Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5171
    • Kuopio

    Tässä hulluudessa varmaan tulee mukana myös etäkatkaisu sähköautoilla liikkumiseen: https://www.is.fi/taloussanomat/art-...yLWIaOPX9fO1EE
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      Originally posted by GameOver View Post
      Ammattitietäjät tosiaan vaikeni kerralla.

      Sinänsä ihan aiheellista kritiikkiä on herättänyt se, että jos palo pääsee leviämään aluksessa noin hallitsemattomasti (aiheuttajasta huolimatta), on jotain jo ihan fundamentaalisesti pahemman kerran perseellään.
      Paljon tärkeämpi näkökulma tämä kun se mikä siellä syttyi.

      Mitään en asiasta tiedä, mutta google kertoo 1 bensalitran sisältävän 9 kwh energiaa ja 50 litraa 450kwh. Kyllä tuossakin palokuormaa ihan muille jaettavaksi. Jos vielä viisastelee niin kuinka monta ihmistä on kuollut auton sisälle sähköauton tulipalossa. Kuitenkin fossiilisen auton sisälle kuoleminen tulipalossa on paljon todennäköisempää kun huomioi tuon palokuorman ja sen räjähtäen palamisen. Tämän voi todeta ilman 25 eri lähdelinkkiä tähän pasteamatta.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Niinpä. Autojen kuljetukseen tarkoitetuissa lautoissa autojen väli on minimaalinen, eli mitätön, joten sammutushyökkäys on vaikea rasti. Muistaakseni Suomeen on joskus tuotu kerralla 600? tai 6000? kusiaisfiatia, joten tila autojen välissä on melko varmaan ollut vain ilmaisjakelulehden paksuuden verran.

        No.
        Empiirisen ymmärryksen perusteella en haluakaan lukea kumman auton kanssa voimanlähde päällä voi viettää enemmän aikaa vaikkapa autotallissa. Ai niin joo, sähkäri ei käykään tyhjää…

        Siksi toisekseen; eräitten tietojen ja asiasta annettujen vankeusrangaistusten perusteella savukaasujen päästäminen ilmakehään on rikollista. Taisi viimeisin julkisuuteen pulpahtanut juttu koskea erästä pohjoisen Suomen yrittäjää.

        En yhtään ihmettele vaikka päästörajoituksia kiristettäisiin entisestään. Joitakin lainvalmisteluja on jo tekeillä, eri asia milloin ja millaisina implementoidaan osaksi kansallista ja kansainvälistä säädöshässäkkää. Ja koskee tietenkin myös meitä köyhiä.

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3843
          • Finnland

          Kun auto palaa, päästöjä ei muutenkaan lasketa. Polttakaapa joku samankokoinen sähköauto ja polttis (ei hybridi) ja verratkaa päästöjä mittaamalla
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • isolohko
            BTCF Member
            • May 2004
            • 902
            • Kymenlaakso

            iD.7 alkaen 58.790,00€, varsin mielenkiintoista. Range +600 km.

            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              77kwh akustolla ei tuu tapahtumaan kun 18 asteen lämpötilassa ettei ilmastointia tarvitse ja 72km/h cruisevauhdilla. Talvella 20kwh/100 kulutuksella range on 350 kilsaa....tai tuskin sitäkään.

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3027
                • Sjundeå

                Eihän noista rangeista pystykään toteamaan muuta kuin sen, että faktisesti ilmoitettuun WLTP-rangeen päästäkseen täytyy kaikkien oman ajon muuttujien vastata täsmälleen testisyklin muuttujia. Jos joku muuttuja poikkeaa, niin poikkeaa myös lopputulema.

                Sinänsä varmaan toi 350km talvikelillä vois osua haarukkaan just kulutukseen peilaten.
                -22 Lexus ES300h
                -23 Nissan Leaf

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11702
                  • Kouvola

                  Originally posted by duckland View Post
                  77kwh akustolla ei tuu tapahtumaan kun 18 asteen lämpötilassa ettei ilmastointia tarvitse ja 72km/h cruisevauhdilla. Talvella 20kwh/100 kulutuksella range on 350 kilsaa....tai tuskin sitäkään.
                  Mjoo jää kyllä haaveeksi tuollaiset ranget tuolla akkukoolla. Teslan Model 3 LR vastaavalla akkukoolla menee sen 450km yhdellä latauksella ja on kuitenkin selvästi pienempi ja kevyempi auto. Markkinoiden piheimpiä autoja kulutukseltaan. Mut onhan toi volkkari ennenkin osannu ton ihmisten kusettamisen..

                  Comment

                  • isolohko
                    BTCF Member
                    • May 2004
                    • 902
                    • Kymenlaakso

                    Eiköhän tuo wltp olis hyvin läpikäyty jo moneen kertaan. Pointtihan on vaan, että noilla parametreillä, tuolla hinnalla, kuten muutkin valmistajat, ilmoittelee. Iso sähkösedan Saksasta alle 60k. Ja Business Pro tms. näyttää houkuttelevalta sisällöltä alkuajan tarjouksessa.

                    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                    Comment

                    • SkyMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 518
                      • Sirius

                      Itse suhtaudun myös skeptisesti tuohon rangeen tuolla akkukoolla. Tosin Volkkari väittää ilmanvastuskertoimen olevan markkinoiden parhaasta päästä, 0.23. Ja samaan hengenvetoon väittävät moottorin olevan huomattavasti aiempaa sukupolvea energiatehokkaampi. Tiedä sitten, miten paljon nuo vaikuttaa, jos vaikuttaa.

                      Sopivassa kesäkelissä ja maltillisella nopeudella huomattavasti möhkömpi ID5 menee omassa ajossa just alle 17kwh/100km. Jos oikein pihistelee ja ajelee max 80km/h, niin pääsee alle 15kwh. Mutta vaatii siis hissuttelua ja yritystä.
                      Coffee isn´t my cup of tea

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15257
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Ammattitietäjät tosiaan vaikeni kerralla.
                        Ammattitietäjät ei lue tätä topikkia lainkaan, koska ammattitietäjät ei aja sähköautolla eikä aihe kiinnosta. Ammattitietäjät tulee pelkästään sylttytehtaalle silloin kun palaneenkäry osuu nokkaan ja jäljet johtavat sinne.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 902
                          • Kymenlaakso

                          Laitetaas, jos olisi jollekulle uusi asia, FLTP testauksien yhteenvetoa, keskiarvona: Suomen oloissa sähköautolle voi ympärivuotiseksi keskiarvoksi olettaa toimintasädettä, joka on 85 prosenttia ilmoitetusta WLTP-arvosta. Kesällä pääsee lähes WLTP-lukemiin, talvella voi odottaa 70 prosenttia WLTP:stä.

                          Neljättä kertaa ajettu reitti oli prikulleen sama kuin alussa. Se sisältää 50 kilometriä moottoritietä, 50 kilometriä maantietä ja 30 kilometriä kaupunkiajoa. Ohjeistus on ajaa normaalisti, tavallisella ajotilalla ja ilmastointi asetettuna 20,0 asteeseen.


                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • Juhaska
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2007
                            • 3988
                            • Suomi

                            The Truth about EV Battery Life and Charging Best Practice !



                            Hyvää juttua akkujen sielunelämästä, toki ei kerro täydellistä totuutta tänne pohjolaan, jossa on välillä kovakin pakkanen.

                            Teslan ja muiden sähköautojen tyyppiviat: Väärä öljy voi pysäyttää sähköauton



                            Tesla S:n akkujen suurin ongelma on sisälle kertyvä vesi", kertoo sähköautoasiantuntija

                            Mahdollisesti on jo olleet täälä, mutta hyvää juttua, että mitä käytännössä voi tapahtua sähkäreiden kanssa. :think

                            Ihan kiinnostavia juttuja, vaikka en itse ole sähköautoa hankkimassakaan.
                            ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 902
                              • Kymenlaakso

                              Kiitos EV:den hintakilpailun:

                              Uuden Cupra myymälän avauksen kunniaksi toukokuussa 5k alennetun hinnan jälkeen toinen 5k pois:

                              "Nyt hinnat-alkaen -tason Cupra Born maksaa alennusten jälkeen 36 990 euroa. Tuolla rahalla saa 204-hevosvoimaisen, 58-kilowattituntisella akulla varustetun perusmallin.

                              Väkevämmän, 231-hevosvoimaisen e-Boost -version hintalappu on vastaisuudessa 38 990 euroa.

                              Isommalla, 77-kilowattituntisella akulla Cupran saa alkaen 41 990 eurolla."


                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1116
                                • Espoo

                                Originally posted by isolohko View Post
                                Kiitos EV:den hintakilpailun:

                                Uuden Cupra myymälän avauksen kunniaksi toukokuussa 5k alennetun hinnan jälkeen toinen 5k pois:

                                "Nyt hinnat-alkaen -tason Cupra Born maksaa alennusten jälkeen 36 990 euroa. Tuolla rahalla saa 204-hevosvoimaisen, 58-kilowattituntisella akulla varustetun perusmallin.

                                Väkevämmän, 231-hevosvoimaisen e-Boost -version hintalappu on vastaisuudessa 38 990 euroa.

                                Isommalla, 77-kilowattituntisella akulla Cupran saa alkaen 41 990 eurolla."

                                https://www.iltalehti.fi/autouutiset...5-b5facf52264e
                                Halvimmat tosin taisivat jo mennä, koska tarjous ei koskenut tehdastilauksia vaan jo maassa olevia autoja tms.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎