Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7550
    • Kotona

    Tutkinta on vielä kesken mutta Kouvolan Utissa tapahtuneessa tulipalossa yksi mahdollinen syypää oli tallissa latauksessa ollut sähköauto. Ainakin omistajan mukaan se oli hänelle ensimmäinen ja viimeinen sähköauto...:think
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
    Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
    -

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1020
      • Pikis

      Originally posted by Zeta View Post
      Tutkinta on vielä kesken mutta Kouvolan Utissa tapahtuneessa tulipalossa yksi mahdollinen syypää oli tallissa latauksessa ollut sähköauto. Ainakin omistajan mukaan se oli hänelle ensimmäinen ja viimeinen sähköauto...:think
      Kyseisessä tapauksessa voi toki olla auto itse syttynyt mutta laturien liitännät on kyllä aikamoisia virityksiä myös toisinaan. Ikivanhoja pölyisiä sukorasioita jatkojohdolla ja otetaan 16A kun on käytössä joku kiinanlaturi mistä saa otettua jatkuvaa sen verran. Veikkaan että näiden kanssa maksetaan vielä oppirahoja pitkään kun autot yleistyy.
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3602
        • Raisio

        Olis kiva tietää miten talleissa ladattu ja ja oletus että sukolla ja onko ampeerit olleet 8A/10A vai jopa korkeampia, jos näin ei ihme jos joku johto ja pistoke kärähtää. Oletuksena että palo alkanut auton ulkopuolelta.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7435
          • Oulu

          Tänään lyhyessä koeajossa 50 tkm rullattu 2020 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD. Kerran aiemmin ajanut Model 3 Standard Range RWD:tä talvella eikä siitä ole enää juurikaan muistikuvia.

          Lyhyesti sanottuna tämä malli oli aika hyvin käteen sopiva auto kaikilta osin. En todellakaan kaipaa enempää suorituskykyä enkä muutenkaan sporttisempaa ajettavuutta. Näkyvyys ulos on hyvä ainakin eteenpäin ja tykkään alas menevästä tuulilasin etureunasta paljon. Tästä huolimatta A-pilareiden aiheuttama katve oli minusta melko kohtuullinen. Kaikki tärkeimmät hallintalaitteet toimi hyvin. Kaasun vaste ja moottorijarrutus toimi helposti ennakoitavasti, reilusta tehosta huolimatta autolla oli helppo ajaa tasaisesti mutta tarvittaessa ripeästi. Ohjaus oli mukavan raskas nykyautoksi jo kävelynopeudesta alkaen. Se ei ehkä välitä oikeaa tuntumaa tiestä kovin paljon kun uria ei huomannut yhtään. Ohjaus oli myös todella nopea mikä teki ajamisesta helposti kulmikasta kun ei siihen lyhyellä koeajolla ehtinyt tottua. Vilkku- ja vaihdeviikset oli tuntumaltaan onnistuneita.

          Jos nyt huonoja puolia pitää hakea niin moottoritiellä rengasmelua oli ehkä hitusen liikaa ja sävy oli karkeimmissa paikoissa vähän ikävän kumiseva. Renkaat oli 235/40R19 Hankook S1 Evo3. Hiljaisempi kuitenkin kuin oma E92 19" kesärenkailla. Nopeassa kaarreajossa, mitä nyt ei paljon pystynyt testaamaan, auton massa tuntuu, mutta kuivalla asfaltilla tämä nyt ei tietenkään ollut mikään varsinainen ongelma. Istuimet olis saanu olla paremmat, istuinosa tuntui liian pehmeältä, melkein upottavalta, eikä selkänojassakaan ollut sivutukea ihan tarpeeksi.

          Takapenkille mahtuu pieni aikuinen, mutta ei sitä voi tilavana pitää, kuten ei tavaratilaakaan. Molemmat on aika lähellä E92 tiloja.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 11-06-2023, 17:11.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1842
            • Karjaa

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ohjaus oli mukavan raskas nykyautoksi jo kävelynopeudesta alkaen. Se ei ehkä välitä oikeaa tuntumaa tiestä kovin paljon kun uria ei huomannut yhtään.
            ”Ehkä”. Eiköhän se tuossa suhteessa ole ihan tyypillinen sähkötehostettu ja muutenkin tehokkaasti ”vaimennettu” tuntumaltaan, juuri mitään ei välity läpi. Iso enemmistö toki tykkää, meille harrastajille ei niin kiva.

            Mites ohjaamoergonomia, häiritsikö keskelle liimattu padi miten pahasti E39:sin loppuun asti hiottuun kokonaisuuteen tottunutta?
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7435
              • Oulu

              Originally posted by Wespa View Post
              Mites ohjaamoergonomia, häiritsikö keskelle liimattu padi miten pahasti E39:sin loppuun asti hiottuun kokonaisuuteen tottunutta?
              Ei häirinnyt, pelkistetty ja selkeä kojelauta on minusta visuaalisesti iso plussa melkein mihin tahansa autoon verrattuna. En kaipaa auton sisutukseen mitään ylimääräistä koristelua ja kikkailua. Nopeusmittarin soisin silti löytyvän jostain ratin etupuolelta. Jos oli HUD niin tämäkään ei olisi ongelma. Tottakai fyysiset napit on parempia silloin kun jotain pitää säätää, mutta eipä noita E39:n nappejakaan kovin paljon päivittäin ole tullut paineltua. Lähinnä se luistoeston poisto joka kerta kun ajoon lähtee.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • larsen
                Bimmer Rookie
                • Jul 2020
                • 73
                • Tampere

                Kiinalaisten rynniminen markkinoille yskii ainakin Ruotsissa.



                Edit:
                No onhan siellä toki Volvo, Polestar ja jopa MG:kin vähintäänkin jonkinlaisissa markkina-asemissa.
                Last edited by larsen; 13-06-2023, 14:14.

                F36 420ix
                Ex. E39

                -- menneiltä vuosilta --
                Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3843
                  • Finnland

                  Sivuten. https://www.verkkouutiset.fi/a/kaikk...ikayttoisiksi/


                  "Kaikki bensiiniautot voi nyt muuttaa bioetanolikäyttöisiksi"
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • Janitor
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 51
                    • Helsinki

                    Originally posted by Jarger View Post
                    Sivuten. https://www.verkkouutiset.fi/a/kaikk...ikayttoisiksi/


                    "Kaikki bensiiniautot voi nyt muuttaa bioetanolikäyttöisiksi"



                    Voi, mutta kannattaako. Ainakaan perustehoista käyttöautoa.

                    Etanolin hinta pumpulla noussut sitä vauhtia, että itse lopetin sillä ajelun, kun 95:lla pääse jo paljon halvemmalla.
                    Ekologisuus laski, mutta minkäs teet...
                    VW Jetta D Mk I
                    VW CC
                    Ford Anglia '64


                    ex: E90 318iA '09
                    ex: E38 735iA '97
                    ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
                    ex: E34 520i '88
                    ex: VW Golf Mk II
                    ex: VW Scirocco Mk III
                    ex: Wintermode - Audi 80
                    ex: A3 1.8T '00
                    ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
                    ja jotain muita...

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      Sähköautolla kusematta lappiin? No siinä on sellainen haaste ettei rakko kestä, mutta entäpäs sähköautolla aasiaan, siinäpä oli sopiva haaste ;-)

                      Tulipas tuossa Taycanilla käytyä pieni road trip etelä-euroopassa.
                      12 vrk, 24 maata, 10 valuuttaa, 8400 km.
                      Reitti meni suunnilleen Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat...

                      Latauksien kanssa haastavimmat maat olivat Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia

                      Esim. Makedoniassa on vain yksi CCS laturi ja sekin Porschen pihassa ja avoinna vain "virka-aikaan". Me ratkaisimme ongelman ottamalla hotellit Montenegrosta ja Serbiasta joissa saimme akun täyteen. Piti soittaa etukäteen hotelliin ja varmistaa että heillä oikeasti on laturi, mm. Sarajevossa hotellissa oli vain shuko latausmahdollisuus mutta onneksi paikallisessa Possun liikkeessä oli 150 kW CCS ja sinne ehdittiin virka-aikaan... Kosovossa on muutama laturi, hintaanpuoleisia tosin (40 kWh teholla).

                      Kohavko oli Taycanin kulutus, varmaan jotan 28 kwH pintaan, tosin tuolla ajeltiin kyllä muun liikentenen mukaan ja se oli maasta riippuen20-50 km yli rajoitusten... Teiden kunto yllätti positiivisesti, Turkissa motarit olivat parhaat missä itse olen koskaan autoillut...

                      Latauskulut n. 12€/100 km joten ei ihan ilmaista ollut, hotellit kuitenkin 3 hengelle maksoi ko. reissulla enemmän (10 yötä) kuin lataukset...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11702
                        • Kouvola

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Sähköautolla kusematta lappiin? No siinä on sellainen haaste ettei rakko kestä, mutta entäpäs sähköautolla aasiaan, siinäpä oli sopiva haaste ;-)

                        Tulipas tuossa Taycanilla käytyä pieni road trip etelä-euroopassa.
                        12 vrk, 24 maata, 10 valuuttaa, 8400 km.
                        Reitti meni suunnilleen Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat...

                        Latauksien kanssa haastavimmat maat olivat Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia

                        Esim. Makedoniassa on vain yksi CCS laturi ja sekin Porschen pihassa ja avoinna vain "virka-aikaan". Me ratkaisimme ongelman ottamalla hotellit Montenegrosta ja Serbiasta joissa saimme akun täyteen. Piti soittaa etukäteen hotelliin ja varmistaa että heillä oikeasti on laturi, mm. Sarajevossa hotellissa oli vain shuko latausmahdollisuus mutta onneksi paikallisessa Possun liikkeessä oli 150 kW CCS ja sinne ehdittiin virka-aikaan... Kosovossa on muutama laturi, hintaanpuoleisia tosin (40 kWh teholla).

                        Kohavko oli Taycanin kulutus, varmaan jotan 28 kwH pintaan, tosin tuolla ajeltiin kyllä muun liikentenen mukaan ja se oli maasta riippuen20-50 km yli rajoitusten... Teiden kunto yllätti positiivisesti, Turkissa motarit olivat parhaat missä itse olen koskaan autoillut...

                        Latauskulut n. 12€/100 km joten ei ihan ilmaista ollut, hotellit kuitenkin 3 hengelle maksoi ko. reissulla enemmän (10 yötä) kuin lataukset...
                        Aika kova setti alle kahteen viikkoon! Miten noin ylipäätään noissa maissa hoitui toi latauksen maksaminen? Samalla lailla kourallinen äppejä käytössä kuin Suomessakin vai onnistuko jossain ihan kortilla maksaa? Äkkiä tulee joku kielimuuri jos pitää vieraankielisiä äppejä ruveta käyttämään. Vai joku Porschen universaalitägi jolla hoituu maksaminen roamingina?

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7531
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by Esko View Post
                          Aika kova setti alle kahteen viikkoon! Miten noin ylipäätään noissa maissa hoitui toi latauksen maksaminen? Samalla lailla kourallinen äppejä käytössä kuin Suomessakin vai onnistuko jossain ihan kortilla maksaa? Äkkiä tulee joku kielimuuri jos pitää vieraankielisiä äppejä ruveta käyttämään. Vai joku Porschen universaalitägi jolla hoituu maksaminen roamingina?
                          PCS (Porsche charging Service) toimi vain Keski-Euroopassa ja Puola/Liettua. Esim. ionityt ei sillä toiminut Virossa, mikä vähän yllätti vaikka Porsche on osa-omistajana Ionityissä. Onneksi oli myös Elli matkassa, tosin sillä lataaminen oli tuplahintaista PSC:ään verrattuna.

                          Fines -applikaatio toimi Bulgariassa ja siellä on hyvin latureita, ZES Turkissa. Osassa paikkaa lataus maksettiin kassalle kortilla (Porsche Sarajevo, iso nippu lappuja piti täyttää ja leimoja saatiin aika kasa, Kosovo/Pristinan Shellillä luottokortilla, latauksen ajaksi piti passi antaa pantiksi). Hotellit mm. Romaniassa ottivat 50 leitä AC-latauksesta (n. 10€). Osassa hotelleista se kuului hintaan. Pyrittiin aina aamulla pääsemään liikenteeseen täydellä akulla, kaksi kertaa kymmenestä piti illalla käydä ottamassa juissia seuraavaa päivää varten ja toisellakin kertaa saatiin shukolla ladattua akku piripintaan yön aikana. Loput siis Elli/PCS/Virta...

                          Nuo muut äpit löytyi ihan googlen kaupasta ja olivat englanninkielisenä myös tarjolla.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3843
                            • Finnland

                            Kuulostaa siltä että reissusta ois nauttinut enemmän jollain pihillä polttomoottoriautolla Tuollainen reissu ois varmaan kiva ajan kanssa, pelkkänä ajeluna ilman palkkaa aika Joten oletan työreissuksi.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 902
                              • Kymenlaakso

                              "Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat"

                              Hyvää settiä ja tietoa, EV:llä pääsee jo moneen paikkaan. Tietty tämän kesän Tesla Supercharger käytännön havainnot/tilanne olis kiinnostavaa myös, toki kartasta näkee teorian aina.

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7531
                                • Jyväshyvä

                                Originally posted by isolohko View Post
                                "Saksa-Ranska-Sveitsi-Italia-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Bosnia-Montenegro-Albania-Kosovo-Pohjois-Makedonia-Serbia-Bulgaria-Kreikka-Turkki (jossa kierrettiin Marmaran meri)-Romania-Unkari-Slovakia-Puola ja baltian maat"

                                Hyvää settiä ja tietoa, EV:llä pääsee jo moneen paikkaan. Tietty tämän kesän Tesla Supercharger käytännön havainnot/tilanne olis kiinnostavaa myös, toki kartasta näkee teorian aina.
                                Kerran ladattiin Superilla, Istanbulissa. Vaikkei Teslalla oltukkaan liikenteessä. Kaikissa maissa Superit ei ole avoinna muille merkeille.
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎