Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    Originally posted by nullzwei View Post
    Sanan köyhätkin tilalla käyttäisin sanaa muutkin, koska massihenkilötkin voivat olla järjellisesti köyhiä. Etenkin koska jallu on viisasten juoma.

    Ajatus hälytysajoneuvosta "akku tyhjänä kesken ajon" tuli mieleen. Poliisi ajelee takaa mopokaaharia.... ootappa mopedisti tovi, me käydään aapeeseen pikalatauksessa. Tai ambulanssi vie kiiruspotilasta kohti sairaalaa... no nyt se potilas vuotaa kuiviin, 20 km ennen maalia...

    Saattaa mennä vielä pieni tovi ennen kuin toimintaperiaatteeltaan erinomaiset ja usein innovatiiviset sähkökäyttövoimaiset ajoneuvot tulevat massoittain tuollaiseen käyttöön.
    Ehkä suurin hidastaja on ennakoinnin puute, itse sähköautoilleena tovin suurin muutos polttiksella ajeluun on ennakointi. Eli jos tiedät että täytyy x matka suorittaa (edes varauksella) niin akussa sen verran virtaa että onnistuu. Ja viranomais ajossa sama homma, siellä vaan partioita/yksiköitä enemmän sitten tilanteita varten. Päivä ajoja mullakin sähkiksellä useampia lähes 1000km eikä ollut vastassa "mittariraivoja" tai auton latauksen vuoksi isoja hidasteita (myönnettäköön että matka kaverin tupakointi salli muutaman 10min latauksen vrt polttiksen kulkuun). Mutta itselläkin vanhempi sähkäri jolla pääsee enää vain n. 300km kelissä kuin kelissä niin silläkin ajaa yhdellä 30min välilatauksella jo 500km. Mutta summasummaarum, ei kaikkien tarvitse sähköautoa ostaa jos ei halua.
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Mitä mallia BMW piste fi on käyttänyt esimerkissään? Oletan että 120ampeerinen?
      Attached Files

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1020
        • Pikis

        Originally posted by nullzwei View Post
        Mitä mallia BMW piste fi on käyttänyt esimerkissään? Oletan että 120ampeerinen?
        Latausnopeudessa tai kulutuksessa ei ole juuri eroa minkä kapasiteetin akku kyseessä. Vain max rangessa.

        Edit: tai no otetaan sen verran takaisin että jos autossa ei ole 3 vaihe latausta ollenkaan eli esim 60 ah versio niin sitten ei tietenkään lataa 11 kw. 94 ah autoja on sekä että.
        Last edited by kooma; 29-07-2023, 12:35.
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1968
          • Seinäjoki

          Originally posted by MikeDry View Post
          Ihan oikeasti meinasi tulla juomat näppikselle, siis siitä että oikeasti "mittariraivoa", ei jösses sentää. No eipä sillain uusi juttu, olen nähnyt kun jollain repesi housut, kun jonoa ja jollain nyt vähän kestikin se tankkaaminen...Ei hemmetti, mittariraivoa
          Kyllä, itsekkin näin päivänä eräänä reissussa tuollaisen tilanteen. Toijalan tesla parkissa ihan pirun kiukkuista väkeä oliko sielä sit joku häiriö vai onko lataus vain niin hidas kun joka töpselissä oli auto? Yks luovutti ja heitti laukut ja lapset toiseen (vuokra?) autoon ja lähtivät pois tesla jäi piuhaan. En siis tiedä oliko sielä latureilla joku vika, vai onko sit vain se lataus niin hidas jos kaikilla latureilla on asiakas? Voihan se polttoaine mittareillakin joskus olla vika että ainetta ei saa mutta toistaiseksi niitä on senverran usein tuola tienpäällä että aina joku toimii
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by joko View Post
            Voihan se polttoaine mittareillakin joskus olla vika että ainetta ei saa mutta toistaiseksi niitä on senverran usein tuola tienpäällä että aina joku toimii
            Jepp. Mä sain kerran jotain 0,5 litraa vaikka yritin 90 eurolla... Sitten on ollut toisinkin päin, eli litrahinta jotain centtejä ja melkoinen jono mittarille... Ei tosin minulle sattunut sitä tuuria. En tiedä oliko polttoainemyyjällä joku klausuuli asiaan, enkä ole mittarin läheisyydessä nähnyt sopimusehtoja virheellisestä hinnoittelusta.

            Itsellä ei olisi kotilataus ongelma. Voimavirta tulee käyttöauton vakipaikan viereen. Ehkäpä vielä innostun sähkäriin jos ja kun työtehtäviemme luonne antaa mahdollisuuden.

            Comment

            • Kemppainen.P
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 37
              • Nummela

              Huh hyvä että en ole ostanut teslaa tai sähköautoa jos kerran toijalassa on tapahtanut
              jotain tai jollekkin ja lähtivät pois

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                Originally posted by joko View Post
                ...Toijalan tesla parkissa... En siis tiedä oliko sielä latureilla joku vika, vai onko sit vain se lataus niin hidas jos kaikilla latureilla on asiakas...
                Vierumäen superilla olin juhannuksen tienoilla viimeisen vapaan paikan saaja ja ei se latausnopeus täyttä ole, mutta eipä mitenkään mahdotonkaan, kilowatit ei jääny mieleen. Yleensä ei supereilla ruuhkaa ole ollut, vaikkapa joulun tienoilla Lappiin mennessä.

                Mitä nyt on puolisentoista vuotta ja puolensataatuhatta km:iä EV:llä pyörinyt, niin vielä on selvitty ilman laturiraivoa ja ABC ehkä eniten käytössä julkilatureista, ne kyllä pudottaa paikka paikoin aika hitaaksi useamman ladatessa, esim. 80kW:n sijasta saa 24kW.

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • mikkod
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 5202
                  • Stadi

                  Edelleen lompsa tyhjä, niin ei voi harkita EV ostamista. Mutta ehkä joku päivä, ja niin taloyhtiössä vain n3kw latausteho tms.
                  Helkama S3000
                  Myydään kutosen alustaosia
                  This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                  Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                  Comment

                  • Danukos
                    Alueaktiivi
                    • Feb 2011
                    • 1125
                    • pks

                    Originally posted by mikkod View Post
                    Edelleen lompsa tyhjä, niin ei voi harkita EV ostamista. Mutta ehkä joku päivä, ja niin taloyhtiössä vain n3kw latausteho tms.
                    No ei sen sähköauton varmaan oo pakko olla just Taycan? Vai onko

                    Tollanen Cayenne mänis varmaan ihan kivasti vaihos vaik johonki ix3? Lompakkoki pysyis about yhtä paksuna tai ohuena?
                    E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                    Ex - E34
                    ///M5 -90 Alpin Weiss II

                    Comment

                    • jobo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 144
                      • Espoo

                      Originally posted by mikkod View Post
                      Edelleen lompsa tyhjä, niin ei voi harkita EV ostamista. Mutta ehkä joku päivä, ja niin taloyhtiössä vain n3kw latausteho tms.

                      Reilu 3kw laturi riittää kotiin aivan heittämällä ellei jotain tyyliin taksia aja. Sieltähän valuu joku parisataa kilsaa akkuun yön aikana.
                      BMW i4 M50 -23

                      BMW 330e M-sport -17
                      BMW 120d M-sport -14
                      MINI JCW -09

                      Comment

                      • Kräki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2018
                        • 1090
                        • Espoo

                        Kyllävain. Itsellä on moinen 3kw ollut yli vuoden käytössä ja riittää mainiosti.

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11702
                          • Kouvola

                          Originally posted by Danukos View Post
                          No ei sen sähköauton varmaan oo pakko olla just Taycan? Vai onko

                          Tollanen Cayenne mänis varmaan ihan kivasti vaihos vaik johonki ix3? Lompakkoki pysyis about yhtä paksuna tai ohuena?
                          En tiedä onko se Taycanikaan aina avain onneen vaikka Poschen ostamalla luulisi saavan premiumia. Vasta veljen kaveri vaihtoi juuri Taycanin uuteen Cayenne Coupeen reilun vuoden Taycanin omistusajan jälkeen. Auto makasi tuosta omistusajasta 7kk Porschella huollossa mm. latausvian takia. Toki sijaisauto oli koko ajan käytössä, mutta syö se silti miestä seisottaa autoa rikkinäisenä korjaamolla kuukausitolkulla. Useamman Porschen omistanu ja nyt palasi samaan malliin minkä omisti ennen Taycania.

                          Originally posted by jobo View Post
                          Reilu 3kw laturi riittää kotiin aivan heittämällä ellei jotain tyyliin taksia aja. Sieltähän valuu joku parisataa kilsaa akkuun yön aikana.
                          Ei kyllä ite jaksaisi kitkuttaa. Menee tuo 3kw vielä satunnaisesti ladatessa, mutta päivittäisessä ajossa saisi kyllä seisottaa jatkuvasti johdon perässä samalla lailla, kun jotain hybridiä. Kesällä joo teoriassa saa 12h about 200km. Talvella kulutus varsinkin lyhyessä ajossa nousee omassa jopa 20->30kwh vaikka auto on lämpimässä tallissa. Toki kulutus tippuu sitten matka-ajossa tuonne 22-25kwh huitteille riippuen olosuhteista ja nopeudesta. Valtaosa ajosta meillä kuitenkin perus kaupassa, kylässä ja muilla asioilla käyntiä eli 5-10km ajoa ja tuolloin auto seisoo ulkona. Jos auto seisoo ulkona pakkasessa kaiken aikaa, niin on se melkoista kulutusjuhlaa silloin, kun lämmitetään akkuja ja sisätiloja. Talvella ulkona pakkasessa ladatessa 3kw:lla ensimmäinen lataustunti menee pelkästään akkujen lämmittämiseen ennen kuin akut alkaa ottaa virtaa vastaan. Eli voikin olla, että 12h et saa kuin about 100km edestä virtaa. Samoin 3kw ei tahdo riittää auton esilämmittämiseen talvella eli väkisin ottaa myös akkuvirtaa tuohon.

                          Nyt vielä tuli keväällä siirryttyä pörssisähköön, niin sähköauton latauksen ajoittamisella niille edullisille tai jopa ”ilmaisille” tunneille säästää aika paljon. Esim. toukokuussa oman pörssisähkönlaskun keskihinta oli alle 3c/kwh. Jos autoa joutuu 3kw lataustehon takia roikuttamaan kaiken vapaa-ajan latauksessa, niin jää kyllä pörssisähköllä kikkailu välistä . Toki eihän se ole kuin rahaa..

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5171
                            • Kuopio

                            Ei yllätä: https://www.is.fi/autot/art-2000009753785.html ilmeisesti talouslukuja katsoessa ei löydy enää tarpees vihreitä/sähköisiä laseja
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6759
                              • PK-seutu

                              Originally posted by jani View Post
                              Ei yllätä: https://www.is.fi/autot/art-2000009753785.html ilmeisesti talouslukuja katsoessa ei löydy enää tarpees vihreitä/sähköisiä laseja
                              "...esityksessä taustoitettiin Fordin nykytilannetta etenkin Yhdysvaltain markkinoiden kannalta."

                              Se nyt ei yllätä ketään, että Amerikan Joe Texasissa haluaa F150 Fordinsa Veekasilla ja haulikkotelineillä
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by pyroz View Post
                                "...esityksessä taustoitettiin Fordin nykytilannetta etenkin Yhdysvaltain markkinoiden kannalta."

                                Se nyt ei yllätä ketään, että Amerikan Joe Texasissa haluaa F150 Fordinsa Veekasilla ja haulikkotelineillä
                                Plus bullhorn-sarvet ja stetson-teline maga-bannerilla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎