Originally posted by PNM2
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Tavallisen auton etu on nimenomaan alhaisempi hinta ja pienempi arvonlasku. Noita autoja oli miettimässä ostohetkellä, sähkö kiinnosti, mutta hyvin nopeasti pystyi arvioimaan, että ajaminen/käyttö ei ole halpaa näin vähäisillä kilometreillä. Toki jos tuijotat vain bensan tai sähkön osuutta mutta se ei ole pääkustannus auton käytössä. Pienillä kilometreillä arvonalennus, vakuutukset jopa autopaikka ( jos on maksullinen) alkavat olla merkittäviä käyttökustannuksia.Last edited by tiko4tiko; 01-02-2025, 21:14.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
Pointti oli kait se, että ei voi oikein verrata 50% kalliimpaa autoa siihen halvempaan ja ihmetellä että toinen menetti enemmän arvoa. Toki tuo yhtälö olisi silti varmaan näyttänyt, ettei se i3 olisi Miniä merkittävästi parempi sijoitus ollut tuossa käytössä, mutta aika lähellä. Mitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Samaa mieltä, pikkuautoluokassa i3 on erinomainen sähköautojen joukossa. Mutta arvokas i3 oli 2020 valintaa tehdessä. Ja kuten sanot, ei i3 ole missään halpalaarissa vieläkään.Originally posted by pyroz View PostPointti oli kait se, että ei voi oikein verrata 50% kalliimpaa autoa siihen halvempaan ja ihmetellä että toinen menetti enemmän arvoa. Toki tuo yhtälö olisi silti varmaan näyttänyt, ettei se i3 olisi Miniä merkittävästi parempi sijoitus ollut tuossa käytössä, mutta aika lähellä. Mitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...Last edited by tiko4tiko; 01-02-2025, 23:04.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Pihasta löytyy yksi i3 ja oikein mielelläni näkisin sen säilyttävän arvoaan hyvin. Ei vaan välttämättä vaikuta siltä, jos kyse on alkupään vuosimallien autoista. i3s on vahvana ehdokkaana junnuille autoksi loppuvuonna silti mulla. Ja i3s:n toki uskon säilyttävän haluttavuutensa.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Kaikille arvon alenema ei ole niin kiinnostava asia kun vertaillaan kuluja, käyttöön ja tarpeeseen kun hankitaan ja esimerkkinä ajatus että pidetään se sama kulkuväline niin kauan kunnes lapset on jo opiskelemassa tmv. niin onhan se vaikea ennustaa 10vuoden päähän, ehkä sellainen missä on paljon varusteita on niin vanhana vielä jokusen tonnin arvoinen vaihdossa
E39 523i Turbo
Comment
-
Jännä nähdä onko näissä kuinka paljon samaa kuin mm. tuonti Volkkareissa että Lyypekki - Hanko matkalla mittarista häviää 100-150tkm...Originally posted by pyroz View PostMitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Aina on tietysti teoriassa mikävaan mahdollista, mutta merkkiliikkeet on täynnä 10-40tkm ajettuja. Ei Saksassa kukaan aja satoja tuhansia kilsoja iikolmosellaOriginally posted by jani View Post
Jännä nähdä onko näissä kuinka paljon samaa kuin mm. tuonti Volkkareissa että Lyypekki - Hanko matkalla mittarista häviää 100-150tkm...
EDIT: Puhun toki vain 2019+ 120Ah malleista. Varmaan jostain joku vanha pikkuakkuinen löytyy jossa kilsoja reilummin.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Joo ei todellakana ostaa kukaan esim. 180tkm ajettua Saksasssa, siksi niistä häviääkin tuolla ko. lautalla 80-100tkm mittarista ja täällä menevät kaupaksi hienosti.Originally posted by pyroz View Post
Aina on tietysti teoriassa mikävaan mahdollista, mutta merkkiliikkeet on täynnä 10-40tkm ajettuja. Ei Saksassa kukaan aja satoja tuhansia kilsoja iikolmosella
EDIT: Puhun toki vain 2019+ 120Ah malleista. Varmaan jostain joku vanha pikkuakkuinen löytyy jossa kilsoja reilummin.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Mahtaa olla promillen luokkaa ne ostajat jotka ajavat "hautaan saakka" uutena hankkimansa sähkötötterön? Jotenkin tuntuu että nykyään todella harva ostaa autoa sillä ajatuksella että tässä on loppuelämän kulkine.Originally posted by naikou View PostKaikille arvon alenema ei ole niin kiinnostava asia kun vertaillaan kuluja, käyttöön ja tarpeeseen kun hankitaan ja esimerkkinä ajatus että pidetään se sama kulkuväline niin kauan kunnes lapset on jo opiskelemassa tmv. niin onhan se vaikea ennustaa 10vuoden päähän, ehkä sellainen missä on paljon varusteita on niin vanhana vielä jokusen tonnin arvoinen vaihdossa
Last edited by jani; 02-02-2025, 11:47.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Tuosta I3 "parhaudesta" 20t hintatluokassa olisin hieman eri mieltä. Minullakin I3 oli yhtenä vaihtoehtona käyttöautoksi , mutta rullauksen puuttuminen , raskaahko ohjaus ja kaapparimalliset takaovet pudottivat pois laskuista. Ostin sen sijaan uutena kampanjahintaisen eUp:n. Siihen hankin erikseen keskikyynärnoja ja niskatuen lisätyynyn , joiden avulla ajoasennosta tuli 182cm varrelle suorastaan erinomainen ja väsyttämätön pitkälläkin matkalla. Autolla ajeli mielikseen paitsi taaja-ajoa , myös tuollaisia 150km maantie/motari heittoja. Matalan painopisteen ja hyvän alustan takia oivallinen suuntavakavuus , loistava ohjaus ja pienten renkaiden ansiosta maltillinen melutaso tekivät sen , että pidempikin matka maistui.Originally posted by pyroz View PostPointti oli kait se, että ei voi oikein verrata 50% kalliimpaa autoa siihen halvempaan ja ihmetellä että toinen menetti enemmän arvoa. Toki tuo yhtälö olisi silti varmaan näyttänyt, ettei se i3 olisi Miniä merkittävästi parempi sijoitus ollut tuossa käytössä, mutta aika lähellä. Mitä tulee markkinoihin, niin olen PNM2 kanssa vahvasti eri mieltä. i3:n arvostus on tajuttu vasta aika myöhään kun ensin ihmeteltiin monta vuotta että hyi mikä kananmuna tuo on. Sittemmin monet on ymmärtäneet hyvän päälle. Se on parasta mitä noin 20k€ budjetilla voi sähköautoissa saada. Ja hinnat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään esim. viimeisen vuoden aikana. Saksasta saa vielä hyvin vähän ajettuja yksilöitä merkkiliikkeistä joka puolelta. Veikkaan i3:n olevan kovaa valuuttaa tästä vielä vuoden kaksi eteenpäin. Uusia ei tehdä, eikä samalla rahalla saa mitään muuta fiksua sähköpeliä...
Ajelin autolla vajaat 4v 110tkm. , minkä jälkeen vaihdoin sen 10t välirahalla hyvin varusteltuun 19tkm ajettuun eGolfiin . Pörssisähkölataajana laskin säästäneeni hyvinkin tuon välirahan verran siihen nähden , että olisin ajanut vastaavan matkan esim 6l/100km kuluttavalla pikkuautolla.
Nyt Golfilla on takana 15tkm , ja täytyy todeta , että tuosta ei kyyti käyttöautolle enää paljon parane. Ajoasennosta saa sportti istuimella ja säädettävällä keskinojalla täydellisen hyvän , autossa on tarpeelliset avustimet , kamerat , ja tutkat. Ajettavuus on myös erinomainen sekä taajamassa , että maantiellä. Lisäksi auto on käytännössä täysin vapaa kaikista resonanssiäänistä ja tuntuma on tästäkin syystä hvyin tiivis ja laadukkaan oloinen.
Comment
-
Se on aina hyvä sohasu muurahaispesään kun rangesta aletaan puhumaan.
Sigun kotterolla pääsee tankillisella 500km ja muutaman minuutin pysähdyksellä saa aina samanmoisen lisää. Tarvitsenko sitä? En 90% ajasta. Kuitenkin se pystyy siihen.
Jos patteri auton range on pieni, ei sillä vaan kertakaikkiaan tee mitään. Aina saa olla kahvittelemassa kun akku tyhjä.
Joo ei sovi mulle tämän hetken sähkikset, eikä sovi suurimmalle osalle suomalaisista.
Silti niitä ollaan erinäisillä alennuksilla tuputtamassa kansalle ainoana vaihtoehtona. Kuitenkin tarinoissa täytyy ostaa diiseli kakkosautoks että pääsee joskus johonkin käymään. Vitsit että olikin hyvä valinta.
Eilenkin kävin 800km lenkin. Olisin joo päässyt tämän matkan sähkiksellä mutta karkeasti arvioiden matka olisi kestänyt pari tuntia pidempään latureilla istuen.
Huvittavaa vielä että kuulee näitä kommentteja etten huolla tai korjaa autoani itse koska arvostan vapaa aikaani. No sit se vapaa aika kulutetaan huoltoasemilla ja latureissa. Voi hyvää päivää.
Enkä jaksa enempää, ei fanaatikot halua kuin katsoa sähkönsinisien lasien läpi.
Onko tuote ylivertainen, paras ja ainut vaihtoehto jos se soveltuu vain 10% käyttäjistä. Mielestäni ei.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
👍 1Comment
-
Määritteletkö hieman tarkemmin "lenkin"? 400km suuntaansa? kauanko olit kohteessa? Omassa matkanteossa ei tuollaisen matkan tarvitse kestää montaa minuuttia kauempaa sähkiksellä, mutta voihan siitä vaikeaa varmaan tehdä jos oikein yrittää.Originally posted by |foder| View PostEilenkin kävin 800km lenkin. Olisin joo päässyt tämän matkan sähkiksellä mutta karkeasti arvioiden matka olisi kestänyt pari tuntia pidempään latureilla istuen.Last edited by pyroz; 02-02-2025, 16:03.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Tämän on sähköauton kanssa se merkittävä kysymys, jos auton lataaminen ei onnistu taukojen aikana, matkaan tulee sitten ylimääräisiä pysähdyksiä.Tämä oli itselläkin se 'mörkö', mutta sanotaanko että noin joka kymmenes lataus kodin ulkopuolella on sellainen, jossa pysähtyminen johtuu yksin lataustarpeesta. Aika hyvin akun saa täyteen, kun auto on parkissa syystä tai toisesta.Originally posted by pyroz View Post
Määritteletkö hieman tarkemmin "lenkin"? 400km suuntaansa? kauanko olit kohteessa? Omassa matkanteossa ei tuollaisen matkan tarvitse kestää montaa minuuttia kauempaa sähkiksellä, mutta voihan siitä vaikeaa varmaan tehdä jos oikein yrittää.
Meillä on vähän sama juttu mihin Foder viittaa, kun menemme sukuloimaan Turkuun. Auto on parkissa noin 24h, mutta lataus ei onnistu. Mennessä kesäkelissä päästään lataamatta pihasta pihaan (~400km). Paluumatka alkaisi lataamisella. No olen välttänyt sitä, että koko perheen täytyy venata laturilla, joten olen käynyt lataamassa akun pikalaturilla. Typerältähän se tuntuu ajaa vieraisille ueampi tunti ja sitten mennä istuskelemaan tunniksi laturille. Mutta näin hoituu 400+400km ilman että koko perhe hengailee laturilla. Talvikelissä tarvitaan10...15min lisäpysähdys per suunta. Urheilemalla viimeisiin prosentteihin pääsisi ilman pysähdystäkin mutta varma on varmaa.
Toinen vakioreissu joka poikii ylimääräisen pysähdyksen on päiväreissu Varkauteen (400km). Siellä sähköä ei saa päivän aikana mistään, jos on kiire ja lounaan joutuu skippaamaan (Lataus lounaan aikana ABC:llä ja ei ongelmaa), talvella paluumatkalla on pakko pysähtyä lataamaan Mikkelissä. Toivottavasti saavat sähkötolpan tuonne jossain vaiheessa, 11/22kW riittäisi mainosti. Kesällä ei ole ongelmaa ole vaan range riittää noin 50km marginaalilla. Vaikka mainos WLPT arvo n 600km ja tuntuu riittävältä niin todellissa oloissa en pistäsi lainkaan vastaa jos käytännön rangea olisi 100..150km lisää.
Last edited by tiko4tiko; 02-02-2025, 17:42.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Joo varmaan just jollain citigolla menee 2h latureilla, 800km/päivä ajoihin tarttee sellasen missä on edes 80kw akku niin matkanteko alkaa jo sujua, ei silläkään kusematta tuota matkaa aja mutta pikalaturi on kirjaimellisesti juuri sellainen, ei tarvitse kauaa odotella vaan veikkaanpa että auto joutuu odottamaan kuskia.E39 523i Turbo
Comment
Comment