Sanan köyhätkin tilalla käyttäisin sanaa muutkin, koska massihenkilötkin voivat olla järjellisesti köyhiä. Etenkin koska jallu on viisasten juoma.
Ajatus hälytysajoneuvosta "akku tyhjänä kesken ajon" tuli mieleen. Poliisi ajelee takaa mopokaaharia.... ootappa mopedisti tovi, me käydään aapeeseen pikalatauksessa. Tai ambulanssi vie kiiruspotilasta kohti sairaalaa... no nyt se potilas vuotaa kuiviin, 20 km ennen maalia...
Saattaa mennä vielä pieni tovi ennen kuin toimintaperiaatteeltaan erinomaiset ja usein innovatiiviset sähkökäyttövoimaiset ajoneuvot tulevat massoittain tuollaiseen käyttöön.
Ehkä suurin hidastaja on ennakoinnin puute, itse sähköautoilleena tovin suurin muutos polttiksella ajeluun on ennakointi. Eli jos tiedät että täytyy x matka suorittaa (edes varauksella) niin akussa sen verran virtaa että onnistuu. Ja viranomais ajossa sama homma, siellä vaan partioita/yksiköitä enemmän sitten tilanteita varten. Päivä ajoja mullakin sähkiksellä useampia lähes 1000km eikä ollut vastassa "mittariraivoja" tai auton latauksen vuoksi isoja hidasteita (myönnettäköön että matka kaverin tupakointi salli muutaman 10min latauksen vrt polttiksen kulkuun). Mutta itselläkin vanhempi sähkäri jolla pääsee enää vain n. 300km kelissä kuin kelissä niin silläkin ajaa yhdellä 30min välilatauksella jo 500km. Mutta summasummaarum, ei kaikkien tarvitse sähköautoa ostaa jos ei halua.
Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
Mitä mallia BMW piste fi on käyttänyt esimerkissään? Oletan että 120ampeerinen?
Latausnopeudessa tai kulutuksessa ei ole juuri eroa minkä kapasiteetin akku kyseessä. Vain max rangessa.
Edit: tai no otetaan sen verran takaisin että jos autossa ei ole 3 vaihe latausta ollenkaan eli esim 60 ah versio niin sitten ei tietenkään lataa 11 kw. 94 ah autoja on sekä että.
Ihan oikeasti meinasi tulla juomat näppikselle, siis siitä että oikeasti "mittariraivoa", ei jösses sentää. No eipä sillain uusi juttu, olen nähnyt kun jollain repesi housut, kun jonoa ja jollain nyt vähän kestikin se tankkaaminen...Ei hemmetti, mittariraivoa
Kyllä, itsekkin näin päivänä eräänä reissussa tuollaisen tilanteen. Toijalan tesla parkissa ihan pirun kiukkuista väkeä oliko sielä sit joku häiriö vai onko lataus vain niin hidas kun joka töpselissä oli auto? Yks luovutti ja heitti laukut ja lapset toiseen (vuokra?) autoon ja lähtivät pois tesla jäi piuhaan. En siis tiedä oliko sielä latureilla joku vika, vai onko sit vain se lataus niin hidas jos kaikilla latureilla on asiakas? Voihan se polttoaine mittareillakin joskus olla vika että ainetta ei saa mutta toistaiseksi niitä on senverran usein tuola tienpäällä että aina joku toimii
Voihan se polttoaine mittareillakin joskus olla vika että ainetta ei saa mutta toistaiseksi niitä on senverran usein tuola tienpäällä että aina joku toimii
Jepp. Mä sain kerran jotain 0,5 litraa vaikka yritin 90 eurolla... Sitten on ollut toisinkin päin, eli litrahinta jotain centtejä ja melkoinen jono mittarille... Ei tosin minulle sattunut sitä tuuria. En tiedä oliko polttoainemyyjällä joku klausuuli asiaan, enkä ole mittarin läheisyydessä nähnyt sopimusehtoja virheellisestä hinnoittelusta.
Itsellä ei olisi kotilataus ongelma. Voimavirta tulee käyttöauton vakipaikan viereen. Ehkäpä vielä innostun sähkäriin jos ja kun työtehtäviemme luonne antaa mahdollisuuden.
...Toijalan tesla parkissa... En siis tiedä oliko sielä latureilla joku vika, vai onko sit vain se lataus niin hidas jos kaikilla latureilla on asiakas...
Vierumäen superilla olin juhannuksen tienoilla viimeisen vapaan paikan saaja ja ei se latausnopeus täyttä ole, mutta eipä mitenkään mahdotonkaan, kilowatit ei jääny mieleen. Yleensä ei supereilla ruuhkaa ole ollut, vaikkapa joulun tienoilla Lappiin mennessä.
Mitä nyt on puolisentoista vuotta ja puolensataatuhatta km:iä EV:llä pyörinyt, niin vielä on selvitty ilman laturiraivoa ja ABC ehkä eniten käytössä julkilatureista, ne kyllä pudottaa paikka paikoin aika hitaaksi useamman ladatessa, esim. 80kW:n sijasta saa 24kW.
No ei sen sähköauton varmaan oo pakko olla just Taycan? Vai onko
Tollanen Cayenne mänis varmaan ihan kivasti vaihos vaik johonki ix3? Lompakkoki pysyis about yhtä paksuna tai ohuena?
En tiedä onko se Taycanikaan aina avain onneen vaikka Poschen ostamalla luulisi saavan premiumia. Vasta veljen kaveri vaihtoi juuri Taycanin uuteen Cayenne Coupeen reilun vuoden Taycanin omistusajan jälkeen. Auto makasi tuosta omistusajasta 7kk Porschella huollossa mm. latausvian takia. Toki sijaisauto oli koko ajan käytössä, mutta syö se silti miestä seisottaa autoa rikkinäisenä korjaamolla kuukausitolkulla. Useamman Porschen omistanu ja nyt palasi samaan malliin minkä omisti ennen Taycania.
Reilu 3kw laturi riittää kotiin aivan heittämällä ellei jotain tyyliin taksia aja. Sieltähän valuu joku parisataa kilsaa akkuun yön aikana.
Ei kyllä ite jaksaisi kitkuttaa. Menee tuo 3kw vielä satunnaisesti ladatessa, mutta päivittäisessä ajossa saisi kyllä seisottaa jatkuvasti johdon perässä samalla lailla, kun jotain hybridiä. Kesällä joo teoriassa saa 12h about 200km. Talvella kulutus varsinkin lyhyessä ajossa nousee omassa jopa 20->30kwh vaikka auto on lämpimässä tallissa. Toki kulutus tippuu sitten matka-ajossa tuonne 22-25kwh huitteille riippuen olosuhteista ja nopeudesta. Valtaosa ajosta meillä kuitenkin perus kaupassa, kylässä ja muilla asioilla käyntiä eli 5-10km ajoa ja tuolloin auto seisoo ulkona. Jos auto seisoo ulkona pakkasessa kaiken aikaa, niin on se melkoista kulutusjuhlaa silloin, kun lämmitetään akkuja ja sisätiloja. Talvella ulkona pakkasessa ladatessa 3kw:lla ensimmäinen lataustunti menee pelkästään akkujen lämmittämiseen ennen kuin akut alkaa ottaa virtaa vastaan. Eli voikin olla, että 12h et saa kuin about 100km edestä virtaa. Samoin 3kw ei tahdo riittää auton esilämmittämiseen talvella eli väkisin ottaa myös akkuvirtaa tuohon.
Nyt vielä tuli keväällä siirryttyä pörssisähköön, niin sähköauton latauksen ajoittamisella niille edullisille tai jopa ”ilmaisille” tunneille säästää aika paljon. Esim. toukokuussa oman pörssisähkönlaskun keskihinta oli alle 3c/kwh. Jos autoa joutuu 3kw lataustehon takia roikuttamaan kaiken vapaa-ajan latauksessa, niin jää kyllä pörssisähköllä kikkailu välistä . Toki eihän se ole kuin rahaa..
Comment