Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talviseisontaan laitto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RiiQuu
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1367

    #31
    Tuossahan noita vinkkejä jo hyvin tulikin. Laitetaan vielä oma rituaali:

    -alle toinen vannesetti eli seisotusrenkaat ja vähintään 3 bar painetta
    -tietysti perusteellinen pesu kaikkialta ja mielellään vahaus
    -imurointi, kaikki turha krääsä autosta pois
    -silikonia kaikkiin tiivisteisiin ja pyyhkijöiden sulkiin
    -akun minuskaapeli pois, akku jää paikalleen
    -Biltemasta 1 kpl kosteudensyöjä takapenkin jalkatilaan
    -muutama 'tappokytkin'
    -vaihde päälle mutta ei käsijarrua
    -ikkunat auki ja ovet kiinni

    Tämä siis talven yli seisontaan lämpimässä tallissa. Jos pidemmäksi aikaa seisottaisin niin menisi öljyt vaihtoon ja tankkiin stabilointiainetta. Lisäksi tietysti sitten akku pois.
    "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
    - - -
    E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
    Cäbi©

    E36 M3 Coupé 1996
    G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #32
      Originally posted by Carbonfiber View Post
      Itselläni meni auto juuri seisontaan ja tankki on tällä hetkellä vajaa, mut ois tos joku päivä tarkotus täyttää se. Mitäs toi stabilointiaine on? Mistä sitä saa ja paljonko sitä pitäs tankkiin laittaa?
      Ihan hyvin varustetuista tarvikeliikkeistä. Tai jos ei muualta niin vene ja moottoripyöräliikkeistä ainakin. Jos purkissa lukee fuel stabilizer tjsp. niin ollaan jo lähellä. Ei se bensa nyt parin kuukauden aikana ominaisuuksiaan vielä menetä, mutta jos on pidempi lepoaika tiedossa niin kyllä tuota voi suositella, ettei mene tankillinen bensaa hukkaan. Ja säästyy varmemmin ylimääräiseltä harmilta, jos seisonta sittenkin venähtää.

      Tarkkaa koostumusta en tiedä, eivätkä sitä taida pullottajatkaan ilmoittaa. Pirun pahalta se ainakin haisi, kun kerran tuli annosteltua sitä ns. riittävästi. Seosuhde riippuu valmistajasta, mutta eiköhän se pullossa lue... Olisko tuo viimeksi käyttämäni ollut jotain desi per 10 bensalitraa tai jotain sinnepäin.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #33
        Tulipas muuten mieleen itselle vielä muutama juttu..Elikkäs kun porukka puhuu noista seisotus renkaista ja kovista paineista.

        Onko nämä siis ainoastaan sen takia, että ette liikuta autoa tallissa ollenkaan koko talven aikana? Vaan pidätte kokoajan samoilla kohdilla, sillä eihän se rengas miksikään mene, jos sitä autoa vähän viitsii käydä liikuttamassa. Liikuttaa vielä vaikka moottorin voimalla niin tulee se käyttökin siinä samalla. Eikös?

        Muutoin kyllä melkeen yhdyn tuohon RiiQuu:n kirjoittamaan..
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • kosti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1713
          • Vantaa/Lappeenranta

          #34
          Originally posted by Janzki View Post
          Tulipas muuten mieleen itselle vielä muutama juttu..Elikkäs kun porukka puhuu noista seisotus renkaista ja kovista paineista.

          Onko nämä siis ainoastaan sen takia, että ette liikuta autoa tallissa ollenkaan koko talven aikana? Vaan pidätte kokoajan samoilla kohdilla, sillä eihän se rengas miksikään mene, jos sitä autoa vähän viitsii käydä liikuttamassa. Liikuttaa vielä vaikka moottorin voimalla niin tulee se käyttökin siinä samalla. Eikös?

          Muutoin kyllä melkeen yhdyn tuohon RiiQuu:n kirjoittamaan..

          Näissä seisonnoissahan kun vaan tuppaa olemaan siten, ettei se auto aina ole siinä 10m päässä tilavassa tallissa, vaan kauempana jossain kolossa jolloin ei tule mentyä sinne liikuttelemaan sitä renkaiden kunnossapito silmissä.
          Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5224
            • Hki 43

            #35
            Originally posted by kosti View Post
            Näissä seisonnoissahan kun vaan tuppaa olemaan siten, ettei se auto aina ole siinä 10m päässä tilavassa tallissa, vaan kauempana jossain kolossa jolloin ei tule mentyä sinne liikuttelemaan sitä renkaiden kunnossapito silmissä.
            No mitä mieltä olette, että kannattaako sinne lyödä noi toiseet renkaat elle, ku seisoo väestönsuojassa jossa tilaa ajella isompaakin lenkkiä? Kuinka usein/paljon sitä pitäs liikutella?
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #36
              Originally posted by Carbonfiber View Post
              No mitä mieltä olette, että kannattaako sinne lyödä noi toiseet renkaat elle, ku seisoo väestönsuojassa jossa tilaa ajella isompaakin lenkkiä? Kuinka usein/paljon sitä pitäs liikutella?
              4baaria ilmaa kuten ohjekirja neuvoo, niin ei tartte ajella mihinkään n.6kk seisonnan aikana. Pitäisi melkein ajaa lämpimäksi asti se rengas, että pitkä aikaisen seisonnan aiheuttama muodonmuutos häipyy.

              Comment

              • Carbonfiber
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 5224
                • Hki 43

                #37
                Originally posted by Bmw Master View Post
                4baaria ilmaa kuten ohjekirja neuvoo, niin ei tartte ajella mihinkään n.6kk seisonnan aikana. Pitäisi melkein ajaa lämpimäksi asti se rengas, että pitkä aikaisen seisonnan aiheuttama muodonmuutos häipyy.
                Autohan lähtee lentoon noilla paineilla. Ehkä kuitenkin heitän noi roskarenkaat alle niin ei ainakaan mitään menetä.
                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                Z3 Roadster 2.8 '98
                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17797
                  • Jämsä

                  #38
                  entäs jos nostaa hiukan ja laittaa palikat alle, ettei ihan koko painolla makaa jousien ja kumien päällä?
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    #39
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    entäs jos nostaa hiukan ja laittaa palikat alle, ettei ihan koko painolla makaa jousien ja kumien päällä?
                    Helpoin ja paras tapa on juuri tuo.
                    Itellä on ollu muutaman kerran noin 6kk ihan normi paineilla renkaillaan. Ekoilla ajoilla vähän tuntuu pientä epätasasuutta, mutta itse oon ainakin saanu tähän asti taas tasaseksi tällain:
                    Eli käyny laittaa renkaisiin noin 4,5 painetta ja käyny pienen lenkin, jonka aikana lämmittäny vähä kumeja. Sen jälkeen taas normi paineet ja tasasta on!
                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #40
                      Originally posted by LeMansBlau View Post
                      renkaisiin noin 4,5 painetta j
                      Bar? Kannattaa katsoa renkaasta mikä on maksimipaine. Bmw:n ohjekirja suosittaa juuri 4bar. Carinan renkaisiin kun laitoin niin alkoi jännittää kun pienen renkaan maksimi oli vain 3,5bar. 4 kun laittoin niin meni aika kevyesti

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5224
                        • Hki 43

                        #41
                        Originally posted by LeMansBlau View Post
                        Helpoin ja paras tapa on juuri tuo.
                        Itellä on ollu muutaman kerran noin 6kk ihan normi paineilla renkaillaan. Ekoilla ajoilla vähän tuntuu pientä epätasasuutta, mutta itse oon ainakin saanu tähän asti taas tasaseksi tällain:
                        Eli käyny laittaa renkaisiin noin 4,5 painetta ja käyny pienen lenkin, jonka aikana lämmittäny vähä kumeja. Sen jälkeen taas normi paineet ja tasasta on!
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Bar? Kannattaa katsoa renkaasta mikä on maksimipaine. Bmw:n ohjekirja suosittaa juuri 4bar. Carinan renkaisiin kun laitoin niin alkoi jännittää kun pienen renkaan maksimi oli vain 3,5bar. 4 kun laittoin niin meni aika kevyesti
                        Juu ei noihin wanleihin tollasia paineita uskalla lykätä, joten otan suosiolla alta pois. Miksei samantien kokonaan pukeille, jos sen vaivan näkee?
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • LeMansBlau
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1060
                          • Insomniac

                          #42
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Bar? Kannattaa katsoa renkaasta mikä on maksimipaine. Bmw:n ohjekirja suosittaa juuri 4bar. Carinan renkaisiin kun laitoin niin alkoi jännittää kun pienen renkaan maksimi oli vain 3,5bar. 4 kun laittoin niin meni aika kevyesti

                          No eiköhän noi omat 275/35/18 laatukumit nyt kuitenkin tuon 4,5 hetkellisesti kestä!
                          ///MADE IN FINLAND

                          sigpic

                          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                          F32 COUPE PERFORMANCE
                          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                          Comment

                          • LeMansBlau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1060
                            • Insomniac

                            #43
                            Originally posted by Carbonfiber View Post
                            Juu ei noihin wanleihin tollasia paineita uskalla lykätä, joten otan suosiolla alta pois. Miksei samantien kokonaan pukeille, jos sen vaivan näkee?
                            Ens talvena sekä minä että autoni päästään pukille...
                            ///MADE IN FINLAND

                            sigpic

                            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                            F32 COUPE PERFORMANCE
                            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #44
                              Originally posted by Carbonfiber View Post
                              Miksei samantien kokonaan pukeille, jos sen vaivan näkee?
                              Jouset venyy ja auto näyttää maasturilta keväällä...

                              Comment

                              • Carbonfiber
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 5224
                                • Hki 43

                                #45
                                Originally posted by LeMansBlau View Post
                                Ens talvena sekä minä että autoni päästään pukille...
                                [OT]No mä pidän auton renkailla, mut muuten sama suunnitelma. [/OT]
                                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                                Z3 Roadster 2.8 '98
                                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎