Tutkinta on vielä kesken mutta Kouvolan Utissa tapahtuneessa tulipalossa yksi mahdollinen syypää oli tallissa latauksessa ollut sähköauto. Ainakin omistajan mukaan se oli hänelle ensimmäinen ja viimeinen sähköauto...:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Zeta View PostTutkinta on vielä kesken mutta Kouvolan Utissa tapahtuneessa tulipalossa yksi mahdollinen syypää oli tallissa latauksessa ollut sähköauto. Ainakin omistajan mukaan se oli hänelle ensimmäinen ja viimeinen sähköauto...:thinkTällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Tänään lyhyessä koeajossa 50 tkm rullattu 2020 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD. Kerran aiemmin ajanut Model 3 Standard Range RWD:tä talvella eikä siitä ole enää juurikaan muistikuvia.
Lyhyesti sanottuna tämä malli oli aika hyvin käteen sopiva auto kaikilta osin. En todellakaan kaipaa enempää suorituskykyä enkä muutenkaan sporttisempaa ajettavuutta. Näkyvyys ulos on hyvä ainakin eteenpäin ja tykkään alas menevästä tuulilasin etureunasta paljon. Tästä huolimatta A-pilareiden aiheuttama katve oli minusta melko kohtuullinen. Kaikki tärkeimmät hallintalaitteet toimi hyvin. Kaasun vaste ja moottorijarrutus toimi helposti ennakoitavasti, reilusta tehosta huolimatta autolla oli helppo ajaa tasaisesti mutta tarvittaessa ripeästi. Ohjaus oli mukavan raskas nykyautoksi jo kävelynopeudesta alkaen. Se ei ehkä välitä oikeaa tuntumaa tiestä kovin paljon kun uria ei huomannut yhtään. Ohjaus oli myös todella nopea mikä teki ajamisesta helposti kulmikasta kun ei siihen lyhyellä koeajolla ehtinyt tottua. Vilkku- ja vaihdeviikset oli tuntumaltaan onnistuneita.
Jos nyt huonoja puolia pitää hakea niin moottoritiellä rengasmelua oli ehkä hitusen liikaa ja sävy oli karkeimmissa paikoissa vähän ikävän kumiseva. Renkaat oli 235/40R19 Hankook S1 Evo3. Hiljaisempi kuitenkin kuin oma E92 19" kesärenkailla. Nopeassa kaarreajossa, mitä nyt ei paljon pystynyt testaamaan, auton massa tuntuu, mutta kuivalla asfaltilla tämä nyt ei tietenkään ollut mikään varsinainen ongelma. Istuimet olis saanu olla paremmat, istuinosa tuntui liian pehmeältä, melkein upottavalta, eikä selkänojassakaan ollut sivutukea ihan tarpeeksi.
Takapenkille mahtuu pieni aikuinen, mutta ei sitä voi tilavana pitää, kuten ei tavaratilaakaan. Molemmat on aika lähellä E92 tiloja.Last edited by Petri.Kekkonen; 11-06-2023, 17:11.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOhjaus oli mukavan raskas nykyautoksi jo kävelynopeudesta alkaen. Se ei ehkä välitä oikeaa tuntumaa tiestä kovin paljon kun uria ei huomannut yhtään.Eiköhän se tuossa suhteessa ole ihan tyypillinen sähkötehostettu ja muutenkin tehokkaasti ”vaimennettu” tuntumaltaan, juuri mitään ei välity läpi. Iso enemmistö toki tykkää, meille harrastajille ei niin kiva.
Mites ohjaamoergonomia, häiritsikö keskelle liimattu padi miten pahasti E39:sin loppuun asti hiottuun kokonaisuuteen tottunutta?E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by Wespa View PostMites ohjaamoergonomia, häiritsikö keskelle liimattu padi miten pahasti E39:sin loppuun asti hiottuun kokonaisuuteen tottunutta?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Last edited by larsen; 13-06-2023, 14:14.
F36 420ix
Ex. E39
-- menneiltä vuosilta --
Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostSivuten. https://www.verkkouutiset.fi/a/kaikk...ikayttoisiksi/
"Kaikki bensiiniautot voi nyt muuttaa bioetanolikäyttöisiksi"
Voi, mutta kannattaako. Ainakaan perustehoista käyttöautoa.
Etanolin hinta pumpulla noussut sitä vauhtia, että itse lopetin sillä ajelun, kun 95:lla pääse jo paljon halvemmalla.
Ekologisuus laski, mutta minkäs teet...VW Jetta D Mk I
VW CC
Ford Anglia '64
ex: E90 318iA '09
ex: E38 735iA '97
ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
ex: E34 520i '88
ex: VW Golf Mk II
ex: VW Scirocco Mk III
ex: Wintermode - Audi 80
ex: A3 1.8T '00
ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
ja jotain muita...
Comment
-
-
Sähköautolla kusematta lappiin? No siinä on sellainen haaste ettei rakko kestä, mutta entäpäs sähköautolla aasiaan, siinäpä oli sopiva haaste ;-)
Tulipas tuossa Taycanilla käytyä pieni road trip etelä-euroopassa.
12 vrk, 24 maata, 10 valuuttaa, 8400 km.
Reitti meni suunnilleen Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat...
Latauksien kanssa haastavimmat maat olivat Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia
Esim. Makedoniassa on vain yksi CCS laturi ja sekin Porschen pihassa ja avoinna vain "virka-aikaan". Me ratkaisimme ongelman ottamalla hotellit Montenegrosta ja Serbiasta joissa saimme akun täyteen. Piti soittaa etukäteen hotelliin ja varmistaa että heillä oikeasti on laturi, mm. Sarajevossa hotellissa oli vain shuko latausmahdollisuus mutta onneksi paikallisessa Possun liikkeessä oli 150 kW CCS ja sinne ehdittiin virka-aikaan... Kosovossa on muutama laturi, hintaanpuoleisia tosin (40 kWh teholla).
Kohavko oli Taycanin kulutus, varmaan jotan 28 kwH pintaan, tosin tuolla ajeltiin kyllä muun liikentenen mukaan ja se oli maasta riippuen20-50 km yli rajoitusten... Teiden kunto yllätti positiivisesti, Turkissa motarit olivat parhaat missä itse olen koskaan autoillut...
Latauskulut n. 12€/100 km joten ei ihan ilmaista ollut, hotellit kuitenkin 3 hengelle maksoi ko. reissulla enemmän (10 yötä) kuin lataukset...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostSähköautolla kusematta lappiin? No siinä on sellainen haaste ettei rakko kestä, mutta entäpäs sähköautolla aasiaan, siinäpä oli sopiva haaste ;-)
Tulipas tuossa Taycanilla käytyä pieni road trip etelä-euroopassa.
12 vrk, 24 maata, 10 valuuttaa, 8400 km.
Reitti meni suunnilleen Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat...
Latauksien kanssa haastavimmat maat olivat Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia
Esim. Makedoniassa on vain yksi CCS laturi ja sekin Porschen pihassa ja avoinna vain "virka-aikaan". Me ratkaisimme ongelman ottamalla hotellit Montenegrosta ja Serbiasta joissa saimme akun täyteen. Piti soittaa etukäteen hotelliin ja varmistaa että heillä oikeasti on laturi, mm. Sarajevossa hotellissa oli vain shuko latausmahdollisuus mutta onneksi paikallisessa Possun liikkeessä oli 150 kW CCS ja sinne ehdittiin virka-aikaan... Kosovossa on muutama laturi, hintaanpuoleisia tosin (40 kWh teholla).
Kohavko oli Taycanin kulutus, varmaan jotan 28 kwH pintaan, tosin tuolla ajeltiin kyllä muun liikentenen mukaan ja se oli maasta riippuen20-50 km yli rajoitusten... Teiden kunto yllätti positiivisesti, Turkissa motarit olivat parhaat missä itse olen koskaan autoillut...
Latauskulut n. 12€/100 km joten ei ihan ilmaista ollut, hotellit kuitenkin 3 hengelle maksoi ko. reissulla enemmän (10 yötä) kuin lataukset...
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostAika kova setti alle kahteen viikkoon! Miten noin ylipäätään noissa maissa hoitui toi latauksen maksaminen? Samalla lailla kourallinen äppejä käytössä kuin Suomessakin vai onnistuko jossain ihan kortilla maksaa? Äkkiä tulee joku kielimuuri jos pitää vieraankielisiä äppejä ruveta käyttämään. Vai joku Porschen universaalitägi jolla hoituu maksaminen roamingina?
Fines -applikaatio toimi Bulgariassa ja siellä on hyvin latureita, ZES Turkissa. Osassa paikkaa lataus maksettiin kassalle kortilla (Porsche Sarajevo, iso nippu lappuja piti täyttää ja leimoja saatiin aika kasa, Kosovo/Pristinan Shellillä luottokortilla, latauksen ajaksi piti passi antaa pantiksi). Hotellit mm. Romaniassa ottivat 50 leitä AC-latauksesta (n. 10€). Osassa hotelleista se kuului hintaan. Pyrittiin aina aamulla pääsemään liikenteeseen täydellä akulla, kaksi kertaa kymmenestä piti illalla käydä ottamassa juissia seuraavaa päivää varten ja toisellakin kertaa saatiin shukolla ladattua akku piripintaan yön aikana. Loput siis Elli/PCS/Virta...
Nuo muut äpit löytyi ihan googlen kaupasta ja olivat englanninkielisenä myös tarjolla.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
"Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat"
Hyvää settiä ja tietoa, EV:llä pääsee jo moneen paikkaan. Tietty tämän kesän Tesla Supercharger käytännön havainnot/tilanne olis kiinnostavaa myös, toki kartasta näkee teorian aina.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View Post"Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat"
Hyvää settiä ja tietoa, EV:llä pääsee jo moneen paikkaan. Tietty tämän kesän Tesla Supercharger käytännön havainnot/tilanne olis kiinnostavaa myös, toki kartasta näkee teorian aina.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Comment