Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3027
    • Sjundeå

    Originally posted by jani View Post

    Eiköhän tämä ole kumminkin ihan tuotantotaloudellinen juttu, ei kait kamerakaan toimi kovin hyvin jos se on kuran peitossa?

    Ts. taitaa olla vaan edullisempaa käyttää kameroita useampaan asiaan kuin asentaa erillisiä tutka-antureita yksittäistä asiaa varten?

    Kamerat ei tosiaan kuraisina toimi. Tosin iso osa siitä eteenpäinkatsomisesta tapahtunee tuulilasin sisäpuolelta. Ja sitä taas pidetään puhtaana kurakeleillä ihan kuskin tai automatiikan toimesta.

    Ja juu, kamera muuntautuu moneksi pelkän softan avulla (kuvankäsittely). Toki olosuhteet aiheuttaa haasteita niiden kanssa.
    Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten Nissaneissa takakameran kanssa kytättiin kuollutta kulmaa. Sen vuoksi esimerkiksi sen ajan qashqaissa oli oma pesuri takakameralle.
    Se taas ei ollut kustannustehokas kokonaisuus ja vaihtui puskurin sisäpuolisiin erillisiin tutka-antureihin, joiden kanssa kuolleen kulman valvontaa päätyivät sitten tekemään.

    -22 Lexus ES300h
    -23 Nissan Leaf

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7531
      • Jyväshyvä

      Originally posted by Esko View Post
      Varmasti M5 kuulostaa nopeasti ajateltuna hauskemmalta, jos ei tarvi miettiä yhtään mitä tuollaisen auton ylläpito maksaa tai kuinka käytännöllinen se on ympärivuotisessa ajossa
      Itse kun ajelen vähän eksoottisimmilla vehkeillä nykyään (eri konsernin tuotteet) niin tehokkaassa polttomoottorisessa on sellainen juttu että työmatka (18 km) on jo aikalailla ohi kun se polttis on sellaisissa lämmöissä että niitä tehoja uskaltaisi huoletta käyttää (eli öljyn lämmöt 80++ astetta)...

      Patteriautolla ei tarvitse odotella lämpeämistä...

      Omat bensa-autoilut ajoittuu avo kauteen jolloin se lämpiäminen sentään tapahtuu 10 km aikana.

      Muutoinhan tuollainen F90 olis ihan soiva käyttöpeli. Keskikulutus vaan sellaisella menee 2 numeroisille luvuille.

      G91 on itselle se seuraava Bemari jos merkkiin palaan.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        Vahinkotupla
        Last edited by MajorDrake; 22-02-2025, 11:18.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11702
          • Kouvola

          Originally posted by MajorDrake View Post

          Itse kun ajelen vähän eksoottisimmilla vehkeillä nykyään (eri konsernin tuotteet) niin tehokkaassa polttomoottorisessa on sellainen juttu että työmatka (18 km) on jo aikalailla ohi kun se polttis on sellaisissa lämmöissä että niitä tehoja uskaltaisi huoletta käyttää (eli öljyn lämmöt 80++ astetta)...

          Patteriautolla ei tarvitse odotella lämpeämistä...

          Omat bensa-autoilut ajoittuu avo kauteen jolloin se lämpiäminen sentään tapahtuu 10 km aikana.

          Muutoinhan tuollainen F90 olis ihan soiva käyttöpeli. Keskikulutus vaan sellaisella menee 2 numeroisille luvuille.

          G91 on itselle se seuraava Bemari jos merkkiin palaan.
          Totta tuokin. Samasta syystä edellinen M5 jäi seisomaan talliin vuosiksi, kun ei 5km työmatkalla voinut koskaan polkaista ja vapaa-ajalla intressit oli muualla kuin lähteä autoa ulkoiluttamaan erikseen. Nyt vielä jälkikasvun myötä vapaa-aika vieläkin enemmän kortilla.

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1762
            • vihti


            Muutamalla henkilöllä jotka tunnen on sähköauton hommaamisen jälkeen kummasti loppunut kiinnostus autoharrastusta kohtaan, ei varmaan saa enää fiilistä semmosesta haisevasta kovaäänisestä laitteesta mikä on vähän väliä rikki/menossa jostain, on vaikeampi ajaa ja kulkeekin huonommin kuin käyttis.
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Masander
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2010
              • 1399
              • Dingolfing

              Originally posted by naikou View Post
              Muutamalla henkilöllä jotka tunnen on sähköauton hommaamisen jälkeen kummasti loppunut kiinnostus autoharrastusta kohtaan, ei varmaan saa enää fiilistä semmosesta haisevasta kovaäänisestä laitteesta mikä on vähän väliä rikki/menossa jostain, on vaikeampi ajaa ja kulkeekin huonommin kuin käyttis.
              Mitä harrasteajoneuvoja näillä mainitsemillasi henkilöillä on ollut ennen sähköauton hommaamista?
              sigpic

              Comment

              • Ju11i
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 1255
                • Oulu

                Originally posted by Esko View Post

                Totta tuokin. Samasta syystä edellinen M5 jäi seisomaan talliin vuosiksi, kun ei 5km työmatkalla voinut koskaan polkaista ja vapaa-ajalla intressit oli muualla kuin lähteä autoa ulkoiluttamaan erikseen. Nyt vielä jälkikasvun myötä vapaa-aika vieläkin enemmän kortilla.
                Meillä käynyt juuri toisin päin… M3 liikkunut kesäisin huomattavasti enemmän kun jälkikasvu vaatii päästä ennemmin kulkemaan sillä mitä tylsällä plugarilla…
                G21 330e xDrive M-sport -23
                E46 M3 -02

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3843
                  • Finnland

                  Se on varmaan väärä harrastaja sitten laitteella jos mielummin on paskomatta käsiään, tai sitten väärä harrastus muutenkin. Harrasteautoilu ja sähkökäyttis on kyllä mielestäni hyvin eri asioita.
                  Sama kuin minkä tahansa uuden auton ostamisen jälkeen alkaisi avautua siitä kuinka on mukavaa kun ei tarvitse paskoa käsiään vaan on takuu. Kyllä tuolla väritetään lähinnä sähköautokehää pään päällä, joka on ok.Hienoa jos on löytänyt juttunsa ja pääsee myymään romut eteenpäin
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1762
                    • vihti

                    Originally posted by Masander View Post

                    Mitä harrasteajoneuvoja näillä mainitsemillasi henkilöillä on ollut ennen sähköauton hommaamista?
                    On ne ehkä enemmän semmosia foorumin showroom-osion kaltaisia pelejä ollut, harvinaisempia kuten alpinoita jne.​ tai kattavalla tehdasvarustuksella olevia malleja.

                    Originally posted by Ju11i View Post

                    Meillä käynyt juuri toisin päin… M3 liikkunut kesäisin huomattavasti enemmän kun jälkikasvu vaatii päästä ennemmin kulkemaan sillä mitä tylsällä plugarilla…
                    Nuoriso melkein aina tykkää sporttisista menopeleistä, tai voihan plugarikin olla urheilullinen ainakin silloin kun hybridiakussa vielä on virtaa.



                    Itse en ainakaan ajatellut luopua harrasteesta vaan sähköpeli tulisi lähinnä siksi koska jollain on pakko liikkua se suolavelli-kaamoskausi ja sitten taas touko-lokakuu välillä sillä ei tee mitään(paitsi hakee tarvittaessa varaosia)

                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11702
                      • Kouvola

                      Originally posted by Ju11i View Post

                      Meillä käynyt juuri toisin päin… M3 liikkunut kesäisin huomattavasti enemmän kun jälkikasvu vaatii päästä ennemmin kulkemaan sillä mitä tylsällä plugarilla…
                      Niin sitä pitää. Varmaan käy meillä sama, kunhan jälkikasvu kasvaa. Tallissa edelleen sähköauton lisäksi -66 Kupla ja toi kakkosauton virkaa ajava Mini on päivityksen alla johonkin nelioviseen, tehokkaampaan nelivetoiseen bensaturboon. Harrastaminen ei ole kuolemassa, mutta muuttaa muotoaan elämäntilanteiden mukana.

                      Originally posted by Jarger View Post
                      Se on varmaan väärä harrastaja sitten laitteella jos mielummin on paskomatta käsiään, tai sitten väärä harrastus muutenkin. Harrasteautoilu ja sähkökäyttis on kyllä mielestäni hyvin eri asioita.
                      Sama kuin minkä tahansa uuden auton ostamisen jälkeen alkaisi avautua siitä kuinka on mukavaa kun ei tarvitse paskoa käsiään vaan on takuu. Kyllä tuolla väritetään lähinnä sähköautokehää pään päällä, joka on ok.Hienoa jos on löytänyt juttunsa ja pääsee myymään romut eteenpäin
                      Yhtä kiinnostaa enempi rassaaminen, toista ajaminen, kolmatta kiillottaminen/puunailu jne. Jollain on rahaa enempi käytössä, toisilla vähempi. Ihmiset vanhenee ja elämäntilanteet muuttuu. Miksi autoharrastamista pitäisi lähteä lokeroimaan? Se elää mukana ja muuttaa muotoaan matkan varrella. Jos 20 vuotiaana Kemppi + Sandels oli se juttu, niin ei välttämättä enää 50 vuotiaana ole..

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4993
                        • Forssa

                        Originally posted by Esko View Post

                        Niin sitä pitää. Varmaan käy meillä sama, kunhan jälkikasvu kasvaa. Tallissa edelleen sähköauton lisäksi -66 Kupla ja toi kakkosauton virkaa ajava Mini on päivityksen alla johonkin nelioviseen, tehokkaampaan nelivetoiseen bensaturboon. Harrastaminen ei ole kuolemassa, mutta muuttaa muotoaan elämäntilanteiden mukana.



                        Yhtä kiinnostaa enempi rassaaminen, toista ajaminen, kolmatta kiillottaminen/puunailu jne. Jollain on rahaa enempi käytössä, toisilla vähempi. Ihmiset vanhenee ja elämäntilanteet muuttuu. Miksi autoharrastamista pitäisi lähteä lokeroimaan? Se elää mukana ja muuttaa muotoaan matkan varrella. Jos 20 vuotiaana Kemppi + Sandels oli se juttu, niin ei välttämättä enää 50 vuotiaana ole..
                        Hienosti sanottu. Asia on juuri noin. Avarakatseisuutta kaivataan.
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2555
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by naikou View Post
                          Muutamalla henkilöllä jotka tunnen on sähköauton hommaamisen jälkeen kummasti loppunut kiinnostus autoharrastusta kohtaan, ei varmaan saa enää fiilistä semmosesta haisevasta kovaäänisestä laitteesta mikä on vähän väliä rikki/menossa jostain, on vaikeampi ajaa ja kulkeekin huonommin kuin käyttis.
                          Kokemusta on vain hybridista (530e), mutta ehkä vähän joo. Sähköllä saa melkein rajattomasti tehoa ja se ei paljoa maksa, siinä lähinnä tulee ajettua villasukkasillaan jotta ei tarvitse laittaa konetta käymään ja lataus riittää perille asti. Totta kai auton puunaus jne ovat tallella, mutta tietyllä tavalla se mitä polttomoottorilla voidaan saavuttaa, on jo. Ja sähköllä pääsee ohi, hiljaisemmin ja halvemmalla. Silti, jos tässä vielä pääsee ostamaan uudempaa autoa, valinta voi kohdistua hybridiin.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎