Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kooma
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Esimerkiksi Volvo sammutti itsensä ja radiot yms. pelkästään kun kuski noisti perseensä penkistä. Piipaha sitten vaikka kiskalla, niin matkustajat odottelevat hiljaisuudessa ja kylmässä sen hetken. Toki pysäköintilämmityksen sai erikseen päälle valikoiden takaa. Samoin penkin ja ratin lämmittimet kosketusnäytön valikoiden takana
    Polestarissa ja varmaan myös Volvossa ilmastointi menee takaisin päälle kuskin noustua kun painaa sitä keskikonsolin play nappia. Radio menee päälle kun painaa sitä toisen kerran. Itse pidän ratin lämppärin automaatilla niin ei oo tarvinnut koskea, ääniohjaus on myös tuohon ihan ok. Aika lyhyen näpyttelyn takana ne on mutta toki fyysinen nappi olisi nopeampi.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...77#post4775677

    Paljon on vettä virrannut Oulujoessa ym. viestin jälkeen. Tein tästä virallisen reklamaation myyjäliikkeelle ja maahantuojalle elokuussa 2023, jossa vaadin auton välitöntä korjaamista yhdellä käyntikerralla ja sijaisautoa tilalle korjaamisen ajaksi tai vaihtoehtoisesti auton korvaamista uudella. Sen jälkeen alkoi tapahtua, mutta vasta Joulukuussa maahantuoja otti auton omaan korjaamoonsa tutkittavaksi. Auto lähti 11.12.2023 ajamalla Kouvolaan. Kauan siinä meni, eikä tehtaaltakaan näköjään saanut oikeita ohjeita. Esimerkiksi vakkarin korjaukseen esitettiin kolmen eri yksikön vaihtamista, joilla ei ollut vaikutusta.Vasta yhden ei-ehdotetun yksikön vaihtaminen korjasi vian.
    Sain eilen auton takaisin ja nyt näyttäisi kaiken toimivan kuten pitääkin. Eli 4kk 14pv meni reissussa.

    Positiivisena kokemuksena pääsin ajelemaan montaa eri sähköautoa alkaen volvosta ja mitsun hybridistä peugeottia, opelia jnejne. Se oli kovinkin avartavaa. Yhtäkään noista autoista en ostaisi itselleni ja emäntäkin kommentoi "Kuka näitä oikein ostaa" jokaikisestä laina-autosta.
    Esimerkiksi Volvo sammutti itsensä ja radiot yms. pelkästään kun kuski noisti perseensä penkistä. Piipaha sitten vaikka kiskalla, niin matkustajat odottelevat hiljaisuudessa ja kylmässä sen hetken. Toki pysäköintilämmityksen sai erikseen päälle valikoiden takaa. Samoin penkin ja ratin lämmittimet kosketusnäytön valikoiden takana
    Mitsu eclipse Cross oli s***tanan kylmä auto. Vakionopeussäätimen käyttö oli estetty sahköajomoodissa!!!???
    Lisää kommentteja ja kommelluksia tuolla saappipalstan linkissä
    Last edited by anv; 26-04-2024, 18:46.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    https://youtu.be/eFc0BtfsIX8?feature=shared Harry koeajaa uusimman Model 3:n. Kehuu energiataloutta, alustaa ja melutasoa, sekä superiverkostoa. Lisäksi Model 3 paino 1780kg saa kehuja verrattuna vaikka Bmw:n tuotteisiin joissa yli 2000kg.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    BMW jatkaa talvitestejä i4:n tehokkaimman version tiimoilla: https://bmwi.bimmerpost.com/forums/s....php?t=2090820 mutta mitää speksejä ei oikein ole vielä ilmaantunut. Leveä kori ja kolmesta moottorista puhutaan.

    Päivitys i4:n on myös tulossa ensiviikolla, mutta tältäkään osalta ei mitään mullistavaa: https://www.bmwblog.com/2024/04/17/f...but-next-week/

    Leave a comment:


  • vekkuli
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Tesla Model 3 2024.8 softapäivityksessä tuli Adaptive High Beams. En vastusta.
    Tuntuis ihan toimivankin, kauan tuota sai odottaa.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Tesla Model 3 2024.8 softapäivityksessä tuli Adaptive High Beams. En vastusta.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Mielenkiintoista seurata painokeskustelua sähköautoihin liittyen kaiken sen vuosikymmenten hiljaisuuden jälkeen, jonka aikana autot turposi sieltä 1000 kilon painosta aina 1500 kiloon ja yli 2000 kiloon, kun kysymys oli isoista maastureista. Sähköautojen painolisä lienee keskimäärin 200 - 400 kg, josta esimerkiksi Teslan Model 3 (rwd) 1800 kg painoisena tarkoittaa BMW 330i verrattuna +200kg:ta. Taas E36 painoi vielä 1400kg eli rapiat -200kg vähemmän kuin 330i G20. E30 oli taas -400kg kevyempi kuin G20 BMW. Se on totta, että polttisalustalle rakennettu i4 omaa massaa taas reilummin, siellä painolisä on tuota +400kg:ta.

    Samaan aikaan kuluttaja on omilla valinnoillaan lisännyt massaa kun katsoo citymaasturien suosion kasvua sedanien tai farkkujen kustannuksella, sekä turvallisuus on nähty sellaisena arvona joka saa turvottaa autoa. Epäilemättä myös mukavuus, eli vaikka turvavaatimukset riisuttaisiin pois, niin tuskin E30 painoista BMW:n mallia olisi helppo tehdä, joka olisi sivistynyt ajaa ja möisi.

    Tietynlainen älyllinen vallankumous käynnissä, mutta sinällään hyvä et herätään miettimään omia kulutusvalintoja, toisaalta herääminen on ollut lähinnä ideologista.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Viittaan siis kohtaan johon tuo linkki avaa videon. Ongelmana videolla kai oli viiveen puute, ei viive.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    https://www.youtube.com/watch?v=sO_RMQ7Vnkk#t=8m15s

    Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.
    Reilun vartin video, niin vaikea sanoa mihin viittaat, ilmeisesti jotain viiveitä kaasua painettaessa? Itse kohtalaisella kokemuksella BMW:n sähköautoista en ole osannut moista havaita. Polttikset tietenkin vaihtavat vaihdetta ja keräävät ahtopainetta puoli valovuotta sähkärin lähtöön verrattuna. Iso tehokas vapari ja manuaali toki oma asiansa

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    https://www.youtube.com/watch?v=sO_RMQ7Vnkk#t=8m15s

    Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.
    Katsoin myös i4 M50 videon ja siinä tehopolkimen "1ms" viive pidettiin hyvänä ja tehon joustavaa ulostuloa kehuttiin. Tässä mainittiin se, ettei tuollainen tehon ulostulo tee isoja muutoksia auton painon siirtymiin, tämä varmaan ihan relevantti kaikin puolin. Kuitenkin aika iso osa monellkin saattaa tehokkaassa sähköautossa olla tehon repäisevä tuotto, sitä on tavoiteltu myös polttoainekäyttöisissä autoissa.

    Ja oli hyvä kanava tämä Savagegeese, vaikka näkökulma on aika rata/insinööri/harrastajahenkinen, esimerkiksi aina mollataan jarrut, ohjaus ja infoteiment jos on sähköinen ja mekaaninen yhteys puuttuu, sekä ipadi kojelaudassa. Ihan validi pointtihan tuo, mutta vaikkapa surkeaakin surkeampi Model 3:n ohjaus kerää jopa maallikoilta kehuja, vaikka eihän siinä ole mitään tuntemusta mitä tienpinnan kitkassa tapahtuu. Jääradalla sen huomasi viimeistään, vaan siinä on maallikon huomaama vaste ja ohjauksen nopeus, ja nämä riittää ennen kuin aletaan menettämään pitoa renkailta, yleensä sellaiseen ajoon monikaan ei kulkeudu, paitsi kuin varmaan talvella. Mietin poikkeaako nuo uusien i4 ja i5 M johdannaisten ostaneet tästä, ehkei. Ehkä tuossa tiivistyy muutoinkin tuo modernien autojen suodatettu tunnelma, jota myös moittivat, vaikkapa uudessa BMW:n M2:ssa. Varmasti on suodatettu, mutten tiedä mitä tarkoittavat suodattamattomalla. Kävin aikanaan koeajamassa 335i e93 ja myös E90 M3 BMW:tä, kenties parhaat päivät nähneet tai remonttia kaipaavia, mutta manuaalilaatikko oli kuminen (kevyt, pitkät vaihdevälit ja epätarkka) ja kytkimen liikerata pitkä, sekä etenkin tuo 335i melko hidas ja painavan oloinen. Eniten ihmetytti tuo manuaali, joka tuntui melkein kuin aikaisemman Focukseni manuaalilta. Ei tullut autokuumetta pl. M3:n V8 äänet. 325i:n vaihteisto oli parempi, mutta vasta lyhentimen ja painavemman nupin jälkeen.

    Se minkä he jättävät vähemmälle, mielestäni heidän näkökulmien kuvastavan aika hyvin sellaista käsitystä autoilusta viikoloppuvälineenä, on että äänen, ohjaus ja jarrutuntuman lisäksi autoissa voi viehättää teknologia jota voi kuvailla ihan vaan sillä, että miettii paljon tuotekehitystä jonkin asian toimimaan saanti on tuottanut ja miltä se näyttää nyt - vaikka infoteimentin, akun jäähdytyksen tai ilmanvastuksen, taikka sähkömoottorien energiatehokkuuden, taikka Teslan tapauksessa "ILP" järjestelmän tehokkuus ja kompaktius. Toisena teknologian lisäksi on auton muotoilu joka jää melko vähälle arviointitasolle, joka esimerkiksi itselle hyvin tärkeä asia, vaikka täysin subjektiivinen. Muotoilu jatkuu sisätiloihin, materiaaleihin, oven käyntiääneen, istuma-asentoon ja näkymään ulos. Kolmantena ovat mielikuvat merkistä.


    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Tuolla YT-videolla saatiin auto nykimään rajusti ilmeisimmin vauhtipolkimen nopeilla nosto-painallussarjoilla. Vaikka vaste olisikin reagoinniltaan tuollainen, hieman klick ansan makua, tuskin omistaja-asteella on mitään ihmeellistä, nilkka adaptoituu nopeasti. Pitäisi ihan uteliaisuudesta kyllä testata, onko jutussa juurta ja onko oikeasti tämänkin osan osannut kilpailijat ohjelmoida paremmin.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    https://www.youtube.com/watch?v=sO_RMQ7Vnkk#t=8m15s

    Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.
    Meinaatko tuota polkimen asentoa suhteessa tehontuottoon? Itsekään en halua viivettä ja joissain on kuminauha tehontuotossa. Toistaalta sellainenkaan pedaali ei ole mielekäs josta hipaisulla tulee reilusti tehoa, ominaisuuden tarkoitus ollen ehkä tuoda sporttisuutta

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied


    Eipä ole tullut tuollaistakaan testattua millään sähköautolla. Ite en mitään ylimääräisiä viiveitä haluais ainakaan sport-moodissa kaasuun kun lopulta on ICE-moottoreiden lägityksestä päästy eroon.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Näissä vertailussa on jokseenkin sekoittava tekijä aina mukana, jos puhutaan henkilöstä joka hankki autonsa 2020-2022 ja yrittää nyt myydä sitä. Moni tekijä muuttunut matkalla: 1) tuet vähentyneet 2) sähkön hinta 2-3x (riippuu paikkakunnasta Euroopassa) 3) polttoaineen hinta laskenut etenkin suhteutettuna tulotason nousuun 4) korkotason nousu tekee sen et 100k€ auton sijaan "kassavirta" saattaa riittää 80k€ autoon, kun korot syö rahaa lyhennyksen maksun sijaan, näin myös liisarit kalliimpia koska hekin laskee rahoituksen 5) kysynnästä joka aiheutti myyntejä jopa kalliimmalla kuin uusi vastaava ollaan palattu normaalimpaan. Britittien laturitilannetta en tiedä, katsoin et siellä on supereita enempi kuin Suomessa ja Ionityn asemiakin joitain. 6) Miksi autoverottomissa maissa sähköauton markkinahinta romahtaisi enemmän voi selittää se, että niiden hinnat uutena korkeampia, eikä tätä premiota ole valmiita maksamaan käytetyn osta, ts. miksi ostaa sähköauto joka on kaikinpuolin kalliimpi kuin polttoainekäyttöinen, jopa tuntuvasti, kuten Briteissä ja Saksassa on uusien autojen osalta (esim Harrys Garagen Range oli paljon halvempi dieselinä).

    Mielestäni jos arvonalenema mietityttää, niin markkinoilta saa parhaan tiedon vr. yksittäiseen Youtubevideoon. Eli ts. katsomalla millä hinnalla autoja myydään tai millä hinnalla yritykset omalla rahariskillään niitä liisaa. Se onko tuo 50 % paljon, niin en osaa sanoa, mutta halvemmaksi tuli aikaisempien tarkastelujeni perusteella ostaa Porschen 911 malli. Liisari ottaa huomioon varusteetkin, toisin kuin tuo et katsoo jonkun hinnaston halvimman vr. myytävien halvimpaan.

    Briteissä Taycan maksaa nyt 86000 puntaa, se uusi parempi malli. 4 vuotta vanha aika karvalakin oloinen malli 45000 puntaa (otin melkolailla halvimman järkevän ilmoituksen). 4 vuodessa hinnasta on lähteny sellaiset -50 %. Taas toinen helppo, on katsoa miten omalla kustannusriskillä leasingfirmat liisaa Taycaneita. Briteissä liisari Taycani alkaen noin. 1250 puntaa kuukaudessa 4v/40t mailia. Tarkoittaa karkeasti 61250 puntaa neljän vuoden aikana. Vastaavin 4v/40t mailia Porschen Cayenne alkaen 1150 puntaa, eli 56350 puntaa 4 vuodessa.


    https://www.selectcarleasing.co.uk/c...tial_payment=1
    Last edited by ///Jone; 25-03-2024, 12:31.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    No ei nuo nyt niin paljoa eroa toisistaan, että Taycanista yli puolet enemmän maksaisin. Ei toi ekan sukupolvenkaan Taycan mikään ongelmaton ole ollut Porschen laadusta huolimatta. Toki sellaisia ihmisiä löytyy kyllä paljon, jotka ostaa Porschen ihan vaan saadakseen Porschen. Lucid Airia olisi mielenkiintoista kokeilla miten vertautuu näihin muihin sähköautovalmistajiin.

    Tietääkseni seuraava RS6 olisi jo täyssähkömalli. Hybridin edullinen autovero on kyllä positiivinen asia näissä, mutta tota laardia on ihan pirusti liikaa hybrideissä ja vikaantuvaa monimutkaista tekniikkaa liikaa huoltokuluineen, että ei jatkoon.
    Tämä kaveri ei Taycanista, ja sähköautoilusta muutenkaan, ole kovin innoistaan 3 vuoden jälkeen

    (76) my ELECTRIC CAR is now WORTHLESS EVen the DEALERSHIP doesn’t want it back! EVs are DISPOSABLE JUNK!! - YouTube

    Tuo arvonalennus on nähtävissä kyllä Suomessakin Taycanin osalta, tosin ei (vielä) noin rajuna. Lataaminen Suomessa ei taida olla yhtä tuskaista kuin briteissä. Harry's Garage -tubettaja kommentoi briteissa samaa asiaa ja päätyi dieseliin.

    Itsellä on suunnitelma vaihtaa i7:aan keväällä. Syynä juuri tuo tajuton arvonlasku, joka tekee sähköauton houkuttelevaksi. Varmasti i7 tulee pudottamaan arvoaan edelleen, mutta kuinka rajusti? Aina välillä alkaa epäroimaän, että pitäsikö sittenkin ottaa aikalisä ja pitäytyä edelleen hybridissä ( 550e/750e ) tai peräti 2-3 vuotta vanha diesel S-mersu vaihtoehdoksi. Onko katteetonta optimismiä neljän vuoden kuluttua (2027) arvata i7 '23 ~90tkm ajettuna jäännösarvoksi 60k€.

    S-mersun (vm21) arvonpudotukseksi arvoin neljään vuoteen noin 30k€, nettiauton perusteella (100k->70k€). Dieselin käyttökulut (polttoaine ja verot) on tuolle ajalle noin kymppitonnin enemmän, eli 60k€ jäännösarvolla sähöseiska olisi vielä ihan yhtä huono/hyvä kuin diesel-ässä.

    Samaan pääsisi myös 550e:llä, Saksassa hyvin varusteltuna hinta noin 80ke + autovero 2,5k€, tälläinen voisi olla 4 vuoden jälkeen noin 50k€ auto -> -35k€ tipusta (verrokki nettiautosta 545e). Käyttökulun (bensa) kanssa ollaan taas samassa 40k€/4 vuotta.

    750e on näistä kallein ostos. Nettiauton tämän hetken 745e:n hintojen perusteella 70k€ saataisi olla realismia, joten käyttökulujen jälkeen menisi taas tasan,

    Olen vielä siis siinä ajatuksessa , että vaikka i7 kanssa on arvostusriskinsä, mutta sama raha häviää 'verrokeissa', 50k€ arvostus ei vielä venettä kaada, mutta sen jälkeen v-käyrä nousisi laskevan hinnan mukana. Älyttömin tilanne olisi, kuten tuolla britillä, että auto ei kelpaa lainkaan vaihdossa Tältä osin diesel-mersun riski on varmasti pienin. Mutta tuskin i7 5- vuotiaana alle 100tkm ajettuna vielä jätettä on. Tässä tilanteessa voi aina jatkaa alkanutta matkaa

    Leave a comment:

Working...
X