Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• pyroz
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Yksi hyvä esimerkkiargumentti annettu. Ei ne venäläisetkään täällä näe metsää puilta kun on ideologisesti ohjattu sopivaan suuntaan. Argumentitkaan ei päde, kun itse ne sivuuttaa, voi elää omassa kuplassaan
    On eri asia pistää rahaa taloyhtiön kunnostukseen kuin lakisääteisesti pakottaa investoimaan huuhaahan jota vaikkapa kokonaan autoilematon ei tule edes käyttämään.
    Mahtaa ajokortitonta vituttaa maksaa. Oma tupa ja oma lupa on kyllä tuon suhteen kohdallaan.
    3 minsaa ei kyllä ole mikään polttomoottoriautoilijan pysäkki, kaunisteltua. Oikeasti vie varmasti 4-5 minuuttia, jopa ilman ruuhkaa. Ei sinne kuitenkaan 2-kymppistä laiteta muuten kuin opiskeluiässä.
    Ei taida laki käskeä laittamaan kaikille autopaikoille latauspisteitä. Tämän saa toki todistaa vääräksi kun en ole varma.

Toisaalta sellainen taloyhtiö, jossa ei voi lainkaan ladata tai se on jopa kielletty antaa niin selkeän kuvan itsestään ulospäin, että suurin osa katselee rahojensa laittamista johonkin muualle. Latauspaikalla tehdään taloyhtiö huomattavasti tehokkaammin haluttavaksi kuin parilla kukkaistutuksella. Toki ne usein taloyhtiöiden hallituksissa olevat mummot ovat melko kaukana kaikesta muustakin todellisuudesta, että tätä ei ymmärretä siellä. Mutta jos oman omaisuuden arvokehitys kiinnostaa niin ei kannata olla yhtä idiootti

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Yksi hyvä esimerkkiargumentti annettu. Ei ne venäläisetkään täällä näe metsää puilta kun on ideologisesti ohjattu sopivaan suuntaan. Argumentitkaan ei päde, kun itse ne sivuuttaa, voi elää omassa kuplassaan
    On eri asia pistää rahaa taloyhtiön kunnostukseen kuin lakisääteisesti pakottaa investoimaan huuhaahan jota vaikkapa kokonaan autoilematon ei tule edes käyttämään.
    Mahtaa ajokortitonta vituttaa maksaa. Oma tupa ja oma lupa on kyllä tuon suhteen kohdallaan.
    3 minsaa ei kyllä ole mikään polttomoottoriautoilijan pysäkki, kaunisteltua. Oikeasti vie varmasti 4-5 minuuttia, jopa ilman ruuhkaa. Ei sinne kuitenkaan 2-kymppistä laiteta muuten kuin opiskeluiässä.
    Taloyhtiö on surkeimmasta päästä esimerkkinä eikä siinä sähköauton latausinfra eroa hissistä, saunasta, parkkipaikasta, lämmitystolpasta tai pihatalkoiden tarjoiluista yhtään mitenkään. Taloyhtiömalli on kaupungeissa varmasti fiksuimpia tapoja asua. Jos haluaa asua omassa talossaan, siihen on Suomessa täysi mahdollisuus mutta nämä asiat eivät liity sähköautoiluun tässä narratiivissa mitenkään.

Leave a comment:

• Jarger
    replied

Leave a comment:

• Esko
    replied
    Ei suoraa pakottamista, mutta kautta rantain tuota tapahtuu. Esimerkiksi taloyhtiöissä pääset makselemaan muiden sähkölatauspaikkojen asennuksen, vaikka et olisi ikinä moista laittamassa itse.
    Jos ajattelee tankkauspaikkoja, niin normi polttomoottoriautoilija esim. täällä saa jonottaa sähköautoilijoiden hyväksi tankkaamaan koska toinen mittaripaikka muutettiin sähkölle.

Tokihan kaikki mitä ei itse ymmärrä, on trollausta, eikä mistään asiasta saa sanoa päinvastaista kun itse ajatellaan.

Nuo Mannerheimintien pahasti vasentuneet saisi laittaa pakkohoitoon miettimään verorahoilla, en pahaksuisi.
    Semmoista se kollektiivinen asuminen Suomessa on, hyvässä ja pahassa. Ei ole sähköautojen vika ja äänestää voi muuttamalla pois. Toki esim. vanhempien taloyhtiössä juuri asennettiin sähköautojen lataustolpat halukkaille ja osakkaat maksavat itse laitteen + asennuksen ja myös käytöstä kulutuksen mukaan.

Täälläpäin on suljettu kokonaisia kylmäasemia ja puolitettu pumppujen määriä mittarikentillä käytön vähyyden takia. Eiköhän nuo jakelijat seuraa kysyntää ja laske kustannuksia sen pohjalta. Mitään ruuhkia ei ole syntynyt sulkemisista/mittarien puolittamisista huolimatta. Täällä on saanut kuulla tarinaa miten polttomoottoriautolla se on 3min stoppi ja tankki on taas täynnä ja matka jatkuu. Nyt sekin on sähköautojen vika, jos tankkaus ei onnistukaan 3 minuutin stopilla? Tosiasia on, että sähköautoilijat on hyvä asiakas isojen valtateiden varrella sijaitseville huoltoasemille. Todennäköisesti käyvät vähintään kahvilla tai jopa syömässä auton latauksen aikana. Vastaavasti huonoa bisnestä huoltoasemille on nämä ”kusematta lappiin” tyypit, jotka työntää diesel Volvoilla Hangosta Nuorgamiin pysähtymättä, kun sitä energiatiheää polttoainetta on tankki pullollaan. Sen vuoksi sähköautoilijoille rakennetaan kokonaisia latauskenttiä isoille huoltoasemille. Jos siellä joku yksittäinen polttoainemittari on korvattu käytön vähyyden vuoksi jollain latauspisteellä jossain paikallisasemalla, niin tuskin vaikuttaa kenenkään arkeen millään lailla. Eikä varsinkaan näytä ulospäin miltään sähköautoon pakottamiselta.

Edelleen odotan yhtäkin hyvää argumenttia miten polttomoottoriautoilijaa yritetään pakottaa hankkimaan sähköauto Suomessa..

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Ymmärrän molemmat näkökulmat ja omasta mielestäni epäsuoraa painostusta ja syyllistämistä sähköautoihin siirtymiseen näkyy keskustelussa Suomessa. Omaa täyssähköautohankintaa olen hintasyistä lykännyt, kun tuo vanha ja jo arvoton työjuhta toimii näinkin hyvin (F11). Hinta ja auton ulkonäkö pitäisi kohdata eli neliveto, täyssähkö, kuljetuskapasiteetti isohko - tällainen hankinnassa ja saa tarjota. I4 ja i5 tulevaisuudessa tutkan alla ainakin. Olisiko iX3 tai joku isompi möhkö vaihtoehto?

Minulla on kaksi lämmintä hallipaikkaosaketta Turun keskustassa, joista toinen vuokralla ja toisessa Csi tällä hetkellä. Koko viime vuoden sain maksaa sähköautovalmiudesta, jonka yhtiö kaikkiin autopaikkoihin asennutti. Ketuttaahan se, mutta ehkä niitä joskus vielä tarvitaan.

Leave a comment:

Working...
X