Tässä hulluudessa varmaan tulee mukana myös etäkatkaisu sähköautoilla liikkumiseen: https://www.is.fi/taloussanomat/art-...yLWIaOPX9fO1EE
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by GameOver View PostAmmattitietäjät tosiaan vaikeni kerralla.
Sinänsä ihan aiheellista kritiikkiä on herättänyt se, että jos palo pääsee leviämään aluksessa noin hallitsemattomasti (aiheuttajasta huolimatta), on jotain jo ihan fundamentaalisesti pahemman kerran perseellään.
Mitään en asiasta tiedä, mutta google kertoo 1 bensalitran sisältävän 9 kwh energiaa ja 50 litraa 450kwh. Kyllä tuossakin palokuormaa ihan muille jaettavaksi. Jos vielä viisastelee niin kuinka monta ihmistä on kuollut auton sisälle sähköauton tulipalossa. Kuitenkin fossiilisen auton sisälle kuoleminen tulipalossa on paljon todennäköisempää kun huomioi tuon palokuorman ja sen räjähtäen palamisen. Tämän voi todeta ilman 25 eri lähdelinkkiä tähän pasteamatta.
Comment
-
-
Niinpä. Autojen kuljetukseen tarkoitetuissa lautoissa autojen väli on minimaalinen, eli mitätön, joten sammutushyökkäys on vaikea rasti. Muistaakseni Suomeen on joskus tuotu kerralla 600? tai 6000? kusiaisfiatia, joten tila autojen välissä on melko varmaan ollut vain ilmaisjakelulehden paksuuden verran.
No.
Empiirisen ymmärryksen perusteella en haluakaan lukea kumman auton kanssa voimanlähde päällä voi viettää enemmän aikaa vaikkapa autotallissa. Ai niin joo, sähkäri ei käykään tyhjää…
Siksi toisekseen; eräitten tietojen ja asiasta annettujen vankeusrangaistusten perusteella savukaasujen päästäminen ilmakehään on rikollista. Taisi viimeisin julkisuuteen pulpahtanut juttu koskea erästä pohjoisen Suomen yrittäjää.
En yhtään ihmettele vaikka päästörajoituksia kiristettäisiin entisestään. Joitakin lainvalmisteluja on jo tekeillä, eri asia milloin ja millaisina implementoidaan osaksi kansallista ja kansainvälistä säädöshässäkkää. Ja koskee tietenkin myös meitä köyhiä.
Comment
-
-
Eihän noista rangeista pystykään toteamaan muuta kuin sen, että faktisesti ilmoitettuun WLTP-rangeen päästäkseen täytyy kaikkien oman ajon muuttujien vastata täsmälleen testisyklin muuttujia. Jos joku muuttuja poikkeaa, niin poikkeaa myös lopputulema.
Sinänsä varmaan toi 350km talvikelillä vois osua haarukkaan just kulutukseen peilaten.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by duckland View Post77kwh akustolla ei tuu tapahtumaan kun 18 asteen lämpötilassa ettei ilmastointia tarvitse ja 72km/h cruisevauhdilla. Talvella 20kwh/100 kulutuksella range on 350 kilsaa....tai tuskin sitäkään.
Comment
-
-
Eiköhän tuo wltp olis hyvin läpikäyty jo moneen kertaan. Pointtihan on vaan, että noilla parametreillä, tuolla hinnalla, kuten muutkin valmistajat, ilmoittelee. Iso sähkösedan Saksasta alle 60k. Ja Business Pro tms. näyttää houkuttelevalta sisällöltä alkuajan tarjouksessa.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Itse suhtaudun myös skeptisesti tuohon rangeen tuolla akkukoolla. Tosin Volkkari väittää ilmanvastuskertoimen olevan markkinoiden parhaasta päästä, 0.23. Ja samaan hengenvetoon väittävät moottorin olevan huomattavasti aiempaa sukupolvea energiatehokkaampi. Tiedä sitten, miten paljon nuo vaikuttaa, jos vaikuttaa.
Sopivassa kesäkelissä ja maltillisella nopeudella huomattavasti möhkömpi ID5 menee omassa ajossa just alle 17kwh/100km. Jos oikein pihistelee ja ajelee max 80km/h, niin pääsee alle 15kwh. Mutta vaatii siis hissuttelua ja yritystä.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostAmmattitietäjät tosiaan vaikeni kerralla.
Comment
-
-
Laitetaas, jos olisi jollekulle uusi asia, FLTP testauksien yhteenvetoa, keskiarvona: Suomen oloissa sähköautolle voi ympärivuotiseksi keskiarvoksi olettaa toimintasädettä, joka on 85 prosenttia ilmoitetusta WLTP-arvosta. Kesällä pääsee lähes WLTP-lukemiin, talvella voi odottaa 70 prosenttia WLTP:stä.
Neljättä kertaa ajettu reitti oli prikulleen sama kuin alussa. Se sisältää 50 kilometriä moottoritietä, 50 kilometriä maantietä ja 30 kilometriä kaupunkiajoa. Ohjeistus on ajaa normaalisti, tavallisella ajotilalla ja ilmastointi asetettuna 20,0 asteeseen.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
The Truth about EV Battery Life and Charging Best Practice !
Hyvää juttua akkujen sielunelämästä, toki ei kerro täydellistä totuutta tänne pohjolaan, jossa on välillä kovakin pakkanen.
Teslan ja muiden sähköautojen tyyppiviat: Väärä öljy voi pysäyttää sähköauton
Tesla S:n akkujen suurin ongelma on sisälle kertyvä vesi", kertoo sähköautoasiantuntija
Mahdollisesti on jo olleet täälä, mutta hyvää juttua, että mitä käytännössä voi tapahtua sähkäreiden kanssa. :think
Ihan kiinnostavia juttuja, vaikka en itse ole sähköautoa hankkimassakaan.ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Comment
-
-
Kiitos EV:den hintakilpailun:
Uuden Cupra myymälän avauksen kunniaksi toukokuussa 5k alennetun hinnan jälkeen toinen 5k pois:
"Nyt hinnat-alkaen -tason Cupra Born maksaa alennusten jälkeen 36 990 euroa. Tuolla rahalla saa 204-hevosvoimaisen, 58-kilowattituntisella akulla varustetun perusmallin.
Väkevämmän, 231-hevosvoimaisen e-Boost -version hintalappu on vastaisuudessa 38 990 euroa.
Isommalla, 77-kilowattituntisella akulla Cupran saa alkaen 41 990 eurolla."
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View PostKiitos EV:den hintakilpailun:
Uuden Cupra myymälän avauksen kunniaksi toukokuussa 5k alennetun hinnan jälkeen toinen 5k pois:
"Nyt hinnat-alkaen -tason Cupra Born maksaa alennusten jälkeen 36 990 euroa. Tuolla rahalla saa 204-hevosvoimaisen, 58-kilowattituntisella akulla varustetun perusmallin.
Väkevämmän, 231-hevosvoimaisen e-Boost -version hintalappu on vastaisuudessa 38 990 euroa.
Isommalla, 77-kilowattituntisella akulla Cupran saa alkaen 41 990 eurolla."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...5-b5facf52264ei4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Comment