Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esko
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post

    Moduuli vaihdetaan ehjään mutta ei uuteen. Kustannuksia tulee ehkä 3000€, arvio. Huollon jälkeen tilanne on täsmälleen sama kuin ennen huoltoa, akku on yhtä hyvä tai huono kuin ennen hajoamista. Akun ikääntymisestä johtuva kapasiteetin pieneneminen ei vaihdetun moduulin kohdalla poistunut koska ehjä vaihdettu moduli on aivan yhtä vanha ja kulunut kun muutkin akun moduulit. jotka nekin voivat sanoa sopimuksen irti milloin vain. Tämä Teslan tapauksessa.

    Pystyykö joihinkin autoihin akkumodulit korvaamaan uusilla?

    Edit: Akkuauto.fi akun korjaus maksaa 5500€
    Samalla logiikalla sinun polttiksen moottorin tai vaihdelaatikon rikkouduttua ostat aina uuden tehtaalta tilalle? Muutenhan tilanne käytetyllä vaihtomoottorilla olisi sama kuin ennen moottorin rikkoutumista eli sinne on vaihdettu käytetty kulunut moottori, joka voi sanoa sopimuksen irti milloin vain, eikö?

    Esim. Tesla ilmoittaa heidän akkukapasiteetin alentuvan keskimäärin noin 12% ensimmäisen 200.000 mailin eli 320tkm jälkeen. Onko ne sitten 320tkm ajon jälkeen pelkkää ongelmajätettä? Ongelmat rikkoutuneiden akkumoduulien kanssa on Teslalla keskittyneet vanhoihin 85kwh akkupaketteihin pääasiassa. Akkurakennetta muutettiin 90kwh paketteihin ja ongelmat poistui lähes kokonaan. Tesla muutti noiden 85kwh akkujen pikalatauksen latauskäyrää nyt jälkikäteen eli ei lataa kuin ensimmäiset 10% 100kw teholla ja siitä sitten alaspäin akkuja suojellakseen. Uudempien 75 ja 100kwh kanssa en ole kuullut olevan ongelmia akkujen kanssa. Kyllä nuo moduulit ja niiden kunto pystytään testaamaan ihan samalla lailla kuin vialliset pystytään todentamaan. Eli ei sinne umpimähkään vaan vaihdella käytettyjä moduuleja tilalle toivotaan parasta-asenteella. Osa akkutoimittajista jopa ilmoittaa ettei tarjoa kuin alle 100tkm ajettuja akkumoduuleja myyntiin. Akkumoduulien vaihdon jälkeen moduulit pitää vielä tasapainottaa ja työlle saa myös takuun. Jos asia kiinnostaa, niin googlella löytyy paljon lisää tietoa asiasta tai voi vaikka laittaa tuonne akkuautoon tai kokkolan autohuoltoon viestiä.

    nimim. Näkemätäpaskaa69

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    harvemmin se koko akkupaketti hajoaa ellei joudu tulvaan tms. Eli avataan akkupaketti ja vaihdetaan rikkinäiset moduulit ehjiin. Kustannukset jää täten huomattavasti edullisemmaksi ja noihin saa vielä takuun päälle.
    Moduuli vaihdetaan ehjään mutta ei uuteen. Kustannuksia tulee ehkä 3000€, arvio. Huollon jälkeen tilanne on täsmälleen sama kuin ennen huoltoa, akku on yhtä hyvä tai huono kuin ennen hajoamista. Akun ikääntymisestä johtuva kapasiteetin pieneneminen ei vaihdetun moduulin kohdalla poistunut koska ehjä vaihdettu moduli on aivan yhtä vanha ja kulunut kun muutkin akun moduulit. jotka nekin voivat sanoa sopimuksen irti milloin vain. Tämä Teslan tapauksessa.

    Pystyykö joihinkin autoihin akkumodulit korvaamaan uusilla?

    Edit: Akkuauto.fi akun korjaus maksaa 5500€
    Last edited by Rattiukko; 02-03-2024, 08:42.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Niin siis mikä se sun asia tässä oli? Ei mikään, vaan joku ihmeellinen keksitty skenaario, jota ei ole koskaan tapahtunut. Kymmenvuotias auto on myös lähes jokaisen valmistajan mielestä jo paalikamaa, vaikka Suomijuntit näillä ajavat ja rassaavat. Toki osa autojen vanhasta iästä ei ole junttien vikaa vaan valtion veropolitiikan.

    "Sähköauto" on terminä hölmö ja asenteellinen, koska sähköautoja on erilaisia ja eri tavalla hengissä pysyviä aivan kuten polttomoottoriautojakin on aina ollut.
    Keksitty skenaario? Kun sähköauton akusta kenno hajoaa niin matkanteko loppuu siihen. Akku pitää korjata tai vaihtaa. Tästä on omakohtaista kokemusta. Aika monella muullakin on.

    Nyt on jo koko Suomen kansa syyllinen, ajavat autoillaan ja elävät elämäänsä? Minkä maan kansalaiset ovat niitä hyviä kansalaisia joista voimme ottaa mallia? Valmistajan mielestä paalikamaa? Jos perustan autotehtaan ja sanon että sinun tulee ostaa uusi auto joka vuosi, totteletko kiltisti?

    Ihan asiallisia kysymyksiä mielestäni esitin mutta jos ideologia noin pahasti riivaa niin kannattaa olla vastaamatta.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Trolli? Kun asia loppuu niin nimittely alkaa.
    Niin siis mikä se sun asia tässä oli? Ei mikään, vaan joku ihmeellinen keksitty skenaario, jota ei ole koskaan tapahtunut. Kymmenvuotias auto on myös lähes jokaisen valmistajan mielestä jo paalikamaa, vaikka suomalaiset (ja muut hyvinvointikansat kuten itäeurooppalaiset) näillä ajavat ja rassaavat. Toki osa autojen vanhasta iästä ei ole kansalaisten vikaa vaan valtion veropolitiikan.

    "Sähköauto" sun kontekstissa on terminä hölmö ja asenteellinen, koska sähköautoja on erilaisia ja eri tavalla hengissä pysyviä aivan kuten polttomoottoriautojakin on aina ollut.

    "Mikä on arvo isokoneiselle 600000 km ajetulle Bemarille, jossa on penkit rikki, kansi paskana, jakopää hypännyt, jyrsijät syöneet johdot, ja päästöt herjaavat. Talvirenkaatkin loppu."
    Last edited by PNM2; 02-03-2024, 07:31.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Jos 10 vuotta vanha sähköauto tarvitsee 20 000€ remontin niin paljonko auton arvo on silloin? Nyt vasta alkaa ensimmäiset sähköautot olemaan tuota ikäluokkaa. Kuinka pitkä on sähköauton elinkaari?
    Vanhimmat Model S:ät on jo yli 10 vuotta vanhoja ja Nettiauton halvin on 22.500€ pyynnillä. Tuo yli 10 vuoden ikä tarkoittaa myös sitä, että noita akkuja löytyy myös käytettynä ja kunnostettuina hyvin tarjolla. Kokonaisen 85kwh akkupaketin saa noin 13.000€, mutta harvemmin se koko akkupaketti hajoaa ellei joudu tulvaan tms. Eli avataan akkupaketti ja vaihdetaan rikkinäiset moduulit ehjiin. Kustannukset jää täten huomattavasti edullisemmaksi ja noihin saa vielä takuun päälle. Nykyään Suomessakin saa akuille jopa huoltopaketteja millä vähennetään akkujen vioittumisen riskiä pitkässä juoksussa. Esim tuossa: https://www.akkuauto.fi/akkuhuolto-sx/

    Mitä tulee sitten elinkaareen, niin esim Tesla ilmoittaa akkujen kestävän keskimäärin 1500 lataussykliä mikä tarkoittaisi oman auton kohdalla noin 375-450tkm. Parhaimmillaan Model S:llä on ajettu samalla akkupaketilla yli miljoona kilometriä eli ei se akku välttämättä tuohon 1500 lataussykliin kuole. Model S:n kori on alumiinia eli ei edes ruoste ole ongelma ajan saatossa. Omasta mielestä suurimpia sähköauton elinkaareen vaikuttavia tekijöitä on akkujen ja ylipäätään sähköautojen nopea kehittyminen, että sähköauto voi jäädä ”vanhaksi” vähän kuin joku kulutuselektroniikka. Esim. nykyhetken keskiverto 200-300km toimintasäde yhdellä latauksella voi tuntua lähes yhtä kivikautiselta 10 vuoden päästä kuin langallinen parranajokone ja siten vaikuttaa sen elinkaareen negatiivisesti.

    Yllä kirjoitettu on pelkästään Teslan näkökulmasta katsottuna koska merkistä löytyy ylivoimaisesti eniten käyttökokemuksia yli 10 vuoden ajalta. Aika näyttää mitä mitä muiden merkkien kohdalla tulevaisuus pitää sisällään. Itse ainakin suhtaudun hieman skeptisesti näihin nyt markkinoille edullisilla hinnoilla vyöryviin kiinalaisiin sähköautomerkkeihin koska Kiina on Kiina.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Trolli? Kun asia loppuu niin nimittely alkaa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Joo, tunnetusti turha näillä trolleille on vastata, kun "sähköauto" on terminä yksi ja esimerkki on 20000€ kymmenvuotiaan Teslan akkuun eli tapaus, jota kukaan ei tiedä.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Osa varmasti menee, siis näistä jotka on täyttä kuraa jo tehtaalta. Moni autonostaja kyllä edelleen katsoo onko autolla mahdollisuuksia kestää useamman vuoden omassa käytössä. Toiset tekee parempia ja toiset huonompia autoja.
    Last edited by Rattiukko; 01-03-2024, 21:11.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Polttomoottoriauton elinkaari on 20 vuoden tienoilla tai yli.
    Noinkohan on enää 2010-luvun ja uudempien osalta? Sen verran isoja remontteja tullee melko aikaisin mm. monimutkaisiin ja vikaherkkiin saastejärjestelmiin että voi olla että aiempaa isompi osa menee paaliin reilusti ennen 20 vuoden elinkaaren loppupäätä. Aika lailla jokainen autovalmistajakin on viimeistään 2000-luvulla huomannut että on huonoa bisnestä valmistaa liian kestäviä autoja.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Polttomoottoriauton elinkaari on 20 vuoden tienoilla tai yli. Suomessa auton ikä keskimäärin on 13 vuotta. 20 000€ remppa on uusi akku Teslaan.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Jos 10 vuotta vanha sähköauto tarvitsee 20 000€ remontin niin paljonko auton arvo on silloin? Nyt vasta alkaa ensimmäiset sähköautot olemaan tuota ikäluokkaa. Kuinka pitkä on sähköauton elinkaari?
    Varmaan ihan sama kuin minkä tahansa kymmenvuotiaan eli about loppuunajetun auton arvo. Mikä tämä tarvittava 20000 €:n remontti muuten on? Kuinka pitkä on termin "polttomoottoriauto" elinkaari?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

    Jos heittäisi vaikka i4 m50 hankintahinnaksi 75k€ ja katsoo Autoscout.den pyyntejä, jossa karkeasti saa 2v vanhan ja 40tkm ajetun alkaen 60k€, niin arvonalenemaksi tulee melko normaali, eka vuonna 15% ja toka vuonna noin 10%. Tältä erää näyttää, että muidenkaan sähköautojen hinnanalennukset eivät ole juuri notkauttaneet i4 M50 hintoja "normaalista" jonka olettaisin olevan jopa 20 % eka vuonna ja sen jälkeen tasaantuen 10 % jollain x aikavälillä. BMW näyttäytyy vakaalta hankinnalta, ehkä tuollaista tukee se, että siellä on käytettyjen autojen markkinassa paljon(?) vanhoja uskollisia asiakkaita ja ei ole tarvinnut lähteä hintakilpailuun mukaan.
    Hyvin optimistinen laskelma, koska lähtöhintasi on melko perus i4m50 hinta. Tuollanen 60k€ kaksivuotias on ollut uutena ~90k€. Eli realistisempi alenema on 1. vuosi -25% ja sitten kaksi seuraava vuotta 15%.

    Jos ennustaminen sallitaan niin käytettyjen i4:n hinnat niiaa merkkittävästi uuden sähköisen 3-sarjan tullessa myyntiin. uutuuden range ja latausnopeus ovat parempia ja hinta uutena halvempi. Sama ilmiö joka tapauhtui käytetyille Taycaneille 'yön' yli faceliftin tilauskirjoejn avaamisen jälkeen. Taycan CT, joka oli käytettynä viime marraskuussa 100k€ pyynnöllä, on nyt 85k€ (pyyntö - myyntihallissa makaa edelleen alennuksesta huolimatta).

    i4:nkin markkina näyttää alkavan jo kyllästyä autoista, niin Saksassa kuin Suomessakin i4m50 varastoautoja myydään uutena merkittävillä alennuksilla. Suomessa Hedin myyn 80k€ autoja 70k€ ja Saksassa piirimyyjät tarjoavat noin 86...92k€ autoja 68..72k€. Arvo on siis pudonnut 15-20% jo ennen kuin jousitus on edes ottanut 1. kalliin pompun liikkeen kynnyksen yli.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Jos 10 vuotta vanha sähköauto tarvitsee 20 000€ remontin niin paljonko auton arvo on silloin? Nyt vasta alkaa ensimmäiset sähköautot olemaan tuota ikäluokkaa. Kuinka pitkä on sähköauton elinkaari?

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post

    Tosi hyvä ja kiinnostava laskelma!

    Tässä taloudessa excelillä sai perusteltua vaimon ajoon uuden i4 M50 kohtuuhintaiseksi vaihtoehdoksi verrattuna E92 335xi:llä ajeluun. (edit, huom: rahoituksen korko ns vanhan ajan mukaan, ei tämän nykyisen..) Ei toki aivan sama kokonaiskulu, mutta tyyliin satkun kuussa kalliimpi tjsp. (Noh, nythän tuohon sähköön on kertynyt kilsoja vähän oletettuakin tahtia enempi, polttoainekulut kiittää ja arvonalennus ei niinkään.) No, oletuksiahan nämä laskelmat on aina, jäännösarvon oletushan se peikko siellä kaavoissa on. Mutta, jaksan kuitenkin uskoa, että 544hv sporttisehko maltillisen kokoluokan BMW ei mitään ihan kammotiputusta ota (vrt nämä pahat Teslakeissit viimeaikoina tai jotkut seiskat tai ylihintaiset VAGit (ja Stuttgartin vagit )). Saas nähdä. Auto on kuitenkin kiva!
    Jos heittäisi vaikka i4 m50 hankintahinnaksi 75k€ ja katsoo Autoscout.den pyyntejä, jossa karkeasti saa 2v vanhan ja 40tkm ajetun alkaen 60k€, niin arvonalenemaksi tulee melko normaali, eka vuonna 15% ja toka vuonna noin 10%. Tältä erää näyttää, että muidenkaan sähköautojen hinnanalennukset eivät ole juuri notkauttaneet i4 M50 hintoja "normaalista" jonka olettaisin olevan jopa 20 % eka vuonna ja sen jälkeen tasaantuen 10 % jollain x aikavälillä. BMW näyttäytyy vakaalta hankinnalta, ehkä tuollaista tukee se, että siellä on käytettyjen autojen markkinassa paljon(?) vanhoja uskollisia asiakkaita ja ei ole tarvinnut lähteä hintakilpailuun mukaan.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Sähköautojen kysyntää miettiessä keskieurooppalaisen saksalaisen näkökulmasta ei kummeksuta, ettei kauppa saata käyvän. Polttoaineen hinta on hyvin halpa suhteessa ihmisten tulojen kasvuun, sähkö taas Saksassa kotitalouspistokkeessakin 30snt/kwh luokkaa, korkotaso tarkoittaa et rahoituksella maksat rahoituskuluja 40k€ autosta niin paljon, et 50k€ auto tuli ennen halvemmaksi ja samaan aikaan bensa, diesel, tai hybridautot ovat verovapaita, saman hintaisena saa 330e M-sportin kuin i4 35 mallin karvalakkina, näyttää Autoscout. Päälle uuden opettelu, niin niin...
    Jep, ulkomailla (lähinnä UK ja Saksa) tilanne on muuttunut n. 3-4 vuodessa aika reilusti. Tuolloin vuosikymmenen alussa uuteen sähköautoon sai hyvin hankintatukea, veroetua jos osti/liisasi firman nimissä, korot pienet ja sähkö oli vielä suht edullista. Latausverkosto toki olematon.

    Nyt on sähkö kallista kotona ja julkisella laturilla, korot nousseet ja autojen arvo tippunut hurjasti. Lisäksi valtion tarjoamat hankintaedut huonommat tai nollassa. Tänä vuonna on melko iso määrä noita ekan aallon leasingsoppareita erässä UK:ssa ja Saksassa ja näyttäisi että leasing-firmat ottaa niistä kynsille varsinkin kalleimmissa autoissa. Samalla uuden auton hankinta tulee ajankohtaiseksi niin en ihmettelisi jos moni palaisi polttikseen tai hybridiin koska:
    - energiahinnan etu on kaventunut tai jopa nollassa
    - leasing sopparien hinnat varmaan pomppaa sähkiksille koska otetaan huomioon isompi arvonmuutos.
    - ulkomailla hintaetu on polttiksella, koska ei autoveroa (Suomessa toki eri tilanne).

    En ihmettelisi, jos Euroopassa voi sähkismyynti hyytyä, tai ainakin kasvu hidastuu.

    Lisäksi nyt saadaan pikkuhiljaa faceliftejä noihin ekan aallon pääasiassa eurooppalaisiin sähköautoihin, joten moni saattanee kyllä vaihtaa niihin. Tämä yhdessä yllä olevaan tekee minusta näin suomalaisen näkökulmasta käytettyjen markkinasta mielenkiintoisen, koska tarjontaa tulee olemaan ja hinnat tippuu, mikä heijastuu heti meilläkin nettiautoon. Lisäksi meillä on edullinen sähkö, ei autoveroa ja hyvä latausinfra. Sataa kerrankin nätisti kotimaisen sähköautoilijan laariin

    Leave a comment:

Working...
X