Originally posted by Juhaska
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by OVi View PostTai tietysti 12 V akku on sisätiloissa aivan kuten se on ollut kaikissa Bemareissa jo kaksikymmentä vuotta.Last edited by IKa; 05-06-2023, 20:32.G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostUutisointi on näköjään päivittynyt lisää. Palokunnan mukaan: "Ei pystytä sanomaan, mikä on räjähdyksen aiheuttanut. Ei välttämättä liity ollenkaan siihen, että se on sähköauto. Se voi johtua mistä tahansa. Sähköautoissa on korkeajänniteakut, ne ei aikanaan näyttäneet vaurioituneilta"
Voiko joku selittää? (toim.huom. retorinen kysymys) Ei tietenkään koska mitään muuta selitystä ei ole paitsi se että autossa olisi ollut ajastettu pommi tai muita räjähteitä. Sitä nyt ei ainakaan haluta sanoa jos se terroriteko ois ollut joltain kullannupulta.
Ettei nyt kuitenkin olisi sitä perinteistä damage controllia kun paskat on jo housussa. Tais sitten valkoinen valhe lipsahtaa kun tullut noottia että ei ainakaan saa sanoa että akku räjähti. Kai se on sitten se perinteinen keulaportti mikä meriselityksestä löytyy syyksi.
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostMikähän tässä on sulla pointti, nyt ei tyhmä savolainen ymmärrä
Hybridit ja täyssähköautot tehdään pääosin fossiilisilla energialla, aivan kuten polttomoottoriautotkin.
Polttomoottoriauton tuottaman saasteen määrä on sata prosenttia. Jos ei usko niin peruskoulun ala-asteellakin kerrottiin että palaminen on aineen yhtymistä happeen. Kukaan nerokas ei puhunut hävikistä. Toisin sanoen fossiilisen polttoaineen palaminen johtaa väen väkisin ilmakehää saastuttavaan olomuotoon.
Entäpäs tuulinergia? Sähköä sillä saadaan kyllä, mutta miten se saadaan? Joku (kiinalaiset?) tekee tuulienergiaan tarvittavat propellit mutta propellit tykötarpeieen tehdään pääosin fossiilisilla polttoaineilla VAIKKAKIN energian lopputuote, eli saaste on nolla, toisin kuin bensalla tai dieselillä. Joilla se on kemian tunnilla omaksutun mukaisesti on 100%
Sama juttu on aurinkopaneeleilla. Taas ne tykötarpeineen-kin tekee (kiinalaiset).
Summa. Annataanko rahanhimoisten arabien vai kiinalaisten saastuttaa ilmakehää? Vai väittääkö joku että ihmiset eivät ole lisänneet -omilla päästöillään- maapallon ja ilmaheän saastumista, eikä siitä tarvitse niin olla huolissaan.
Ps. BMW i3 lähes täysin valmistettu kierrätettävästä materiaalista.
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostNäissähän on ilmastointijärjestelmän kylmäainekierto jonkun verran kovemmalla paineella kun polttiksissa, muuta en keksii4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Mjoo. Äkkiseltään tulee mieleen, ettei akun ”räjähdyksen” tai sellaisen myötä syntyneen akkupalon jälkeen tuosta autosta olisi yhtään mitään jäljellä. Ainakaan aiemmista akkupaloista ei ole korjattavaa jäänyt. Kun taas on keissejä, joissa auto on palanut ympäriltä, mutta akku on ok.
Lisättynä tuohon ”ajoakku vaikuttaisi olevan kunnossa” -statementin kanssa ei tue akkuvikaa.
Tutkimalla tuo lopulta selviää.
EDIT: Nyt se kyseinen auto ilmeisesti palaa ihan reippaasti. Melkoinen soppa selvitettäväksi.Last edited by GameOver; 06-06-2023, 14:58.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Palovideon pääsee näkemään tästä: Aika räjähdysmäinen litiumpalo tuo on ja kannattaa katsoa kokonaan vähän ennen 2minuuttia räjähtää oikeen kunnolla ja palava osa lentää noin 10m korkeuteen ja viereiselle parkkipaikalle missä autoja ja katselijoita palolla.
Last edited by Remotion; 06-06-2023, 17:03.
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostMjoo. Äkkiseltään tulee mieleen, ettei akun ”räjähdyksen” tai sellaisen myötä syntyneen akkupalon jälkeen tuosta autosta olisi yhtään mitään jäljellä. Ainakaan aiemmista akkupaloista ei ole korjattavaa jäänyt. Kun taas on keissejä, joissa auto on palanut ympäriltä, mutta akku on ok.
Lisättynä tuohon ”ajoakku vaikuttaisi olevan kunnossa” -statementin kanssa ei tue akkuvikaa.
Tutkimalla tuo lopulta selviää.
EDIT: Nyt se kyseinen auto ilmeisesti palaa ihan reippaasti. Melkoinen soppa selvitettäväksi.
Nythän sitä sataprosenttista varmuutta ei saa selville, kun auto tosiaan on syttynyt palamaan, paikalla mihin se oli siirretty.ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostEli autoon jälkikäteen itse kötöstelty jatkuvasti virtaa käyttävä laite ei ole mahdollinen? Esim yhteiskäyttöauton paikannushärpäke?E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Ja myös vainoharhaista on heittää, että sähkö-VW räjähti kun oikeasti sen sisällä ollut irtain tavara räjähti. Mutta tähän oli tietysti klikkiotsikoinnilla osuutta
Vainoharhaista olisi väittää että näin näille kaikille käy, minun mielestä tässä on vain huonoa sattumaa ja sama voi käydä vaikka diesel toyotalle.Last edited by jani; 06-06-2023, 20:36.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostFeikki klikki uutinen part 2 mutta laitanpa silti: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3...1-3655e9009a48
Vainoharhaista olisi väittää että näin näille kaikille käy, minun mielestä tässä on vain huonoa sattumaa ja sama voi käydä vaikka diesel toyotalle.
HS 6.6. 17:08
LAHDESSA lauantaiaamuna räjähtänyt sähköauto syttyi tuleen tiistaina puolenpäivän jälkeen.
Volkswagenin ID. Buzz -mallinen auto oli siirretty paloasemalta auton maahantuojan toimipisteen pihalle tutkimuksia varten. Volkswagenin maahantuoja on K-Auto. Pian siirron jälkeen auto alkoi kuitenkin savuamaan, ja pelastajat kutsuttiin paikalle sammuttamaan palon, K-Auton viestinnästä vastaava johtaja Aarne Töllinen kertoo.
Auto upotettiin vesisäiliöön palon sammuttamiseksi. Auto tulee olemaan upotettuna muutaman vuorokauden. Maahantuojan edustajat eivät ehtineet tutkimaan lauantaisen onnettomuuden syytä ennen palon syttymistä.
Myöskään auton syttymissyystä ei ole arviota, koska sitä ei ole pystytty tutkimaan vielä. Selvitykset aloitetaan, kun auto on nostettu pois säiliöstä.
EDIT: Vesisäiliöön upottaminen ei tarkoita "palon sammuttamista" vaan lithium-akkujen jäähdyttämistä niin etteivät ne enää pala. Jäähdyttäminen (eli veteen upottaminen) on toistaiseksi ainoa perusfysiikkaan perustuva keino jolla lithium-akkupalot saadaan "sammumaan". Syy on se, että lithium-akut "riittävästi kuumennuttuaan" generoivat itse palamiseen tarvitun hapen. Sähköautojen akusto muodostuu jopa tuhansista pienistä lithium-paristoista. Palamisen aikana syntyvä poksahtelu johtuu siitä, että pikku paristo kerrallaan kuin "räjähtää".
Muutama vuosi sitten kokeilimme tavallisessa peltiämpärissä sytyttää tavallisen puhelimen vanhan akun. Riittävästi kuumennuttuaan se poksahti ja ampui peltiämpäriin kylkeen reiän. Onneksi testiryhmä oli nauttimassa testiin liittyviä virvokkeita joten kukaan ei joutunut sirpalevaaraan.
Suomessa on kehitetty kansainvälisesti patentoitu sammutusjärjestelmä joka toteuttaa em. sammutuksen eli jäähdytyksen. Ennen pitkää sähköautojen kanssa operoivat huoltofirmat, taloyhtiöt ja erilaiset kuljetusliikkeet kuten iaivanvarustamot joutuvat hyväksymään ettei muita vaihtoehtoja "sammutukseen" ainakaan toistaiseksi ole olemassa.Last edited by nullzwei; 07-06-2023, 00:50.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostJa myös vainoharhaista on heittää, että sähkö-VW räjähti kun oikeasti sen sisällä ollut irtain tavara räjähti. Mutta tähän oli tietysti klikkiotsikoinnilla osuutta
Originally posted by jani View PostMinun mielestä olisi vainoharhaista väittää että jokatoinen sähköauto räjähtää kuten yks volkkari viime viikolla.Last edited by Remotion; 07-06-2023, 01:20.
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostSittenhän autoja palais kaiken aikaa, ihan jokasessa jakeluautossa ja vuokra-autoissakin löytyy moiset härpäkkeetLast edited by PNM2; 07-06-2023, 06:36.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Comment