Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Uusi Taycan Turbo GT Weissach paketilla kellotti 2270 kilogramman painoisena Laguna Secan yhtä nopasti kuin 1500kg painava Porschen GT2 turbo (992). Teho/painosuhde on molemmissa melko sama 1hv/2kg. Jostain olin lukevinaan, että Taycan jaksaa täydellä teholla mennä kolme kierrosta Laguna Secaa ympäri, ennen kuin alkaa lämmöt nousta liian korkeiksi. Selvää on, että kyseessä on erittäin nopea auto myös radalla, mutta täydellä teholla se toki kyykkää siellä aikanaan ja renkaat lienevät olevan melko kulutustavaraa. Hinta alkaen 256k€ Suomessa. https://insideevs.com/news/711859/20...ycan-turbo-gt/

    Halvimman €/hv suhteen saa Model S Pladista, jollainen oli alelaarissa reiluun 90k€ ja tehoja >1000hv. Alle sadalla eurolla yksi hevosvoima.
    Hieno toi uusi Taycan ja nopea. Vähän tosin omaan makuun pöhkö toi Weissach-paketti, kun heivataan neliovisesta autosta takapenkitkin mäkeen, mutta auto painaa silti melkein 2300kg. Varmasti löytyy porukkaa, jolla on varaa hankkia tuollainen, mutta moni tyytyy lompakkoaan katsoen yli puolet edullisempaan Model S Plaidiin. Sama tuon uuden Lucid Air Sapphiren tapauksessa. Auto on hitusen nopeampi kuin Plaid, mutta siinäkin hintalappu 250k. Jossain oli juttua, että nuo Model S Plaidin moottorit olisi kykenevät tuottamaan jopa 1400hv, mutta tuo vaatisi mm. Akkujännitteen noston. Plaidista oli tulossa alkuun se Plus-versio, mutta Tesla totesi kolme vuotta sitten, että sille ei ole tarvetta toistaiseksi kilpailutilanteessa, mutta nyt homma lienee työpöydällä uudelleen. Hulluksi menee kyllä kilpailu tehojen kanssa.

    Mielenkiintoista nähdä minkälainen vastaanotto on uudella M5:lla hybridinä. Kuitenkin tehopuolella ollaan jo ennen julkaisuhetkeä 300-400hv takamatkalla Teslaan, Porscheen ja Lucidiin. Uuden M5:n on uumoiltu myös painavan 2435kg eli melkoinen möhkäle jo sähköautoonkin verrattuna.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tämä menee kuten Las Vegasissa, talo voittaa aina lopulta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...d-959778e348d7
    Varmaa on, että tarvitaan erilainen ratkaisu, koska miljardeja jää jossain vaiheessa uupumaan 2050....2060...2100 viimeistään kun nykyisenkaltaista polttoaineveroa ei enää maksa kukaan. Itse Purra sanoi kuitenkin, että sitä ei pidä verottaa mitä halutaan lisää. Tieliikenteen päästöjen laskemiseksi tulisi olla jonkinlainen kannustin siirtyä vähempipäästöideen liikkumismuotoon.

    Asiassa jää sanomatta vain se, että esimerkiksi uudesta Corollasta maksetaan 2000 € autoveroa, joka vastaa arvonlisäveron osuutta 10k€ kalliimmassa autossa. Sähköautot ovat keskimäärin kalliimpia, sanoisin että 5-10k€ tuossa tavan uuden auton hintahaarukassa eli 35...38k€.

    Purran puheissa on myös äänestäjien kosintaa, koska unohtuu sanoa, että kokonaisverokertymä kasvoi:

    Ja jottei unohtuisi: Tieliikenteen verokertymä kasvoi viime vuonna noin 8,2 miljardiin euroon. Kyseessä on erittäin tärkeä tulonlähde valtiolla. ”Tieliikenteestä kerättävä erillisverojen määrä on kääntynyt kasvuun polttoaineverokertymän kasvun takia. Ajoneuvoveron ja autoveron kertymä sen sijaan on ollut laskussa, sillä autojen veroperusteena olevat hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

    Lähde: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...a-c6416cf28552
    ​​

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Uusi Taycan Turbo GT Weissach paketilla kellotti 2270 kilogramman painoisena Laguna Secan yhtä nopasti kuin 1500kg painava Porschen GT2 turbo (992). Teho/painosuhde on molemmissa melko sama 1hv/2kg. Jostain olin lukevinaan, että Taycan jaksaa täydellä teholla mennä kolme kierrosta Laguna Secaa ympäri, ennen kuin alkaa lämmöt nousta liian korkeiksi. Selvää on, että kyseessä on erittäin nopea auto myös radalla, mutta täydellä teholla se toki kyykkää siellä aikanaan ja renkaat lienevät olevan melko kulutustavaraa. Hinta alkaen 256k€ Suomessa. https://insideevs.com/news/711859/20...ycan-turbo-gt/

    Halvimman €/hv suhteen saa Model S Pladista, jollainen oli alelaarissa reiluun 90k€ ja tehoja >1000hv. Alle sadalla eurolla yksi hevosvoima.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Kiinalaista laatua, takaveto nelivedon hinnalla. Mut onpahan halpa! https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1b4940f5-a176-4727-9080-9fd6f2b02ce4

    "
    Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld on löytänyt vakavan ongelman nelivetoiseksi mainostetusta BYD Seal AWD -sähköautosta. Se ei ole lainkaan nelivetoinen – ainakaan useissa erilaisissa testatuissa tilanteissa.​"

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Tämä menee kuten Las Vegasissa, talo voittaa aina lopulta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...d-959778e348d7

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Kenties se toimisi itsekin tekemällä.

    Uusi EV-uutisia,
    - Porsche julkistaa ensiviikolla Taycanin, jolla kierrettiin Nyrre siihen 7 minuuttiin.
    - Dodge julkisti oman EV Chargerin, jonka mainoksessa ei jäänyt epäselväksi mihin kannattaa vedota. Dodge ei tehty pihistelemään, vihertämään tai mitään muutakaan "ekologista" edustamaan, avan olemaan se räyhäävä poikkeus, hememtin nopea ja sielukas, sen takanneen tuo Chargerin erikoinen mölypönttö perässä, josta lähtee db:tä yhtälailla polttikseen verrattuna. https://www.carmagazine.co.uk/car-ne...dodge/charger/

    Unholana jäänyt jo vanhempi julkistus:
    - Caterham Project V, https://caterhamcars.com/zh/projectv, speksit kiinnostavat: painoa 1200kg (tavoitepaino..) ja akkukoko 55kwh, sekä kolme paikkaa ja 4,5s. 0-100km/h.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Toimiikohan nuo itse liimaamalla uuteen renkaaseen? Periaatteessahan keskipakoisvoima painaa niitä paremmin kiinni, mutta kestääkö joku normaali kontaktiliima tuollaisessa paikassa?
    Ois jännä kokeilla, kilsoja vaan ei tuu.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010272069.html Siellä on hiukan heräilty todellisuuteen jo "Alihankkijajätti Bosch uskoo yhä myös polttomoottoritekniikan tulevaisuuteen, sanoo yhtiön toimitusjohtaja."

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Onko muuten kokemusta vaikkei aihepiiriin liitykään, kun uusissa renkaissa ilmoitetaan db lukema ohiajoon, onko se suoraan verrannollinen ajomeluun? Jos joku vaikka olisi noita vertaillut samassa autossa enemmän ajavana.
    Varmaan jotenkin, toisaalta ympäristöön leviää ilmaääniä, kun taas autoon sekä ilmaääntä että runkomelua rungon kautta värähtelyinä.

    Omassa Model 3:ssa on vakiona kutakuinkin tällainen "Contisilent" eli foami siellä renkaan sisällä, ellei juuri tuo, en muita rengasmerkkiä. Tuo db arvo 9 on "vierintämelulle", joten ei tarkoita kokonaismelutason laskua, kikkailevat semantiikalla, vierintämelu lienee juuri jotain tiettyä äänitaajuutta, yhtä kaikki, puolen vuoden takaisia muistelleena, lingling kitkat saattoivat olla jopa äänekkäämmät kuin noi kesärenkaat.

    "Yhdeksän desibeliä - näin paljon ContiSilent™ voi vähentää ajoneuvon sisällä erityisen häiritseväksi koettua rengasmelua. Renkaan kulutuspinnan sisäpintaan on kiinnitetty polyuretaanivaahdosta valmistettu renkaan sisäpuolinen vaimentaja. Se estää renkaan tärinää siirtymästä pyörän kautta auton sisätiloihin. Matkustajille tämä tarkoittaa, että he voivat nauraa pitkään ja hartaasti sopimattomalle vitsillesi sen sijaan, että jäisivät paitsi vitsistä. Ja koska ContiSilent™-vaahtomuovi liimataan renkaan sisäpintaan renkaan tuotantoprosessin jälkeen ja se on yhteensopiva kaikkien yleisesti saatavilla olevien vanteiden kanssa, teknologia ei vaikuta autosi suorituskykyyn. Puhumattakaan siitä, että se on tukeva ja säilyttää muotonsa lämpötilasta riippumatta, mikä tarkoittaa, että se vähentää jopa kesähelteellä ajoneuvon sisällä erityisen häiritseväksi koettuja vierintämelun osia jopa 9 dB(A):lla." https://www.continental-tires.com/fi...s/contisilent/


    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Ei kovin tarkka tutkimus mutta aikoinaan tilasin renkaita, ekat oli kovemman db lukeman omaavat. Niissä pito vähän niin ja näin, sekä meteli ne piti. Poltin pois ja vaihdoin kolme db pienemmän lukeman omaaviin ja ero oli merkittävä. Hiljaisemmat, pito enemmän ja ajotuntuma parempi. Kuluivat normi ajossa tosi nopeasti. Tästä oppineena, sen jälkeen antanut suurta painoarvoa melulukemalle.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Onko muuten kokemusta vaikkei aihepiiriin liitykään, kun uusissa renkaissa ilmoitetaan db lukema ohiajoon, onko se suoraan verrannollinen ajomeluun? Jos joku vaikka olisi noita vertaillut samassa autossa enemmän ajavana.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Huolellinen rengasmerkin ja mallin valinta + ei ylikovia paineita jolla toki muutama km häviää rangesta tulee se isoin vaikutus sittenkin?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Jarger View Post

    Tarkoittaako pieni vaiva korvatulppia vai radiopeltoreita mukana, kuten joskus aikoinaan näin diesel VW Caddy miehellä kasuaalisti olevan
    No tuo olisi varmaan pienimmän vaivan tie , mutta tarkoitin kyllä äänieristyksen lisäämistä / eristyksen kunnollista tekemistä. Alkuperäinen äänenvaimennus on vaatimaton, parannusta saa sut pienellä vaivalla. Aiheesta on paljonkin videoita, joista näkee lähtötilanteen.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Takapenkki on meillä asia johon S-mallin (vm2021->) hankinnan harkinta kosahti, takatuhtoa ei ole tarkoitettu täysikasvuisille. Istuin ei tunnu matalta vaan oikeasti on lattialla ja siitä huolimatta päätilaa loppuu >184cm pitkillä. Grande matka-autoksi S-mallista ei ole, kun matkustajina on aikuisia ihmisiä. Jossain 80-luvun japsissa on mukavuudeltaan samantasoinen takaistuin, ei siinä tasainen lattia mitään auta. Matalaankin sähköautoon saa istuttavan takapenkin, esim Taycan CT:n takapekki on aikuiselle hyvä. Takana istuu kuin 'poterossa', mutta päälle on tilaa ja istuma-asento on luonnollinen.

    S-mallin jousituksesta olen samaan mieltä - mukava jämäkkä, parasta ko. autossa. Muissa Tesloissa jousitus ei ole ole lähellekään samaa tasoa. Ohjaus ei kyllä ole hienon alustan tasolla lähelläkään, mutta siihen tottuisi aivan varmasti.

    S-malli on meluisa huomoiden auton hintaluokka (uutena), mutta melua pystyy pudottamaan jälkikäteen aika pienellä vaivalla. Suosittelen, auto muuttuu sen jälkeen paljonkin viityisämmksi pitkällä matkalla, ylellisemmän vaunun tuntu.
    Tarkoittaako pieni vaiva korvatulppia vai radiopeltoreita mukana, kuten joskus aikoinaan näin diesel VW Caddy miehellä kasuaalisti olevan

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Taycanissa Porsche on tainnut ratkaista matalien sähköautojen jalkatilaongelmaa jättämällä akkumoduulit jalkatilan kohdalta pois. En tiedä miten sitten i4 tai id.7 suhtautuu Model ässään. Id.7 osa ratkaisua taitaa olla hyvin korkea kori 1,44 (joku Model S) vr. 1.53 (id.7). I4 taas 1.44 luokkaa. Tulevassa Caymanissa ja Boxsterissa akku kans pohjasta pois penkkien kohdalta, ainakin spekuloidaan. Akkukennothan voi olla 8cm korkusia, kuten Teslan omat (ei ässässä ainakaan pladissa) 4680 kennot. Mitä korkeampi/isompi, niin käsittääkseni sitä halvempi, kun tarvitaan vähemmän.

    Tämä seikka rumentaa autoja omasta mielestäni, ainakin id.7 on esimerkki korkeasta ”sedanista” ja samoin sanoisin Ioniq 6 ajoasennon etenkin olevan korkealla. Bmw i4 ei ole korkea, mutta kylkilinjan korkeus paljastaa pulleutta, jonka akku tuo? Tesloissa hyvin ainakin peitetty, mutta liekkö juuri takajalkatilan kustannuksella?
    Last edited by ///Jone; 04-03-2024, 13:54.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    Monissa matalissa sähköautoissa korostuu toi ominaisuus, että takapenkki tuntuu olevan matalalla, kun akut on lattian alla ja jos penkki olisi täysin normaalikorkeudella, niin olisi pää katossa kiinni. Jossain Lucid Airissa pidempi kuljettaja joutuu etupenkilläkin vähän kumartumaan, että näkee kattopalkin alta sivuikkunasta ulos, kun haluttu ulkonäöllisesti pitää kattolinja matalana. Muuten kyllä takapenkillä on hyvin tilaa jaloille ja sivuttaissuunnassa tuonne mahtuu kolme aikuista hyvin. Myös tasainen lattia ilman kardaanitunneleita on loistava, että keskipenkilläkin on mukava istua turvaistuimen vieressä.
    Takapenkki on meillä asia johon S-mallin (vm2021->) hankinnan harkinta kosahti, takatuhtoa ei ole tarkoitettu täysikasvuisille. Istuin ei tunnu matalta vaan oikeasti on lattialla ja siitä huolimatta päätilaa loppuu >184cm pitkillä. Grande matka-autoksi S-mallista ei ole, kun matkustajina on aikuisia ihmisiä. Jossain 80-luvun japsissa on mukavuudeltaan samantasoinen takaistuin, ei siinä tasainen lattia mitään auta. Matalaankin sähköautoon saa istuttavan takapenkin, esim Taycan CT:n takapekki on aikuiselle hyvä. Takana istuu kuin 'poterossa', mutta päälle on tilaa ja istuma-asento on luonnollinen.

    S-mallin jousituksesta olen samaan mieltä - mukava jämäkkä, parasta ko. autossa. Muissa Tesloissa jousitus ei ole ole lähellekään samaa tasoa. Ohjaus ei kyllä ole hienon alustan tasolla lähelläkään, mutta siihen tottuisi aivan varmasti.

    S-malli on meluisa huomoiden auton hintaluokka (uutena), mutta melua pystyy pudottamaan jälkikäteen aika pienellä vaivalla. Suosittelen, auto muuttuu sen jälkeen paljonkin viityisämmksi pitkällä matkalla, ylellisemmän vaunun tuntu.

    Leave a comment:

Working...
X