Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turder
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Polttomoottoriautolla ei tarvitse mitään hyötysuhdetta miettiä kun riittää että tietää paljonko se kuluttaa, ei myöskään tarvitse miettiä millaisen karvahatun löi päähän kun sitä lämpöä vaan piisaa kun ajaa. Poikkeuksena toki jotkut VW tms uudemmat dieselit.

    Mukavahan tuo ois sähköautoa koittaa. ]
    Boldasin oleellisen Minun mielestä em. kommentointi on malliesimerkki siitä millainen kollektiivinen, muutosvastarintainen mielikuva tulee ihmisille jos ei ole käytännön kokemusta sähköautosta, sen sijaan nähdään mörköjä joka nurkassa asian suhteen.

    Jos kuitenkin pariin kohtaan vastaan:
    - ei tarvitse miettiä hyötysuhdetta, tietää/katsoo kulutuksen ja akun kapasiteetin niin laskukaava on ihan sama kuin polttiksella. Ja jos hyötysuhde kiinnostaa, niin se on sähkössä huimasti parempi.
    - lämpö tai kylmyys ei ole ongelma. Oikeastaan sähköauto on ainakin omilla kokemuksilla lämpimin ja nopeiten lämpeävä (ja kesällä jäähtyvä) auto mitä ollut. Ja saa etänä hoidettua. Lasikatto voi tuntua joillekin kylmältä, mutta samanlainen se on polttisautossakin.
    - kannattaa testata ainakin koeajon verran

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post

    Tarkoitaa sitä että lataus mahdolisuus ei ole kaikille korkealla prioriteetilla kiinteistön hankinnassa.
    No ei varmasti ole kaikille mutta mitäs merkitystä sillä on. Tässä oli asiana taloyhtiöiden tarjoama latausmahdollisuus ja sen vaikutus asunto-osakkeen haluttavuuteen. Päivänselvää on, että olemassaoleva tai suunnitteilla oleva latausmahdollisuus lisää isossa kuvassa asunto-osakkeen haluttavuutta. Se ei tarkoita, että joka ikinen kämpänostaja sitä arvostaisi ja kiinteistö on aivan eri asia muutenkin.
    Last edited by PNM2; 19-02-2024, 20:43.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    En kyllä ymmärrä tämän logiikkaa käydyssä keskustelussa. Toki asunto-osakkeeseen on hankalampi rakentaa sauna kuin autonlatausmahdollisuus, jos ollaan tilanteessa, että kumpaakaan ei ole.
    Tarkoitaa sitä että lataus mahdolisuus ei ole kaikille korkealla prioriteetilla kiinteistön hankinnassa.
    Last edited by jani; 19-02-2024, 17:57.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post

    Sanoisin että suomalainen arvostaa omaa kiuasta vielä tällä hetkellä enemmän kuin laturia pimeässä bunkkerissa.
    En kyllä ymmärrä tämän logiikkaa käydyssä keskustelussa. Toki asunto-osakkeeseen on hankalampi rakentaa sauna kuin autonlatausmahdollisuus, jos ollaan tilanteessa, että kumpaakaan ei ole.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Taloyhtiöissä latausmahdollisuus on aivan varmasti arvoa ja haluttavuutta nostava ominaisuus halusi foorumin änkyräosasto sitä myöntää tai ei..
    Sanoisin että suomalainen arvostaa omaa kiuasta vielä tällä hetkellä enemmän kuin laturia pimeässä bunkkerissa.
    Last edited by jani; 19-02-2024, 13:48.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Taloyhtiöissä latausmahdollisuus on aivan varmasti arvoa ja haluttavuutta nostava ominaisuus halusi foorumin änkyräosasto sitä myöntää tai ei. Huomattavasti useampi jättää osakkeen ostamatta, koska ei ole latausmahdollisuutta edes näköpiirissä kuin siksi, että taloyhtiössä on ajantasainen autonlatausmahdollisuus. Toki aina on joku änkyrä, joka periaatteesta ei sitä latausmahdollisuuden tarjoavaa osaketta osta mutta näillä ei markkinassa ole mitään väiä. Latausvalmiuksia ei myöskään tuosta noin vaan "saa jälkikäteen" vaan taloyhtiöissä asioissa kestää. Taloyhtiöiden lataus on myös aina hidaslatausta eli on akulle käytännössä aivan sama, lataatko 11 kWh vai 3,6 kWh, molemmat ovat vaihtovirtalatausta.

    Sun mielestä siis "hyvin todennäköisesti" sähköautoteknologia ja/tai sähkönlatausinfraan panostaminen on aikalailla paskaa 15 vuoden päästä? Vaikka näin olisikin, mä ainakin sijoitin ihan mielelläni pari tonnia 15 vuodeksi autonlatausinfraan ja sijoitan sitten joskus samat seuraavaan teknologiaan, jos näin tarvitsee. Kolme vuotta olen jo helpommasta elämästä nauttinut. Elämähän siinä menee ohi, jos tuollaisia aikamääreitä jää odottelemaan ja menee pelkästään sillä ensimmäisellä oppimallaan asialla.

    Joo hankala ennalta on sanoa, tietynlaista lottoa. Itse ostin sähköfirmaa sekä Nestettä, osuu varmasti kumpi vaan

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Tekniikan Maailma on taas testannut talviautot ja testien ensimmäinen osa putkahti julkisuuteen. Kannattaa ostaa lehti. Autojen toimintamatkoissa isoja eroja -28...-15c lämpötilassa, lyhyimmillään pääsi Jeepillä 180 kilometriä ja pisimmillään uudella Model 3 Highland Teslalla 328 kilometriä. Hurjinta on, että Jeepin hinta on 47 000 euroa, ehkä kuten Musk ja myös Stellantiksen Tavares puhuu, Kiinalaiset todella jyrää autoteollisuuden. Jeep on Stellantiskonsernia ja noilla speksein auton pitäisi nykymarkkinassa maksaa siellä 30t€ tienoilla, ottaen huomioon, että EX30, Cupra Born, id.3 kaikki ovat 35k€ tienoilla, MG ja BYD taas 30k€, saati että Model 3:n long rangea saa vuoden vanhana 10tkm ajettuna melkein 40k€.

    Kulutuksessa tuossa kelissä oli isoja eroja myös, siinä missä Model 3 meni 27,2 kwh/100km (sis. lataushäviöt) niin Hondan sähköauto söi kaikkineensa 38kwh/100km ja myös Volvo Ex30 34,8kwh/100km.

    Yhä pitää hyvin pintansa se wltp jaettuna kahdella kertoo ääriolosuhteiden rangen.

    Ajettavuudessa tai laajemmin matkanteossa miellyttävimpiä olivat saksalaiset, BMW i5 ja Mercedeksen e-sarjan hybrid, sekä Volkswagen id.7 ja myös Toyota yllätti tältä osin.​

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Mutta eikö se ole tietyllä tavalla whataboutismia jos syö kaviaaria ja perustelee sitä sillä että kaikki muukin ruoka maksaa kuitenkin.
    Minäkin mieluusti maksaisin miljoonan talosta mieluusti miljoonan ja 3 tonnia päällä jos siellä olisi latauspaikka, mutta realismia on etten ole sellaista koskaan ostamassa, ja tuskin latauspaikkaakaan tarvitsen aikoihin.
    Tosiasia kuitenkin on, että latausmahdollisuuden saa jälkikäteenkin, ei sen vuoksi kannata arvoa pohtia. Ja akulle parempi on ladata hitaasti muutenkin.
    Hyvin todennäköistä on että liikenteen ollessa murroksessa tämä nykyteknologia on 15 vuoden kuluttua näissä paskaa, joka ei kelpaa kenellekään, sanoisin että 50/50.
    Taloyhtiöissä latausmahdollisuus on aivan varmasti arvoa ja haluttavuutta nostava ominaisuus halusi foorumin änkyräosasto sitä myöntää tai ei. Huomattavasti useampi jättää osakkeen ostamatta, koska ei ole latausmahdollisuutta edes näköpiirissä kuin siksi, että taloyhtiössä on ajantasainen autonlatausmahdollisuus. Toki aina on joku änkyrä, joka periaatteesta ei sitä latausmahdollisuuden tarjoavaa osaketta osta mutta näillä ei markkinassa ole mitään väiä. Latausvalmiuksia ei myöskään tuosta noin vaan "saa jälkikäteen" vaan taloyhtiöissä asioissa kestää. Taloyhtiöiden lataus on myös aina hidaslatausta eli on akulle käytännössä aivan sama, lataatko 11 kWh vai 3,6 kWh, molemmat ovat vaihtovirtalatausta.

    Sun mielestä siis "hyvin todennäköisesti" sähköautoteknologia ja/tai sähkönlatausinfraan panostaminen on aikalailla paskaa 15 vuoden päästä? Vaikka näin olisikin, mä ainakin sijoitin ihan mielelläni pari tonnia 15 vuodeksi autonlatausinfraan ja sijoitan sitten joskus samat seuraavaan teknologiaan, jos näin tarvitsee. Kolme vuotta olen jo helpommasta elämästä nauttinut. Elämähän siinä menee ohi, jos tuollaisia aikamääreitä jää odottelemaan ja menee pelkästään sillä ensimmäisellä oppimallaan asialla.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Mutta eikö se ole tietyllä tavalla whataboutismia jos syö kaviaaria ja perustelee sitä sillä että kaikki muukin ruoka maksaa kuitenkin.
    Minäkin mieluusti maksaisin miljoonan talosta mieluusti miljoonan ja 3 tonnia päällä jos siellä olisi latauspaikka, mutta realismia on etten ole sellaista koskaan ostamassa, ja tuskin latauspaikkaakaan tarvitsen aikoihin.
    Tosiasia kuitenkin on, että latausmahdollisuuden saa jälkikäteenkin, ei sen vuoksi kannata arvoa pohtia. Ja akulle parempi on ladata hitaasti muutenkin.
    Hyvin todennäköistä on että liikenteen ollessa murroksessa tämä nykyteknologia on 15 vuoden kuluttua näissä paskaa, joka ei kelpaa kenellekään, sanoisin että 50/50.
    Onkin vähän eri asia se oman talon ostaminen ja taloyhtiön osakkaana elely. Toisessa joutuu maksamaan muidenkin asioita, toisessa saa maksella omansa. Ja toki taloyhtiössä muut saattaa maksella sinunkin asioita riippuu tilanteesta.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Mutta eikö se ole tietyllä tavalla whataboutismia jos syö kaviaaria ja perustelee sitä sillä että kaikki muukin ruoka maksaa kuitenkin.
    Minäkin mieluusti maksaisin miljoonan talosta mieluusti miljoonan ja 3 tonnia päällä jos siellä olisi latauspaikka, mutta realismia on etten ole sellaista koskaan ostamassa, ja tuskin latauspaikkaakaan tarvitsen aikoihin.
    Tosiasia kuitenkin on, että latausmahdollisuuden saa jälkikäteenkin, ei sen vuoksi kannata arvoa pohtia. Ja akulle parempi on ladata hitaasti muutenkin.
    Hyvin todennäköistä on että liikenteen ollessa murroksessa tämä nykyteknologia on 15 vuoden kuluttua näissä paskaa, joka ei kelpaa kenellekään, sanoisin että 50/50.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Mittakaava tässä latauspisteasiassa tällein kaljaksi ja makkaraksi. Jos et halua enempää lukea, niin 100 v. aikana kerrostalossa homma maksaa ehkäpä jotain 0,5 % - 1,5 % verran koko talon kuluista, uudiskohteessa kuitenkin alle 1 %. Joissain kohteissa jos autopaikkoja vähän, niin puhutaan paljon pienemmästä summasta. Lämmitysjärjestelmän optimoinnilla, siis tasapainotuksella ja säädölle todennäköisesti saataisiin vastaava säästö, mutta se ei sinällään kiinnosta montaakaan ihmistä.

    Heitetään työluku et 50as. kerrostalo 50m2 keskineliökoolla maksaa sellaiset 8 miljoonaa euroa [2500m2 ja 3000€/m2). Siihen pitää tehdä sen betonirungon laskennallisen iän 100v. aikana 2x putkiremppa, 3x julkkariremppa ja 3x vesikattoremppa, sekä 3x kylppäriremppa, sekä jokaisen itse sinne asunnon sisälle 1-2x mieltymyksistä riippuen keittiö, lattia ja seinäremppa. Pelkistä putkirempoista tulee sellaiset 5 miljoonaa euroa, loput päälle niin 100v. aikana tuo talo on aikalailla maksanut toiset 8 miljoonaa euroa.

    Miten se latausjärjestelmä sitten. Hinnat pyörii riippuen kovin kaivuista ja pisteiden sijiannista, sekä toteutetusta kokonaisjärjestelmästä siellä 1000 - 3000 € / autopaikka. Laitteet kestää sanotaanko sen mitä sähkökalusteet ylipäätään, lämmitystolpat näyttää kestävän kai ainakin sen 30v. ja kaapelit mennään 50v. ylikin jopa. Autopaikkoja voi olla mitä tahansa 1 - 50 väliltä, sanotaan näin. Kalleimmillaan koko lysti 100.... 150 k€ ja siihen saneeraukset päälle, niin ollaan varmaan siellä 0,2-0,3 miljoonassa eurossa, kun koko taloon menee 100 v. aikana 16 miljoonaa euroa.

    Näin saadaan tieto, että latauspaikat maksaa 100v. kerrostaloasumisessa extraa 1,25 %, eli kun laskurini on niin karkea, puhutaan 1 %.

    Lisäksi pitäisi huomioida, että samalla jää pois lämmitystolpat, jos kyse uudesta, jos kyse vanhasta niin ne lämmitystolpat tulisi saneerata jossain vaiheessa. Lisäksi vaikutus on kaikealla tarjonnan lisäämisellä hintaan, puhutaan yli >0€ vaikutuksesta. En sano paljonko, tulevaisuudessa enemmän.

    Noniin, ja kritiikkiä voi sitten esitää tähän muutaman minuutin laskuriini, menikö ideologiseksi vai idealistiseksi vai miksi se nyt pyörähti tällä kertaa.

    Ja itse maksaisin mielellään talosta 150 k€ sijaan 153k€ jos siinä on laturi, edes 10 A eli hyvin halvalla tehtävä.
    Last edited by ///Jone; 16-02-2024, 10:29.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Hyvin skeptisesti suhtaudun siihen että arvokehitys latausinfraa rakentamalla taloihin olisi paras mahdollinen, muutenhan tuota tarjoaisi moni yritys jo kilpaa.
    Luulen että mummo saa varoilleen paremman tuoton tällä hetkellä vaikkapa tilillään korkoina kuin jääden viimeiset vuodet elämästään huonolla tuurilla ajokortittomana odottamaan tuon investoinnin kuolettumista tai arvonnousua.
    Ei toki sotkita hyvää idealismia realismilla
    Tuottoprosentti ei suoranaisesti ollut tässä se pihvi, vaikka toki liittyy ja saa niitä laskea. Se pihvi oli se, että asunnot sellaisista taloyhtiöistä joissa ei voi lainkaan ladata ei kelpaa kohta kellekään. Sitä kautta ne kyllä edistää asiaa.Ja tässähän ei sinänsä ole mitään uutta. Ne mummot on maksaneet sinun ja muidenkin lämpötolpan sähköstä osansa jo vuosikymmenet. Siitä vaan ei kukaan ole osannut alkaa kiukuttelemaan, mutta sähköautoon jos menee samat watit niin avot kun on idealismia


    Ps. Itsellä on idealismi niinkin tiukalla, että hommasin hiljattain kolmannen V8 laitteen ja sähköauto menee myyntiin. Siltikään ei syytä itkeä sähköautojen ominaisuuksista.
    Last edited by pyroz; 15-02-2024, 23:34.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Hyvin skeptisesti suhtaudun siihen että arvokehitys latausinfraa rakentamalla taloihin olisi paras mahdollinen, muutenhan tuota tarjoaisi moni yritys jo kilpaa.
    Luulen että mummo saa varoilleen paremman tuoton tällä hetkellä vaikkapa tilillään korkoina kuin jääden viimeiset vuodet elämästään huonolla tuurilla ajokortittomana odottamaan tuon investoinnin kuolettumista tai arvonnousua.
    Ei toki sotkita hyvää idealismia realismilla
    Yllättävän moni toimija itseasiassa tarjoaa kilpaa latausratkaisuja taloyhtiöille. Ei sekään tietysti ajokortitonta mummoa auta.

    Mutta ei toki sotketa hyvää realismia idealismilla

    Onhan tässä nyt joku keino löydettävä, että saadaan taloyhtiöiden mummot tyytyväisiksi kaikkeen.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Ei taida laki käskeä laittamaan kaikille autopaikoille latauspisteitä. Tämän saa toki todistaa vääräksi kun en ole varma.

    Toisaalta sellainen taloyhtiö, jossa ei voi lainkaan ladata tai se on jopa kielletty antaa niin selkeän kuvan itsestään ulospäin, että suurin osa katselee rahojensa laittamista johonkin muualle. Latauspaikalla tehdään taloyhtiö huomattavasti tehokkaammin haluttavaksi kuin parilla kukkaistutuksella. Toki ne usein taloyhtiöiden hallituksissa olevat mummot ovat melko kaukana kaikesta muustakin todellisuudesta, että tätä ei ymmärretä siellä. Mutta jos oman omaisuuden arvokehitys kiinnostaa niin ei kannata olla yhtä idiootti
    Noita taloyhtiöitä, joissa latauspaikkaa ei saa perustaa edes omalla kustannuksella, ei ole mikään harvinaisuus, ja kyseessä ei ole mitkään autottomat papat tai -mummot. Mulla ei ole sähköautoa mutta tarkoitus on sellaiseen siirtyä paikkoin. Viimeiset 8 vuotta on mennyt ladattavalla hybridillä. Useimman sukulaisen luona (kerros- ja rivitalo) edes ladatavan hybridin (8-10A matkalaturi) lataaminen ei ole mahdollista nykyisin. Sähköautojen lataminen on ollut ko. taloyhtiöissä esillä ja se on torpattu joka kerta.

    Käytännössä nuo reissut tarkoittaa siten meillä 600-800km matkaa, jossa sähköauton lataus on hoidettava julkisilla latureilla lähdön jälkeen. Tähän menessä yhdensuuntainen matka on sujunut ilman pysähdyksiä (400km ~3h 35min), sähköautoajan alkaessa larturilla tullaan viettämään aikaa. Vaatii tottumista varmasti, runsas tunti (ABRP appin arvio 1h15min) on pitkä aika kääntelipä tuon miten vaan. Latauksen aikana matkaa taivaltaisi 136km!! Jos auton saisi ladattua määränpäässä, hommasta selviäsi latauksitta per suunta eli ei eroa nykytilanteeseen.

    Käytännössä varmaan käynee niin, että perillä auto pitää käydä lataamassa jossakin artistin toimesta, Typeräähän sitä on koko perheen odotella bensiksellä akun täyttymistä. Kun hyvälle on opittu, uuden auton ensiviehätyksen jälkeen voisi nousta kysymys useammallakin suulla, että mikä edellsessä autossa oli vikana, sillä nämä matkat onnistui pysähtelemättä. Kysymykseen olisi hieman vaikea vastata mitään järkevää.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Hyvin skeptisesti suhtaudun siihen että arvokehitys latausinfraa rakentamalla taloihin olisi paras mahdollinen, muutenhan tuota tarjoaisi moni yritys jo kilpaa.
    Luulen että mummo saa varoilleen paremman tuoton tällä hetkellä vaikkapa tilillään korkoina kuin jääden viimeiset vuodet elämästään huonolla tuurilla ajokortittomana odottamaan tuon investoinnin kuolettumista tai arvonnousua.
    Ei toki sotkita hyvää idealismia realismilla

    Leave a comment:

Working...
X