Se vanha on se ekologinen. Näin se on. Ja sitä filosofiaa noudatan itse hyvin tiukkaan! Korjaan aina kaiken vanhan jos se vaan on vähänkään mahdollista ja hyvin monesti olen havainnut sen, että kun sen korjaa ja tekee sen niin, että siitä tulee parempi, sen kanssa pärjää hemmetin hyvin ja kauan!
Mulla tää menee kyllä jo vähän liiankin pitkälle. Korjailin vitosen kellokytkintä yksi päivä puoli tuntia... Made in China iski, ikääkin sillä tais olla jotain 10 vuotta. Mutta toimiipa!
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Se vanha on se ekologinen. Näin se on. Ja sitä filosofiaa noudatan itse hyvin tiukkaan! Korjaan aina kaiken vanhan jos se vaan on vähänkään mahdollista ja hyvin monesti olen havainnut sen, että kun sen korjaa ja tekee sen niin, että siitä tulee parempi, sen kanssa pärjää hemmetin hyvin ja kauan!
Kyllä joo, uutta autoa en oo koskaan ostanu. Ruohonleikkuri lykättävä on taloyhtiöltä mistä omistin sijoitus kämpän käskettiin viedä pois jäteasemalle kun mulla on paku (5e vika ja alle 10v vanha merkki leikkuri) joten siitä tuli meidän omakotitaloon kakkos kone ja ajettava ostettiin satunnaiselta ohikulkijalta tottakai käytettynä ja rikkinäisenä. Lapset ajelee 30v vanhalla suzuki noppelilla - ei mee rikki varmaan edes ampumalla. Lasten vaatteita ja harrastusvälineitä poikkeuksetta torista ja kirppiksiltä vaikka uusiinkin olis varaa niin ihan järjetöntä ostaa uudet luistimet jotka mahtuu jalkaan talven. Mut tunnistan kyllä sen toisenkin ääripään että kaikki pitäö olla uutta ja muodinmukaista - ja trendin mukaan tottakai velaksi kaikki. Noh, taas krattiin kaus siitä itse sähköautosta, ehkä senkin aika meillä koittaa sitten kun sellainen mieluinen osuu siihen hintaluokkaan mitä kukkarossa on rahaa
Edit:ja ymmärrän senkin että jonkun pitää ne uudetkin ostaa koska muuten pitkässä juoksussa ei ole meillä pers aukisilla niitä käytettyjä ja rikkinäisiä markkinoilla eli ei sekään toimi että kukaan ei osta uutta
Mut eikö sekin oo aikamoista yli kuluttamista että täysin toimivaa auto kalustoa pistetään prässiin ja toisaalla lapsityövoimalla sitten raavitaan materiaalia kasaan uusiin? Kumpiko sitten loppujenlopuksi saastuttaa enemmän ajaa 15v vanhalla bensa autolla 10tkm vuodessa vai valmistaa uusi sähkis ja niin sille pitää sitten se sähkökin vielä tuottaa. Eihän sitä nyt varmaan kukaan noin ajattele hankinnan perusteeksi mutta siihenpä tuota hommaa yritetään valtion taholta ajaa mikä on kyllä aika järjetön käytäntö. Samoin kuin nuo romutuskampanjat. Niissä meni paljon toimivaa 2000 luvun jopa 2010 mallin autoa siis näitä edullisemman pään pikkukippoja prässiin. Minusta jos tuossa vähääkään olisi ajateltu yhtään mitään niin nuo autot olisi pitänyt kootusti kerätä tiettyihin pisteisiin josta ne olisi luovutettu vaihdossa niitä tarvitseville toimistomaksua vastaan kunhan vie tilalle vanhemman ja suurempi päästöisen auton. Nyt ne kaikista suuropäästöisimmät ja vanhimmat romut jöi käyttöön kun niiden omistajat ei äkisti rikastuneet ja prässiin meni paljon parempaa kalustoa. Täysin järrjetöntä eikä ole kestävän kehityksen tai vihreän aatteen mukaista kyllä munmielestä ollenkaan
Paha mennä sanomaan tietysti. Vanhojen autojen valmistaminen on tosiaan päästönsä tuottanut. Vieläpä aikana, jolloin autonvalmistuksen päästöt eivät olleet juurikaan tapetilla. Siinä mielessä vahinko on jo tapahtunut niiden osalta. Autonvalmistuksen päästöistä alettiin nostamaan meteliä sähköautojen myötä, kun johonkin piti kiinnittää huomiota.
Sama pätee autoon ladattavaan sähköön ja sen ”vihreyteen”. Likaistahan se tuntuu olevan vain silloin, jos sillä ladataan jonkun sähköautoa.
Ei mullakaan ole muutamaa liisaria lukuunottamatta koskaan ollut pakkauutta autoa. Mun kohdalla kyse ei taas oo ollut tietoisesta ympäristövalinnasta vaan fyrkasta.
Tuo ylen dokumentti on sinänsä mielenkiintoinen, kunhan muistaa suhtautua siihen pienellä lähdekriittisyydellä. Meinaan, että Yleä pidetään aivan kelvottomana lähteenä vaikkapa maahanmuuttoon ja poliittisiin asioihin liittyen, mutta nyt sen kautta nähtävän dokumentin tukiessa omaa mielipidettä, se onkin yllättäen aivan täysin validi.
Dokumentissa käsiteltiin mm. neodyymin louhintaa liittyen siihen, kuinka ajattelematonta moinen toiminta on vain siksi, että saadaan sähköautojen moottoreihin magneetit. Ja kansa hurraa. Neodyymin louhinnan eettisyys ei kiinnosta ketään silloin, kun kyse on äänentoistolaitteiden magneeteista, mutta sähköautojen moottoreiden kohdalla kaksinaismoralismi kukoistaa.
-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Mulla tää menee kyllä jo vähän liiankin pitkälle. Korjailin vitosen kellokytkintä yksi päivä puoli tuntia... Made in China iski, ikääkin sillä tais olla jotain 10 vuotta. Mutta toimiipa!
Höpö höpö. Se tuli kuntoon ja toimii. Siispä uutta ei tarvittu.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä edes jonkinlaista luotettavaa laskelmaa siitä kuinka joku uudella 1.3 Corollalla 90 vuodesta asti ajellut ja autonsa korjaillut vaikkapa ajellut tuottaa enemmän päästöjä kokonaisuudessaan verrattuna sellaiseen joka on vaihdellut autoaan 3-5 vuoden välein ja käyttänyt aina vaikkapa vähäpäästöisintä myynnissä olevaa Corollaa. Toki tilalle voi vaihtaa vaikka 3-sarjan kun BTCF:llä ollaan, mutta tuli vaan budjettiluokka mieleen. Ja toki tuo eri kilometrimäärille.
1990 gorilla: kulutus n. 6 litraa/100 km = 141 grammaa hiilidioksidia. Jos ajaa 10 tkm vuodessa niin gorilla on päästänyt 32 vuodessa (1990-2022) 4152000 grammaa hiilidioksidia.
gorillan valmistukseen arvioitiin (1990) kuluvan noin 15-40 g/ km, riippuen siitä kuinka paljon gorillalla sen elinaikana ajetaan. Kokonaisajomäärä on tuolloin 320000 km. (<-Uskokoon ken tahtoo...) JOS gorilla on tuon ajokm-määrän selättänyt, niin TOTAALI hiilidioksidimäärä (kulutus+valmistus) on arviossani 4152000+4800000= 8952000 grammaa hiilidioksidia, laskettuna alhaisimmalla valmistuksen yhteydessä tuotetulla elinkaaren co2-arvolla 15g/km.
Auton valmistamisen aikaiset päästöt ovat vähentymässä radikaalisti, erään arvion mukaan uuden auton valmistus tuottaa noin 600000 grammaa hiilidioksidia, mikä on vain noin 1/7 gorillan pelkän elinkaaren päästöistä.
Electric vehicles (EVs) are an important part of meeting global goals on climate change. They feature prominently in mitigation pathways that limit warming to well-below 2C or 1.5C, which would be inline with the Paris Agreement’s targets.
Siitä vaan ynnäilemään paljonko tuottaa CO2:sta ja keventämään omatuntoaan itse kukin. Ehkäpä sitten ei tarviisi niin paljoa jeesustella muiden touhuista ja elämäntavoista...
Siitä vaan ynnäilemään paljonko tuottaa CO2:sta ja keventämään omatuntoaan itse kukin. Ehkäpä sitten ei tarviisi niin paljoa jeesustella muiden touhuista ja elämäntavoista...
Oijoi! Saako tuolta oikein jonkun sertifikaatin? Vai pitääkö tyytyä vaan puhtaaseen omaantuntoon…?
Joku on saanut bisnesidean näemmä.
-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Oijoi! Saako tuolta oikein jonkun sertifikaatin? Vai pitääkö tyytyä vaan puhtaaseen omaantuntoon…?
Joku on saanut bisnesidean näemmä.
Sädekehän pään päälle ainakin, jos ei muuta.
Mikä kauppa lanseeraa ensin palvelun, jossa maksun yhteydessä voi hyvittää CO2 kompensaation maksamalla erillisen maksun. Siinähän voi olla vaikka tippikellon tyylinen ratkaisu ja kellot kilkattaa, sekä valot vilkkuu, että muut kaupassa olijat huomioi hyväntekijän.
Siitä vaan ynnäilemään paljonko tuottaa CO2:sta ja keventämään omatuntoaan itse kukin. Ehkäpä sitten ei tarviisi niin paljoa jeesustella muiden touhuista ja elämäntavoista...
Ihan mielenkiinnosta, miten tässä palstalla ilmenee "jeesustelu" koskien "muiden - - elämäntapoja"?
Jeesustelu kun viittaa uskomuksiin, esim. raamattuun [ei esim. IPCC:n raporttiin] ja taas muiden elämäntavat aivan kuin kaikilla olisi oma ilmakehä ts. omat toimet eivät vaikuta muihin?
Itse toivon, ettei mitään ilmastoon liittyvää kriisiä ole olemassa, mutta huonosti näyttää tämän puolesta puhujat saavan kerättyä tieteellistä perustetta väitteelle. Siihen saakka perusteltua varautua sellaisen olemassaoloon, koska seuraamukset ikäviä ja nykynäyttö hyvä.
Ihan mielenkiinnosta, miten tässä palstalla ilmenee "jeesustelu" koskien "muiden - - elämäntapoja"?
Jeesustelu kun viittaa uskomuksiin, esim. raamattuun [ei esim. IPCC:n raporttiin] ja taas muiden elämäntavat aivan kuin kaikilla olisi oma ilmakehä ts. omat toimet eivät vaikuta muihin?
Itse toivon, ettei mitään ilmastoon liittyvää kriisiä ole olemassa, mutta huonosti näyttää tämän puolesta puhujat saavan kerättyä tieteellistä perustetta väitteelle. Siihen saakka perusteltua varautua sellaisen olemassaoloon, koska seuraamukset ikäviä ja nykynäyttö hyvä.
Eipä ollut viesti jota lainasit, osoitettu kenellekään sen kummemmin.
Sopi hyvin jatkumoksi CO2 höpinöihin, jotka oli jo usean viestin osalta ohi ketjun aiheen.
Ihan turhaan tuosta "jeesustelu" -termistä trikkeröidyit ja yrität siitä alkaa vääntämään enemmän. Vai koitko pienen piston, että joku siinä viestissä/linkissä kolahti sinne suuntaan...
Varmasti osa meistä on enemmän vihreistä arvoista huolissaan, kun taas toiset vähemmän ja nykyäänhän on myös ilmastodenialisteja kuten aikaisemmin jossain kestelussa veikeästi ilmaisit.
Voisihan ihan mielenkiinnosta kysyä, millä tavalla ilmastodenialismi ilmenee ja onko sitä tällä foorumilla havaittavissa.
Tuota ei tainut vielä 2019 olla, kun viimeksi lensin. Olisi mielenkiintoinen nähdä lukuja, kuinka suuri osa matkustajista haluaa hyvittää lennostaan aiheutuneet päästöt. :think
Nuohan on maksat, tai itket ja maksat luonteisia maksuja. Eli pakollisia jos omistaa/käyttää ajoneuvoa.
Meinasin ihan vaikka ruokakauppoja, tai muita palveluita jossa maksupäätteellä valinta CO2-hyvitys kyllä/ei.
Tuota ei tainut vielä 2019 olla, kun viimeksi lensin. Olisi mielenkiintoinen nähdä lukuja, kuinka suuri osa matkustajista haluaa hyvittää lennostaan aiheutuneet päästöt. :think
en muista minäkään nähneeni ennen. Toukokuussa lensin työreissulle Italiaan, niin silloin tuon näin ekakerran. Tuli oikein sähköposti aiheesta linkkeineen.
Kieltämättä hauskoja linkkejä. Rahanhan voisi käydä kiikuttamassa myös fyysisesti kauempaa jotta päästöt tulisi kompensoitua. Löytyisiköhän Jenkkilästä tuollaista firmaa jonne voisi käydä matkan tekemässä, hyvittää vaikka paikallisen naapuripitäjän reissunsa niin on sitten hyväsignalointi parhaimmillaan, kuva vaan Feisbookyyn vielä
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Comment