Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5171
    • Kuopio

    Originally posted by PNM2 View Post
    No onko Suomessa jo vuosia olleista sähköautoista hapettunut sähkömoottoreita pilalle?
    No ei varmaan vielä tässä kohtaa auton historiaa.

    Tuskin kukaan vuonna 2007 arvasi uutta E6x autoa ostaessa että auton pohjassa virtakaapeli märkänee n. 10vuodessa vaihtokuntoon? Tai sama nuo hybridien kone ruostumiset, aika harva F30 330e ostaja sellaista osasi odottaa?

    Miksi tälläistä lapsusta ei JUURI sähköauton suunnittelussa tapahtuisi?
    Last edited by jani; 01-06-2023, 13:35.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6759
      • PK-seutu

      Originally posted by jani View Post
      No ei varmaan vielä tässä kohtaa auton historiaa.

      Tuskin kukaan vuonna 2007 arvasi uutta E6x autoa ostaessa että auton pohjassa virtakaapeli märkänee n. 10vuodessa vaihtokuntoon? Tai sama nuo hybridien kone ruostumiset, aika harva F30 330e ostaja sellaista osasi odottaa?

      Miksi tälläistä lapsusta ei JUURI sähköauton suunnittelussa tapahtuisi?
      Melko sensaatiohakuista vertailua jälleen. jos hybridien bensakoneet on niin vähällä käytöllä, että ne tahtoo ruostua niin miten siitä voi vetää johtopäätöksen, että pelkällä sähköllä kulkevissa olisi vastaavaa vikaa kun niissä ei ole koko polttomoottoria. Ja sillä sähköllä ajetaan 100% eli vähäisen käytön ruostumista ei ainakaan samoin perustein ole.

      BMW i3 on nyt 10 vuoden iässä ensimmäiset. Erittäin vähäisillä ongelmilla niillä on ajettu jo vuosia ja asiathan ovat kehittyneet sitten vuoden 2013.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1116
        • Espoo

        Originally posted by jani View Post
        No ei varmaan vielä tässä kohtaa auton historiaa.

        Tuskin kukaan vuonna 2007 arvasi uutta E6x autoa ostaessa että auton pohjassa virtakaapeli märkänee n. 10vuodessa vaihtokuntoon? Tai sama nuo hybridien kone ruostumiset, aika harva F30 330e ostaja sellaista osasi odottaa?

        Miksi tälläistä lapsusta ei JUURI sähköauton suunnittelussa tapahtuisi?
        Kaikissa kymmenvuotiaissa ja pari kolme mallisarjaa vanhoissa autoissa on fiksattavaa. Jos ei tätä siedä, kannattanee kääntää katsetta uudempiin ja tinkiä ominaisuuksista, joihin vaihtaa tuoreemman painoksen.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5171
          • Kuopio

          Originally posted by pyroz View Post
          BMW i3 on nyt 10 vuoden iässä ensimmäiset. Erittäin vähäisillä ongelmilla niillä on ajettu jo vuosia ja asiathan ovat kehittyneet sitten vuoden 2013.
          No tämä hyvä. Päivitin itselleni tiedot että BMW on lopettanut huonot suunnittelu ratkaisut ja nykyään tulee vain täydellisiä ratkaisuja pihalle.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5171
            • Kuopio

            Originally posted by PNM2 View Post
            Kaikissa kymmenvuotiaissa ja pari kolme mallisarjaa vanhoissa autoissa on fiksattavaa. Jos ei tätä siedä, kannattanee kääntää katsetta uudempiin ja tinkiä ominaisuuksista, joihin vaihtaa tuoreemman painoksen.
            Eli sinä olet esim. sitä mieltä että E6x happaneva kaapeli auton pohjassa ei ole suunnitteluvirhe vaan se on normaalia (fiksattavaa vanhassa autossa).

            + mitä aikaisemmin yritin änkyttää, mitään tälläistä suunnittelu virhettä ei enää sähkö bemarissa voi olla?

            Tässä kumminkin itsellä on todella vakavasti sähköauto ostohousut jalassa, huomenna käyn paria yksilöä katsomassa isolla kirkolla. Sillä tässä ääneen ihmettelen että millaisia miinoja nämä voivat olla käytettynä.
            Last edited by jani; 01-06-2023, 15:24.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1116
              • Espoo

              Originally posted by jani View Post
              Eli sinä olet esim. sitä mieltä että E6x happaneva kaapeli auton pohjassa ei ole suunnitteluvirhe vaan se on normaalia (fiksattavaa vanhassa autossa).

              + mitä aikaisemmin yritin änkyttää, mitään tälläistä suunnittelu virhettä ei enää sähkö bemarissa voi olla?

              Tässä kumminkin itsellä on todella vakavasti sähköauto ostohousut jalassa, huomenna käyn paria yksilöä katsomassa isolla kirkolla. Sillä tässä ääneen ihmettelen että millaisia miinoja nämä voivat olla käytettynä.
              Mä olen sitä mieltä, että teknisissä laitteissa on käytettynä kulumaa, niissä ilmenee suunnitteluvikoja sekä ennemmin että myöhemmin ja autot kuuluvat tähän teknisten laitteiden kategoriaan. Jos pelkää sitä, happaneeko sähköauton akusto Suomen talvessa muutamassa vuodessa, kannattaa jättää se sähköauto ostamatta tai yleisesti kerätä hieman rohkeutta eikä pelätä kaikkia uusia asioita. Ja toki järkeä saa käyttää mutta tässä mentiin jo enemmän vainoharhaisuuden puolelle.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1968
                • Seinäjoki

                Kylläpä niitä kaikenlaisia vaivoja mahtuu ihan nuohin diesel ja bensa bemareihinkin. Että siinä mielessä kaiketi nuo i3 on tosiaan aika huolettomia ollut. Vanhaa autoa ei kannata ostaa jos peukalo on ihan keskellä kämmentä, ei ainakaan vanhaa premium merkkistä uutena kallista autoa.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5171
                  • Kuopio

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Mä olen sitä mieltä, että teknisissä laitteissa on käytettynä kulumaa, niissä ilmenee suunnitteluvikoja sekä ennemmin että myöhemmin ja autot kuuluvat tähän teknisten laitteiden kategoriaan. Jos pelkää sitä, happaneeko sähköauton akusto Suomen talvessa muutamassa vuodessa, kannattaa jättää se sähköauto ostamatta tai yleisesti kerätä hieman rohkeutta eikä pelätä kaikkia uusia asioita.

                  Mutta ei kait se tarkoita sitä että tälläisiä asioita ei saa pohtia, veikkaan että aika monia käytetyn sähköauton ostajia mietityttää millaisen arpalipukkeen lopulta ovat ostaneet, varsinkaan kun ei esim. akustot mitään kovin halpoja ole edes yksittäisenä moduulina hankittuna.


                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Ja toki järkeä saa käyttää mutta tässä mentiin jo enemmän vainoharhaisuuden puolelle.
                  Minun mielestä olisi vainoharhaista väittää että jokatoinen sähköauto räjähtää kuten yks volkkari viime viikolla, ei se että pohtii mitenkä akuston kaapeli kestää suolapaskassa uittamista Suomen teillä.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6759
                    • PK-seutu

                    Originally posted by jani View Post
                    Minun mielestä olisi vainoharhaista väittää että jokatoinen sähköauto räjähtää kuten yks volkkari viime viikolla, ei se että pohtii mitenkä akuston kaapeli kestää suolapaskassa uittamista Suomen teillä.
                    Vainoharhaista on vetää johtopäätöksiä, että polttiksen ongelmat esiintyy myös sähköpeleissä.

                    Ja myös vainoharhaista on heittää, että sähkö-VW räjähti kun oikeasti sen sisällä ollut irtain tavara räjähti. Mutta tähän oli tietysti klikkiotsikoinnilla osuutta
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1116
                      • Espoo

                      Originally posted by jani View Post
                      Mutta ei kait se tarkoita sitä että tälläisiä asioita ei saa pohtia, veikkaan että aika monia käytetyn sähköauton ostajia mietityttää millaisen arpalipukkeen lopulta ovat ostaneet, varsinkaan kun ei esim. akustot mitään kovin halpoja ole edes yksittäisenä moduulina hankittuna.
                      Sä ihmettelit, hapettuuko sähkömoottori Suomessa muutamassa talvessa. Ei siis esim 15 vuodessa vaan muutamassa talvessa. Esittämäsi vertailu nyt vaikka E6X-korimalliin on aivan eri asia eli siinä puhutaan muutenkin jo lähes loppuunajetuista losseista.

                      Bemarin i3 on kymmenen vuotta vanha tuote, samoin muita sähköautoja on ollut Suomen teillä jo useita vuosia. Kysyinkin ensin, onko sähköautoissa esiintynyt Suomen (tai vaikka Norjan) talvesta johtuvaa isoa ongelmaa.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5171
                        • Kuopio

                        Originally posted by pyroz View Post

                        Ja myös vainoharhaista on heittää, että sähkö-VW räjähti kun oikeasti sen sisällä ollut irtain tavara räjähti. Mutta tähän oli tietysti klikkiotsikoinnilla osuutta
                        Mikähän tässä on sulla pointti, nyt ei tyhmä savolainen ymmärrä
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5171
                          • Kuopio

                          Originally posted by PNM2 View Post
                          Bemarin i3 on kymmenen vuotta vanha tuote, samoin muita sähköautoja on ollut Suomen teillä jo useita vuosia. Kysyinkin ensin, onko sähköautoissa esiintynyt Suomen (tai vaikka Norjan) talvesta johtuvaa isoa ongelmaa.
                          Hyvä jos nämä sähköhärvelit on paremmin suunniteltu kuin polttomoottori edeltäjät.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6759
                            • PK-seutu

                            Originally posted by jani View Post
                            Mikähän tässä on sulla pointti, nyt ei tyhmä savolainen ymmärrä
                            Uutisointi on näköjään päivittynyt lisää. Palokunnan mukaan: "Ei pystytä sanomaan, mikä on räjähdyksen aiheuttanut. Ei välttämättä liity ollenkaan siihen, että se on sähköauto. Se voi johtua mistä tahansa. Sähköautoissa on korkeajänniteakut, ne ei aikanaan näyttäneet vaurioituneilta"
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • kooma
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1020
                              • Pikis

                              Meidän vanhaan 2014 i3 vaihdettiin kampanjana joku lataukseen liittyvä moduuli kun niihin oli joihinkin korroosio iskenyt. Meillä se ei oireillut mitenkään. Kertaakaan ei lähes kolmen vuoden aikana ollut mitään semmoista vikaa että autoa ei olisi voinut käyttää. Siksi uudempi i3 tuli sen tilallekin.
                              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                              Comment

                              • Juhaska
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 3988
                                • Suomi

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Uutisointi on näköjään päivittynyt lisää. Palokunnan mukaan: "Ei pystytä sanomaan, mikä on räjähdyksen aiheuttanut. Ei välttämättä liity ollenkaan siihen, että se on sähköauto. Se voi johtua mistä tahansa. Sähköautoissa on korkeajänniteakut, ne ei aikanaan näyttäneet vaurioituneilta"
                                Niin eikös kyseessä ollut tämä volkkarin uusi retro sähkö paku, jossa räjähti jotain?

                                Olettaisin kyllä, että laite olisi myös palanut melko pahasti, jos vika olisi akustossa ollut..?

                                Kuitenki akut harvemmin räjähtää ilman, että kuumenevat ensin reippaasti. :think
                                ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎