Originally posted by ritariässä
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Yleensä riittää joo.
Asiaa voi lähestyä vaikka seuraavasti, ostat e39 M5, siinä ihanat 400hv. Ajelet vaikka 5-vuotta ja konehuoneessa enää m62 tehot eli 286hv, vähemmästäkin vituttais.
Sama voi käydä käydä "isorangeisen" ostajalle ja onkin pikkuakku pian allaG30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Uudet tämän vuoden Audit jo hyvällä toimintamatkalla varustettu, niissä siis 800V järjestelmä.
Omalla kohdalla tulis kesällä viimeistään ahdistus 300km tai alle sen toimintamatkalla kun mökillä käydään sen verran usein. Siellä ”tuppukylässä” on kyllä s-marketin pihalla hidas laturi saatavilla kohtuullisen 20km päässä mökin pihasta mutta jos sinne auton takia erikseen pitäis lähteä niin ei stnaE39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostToyotalta piti tulla se solid state akku, ei ole vielä näkynyt, Hondakin yrittää kovasti 1000km akkua:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/...7-2e4220f29d7d______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostYksilöitä nämäkin on kuten polttomoottoriset, mulla tiedossa reipas 100tkm menty 8vuotias model kolmonen missä ollaan jo aika lähellä sitä että kohta voi saada takuuseen uuden 400V akun koska huippukapasiteetti on selvästi heikentynyt.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
-
👎 1
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostAika paljon keskusteltu lehdistössä akkuprosenteista, mutta mitä siitä seuraa kun soh valuu sinne esim 75-80% nurkille ei ole juurikaan kirjoitettu.
Monelle kiva yllätys kun esim about 500km wltp rangen peli onkin enää alle 400km rangen peli ja kun vielä tiedetään ettei siihen Wltp rangeen helpolla pääse eli sitten ollaankin 200-300km real range pirssin ratin takana.
Sama homma noiden kilometrien kanssa, ei olla vielä siellä edes alkupään sähköautojen kanssa ellei yksi tai useampi akkumoduuli ole viallinen. Eikä se ole yllätys, jos pitkässä juoksussa range autossa tippuu hiljalleen. Se ei tapahdu yhdessä eikä kahdessakaan yössä. Suosittelen BMS kalibrointia, niin saa yleensä niitä kadoksissa olleita kilometrejä takaisin.
-
👎 1
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostYleensä riittää joo.
Asiaa voi lähestyä vaikka seuraavasti, ostat e39 M5, siinä ihanat 400hv. Ajelet vaikka 5-vuotta ja konehuoneessa enää m62 tehot eli 286hv, vähemmästäkin vituttais.
Sama voi käydä käydä "isorangeisen" ostajalle ja onkin pikkuakku pian alla
-
👎 1
Comment
-
-
Originally posted by Esko View Post
Olipas osuva vertauskuva. Kävitkö koskaan penkittämässä omaa E39 M5:sta? Tuliko 400hv? Jos otetaan pystymetsästä tuollainen penkkiin, niin todennäköisesti sieltä irtoaa noin 350hv. En lähtisi sillä 400hv paukuttelemaan henkeleitä edes Suomi24:lla. Tuo viimeinenkin lause taisi olla sieltä copy&pastettu tai ainakin toivon ettet itse tuota keksinyt.
Tehoista en tiedä, mutta kun muutama tuhat köyhempänä hain Peräseinäjoelta omani, oli teholisäys silloin huomattava.
Suomi 24, mikä se on?G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
-
👎 1
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View Post
Kiitos ja ihan tarkoituksella huomiota herättävää vertailukohtaa käytettiin.
Tehoista en tiedä, mutta kun muutama tuhat köyhempänä hain Peräseinäjoelta omani, oli teholisäys silloin huomattava.
Suomi 24, mikä se on?
Hyvä yksilö saattoi tuottaa joskus sen 370-380hv, mutta ei 400hv vaikka Ville sinun rahasi veikin.
Eli sinun oma keksimäsi :facepalm:
-
😀 1🤢 1👎 1
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View Post
Toyota on puhunut jotain 15 vuotta solid-statesta, että tulee "kohta". Eipä tarvi kohta tulla, koska esimerkiksi kiinalaisyritys Geelyn omistama ZeekR lataa jo 300-400kw teholla oliko 10-80 % noin 10 min. Eli ilman kiinteitä akkuja päästään jo todella koviin lataustehoihin, tosin en tiedä onko tuo showjuttu ja akun kulumisen ehdoilla.
-
👎 1
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View Post
Lataustehot? kwh/kg on se lukema joka pitäisi kiinnostaa.- Peak charge power = 500kW
- Maximum charge rate = 4.5C
- 10 to 80% < 15 minutes
- this is equal to 500km of range added to the Zeekr 007
- Pack energy density = 128.4Wh/kg (LFP-tekniikka ei ole tässä hyvä, mutta on halvin)
- Cell to pack volume ration = 83.7%
Tuossa kwh/kg vertailussa Nio on kärjessä:
https://www.batterydesign.net/150kwh-nio-es6/- Gravimetric Energy Density = 261 Wh/kg
- Cell = 360Wh/kg
- Volumetric Energy Density = 255 Wh/litre
Last edited by ///Jone; 03-03-2025, 13:41.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
-
👎 1
Comment
-
400Wh/kg on se mitä tavoitellaan solid state patterilla sekä muita etuja kuten kestävyys. Patterin voi tehdä puolet pienemmäksi ja silti auto kulkee pidemmälle koska auto painaa vähemmän. Tai sitten sama akun koko ja se kulkee sen 1000km eikä tarvi miettiä niitä latauksia enää koskaan.
128wh/kg on aika surkea, tänä päivänä luvun pitäisi olla reilusti yli 200, no lfp:llä se tuskin tulee koskaan olemaan, se on halpa ja painava kemia. Siinä on kyllä varmaankin laskettu mukaan akun kotelot yms rakenteet.Last edited by Rattiukko; 03-03-2025, 14:00.
-
👎 1
Comment
-
-
Hienohan se olisi, mutta en suoraan näe enää niin mullistavana, vaikka se olisi mullistavaa toki vaikkapa urheiluautoihin ja miksei hybrideihin.
Vielä 2-3 vuotta sitten se olisi ollut mullistavampaa, mutta nyt tuollainen LFP-akku joka latautuu alle 15min 10-80 %, elikkä sellaiset 350-400km rangea, niin merkitys vähenee. Kuitenkin nyt nähtynä käyttöautot voivat hallita tuollaisen 2500 kg massan ihan ok, vaikkapa uus M5. Onhan ne kasvanut hirveästi kokoaankin ja rengaskoot leventyneet. Paino toki renkaille ja kulutukselle huono...Mutta taas se Model 3 (ehkä kevein sähköauto) painaa sen 1800-1900 kg, joten alaskin päin päästään.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
-
👎 1
Comment
-
Comment