmenen vuotta tuoreempi painos, mikä on tässä teknologiassa iso askel.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5167
                  • Kuopio

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Paras verrokki tähän akuston osalta on i3, jossa ei ongelmia ole isossa kuvassa ollut.
                  Tälläsen kuvan olen saanut että BMW:n tekniikka on ollut varsin ongelma vapaa sähköautoissa.

                  Asia kiinnostaa koska oma plääni olisi 2024 alkaa tosissaan vaihtamaan i4seen mikäli jaksan ajaa sinne asti nykyisellä F31lla. Uuteen ei oma pörssi riitä, enkä koe halua sijoittaa autoon 80-100keur, joten tästä johtuen ainoa vaihtoehto on kääntää katse käytettyihin.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    Mitä tulee arvon säilytykseen niin näkisin että täys-sähköauto säilyttää arvonsa paremmin kuin samanhintainen polttis. Sähköinen voimalinja on parempi varsinkin kaupungissa, verot ja käyttökulut on alhaisemmat. Näistä ostajat ovat valmiit maksamaan jatkossa enemmän ja korkea kysyntä pitää hintatason korkeammalla. Polttispuolella perushybrid (tojo) lienee hyvä sijoitus corolla- ja yaris luokissa.

                    Esim. meillä näyttää että perheen ainoa sähköauto ei edes palaudu markkinaan kun seuraava sähkis tulee pihaan.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Arvonalenemakeskusteluun. Nyt on nähty arvonalenemista sitten kesän, kun markkinat olivat kuumat. Muutosta tuohon tilanteeseen on ainakin: epävarma sähkön hinta, korkotason nousu ja kuluttajien heikko luottamus talouteen, sekä polttoaineen hinnan laskeminen takaisin noin 2€ tai alle. Kuitenkin yhä lukuisat merkit ovat kalliimpia kuin uuden tilaus. Minullekin olisi sopinut oikein hyvin 1-vuoden vanha sähköauto, mutta kun uuden hankintatuella saa halvemmalla. Että mitä hintojen lasku lopulta koskee?

                      Sitten pitäisi erottaa, onko yleisesti kaikkien autojen myynti laskenut vai jonkun käyttövoimasegmentin. Ymmärtääkseni nyt on laskenut ihan kaiken ei-välttämättömän kysyntä, ja lisäksi koskien nimenomaan sähköautoa: sähkön hinnan osalta puuttunut tavan kuluttajalta "näköala tulevaan", eikä ilmastokriisi tunnut saavan monia kaupoilla maksamaan noin 10 % enempää sähköautosta. Samoin arkielämää useinkaan haittaa, että suurinosa polttoaineista on valtioista joissa ei perus- ja ihmisoikeuksia länsimaissa tunnetulla tavalla - toki sähköautoissa omat ongelmat, mutta teknologialle voi olla ratkottavissa (esim. LFP-akku jo tuotannossa parantaa tiettyjä asioita).

                      Taas kun nyt on tarjontarajoite uusista autoista, tarkoittaa se sitä, että tämä sama rajoite pitäisi vain siirtyä käytettyjen markkinoille. Eli kysyntää siellä 2-6-vuoden vanhoissa sähköautoissa riittää vielä pitkälle, koska nyt ei niitä saada markkinalle.

                      Huomattavaa samalla, että kyselytutkimuksessa lähes kaikki sähköauton ostaneet eivät harkitse muuta, samoin hybridiautoilijat ovat suurilta osin siirtymässä sähköön. Uuden auton ostajille fossiiliauto ei vaihtoehto. Henkilökohtaisesti, jos olisin saanut sähköautokokemuksen joskus 2019, niin olisin jo silloin sellaisen hankkinut, mutta ei sitä tuolloin edes miettinyt varteenotettavana vaihtoehtona käyttöautoon.

                      Toisinkin voi käydä eri lähtökohdista asiaa tarkastellen.


                      K-auton kyselytutkimus: https://www.kesko.fi/media/uutiset-j...ayssahkoauton/

                      Kyselytutkimuksen tulokset summattuna
                      • Seuraavaksi autonsa uskoo vaihtavan täyssähköön 83 % ja hybridiin 14 % vastaajista. 3 % ei osaa vielä sanoa. Nyt täyssähköautolla ajavista 96 % uskoo jatkossakin ajavansa sellaisella, nyt hybridillä ajavista 61 % uskoo seuraavaksi vaihtavansa täyssähköautoon.
                      • Erittäin tärkeänä uusiutuvalla energialla tuotettua lataussähköä pitää 31 %, jokseenkin tärkeänä 43 %, ei kovin tärkeänä 17 % ja ei lainkaan tärkeänä 9 % vastaajista.
                      • Ladatessaan K-Lataus-asemalla ruokaostoksilla käy lähes aina 82 % ja kahvilassa tai ravintolassa 33 % vastaajista. 13 % tekee jotain muuta ja 9 % ei yleensä tee juuri muuta kuin lataa autonsa ja jatkaa matkaa.
                      • Pääsyyt K-Latauksen käyttöön ovat latauksen sujuvuus (65 %) ja suotuisa sijainti itselle (44 %).
                      • Tärkeimpinä uusien K-Lataus-asemien sijainteina pidetään kauppakeskuksia (80 %) ja ruokakauppoja (80 %).
                      • Vastaajista 36 % toivoo lisää suurteholatauspisteitä, 21 % pikalatauspisteitä CCS-kaapelilla ja 21 % peruslatauspisteitä type 2 -kaapelilla.
                      Last edited by ///Jone; 01-11-2022, 12:11.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • protoni
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2008
                        • 1365
                        • Tampere

                        Eikös suomalaisen auton keskihinta ollut luokkaa 6000-7000eur? Sähköautojen keskihinta varmaan 5-6x, jos nyt jätetään upit yms laskuista. Siihen nähden tuo 83% kuulostaa aika korkealta. Ehkä 83% suomalaisista on suhdannenäkymistä huolimatta rikastumassa lähitulevaisuudessa. Tuo gallup kannattaisi tehdä verkkokyselyn sijaan vaikka Kontulan ostarilla.

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2230
                          • Vantaa

                          Niin siis 83% K-latausaseman käyttäjistä aikoo vaihtaa seuraavaksi sähköautoon. Ei kait siellä muita käyttäjiä ole ollut kuin täys sähkö ja lataushybridi.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • protoni
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1365
                            • Tampere

                            No ilmankos prosentit vaikuttikin vähän ylävireisiltä. Valtaosa lataajista meinaa ladata jatkossakin.

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2230
                              • Vantaa

                              Rinta-Juopon tutkimus kertoi samaa asiaa mutta toisinpäin. 8x% bensa/diesel auton omistajista edelleen vaihtaa diesel/bensa autoihin.

                              Tämä on tätä tilastojen tulkintaa ja miten asiat esitetään. Saadaan loppu tulos kuulostamaan kuulijan korvaan miltä halutaan. Helppo vaikuttaa ihmisten mieliin.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • Jarger
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 3837
                                • Finnland

                                Tuosta voisi rohkeampi päätellä että vaihtamalla paranee.
                                Vaimot vaihtoon? :think
                                Negatiiviset kauppakokemukset:
                                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎