Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 514
    • Oulu

    Originally posted by Juhaska View Post
    Niin eikös kyseessä ollut tämä volkkarin uusi retro sähkö paku, jossa räjähti jotain?

    Olettaisin kyllä, että laite olisi myös palanut melko pahasti, jos vika olisi akustossa ollut..?

    Kuitenki akut harvemmin räjähtää ilman, että kuumenevat ensin reippaasti. :think
    Ja akut ei ole sisätiloissa, jossa räjähdys tapahtui. Tai tietysti 12 V akku on sisätiloissa aivan kuten se on ollut kaikissa Bemareissa jo kaksikymmentä vuotta.
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • IKa
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 877
      • Klaukkala

      Originally posted by OVi View Post
      Tai tietysti 12 V akku on sisätiloissa aivan kuten se on ollut kaikissa Bemareissa jo kaksikymmentä vuotta.
      Tiedoksi; Bemarilla on myös nykyisiä malleja (vm. 2023), joissa ihan perinteisen kokoinen ja painoinen akku on sijoitettu moottoritilaan. Kyseessä on auton ainoa akku, tosin jännitteeltään se ei ole enää 12V, vaan on 48V.
      Last edited by IKa; 05-06-2023, 20:32.
      G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15257
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by pyroz View Post
        Uutisointi on näköjään päivittynyt lisää. Palokunnan mukaan: "Ei pystytä sanomaan, mikä on räjähdyksen aiheuttanut. Ei välttämättä liity ollenkaan siihen, että se on sähköauto. Se voi johtua mistä tahansa. Sähköautoissa on korkeajänniteakut, ne ei aikanaan näyttäneet vaurioituneilta"
        Mikä muu sähköautossa voi räjähtää kuin akku? Ihan näin teknillistieteellisestä kulmasta kiinnostaa. Tuommonen auto on pääosin muovia ja alumiinia tai mustaa rautaa ja sitten kuparia kaapeleissa. Ehkä jätetty koira kuumaan autoon ja se räjähti?
        Voiko joku selittää? (toim.huom. retorinen kysymys) Ei tietenkään koska mitään muuta selitystä ei ole paitsi se että autossa olisi ollut ajastettu pommi tai muita räjähteitä. Sitä nyt ei ainakaan haluta sanoa jos se terroriteko ois ollut joltain kullannupulta.
        Ettei nyt kuitenkin olisi sitä perinteistä damage controllia kun paskat on jo housussa. Tais sitten valkoinen valhe lipsahtaa kun tullut noottia että ei ainakaan saa sanoa että akku räjähti. Kai se on sitten se perinteinen keulaportti mikä meriselityksestä löytyy syyksi.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by jani View Post
          Mikähän tässä on sulla pointti, nyt ei tyhmä savolainen ymmärrä
          Selitetään.

          Hybridit ja täyssähköautot tehdään pääosin fossiilisilla energialla, aivan kuten polttomoottoriautotkin.

          Polttomoottoriauton tuottaman saasteen määrä on sata prosenttia. Jos ei usko niin peruskoulun ala-asteellakin kerrottiin että palaminen on aineen yhtymistä happeen. Kukaan nerokas ei puhunut hävikistä. Toisin sanoen fossiilisen polttoaineen palaminen johtaa väen väkisin ilmakehää saastuttavaan olomuotoon.

          Entäpäs tuulinergia? Sähköä sillä saadaan kyllä, mutta miten se saadaan? Joku (kiinalaiset?) tekee tuulienergiaan tarvittavat propellit mutta propellit tykötarpeieen tehdään pääosin fossiilisilla polttoaineilla VAIKKAKIN energian lopputuote, eli saaste on nolla, toisin kuin bensalla tai dieselillä. Joilla se on kemian tunnilla omaksutun mukaisesti on 100%

          Sama juttu on aurinkopaneeleilla. Taas ne tykötarpeineen-kin tekee (kiinalaiset).

          Summa. Annataanko rahanhimoisten arabien vai kiinalaisten saastuttaa ilmakehää? Vai väittääkö joku että ihmiset eivät ole lisänneet -omilla päästöillään- maapallon ja ilmaheän saastumista, eikä siitä tarvitse niin olla huolissaan.

          Ps. BMW i3 lähes täysin valmistettu kierrätettävästä materiaalista.

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1762
            • vihti

            Originally posted by Remotion View Post
            Mikä muu sähköautossa voi räjähtää kuin akku?
            Näissähän on ilmastointijärjestelmän kylmäainekierto jonkun verran kovemmalla paineella kun polttiksissa, muuta en keksi
            E39 523i Turbo

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1116
              • Espoo

              Originally posted by naikou View Post
              Näissähän on ilmastointijärjestelmän kylmäainekierto jonkun verran kovemmalla paineella kun polttiksissa, muuta en keksi
              Eli autoon jälkikäteen itse kötöstelty jatkuvasti virtaa käyttävä laite ei ole mahdollinen? Esim yhteiskäyttöauton paikannushärpäke?
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3027
                • Sjundeå

                Mjoo. Äkkiseltään tulee mieleen, ettei akun ”räjähdyksen” tai sellaisen myötä syntyneen akkupalon jälkeen tuosta autosta olisi yhtään mitään jäljellä. Ainakaan aiemmista akkupaloista ei ole korjattavaa jäänyt. Kun taas on keissejä, joissa auto on palanut ympäriltä, mutta akku on ok.
                Lisättynä tuohon ”ajoakku vaikuttaisi olevan kunnossa” -statementin kanssa ei tue akkuvikaa.

                Tutkimalla tuo lopulta selviää.


                EDIT: Nyt se kyseinen auto ilmeisesti palaa ihan reippaasti. Melkoinen soppa selvitettäväksi.
                Last edited by GameOver; 06-06-2023, 14:58.
                -22 Lexus ES300h
                -23 Nissan Leaf

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15257
                  • Ajamisen Iloa

                  Palovideon pääsee näkemään tästä: Aika räjähdysmäinen litiumpalo tuo on ja kannattaa katsoa kokonaan vähän ennen 2minuuttia räjähtää oikeen kunnolla ja palava osa lentää noin 10m korkeuteen ja viereiselle parkkipaikalle missä autoja ja katselijoita palolla.

                  Last edited by Remotion; 06-06-2023, 17:03.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Juhaska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 3988
                    • Suomi

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Mjoo. Äkkiseltään tulee mieleen, ettei akun ”räjähdyksen” tai sellaisen myötä syntyneen akkupalon jälkeen tuosta autosta olisi yhtään mitään jäljellä. Ainakaan aiemmista akkupaloista ei ole korjattavaa jäänyt. Kun taas on keissejä, joissa auto on palanut ympäriltä, mutta akku on ok.
                    Lisättynä tuohon ”ajoakku vaikuttaisi olevan kunnossa” -statementin kanssa ei tue akkuvikaa.

                    Tutkimalla tuo lopulta selviää.


                    EDIT: Nyt se kyseinen auto ilmeisesti palaa ihan reippaasti. Melkoinen soppa selvitettäväksi.
                    Niin no nyt lienee vaikea selvittää, että oliko autossa ollut jotain asiaan kuulumattomia virityksiä, joita ei tehtaalta ole tullut autoon asennettua. :think

                    Nythän sitä sataprosenttista varmuutta ei saa selville, kun auto tosiaan on syttynyt palamaan, paikalla mihin se oli siirretty.
                    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3843
                      • Finnland

                      Propagandaa ja muokattu video, katoin pixeleistä
                      Oikeesti eivät edes pala koskaan. 0 päästöt btw.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1762
                        • vihti

                        Originally posted by PNM2 View Post
                        Eli autoon jälkikäteen itse kötöstelty jatkuvasti virtaa käyttävä laite ei ole mahdollinen? Esim yhteiskäyttöauton paikannushärpäke?
                        Sittenhän autoja palais kaiken aikaa, ihan jokasessa jakeluautossa ja vuokra-autoissakin löytyy moiset härpäkkeet
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5171
                          • Kuopio

                          Originally posted by pyroz View Post

                          Ja myös vainoharhaista on heittää, että sähkö-VW räjähti kun oikeasti sen sisällä ollut irtain tavara räjähti. Mutta tähän oli tietysti klikkiotsikoinnilla osuutta
                          Feikki klikki uutinen part 2 mutta laitanpa silti: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3...1-3655e9009a48

                          Vainoharhaista olisi väittää että näin näille kaikille käy, minun mielestä tässä on vain huonoa sattumaa ja sama voi käydä vaikka diesel toyotalle.
                          Last edited by jani; 06-06-2023, 20:36.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by jani View Post
                            Feikki klikki uutinen part 2 mutta laitanpa silti: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3...1-3655e9009a48

                            Vainoharhaista olisi väittää että näin näille kaikille käy, minun mielestä tässä on vain huonoa sattumaa ja sama voi käydä vaikka diesel toyotalle.
                            Syttymissyyn selvittelyssä tarvitaan jopa taikurin hattua.

                            HS 6.6. 17:08
                            LAHDESSA lauantaiaamuna räjähtänyt sähköauto syttyi tuleen tiistaina puolenpäivän jälkeen.

                            Volkswagenin ID. Buzz -mallinen auto oli siirretty paloasemalta auton maahantuojan toimipisteen pihalle tutkimuksia varten. Volkswagenin maahantuoja on K-Auto. Pian siirron jälkeen auto alkoi kuitenkin savuamaan, ja pelastajat kutsuttiin paikalle sammuttamaan palon, K-Auton viestinnästä vastaava johtaja Aarne Töllinen kertoo.

                            Auto upotettiin vesisäiliöön palon sammuttamiseksi. Auto tulee olemaan upotettuna muutaman vuorokauden. Maahantuojan edustajat eivät ehtineet tutkimaan lauantaisen onnettomuuden syytä ennen palon syttymistä.

                            Myöskään auton syttymissyystä ei ole arviota, koska sitä ei ole pystytty tutkimaan vielä. Selvitykset aloitetaan, kun auto on nostettu pois säiliöstä.

                            EDIT: Vesisäiliöön upottaminen ei tarkoita "palon sammuttamista" vaan lithium-akkujen jäähdyttämistä niin etteivät ne enää pala. Jäähdyttäminen (eli veteen upottaminen) on toistaiseksi ainoa perusfysiikkaan perustuva keino jolla lithium-akkupalot saadaan "sammumaan". Syy on se, että lithium-akut "riittävästi kuumennuttuaan" generoivat itse palamiseen tarvitun hapen. Sähköautojen akusto muodostuu jopa tuhansista pienistä lithium-paristoista. Palamisen aikana syntyvä poksahtelu johtuu siitä, että pikku paristo kerrallaan kuin "räjähtää".

                            Muutama vuosi sitten kokeilimme tavallisessa peltiämpärissä sytyttää tavallisen puhelimen vanhan akun. Riittävästi kuumennuttuaan se poksahti ja ampui peltiämpäriin kylkeen reiän. Onneksi testiryhmä oli nauttimassa testiin liittyviä virvokkeita joten kukaan ei joutunut sirpalevaaraan.

                            Suomessa on kehitetty kansainvälisesti patentoitu sammutusjärjestelmä joka toteuttaa em. sammutuksen eli jäähdytyksen. Ennen pitkää sähköautojen kanssa operoivat huoltofirmat, taloyhtiöt ja erilaiset kuljetusliikkeet kuten iaivanvarustamot joutuvat hyväksymään ettei muita vaihtoehtoja "sammutukseen" ainakaan toistaiseksi ole olemassa.
                            Last edited by nullzwei; 07-06-2023, 00:50.

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15257
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Ja myös vainoharhaista on heittää, että sähkö-VW räjähti kun oikeasti sen sisällä ollut irtain tavara räjähti. Mutta tähän oli tietysti klikkiotsikoinnilla osuutta
                              No jos palomestari tosiaan on tarkastanut että akku on eilen ollut kondiksessa täysin siitä huolimatta että autossa räjähti joku muu esine, niin mitä sitten kertoo auton laadusta että se irrallisena tapahtumana toisistaan syttyy myös lisäksi palamaan itsestään heti seuraavana päivänä.

                              Originally posted by jani View Post
                              Minun mielestä olisi vainoharhaista väittää että jokatoinen sähköauto räjähtää kuten yks volkkari viime viikolla.
                              Näinhän se on, mutta jos joka 10000 räjähtää tai syttyy itsestään palamaan niin meillä on massiivinen ongelma. Todennäköisyydet alkaa kasvaa esim risteilyaluksilla ja isoissa parkkihalleissa. Parkkihallista nyt yleensä pääsee vielä pois, mutta siinäkin voi sitten samalla mennä paljon autoja tai muuta omaisuutta kerralla. Ja savu on myrkyllistä, eli se tulee ongelmaksi äkkiä parkkihallissa. Ei sillä etteikö myrkyllisiä kaasuja ois muuallakin.
                              Last edited by Remotion; 07-06-2023, 01:20.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1116
                                • Espoo

                                Originally posted by naikou View Post
                                Sittenhän autoja palais kaiken aikaa, ihan jokasessa jakeluautossa ja vuokra-autoissakin löytyy moiset härpäkkeet
                                Eivät ne kaikki tietenkään vikaannu ja asennuksella on vaikutusta. Eivät kaikki iPhonen tarvikelaturitkaan kuumene liikaa tai kaikki sisätilalämppärit polta autoja.
                                Last edited by PNM2; 07-06-2023, 06:36.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎