Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Remotion
    replied
    Olen taas kun kesä alkaa kääntyä syksyksi niin huomannut sen kuinka vitusti noissa sähköautoissa palaa takavaloja sillon kun ne on marketin pihassa parkissa, koko perä on valomerenä. Mutta ans olla kun ajetaan kaatosateessa moottoritiellä sillä jätesäkin harmaalla tötteröllä niin yhtään takavaloa ei missään tilanteessa pala ja myöskään sellaista että oltais tilanteentasalla ja itse ajettais autoa ei ole mahdollista. Kuskit on ihan yhtä kujalla ku autokin. Auton näkyvyys on joku 5-10metriä taaksepäin. Jotenkin tää järjettömyys näissä sopii erinomaisesti siihen koko muuhunkin konseptiin.

    Noh tässä paloi sitten vähän muutakin kun takavalot, 8 tuntia jatkuvasta sammuttamisesta huolimatta nimittäin. Kyllä se vaan sähköauto on ekoteko. Ensin raavitaan maapallo karrelle mineraaleista, kuskataan ne kolmeen kertaan valtamerilla eri maanosaan ja sitten se syttyy palamaan ja vie mennessään 140 muuta autoa.
    Olen varma että tuo hätäkokous päätyy siihen että palon aiheuttaja oli äärioikeisto. Lisäksi mainitaan pariinotteeseen disinformaatio, putinismi, rokotevastaisuus ja 5 muuta koodattua sanaa. Samat kun kaikessa nykyään. Vikahan ei voi olla pyhässä lehmässä, sähköautossa.








    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Pörssisähkön hinta tulee julki aina edellisenä päivänä klo 15.00. Jos kerran asetat autoon 80% lataustavoitteen ja vaikka mainittuun Gridioon hintakaton haluamaasi hintaan ja latausajan aina klo 0.00-06.00, et ihan hirveän paljon joudu säätämään mitään. Vaikka pidän Gridiota ihan passelina appiksena, en todellakaan aio maksaa siitä, koska hyöty lienee mitätön siihen, että vain latailee Bemarin oman appiksen ajastuksella, vaikka sillä sitten tulisikin joku kalliimpi tunti joskus mukaan.
    Itse asiassa tulee jo klo 14 nähtäville osassa palveluista. Kirjoitinkin tuossa yllä, että jos on päivittäin lataustarvetta autolle, niin tuollainen lataussovellus voi olla ihan hyödyllinen ettei tarvitse itse päivittäin tarkastella niitä edullisimpia tunteja. MUTTA jos lataustarve on harvempi tyyliin 1-2 kertaa viikossa, niin varsinkin talvisaikaan pörssisähkön heitellessä lämpötilan ja tuulen mukaan välillä todella voimakkaasti, niin en halua akkuja ladattavan niillä sanotaan vaikka 10c/kwh vuorokauden alimmilla tunneilla, jos ei ole välttämätöntä ladata autoa. En myöskään halua kikkailla millään vaikkapa 6c/kwh latausrajoilla, koska voin hyvin katsoa hintapuntarista, koska todennäköisesti on edullista ladata. Voi olla, että vaikkapa pari päivää myöhemmin on tarjolla 0c/kwh sähköä ja ladata silloin. Ei tuo säästö lopun perin ole kovin iso, mutta onpa kuitenkin ku tuohon pörssisähköpelleilyyn on lähtenyt. Kaihoisasti muistellen niitä 4c/kwh kiinteitä soppareita, kun saatoit tarpeen tullen heittää auton johdon päähän sen kummempia miettimättä..

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    MyBMW:llä et voi asettaa kuin tietyn latausvälin mutta esim mainittu Gridio osaa ladata auton täyteen valitsemaasi aikaan mennessä halvimman sähkönhinnan mukaan. MyBMW siis lataa kerralla vaikka 0.00-06.00 mutta Gridio osaa jakaa latauksen vaikka 0.00-02.00 ja 04.00-06.00. jos nämä neljä ovat halvimmat tunnit. Toki tällaisessa tapauksessa tarvitsee valita latauksen valmistumisaika, koska sähköä saatetaan käyttää silloin sun tällöin halvimpina tunteina.
    .
    Okei tämä selvensi asiaa paljon, kiitos.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post

    En tunne BMW:n lataus algoritmia niin osaatko vastata. Otetaan seuraavanlainen tilanne: laitan auton laturiin 17:00 ja tarkoitukseni on lähteä ajamaan sillä seuraavana päivänä 9:00. Kuvitellaan tilanne niin että autossa on akkua 50% jäljellä ja jotta se on täysi, laturia tulee käyttää vähintään 8tuntia (tarjolla on 16h)

    Kuinka softa osais optimoida tältä väliltä halvimmat lataustunnit kun se ei tiedä koska laturi irroitetaan?
    MyBMW:llä et voi asettaa kuin tietyn latausvälin mutta esim mainittu Gridio osaa ladata auton täyteen valitsemaasi aikaan mennessä halvimman sähkönhinnan mukaan. MyBMW siis lataa kerralla vaikka 0.00-06.00 mutta Gridio osaa jakaa latauksen vaikka 0.00-02.00 ja 04.00-06.00. jos nämä neljä ovat halvimmat tunnit. Toki tällaisessa tapauksessa tarvitsee valita latauksen valmistumisaika, koska sähköä saatetaan käyttää silloin sun tällöin halvimpina tunteina.

    Originally posted by Esko View Post

    Jos nyt oletetaan, että akkukapasiteetti on esim. 80kwh, niin 50% olisi 40kwh. Yleensä akut ladataan siihen 80% eli 64kwh. Jos kotona on normaali 11kw laturi, kestää lataus 80%:iin reilu 2h.

    Omasta mielestä isoimmat ongelmat tuollaisten latausoptimointisovellusten kanssa pörssisähkön voimakas hintojen vaihtelu talvisin ja heikko ennustettavuus. Jos autoa tarvii ladata joka yö, on sovelluksen avulla vielä helppo optimoida lataus vuorokauden edullisimmille tunneille. Jos taas autoa ei tarvitse ladata kuin 1-2 kertaa viikossa, on pakko katsoa Forecan hintapuntaria tms, että saa passattua latausta niille viikon edullisimmille päiville ja tunneille olettaen, että haluaa maksimaalisen hyödyn pörssisähköstä. Pitäisi upottaa tuon hintapuntarin ennuste myös tuollaiseen latausoptimointisovellukseen, niin silloin voitaisi ottaa maksimaalinen hyöty optimoinnista ennustuksen kera. Toki nuo hintapuntarinkin ennusteet perustuu lähinnä kahteen muuttujaan eli ulkolämpötilaan ja sitä kautta Suomen lämmityssähkötarpeeseen ja tuulivoiman tuottoennustukseen. Sanomattakin selvää, että nuokin ennusteet voi muuttua siinä missä normaalit sääennustuksetkin mitä kauemmas tulevaisuuteen mennään.

    ​Pörssisähkön hinta tulee julki aina edellisenä päivänä klo 15.00. Jos kerran asetat autoon 80% lataustavoitteen ja vaikka mainittuun Gridioon hintakaton haluamaasi hintaan ja latausajan aina klo 0.00-06.00, et ihan hirveän paljon joudu säätämään mitään. Vaikka pidän Gridiota ihan passelina appiksena, en todellakaan aio maksaa siitä, koska hyöty lienee mitätön siihen, että vain latailee Bemarin oman appiksen ajastuksella, vaikka sillä sitten tulisikin joku kalliimpi tunti joskus mukaan.
    Last edited by PNM2; 08-08-2024, 09:04.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by jani View Post

    En tunne BMW:n lataus algoritmia niin osaatko vastata. Otetaan seuraavanlainen tilanne: laitan auton laturiin 17:00 ja tarkoitukseni on lähteä ajamaan sillä seuraavana päivänä 9:00. Kuvitellaan tilanne niin että autossa on akkua 50% jäljellä ja jotta se on täysi, laturia tulee käyttää vähintään 8tuntia (tarjolla on 16h)

    Kuinka softa osais optimoida tältä väliltä halvimmat lataustunnit kun se ei tiedä koska laturi irroitetaan?
    Jos nyt oletetaan, että akkukapasiteetti on esim. 80kwh, niin 50% olisi 40kwh. Yleensä akut ladataan siihen 80% eli 64kwh. Jos kotona on normaali 11kw laturi, kestää lataus 80%:iin reilu 2h.

    Omasta mielestä isoimmat ongelmat tuollaisten latausoptimointisovellusten kanssa pörssisähkön voimakas hintojen vaihtelu talvisin ja heikko ennustettavuus. Jos autoa tarvii ladata joka yö, on sovelluksen avulla vielä helppo optimoida lataus vuorokauden edullisimmille tunneille. Jos taas autoa ei tarvitse ladata kuin 1-2 kertaa viikossa, on pakko katsoa Forecan hintapuntaria tms, että saa passattua latausta niille viikon edullisimmille päiville ja tunneille olettaen, että haluaa maksimaalisen hyödyn pörssisähköstä. Pitäisi upottaa tuon hintapuntarin ennuste myös tuollaiseen latausoptimointisovellukseen, niin silloin voitaisi ottaa maksimaalinen hyöty optimoinnista ennustuksen kera. Toki nuo hintapuntarinkin ennusteet perustuu lähinnä kahteen muuttujaan eli ulkolämpötilaan ja sitä kautta Suomen lämmityssähkötarpeeseen ja tuulivoiman tuottoennustukseen. Sanomattakin selvää, että nuokin ennusteet voi muuttua siinä missä normaalit sääennustuksetkin mitä kauemmas tulevaisuuteen mennään.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tänään näin semmoisenkin ihmeen, että Tesla oli sammunut liikennevaloihin.

    Ehkä kyse oli jostain muusta, mutta oikeaa kaistaa ajaessani ihmettelin jo kaukaa miksi vasen kaista seisoi Konserttitalon risteyksessä. Siinähän nökötti jonon ekana paikallaan Tesla, joka tosin sitten mun jälkeen pääsi liikkeelle.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tämän viikon alussa Gridio sitten muuttui maksulliseksi, kuten arvata saattoi käyvän ennemmin tai myöhemmin. Tähän asti palvelu toimi muutamaa yhteysongelmaa lukuunottamatta hyvin pörssisähkön hintaa haistelevana välikätenä. Eipä hinta mikään mainittava ole mutta turhaa kulua silti eikä palvelu enää todennäköisesti säästä kuukausimaksuaan optimoinnillaan vs autojen omat asetukset.

    Bemarilla latauksen ajastus onnistuu toki mutta hieman ihmetyttää, miksi ajastettu lataus vaatii lähtöajan asettamisen. Ilmastoinnin lähtöaikaan sentään saa valittua pois päältä eli käytännössä tuo lähtöaikavalinta on aivan turha.
    En tunne BMW:n lataus algoritmia niin osaatko vastata. Otetaan seuraavanlainen tilanne: laitan auton laturiin 17:00 ja tarkoitukseni on lähteä ajamaan sillä seuraavana päivänä 9:00. Kuvitellaan tilanne niin että autossa on akkua 50% jäljellä ja jotta se on täysi, laturia tulee käyttää vähintään 8tuntia (tarjolla on 16h)

    Kuinka softa osais optimoida tältä väliltä halvimmat lataustunnit kun se ei tiedä koska laturi irroitetaan?

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Tämän viikon alussa Gridio sitten muuttui maksulliseksi, kuten arvata saattoi käyvän ennemmin tai myöhemmin. Tähän asti palvelu toimi muutamaa yhteysongelmaa lukuunottamatta hyvin pörssisähkön hintaa haistelevana välikätenä. Eipä hinta mikään mainittava ole mutta turhaa kulua silti eikä palvelu enää todennäköisesti säästä kuukausimaksuaan optimoinnillaan vs autojen omat asetukset.

    Bemarilla latauksen ajastus onnistuu toki mutta hieman ihmetyttää, miksi ajastettu lataus vaatii lähtöajan asettamisen. Ilmastoinnin lähtöaikaan sentään saa valittua pois päältä eli käytännössä tuo lähtöaikavalinta on aivan turha.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Ioniq 5 N on ensimmäinen sähköauto, joka ilmeisesti kestää Nyrreä kaksi täyttä kierrosta. Kovin kehuttu muutoinkin, nopeudessaan jättää BMW:n M-mallejakin taakseen. Kävin kokeilemassa ja sanoisin, että kyllä äänet, vaihteiden vaihdon tuomat nykäykset, paukkuminen takaa tuo oman emotionaalisen lisäyksen myös näin playstationmaisesti tuotuna, tykkäsin. Auto on nopea ja alusta toimii maallikolle todella hienosti. Ei mitään tietoa näin taas rauhallisessa nopeudessa 2,2 t painosta ja saamaa ammattilaisemmat sanoo arvosteluissaan. Jokin manuaali E90 M3 tai 335i vähän rokattuna tuntuu raskaammalta, kokemusta molempien testaamisesta.

    Kannattaa käydä testaamassa.

    Samaan hengenvetoon mietin ajaessa, että olisiko äänikokemus vielä monimuotoisempi jossa polttiksessa, varmasti, mutta pitäisikö kyseessä olla tällöin jokin muu kuin nelosturbo.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Ihan samaa mieltä GameOverin kanssa. Mielenkiinnolla seuraan.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Ihan mielenkiintoinen käänne tää Kiinan tuontitulli. Omiaan sekottelemaan markkinoita.

    Sen lisäksi tietysti, että -25 alusta voimaan tulevat, tiukemmat CAFE-säädökset tulee mitä luultavimmin vaikuttaa niin ikään vähintään mallipooliin merkittävästi.

    Ainakin sanktiot on todella merkittävät per rajan ylittänyt gramma, että suuripäästöisten autojen myyntiä pyrittäneen hallitsemaan joko saatavuutta rajoittamalla tai tekemällä niistä hinnoittelun kautta vähemmän houkuttelevia.

    Uudet säädökset lisäksi astuu voimaan WLTP-sykliin perustuen, eikä enää löysään NEDC-sykliin.

    Näkkäläjärven esson ammattiraatien mielipiteisiin se tuskin vaikuttaa, mutta pistänee autovalmistajien johtoryhmän aivot töihin. Erityisesti, kun muutamassa vuodessa on taktiikat sähköautojen massainvaasioista vaihtuneet peruutteluun ja ”strategioiden uudelleenasetteluun” suurimmalla osalla merkittävistä autonvalmistajista.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Otsikossa sähköauto, uutisessa hybridiauto ja lopulta selviää että polttomoottori syttynyt tuleen. Hohhoijaa lehdistö

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Vähän on nyt klikkiotsikon tuntua kun kyseessä oli sittenkin hybridi eikä oikea sähkis: https://yle.fi/a/74-20086292

    Onkos ne saanu hybridibensakoneisiin dieselin egr:n kopioitua palamistendensseineen vai mikä lie tuossa on kärynnyt, varmaan tosi tyytyväinen vm. 2019 kärryn omistaja.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Ai, onks Polestarissakin sama systeemi kuin Volvossa? Eli ei EV/Start -nappulaa vaan käyntiin valitsemalla D tai R ja sammutus kun kuski nostaa perseen penkistä? Jos on, ei jatkoon mun valinnoissa.
    Juu on samanlainen. Makuasioita, kun ajelee i3 niin kyllä sitä alkaa miettimään miksi tarvii painaa start nappia ennen kuin pääsee liikkeelle kun on tottunut tuohon Polen systeemiin että vaan pykälä silmään. Omiin tapoihini omissa säädöissä olevaan autoon ei kuulu persauksen nostelu sen jälkeen kun sen on kerran alas laittanut niin en ole koskaan huomannut tuossa mitään ihmeellistä. Ja kyllä bemarikin "sammuu" jos kuski käy autosta ulkona.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by kooma View Post

    Polestarissa ja varmaan myös Volvossa ilmastointi menee takaisin päälle kuskin noustua kun painaa sitä keskikonsolin play nappia. Radio menee päälle kun painaa sitä toisen kerran. Itse pidän ratin lämppärin automaatilla niin ei oo tarvinnut koskea, ääniohjaus on myös tuohon ihan ok. Aika lyhyen näpyttelyn takana ne on mutta toki fyysinen nappi olisi nopeampi.
    Ai, onks Polestarissakin sama systeemi kuin Volvossa? Eli ei EV/Start -nappulaa vaan käyntiin valitsemalla D tai R ja sammutus kun kuski nostaa perseen penkistä? Jos on, ei jatkoon mun valinnoissa.

    Ton Volvon radio sekosi lopullisesti kun mulla on tapana ensin pistää auto käyntiin, sitten asetella turvavyö ja penkki säätöihin ja lopuksi asetella persaus penkille oikeaan asentoon. Tämän viimeisen kohdalla radio usein sammui eikä enää käynnistynyt. Korjauksena oli nostaa se perse hetkeksi uudelleen ylös. Vaan kerran teki niin ettei toennutkaan tuolla ja jäi äänettömäksi. Noh, karjaisin äänikomennolla "RADIO POOKI". Näyttöön ilmaantui "Radio Milwaukee" ja jotain höpisi nettiradiosta englanniksi arvauksena ettei nettiradiota ole konfattu , mutta jäi ajaessa vähän epäselväksi . Pääsin kotiin niin odotti viesti palauttaa auto seuraavana päivänä kun se oli myyty, joten en sitä sen enempiä päässyt tutkailemaan.

    Leave a comment:

Working...
X