Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 816
    • Lappeenranta

    Originally posted by Esko View Post
    Taycan varmasti upea auto ominaisuuksiltaan, mutta täysin itselle saavuttamattomissa korkean hankintahinnan puolesta ja myös tavaratiloiltaan on helvetin pieni auto vaikka olisi Cross Turismo (450L). Taycanissakin ollut ongelmia voimansiirron, sähköjärjestelmän ja multimedian kanssa. Sopii toivoa, että takuu on voimassa sillä Porschella huollot vasta kalliita onkin. Tuskin kuitenkaan ongelma, jos on ollut autokin varaa ostaa.
    Uskoin että CrossTurismon kanssa pärjäisi tilojen puolesta hyvin. Jättämällä hattuhyllyn pois ja nostamalla penkin taakse verkko jakajaksi lisälitroja saa käyttöön mukavasti pakkaamalla katoon asti. Samoin viisipaikaisen penkki kaatuu 3-osassa, joten pitkääkin tavaraa (esim sukset) saa kyytiin, vaikka takapenkillä olisikin miehitystä. Ja etupellin alla vielä 80 litraa tilaa Sanoisin, että tuolla määrällä jo neljälle riittää hyvin tavaratilat. Toki tetristä pitää harrastaa, mutta tuskin tarvii jättää mitään poiskaan.

    Mutta joo erinäisia ongelmia tuntuu olevan sähköautoissa useammassa merkissä ja mallissa, pidennetty takuu on käytetyssä ehdottoman tärkeä. Täällä syrjässä asuvaa huolettaa huolto tottakai. Siinä mielessä nämä enemmän levinneet merkit on järkevämpiä, kun merkkipaja löytyy omalta kylältä.

    Luotettavuus yhdistettynä hyvään lähellä olevaan huoltoon tulee valitettavasti huomioitua vasta sitten, kun omassa autossa em. asiat on puutteena. Bemarien omistusten aikana muutamasta mallista on saanut kuitenkin tästä autoilun synkästä puolesta sen verran kokemusta, että tiettyjä, muuten kiinnostavia merkkejä ,tulee kartettua vain niiden yleisen huonon maineen (totta tai ei - kokeilunhalua ei ole) ja harvan huoltoverkon vuoksi.

    Parasta lopettaa uneksiminen, Taycankaan ei taida olla mun auto, vaikka huippupeli onkin. Kehyksettömät ikkunat talvella, vetokoukun puute (mökki ja vene), huollon/korjauksen tarve vs. etäisyys huoltoon, yleinen luotettavuus ovat loppujen lopuksi isoja asioita arjessa. Ja tämä kaikki sen päälle, että sähköautoilussa joutuu väkisin säätämään matka-ajoaan jonkin verran epämukavampaan suuntaan (ylimääräiset pysähdykset). Parasta kun Taycanin kanssa ei kylmiä tyyppejä pidemälle etene, sillä koeajossa Taycan osuisi varmasti tunnepuolelle niin vahvasti, että keksisi monta tekosyytä ja menettelyä noiden edellisten asioiden ratkaisemiseksi/vähättelemiseksi. Mutta oston jälkeen jossain vaiheessa arki koittaa ja luomo häviää.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      Siis johan nyt on markkinat, jos tämä on totta, en tykkää yhtään, että naamioidaan muuksi, mitä on:
      (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...0452#gs.mzra1w)

      ”Tesla on jo pitkään käyttänyt autoissaan pääosin Brembon valmistamia jarruja. Poikkeuksena on ollut Model Y, jonka perusversion perässä on käytetty korealaisen Mandon jarrusatuloita. Viime kesästä lähtien Mandon jarruja on laitettu myös Model Y:n suorituskykyiseen Performance-malliin, jonka taka-akselilla käytettiin aiemmin Brembon tehokkaampia jarruja.

      Yhdysvaltalaisen sähköautokorjaamon videoilla näytetään, miten uudet takajarrut on naamioitu näyttämään samanlaisilta tehokkaammilta Bremboilta kuin etuakselilla ja samanlaisilta kuin taka-akselilla aiemmin.

      Kanadalaisen Drive Tesla -sivuston mukaan Tesla siirtyi käyttämään Model Y Performancessa Mandon valmistamia takajarruja 15. elokuuta 2022.”

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17532
        • Turku

        Lisää Tesla-asiaa:

        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          Alkaa olla hyvällä tasolla näin kokemuksellisesti ja ajallisestikin matkantekokyky tällaisella alkaen neljänkympin sähkärillä (Model 3 rwd, 60kwh). Toki osin asiat olivat tiedossa, mutta itse testaamalla vielä saa sinettiä ajatuksille.

          Speksit:
          - 864km ja 66min laturilla
          - kulutus 18,9kwh/100km (märkä/luminen tie +1..-2, +21 sisällä)
          - keskiteho latauksissa 105kw
          - hinnaksi jäi matkalla 4,64€/100km (Northe-latauspalvelulla 0,45€/min Rechargedilla)
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1400
            • Kuopio

            Kyllähän tesla ylivoimainen on jos matkaa ajetaan. Se model y /3 on vaan niin pirun ruma..

            Olispa mun I-pacessa teslan lataus ja kulutus, Jaggen ulkonäkö ja sisustus ja bemarin käyttöliittymä niois seuraava jumalauto mulle..

            Hinta / laatu vaan tässä Ipacessa on aika lailla lyömätön..
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              Originally posted by Ceeray View Post
              Kyllähän tesla ylivoimainen on jos matkaa ajetaan. Se model y /3 on vaan niin pirun ruma..

              Olispa mun I-pacessa teslan lataus ja kulutus, Jaggen ulkonäkö ja sisustus ja bemarin käyttöliittymä niois seuraava jumalauto mulle..

              Hinta / laatu vaan tässä Ipacessa on aika lailla lyömätön..

              Ymmärrettävää. Mä taas voisin maksaa Model 3 vähän lisää, jos saisi BMW:n alustan, eli varmaan iskarit + jouset, sekä tukirakenteet joilla kori ja renkaat yhteydessä toisiin.

              Tuossa matkalla tuli mieleen kun tuota matkantekokykyä mietti, että voihan niitä jotka siirtyvät tuttuun Toyotan sähköautoon ja lähtevät ekalle hiihtolomareissulle - ei tuo matkantekokykykäsite kuitenkaan vielä automyyjillä hanskassa.

              Toyotassahan siis talvilataustehot olleet jotain 50kw luokkaa. Huh, kun kulutus siihen päälle 25kwh/100km niin jää monelle viimeiseksi sähköautoksi....

              Matkantekokyky sisältää: kulutuksen, lataustehon ja akkukoon, sekä ehkä latauskäyrän muodon (laakea vs. piikki).
              Last edited by ///Jone; 19-01-2023, 11:14.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • #BaierWaier#
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 212
                • Kempele

                Kuukauden päivät ajeltu sähköautolla (id4 gtx) ja nyt vakavasti harkinnut latausaseman hankintaa kotiin. Onko suositella latausasemia? Kriteereinä Type 2 11kw ja mielellään mobiilisovelluksella. Mobiilisovellus lähinnä ajatellen dokumentoinnin helppoutta kun tulen laskuttamaan työnantajalta kotilataukset (vapaa autoetu).
                Esim. oheista harkinnut:

                Tehokkaat, turvalliset ja edulliset latausratkaisut, nyt ja tulevaisuudessa.

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  US Hinnat putoilee, s/x- mallit:
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    Originally posted by Ceeray View Post

                    Hinta / laatu vaan tässä Ipacessa on aika lailla lyömätön..
                    Mielenliintoinen kommentti. Kait se toisinaan voi näkyä jonkin aikaa näinkin.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • protoni
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2008
                      • 1365
                      • Tampere

                      Originally posted by Kanerv4 View Post
                      Toi rysäys oli vaan aika raju tuossa Elo-Syys taitteessa. Kaikki tiesi että se on edessä mutta Herranjestas kolmessa viikossa Model Y Teslasta suli 8-10 kiloa riippuen väristä, siis todella nopeasti.
                      Mitkä värit tippui kympin ja mitkä kasin? Mitä värejä tulevat Tesla-kuskit siis suosivat ja mitä hyljeksivät?

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Mielenliintoinen kommentti. Kait se toisinaan voi näkyä jonkin aikaa näinkin.

                        Ehkä peilaisin sillai että mitä itseään miellyttäviä ominaisuuksia samalla rahalla saa. Nyt kun Tesla Y tiputti hinnan sinne 57k€ nurkille niin ois kyllä ollut kisassa mukana helpostikin
                        Muttei silloin kun katselin ollut edes kahinoissa mukana 68k hintalapulla.

                        Ipace on sisustaltaan konservatiivinen ja se puhuttelee itseä.
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Originally posted by Ceeray View Post
                          Ehkä peilaisin sillai että mitä itseään miellyttäviä ominaisuuksia samalla rahalla saa. Nyt kun Tesla Y tiputti hinnan sinne 57k€ nurkille niin ois kyllä ollut kisassa mukana helpostikin
                          Muttei silloin kun katselin ollut edes kahinoissa mukana 68k hintalapulla.

                          Ipace on sisustaltaan konservatiivinen ja se puhuttelee itseä.
                          Niin ja kaikki kait nämä romuilta tuntuu korjaajien silmissä
                          Last edited by zakspeed; 19-01-2023, 13:33. Reason: Sanamuotoilua
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11702
                            • Kouvola

                            Originally posted by BFI18 View Post
                            US Hinnat putoilee, s/x- mallit:
                            https://www.is.fi/autot/art-2000009335919.html
                            Hinnat laskettiin jo viikko sitten samaan aikaan, kun 3 ja Y tippui Euroopassa. Iltalööppi vähän myöhässä. Ikävä, jos tekee saman tempun Suomessa heti sen perään, kun ensimmäiset on pitkän odotuksen jälkeen saaneet uuden Model S:n tai X:n kuukausi sitten. Jenkeissä noi on ollu kuitenkin markkinoilla jo toista vuotta.
                            Last edited by Esko; 19-01-2023, 13:47.

                            Comment

                            • Kanerv4
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 976
                              • Tampere

                              Originally posted by Esko View Post
                              Hinnat laskettiin jo viikko sitten samaan aikaan, kun 3 ja Y tippui Euroopassa. Iltalööppi vähän myöhässä. Ikävä, jos tekee saman tempun Suomessa heti sen perään, kun ensimmäiset on pitkän odotuksen jälkeen saaneet uuden Model S:n tai X:n kuukausi sitten. Jenkeissä noi on ollu kuitenkin markkinoilla jo toista vuotta.

                              Euroopan hintoja odotellessa. Ilmeisesti laskevat täälläki.

                              Comment

                              • Kanerv4
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 976
                                • Tampere

                                Originally posted by protoni View Post
                                Mitkä värit tippui kympin ja mitkä kasin? Mitä värejä tulevat Tesla-kuskit siis suosivat ja mitä hyljeksivät?

                                Valkoinen, harmaa, musta käy kaikille. Sininen ja punainen vedenjakaja. Saksassa sininen on huonoin myytävä paikallisten mielestä. Täällä punainen koska se on kallein.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎