Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ///Jone
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Vaihtoehto seuraavaksi rassiksi, saa nähdä, mitä muuta tulee reilussa vuodessa tarjolle:

    https://www.youtube.com/watch?v=YG2jy6UfDmQ
    Täytyy sanoa, että iloinen yllätys jos kuten sanotaan, tästä ei enää juuri tuotantoauto muutu. Sehän on kuin konsepti aikanaan, hieno. Odotan kyllä kiinnostuneena uutta kolmosta tolle alustalle. Sisustassa on karsittu isosti kaikkea mitä BMW:ssä on ollut, siis eri komponenttien määrää ja kulmaa vaikka kojetaulussa. Säästöä sanoisin, mutta samalla tykkään tyylistä.

    Model 3:ssa on joskus mainittu hyvänä lisänä voivan olla hudi, tässä se on toteutettu tuonne kauas sijoitetulla näytöllä, hyvä ratkaisu.

    Odottaisin lataustehon olevan 800v systeemillä lähellä 250-300kw:tä jos olikos 10min tulee 300km toimintamatkaa, sekä itse toimintamatkasta sanottiinkin arvailuja 500km (wltp >600km).

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Vaihtoehto seuraavaksi rassiksi, saa nähdä, mitä muuta tulee reilussa vuodessa tarjolle:

    https://www.youtube.com/watch?v=YG2jy6UfDmQ


    VMP. Fyysiset napit ja säätimet näköjään kokonaan poistettu eikä pylpyrää.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Näyttää tuo iX3 ainakin melko "tyylikkäältä"

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Vaihtoehto seuraavaksi rassiksi, saa nähdä, mitä muuta tulee reilussa vuodessa tarjolle:

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Amerikan mantereelle on rantautunut uusi Model 3, kovin positiivisia arvioita: https://www.youtube.com/watch?v=20iGbWl46Tw

    Mm. hiljaisuus, alusta ja sisämateriaalien laatutaso on poikkeavaa heidän mielestään 35k$ hintaluokassa. Kyllä sitä mietti, kun tätä -24 mallin kolmosta ajoi, että mikä muu kuin merkki ja jokin fiilissyy on maksaa 20...30k€ enemmän BMW:n i4:stä. Toki silti pidän tuota i4:ää hyvin potentiaalisena seuraavana autona, saahan siitä sentään kaikki ajoavustimet pois. Veikkaan vain, että kun tuo vuosi koittaa, niin Model 3:sta tullut tuo uusi performance/ludi versio ja hinnat tippunut sen verran, että sellaisen saa samaan rahaan kuin karvalakki i4 40i:n.

    Model 3:n jälkeen Teslan uusi Pladi ei tosiaan tuntunut x2 kalliimmalta, vaan aika samantyyppiseltä.
    Last edited by ///Jone; 20-03-2024, 15:32.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post


    Asiassa jää sanomatta vain se, että esimerkiksi uudesta Corollasta maksetaan 2000 € autoveroa, joka vastaa arvonlisäveron osuutta 10k€ kalliimmassa autossa. Sähköautot ovat keskimäärin kalliimpia, sanoisin että 5-10k€ tuossa tavan uuden auton hintahaarukassa eli 35...38k€.
    Tää innosti yhtäkkiä pyörittelemään numeroita ja totta tosiaan.

    jos ajattelee, että se suosituin Corolla malli on farmari jostain hinnaston keskivaiheilta, tarkottaisi se verollisina hintoina haarukkaa 35800-37300€.
    näistä autoveron osuus haarukkana on 2400-2600€.
    Autoveroton hintahaarukka siis 33400-34700€, josta ALV on sitten välillä 6500-6716€.

    yhteensä verokertymää tuommoinen tavan corollan ostaja tuo siis 8900-9316€ autoa hankkiessaan.

    Ja tosiaan, noin kymppitonnin kalliimpi (47000€) sähköauto tuottaa arvonlisäveroa sen karkeasti 9000€.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Tuo linkkaamasi kohta koskee autoja 1.1.1958-31.12.2002

    Välillä 1.1.2003 - 31.12.2007 ehto on muodossa

    "Jos päästötieto puuttuu ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Vertailuun otettavat veroprosentit määräytyvät tämän päästöarvon mukaan."

    BMW V10-latteiden verot ole muuttuneet, koska päästötieto on olemassa, esim M5 E60 CO2: 357g/km
    Hmm totta noinhan siellä tosiaan lukee. Mitenköhän sitten tulkinta veropäätöksiä tehdessä...

    EDIT: menee muuten vähän offtopic puolelle sähköautoista
    Last edited by pyroz; 20-03-2024, 09:50.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Co2-pohjainen tuli vasta 2008. Ja silloin myös nousi S85 laitteiden verot huomattavasti - luonnollisesti. Eli tähän mennessä on ollut fiksua tuoda 2005-2007 V10 laitteita, koska 2008 verot pomppaa reilusti. Enää ei siis kannata sekään.
    Tuo linkkaamasi kohta koskee autoja 1.1.1958-31.12.2002

    Välillä 1.1.2003 - 31.12.2007 ehto on muodossa

    "Jos päästötieto puuttuu ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Vertailuun otettavat veroprosentit määräytyvät tämän päästöarvon mukaan."

    BMW V10-latteiden verot ole muuttuneet, koska päästötieto on olemassa, esim M5 E60 CO2: 357g/km

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    tupla

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Wespa View Post

    Ei kai nyt sentään S85:siin, tuohan koskee tuolla muotoilulla vain massan mukaan verotettavia eli ennen 1.1.2001 käyttöönotettuja?
    Co2-pohjainen tuli vasta 2008. Ja silloin myös nousi S85 laitteiden verot huomattavasti - luonnollisesti. Eli tähän mennessä on ollut fiksua tuoda 2005-2007 V10 laitteita, koska 2008 verot pomppaa reilusti. Enää ei siis kannata sekään.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    EDIT: Joskin näissä pitää huomioida myös melko varkain autoverolakiin hiljattain ilmestynyt "1,5 kerroin" tehokkaille laitteille. Osuu esim. V10 S85 laitteisiinkin. Ei paljoa kannata tuoda enää.
    Ei kai nyt sentään S85:siin, tuohan koskee tuolla muotoilulla vain massan mukaan verotettavia eli ennen 1.1.2001 käyttöönotettuja?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Samaa mieltä, että ei M5 hybridi kilpaile täyssähköjen kanssa. Ja vaikka asia kokoajan paranee ja täyssähköjen kierrosaikaennätykset kovenee Nyrrellä, niin eivät ne vieläkään ole mitään ringtooleja tai kilpa-autoja. Eli käyttiksiä ne ovat. Siitä näkövinkkelistä helppo olla Eskon kanssa samaa mieltä, että pitää olla aika paksu lompakko että ottaa 250k€ taycanin. Toisaalta pitää olla aika hölmö, että käyttikseen laittaa edes puolta siitä. Mutta onneksi vapaa maailma tässä suhteessa.

    Hybridi M-mallit pienine Co2 lukemineen ovat nimenomaan lahja tänne autoilun kehitysmaahan. Josko tänne alkaisi joskus ilmestyä M-malleja aikaisemmin kuin vasta 15vuoden iässä

    EDIT: Joskin näissä pitää huomioida myös melko varkain autoverolakiin hiljattain ilmestynyt "1,5 kerroin" tehokkaille laitteille. Osuu esim. V10 S85 laitteisiinkin. Ei paljoa kannata tuoda enää.

    Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	59.4 KB ID:	5497373
    Last edited by pyroz; 19-03-2024, 15:23.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Tesla ei taida olla oikeasti vaihtoehto Taycanille sen verran eri autoista on kyse.

    M5 ei taida olla hybridiominaisuudestaan huolimatta vaihtoehto täyssähköautolle, Bemarin sähkömalli tässä kokoluokassa on i5 M60. M5:n lähimmät kilpailijat lienee RS6, E63 AMG ja Panamera Turbo-E. Eiköhän nämä houkuttele niitä, jotka haluavat että autossa on V8, ja sellaisia on maailmalla vielä paljon. Sen verran kova on M5:n maine, että painosta huolimatta autolle riittää kysyntää. M5 saattaa olla hybridinä Suomessa yllättävän 'edullinen' autoveron laskiessa merkittävästi, halvempi kuin M3? Esim Panamera Turbo-E:ssä autoveroa on 6,5k€ ja painaa Panamerakin 2435kg. RS6:ssa ei ole hybritekniikkaa, joten painoa 'vain'2175kg, mutta autoveroa on sitä raskaammin.
    No ei nuo nyt niin paljoa eroa toisistaan, että Taycanista yli puolet enemmän maksaisin. Ei toi ekan sukupolvenkaan Taycan mikään ongelmaton ole ollut Porschen laadusta huolimatta. Toki sellaisia ihmisiä löytyy kyllä paljon, jotka ostaa Porschen ihan vaan saadakseen Porschen. Lucid Airia olisi mielenkiintoista kokeilla miten vertautuu näihin muihin sähköautovalmistajiin.

    Tietääkseni seuraava RS6 olisi jo täyssähkömalli. Hybridin edullinen autovero on kyllä positiivinen asia näissä, mutta tota laardia on ihan pirusti liikaa hybrideissä ja vikaantuvaa monimutkaista tekniikkaa liikaa huoltokuluineen, että ei jatkoon.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    Hieno toi uusi Taycan ja nopea. Vähän tosin omaan makuun pöhkö toi Weissach-paketti, kun heivataan neliovisesta autosta takapenkitkin mäkeen, mutta auto painaa silti melkein 2300kg. Varmasti löytyy porukkaa, jolla on varaa hankkia tuollainen, mutta moni tyytyy lompakkoaan katsoen yli puolet edullisempaan Model S Plaidiin. Sama tuon uuden Lucid Air Sapphiren tapauksessa. Auto on hitusen nopeampi kuin Plaid, mutta siinäkin hintalappu 250k. Jossain oli juttua, että nuo Model S Plaidin moottorit olisi kykenevät tuottamaan jopa 1400hv, mutta tuo vaatisi mm. Akkujännitteen noston. Plaidista oli tulossa alkuun se Plus-versio, mutta Tesla totesi kolme vuotta sitten, että sille ei ole tarvetta toistaiseksi kilpailutilanteessa, mutta nyt homma lienee työpöydällä uudelleen. Hulluksi menee kyllä kilpailu tehojen kanssa.

    Mielenkiintoista nähdä minkälainen vastaanotto on uudella M5:lla hybridinä. Kuitenkin tehopuolella ollaan jo ennen julkaisuhetkeä 300-400hv takamatkalla Teslaan, Porscheen ja Lucidiin. Uuden M5:n on uumoiltu myös painavan 2435kg eli melkoinen möhkäle jo sähköautoonkin verrattuna.
    Tesla ei taida olla oikeasti vaihtoehto Taycanille sen verran eri autoista on kyse.

    M5 ei taida olla hybridiominaisuudestaan huolimatta vaihtoehto täyssähköautolle, Bemarin sähkömalli tässä kokoluokassa on i5 M60. M5:n lähimmät kilpailijat lienee RS6, E63 AMG ja Panamera Turbo-E. Eiköhän nämä houkuttele niitä, jotka haluavat että autossa on V8, ja sellaisia on maailmalla vielä paljon. Sen verran kova on M5:n maine, että painosta huolimatta autolle riittää kysyntää. M5 saattaa olla hybridinä Suomessa yllättävän 'edullinen' autoveron laskiessa merkittävästi, halvempi kuin M3? Esim Panamera Turbo-E:ssä autoveroa on 6,5k€ ja painaa Panamerakin 2435kg. RS6:ssa ei ole hybritekniikkaa, joten painoa 'vain'2175kg, mutta autoveroa on sitä raskaammin.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Ei kyllä kuulosta kovin järkevältä omaan korvaan, että koko ajan vaan painavampia ja painavampia autoja ja tehoa vaan enemmän ja enemmän.

    Leave a comment:

Working...
X