Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talviseisontaan laitto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    Talviseisontaan laitto

    Eli nyt alkaa olla se hetki vuodesta, kun pitää ottaa ämmää hellästi ratista kiinni ja sanoa hyvää yötä...on talviunien aika. Suomi ja suolatiet!

    BMW talvehtii sille tarkoitetussa tallikolossa ja horroksen aikana sitä ehtii käydä silittelemässä ja sille tehdään pieniä päivityksiä.

    Nyt kyselisinkin neuvoja miten tuohon horrokseen kannattaa varautua?

    1.Akku kannatta ilmeisemmin ottaa irti ja ladata täyteen?

    2.Talviunien ajaksi kannattaa vaihtaa erilliset talvehtimis öljyt. Mitä suosittelisitte? Eli olisiko järkevintä viedä pariksi viikoksi talliin ja sen jälkeen valuttaa öljyt pois, joten kaikki pohjalle valunut metalli sakka tulisi silloin ainakin pois vai kone lämpöseksi ja öljyt sitten vaihtoon?

    3.Mikä olisi hyvä talvehtimis öljy? Eli seisonnan jälkeen koneeseen laitetaan Castrolin 10/60, mutta mikä olis halpa ja hyvä öljy talveksi? Entä kannattaisko noi talviöljytkin valuttaa sitten talven jälkeen kylmästä koneesta pois vai lämmittää ja sitte vasta?

    4.Mitä muita toimenpiteitä kannattaisi autolle tehdä talven ajalle?

    Huom. talli on huone lämmin ja konetta tullaan talvenaikana käynnistelemään muutamaan otteeseen.

    Kiitos vastauksista!
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    #2
    Ainakin tuosta akusta sen verran, että kannattaa kerran pari talven aikana purkaa ja ladata. Purkaminen onnistuu esim. konttia auki pitämällä, sillä kontin valot ei sammu ajastimella. Nimim. kokemusta on
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11662
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by Carbonfiber View Post
      Ainakin tuosta akusta sen verran, että kannattaa kerran pari talven aikana purkaa ja ladata. Purkaminen onnistuu esim. konttia auki pitämällä, sillä kontin valot ei sammu ajastimella. Nimim. kokemusta on
      Itseasiassa kyllä sammuu ainakin E39:ssä muistaakseni 30min ovien/takaluukun aukiolon jälkeen

      Ei toi nyt niin välttämätöntä ole uusia öljyjä vaihtaa, mutta ihan kuinka vaan. Parhaitenhan se öljy ja ylimääräinen tavara tulee pihalle kun öljyt on lämpimät.
      Akkuakaan ei välttämättä ole tarvis ottaa irti, kuhan muistaa pari kertaa talven aikana sitä latailla. Samoin kun käyttelet autoa talvisin niin muista käyttää ilmastointilaitettakin. Pitää kompuran tiivisteet kunnossa, kun pääsee vähän akseli pyörähtämään.

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        auto talveksi pukkien päälle. säästää jousia ja renkaista ei tule kulmikkaita... tai jos ei nosta ilmaan niin seisonnan ajaksi renkaisiin reilummasti ilmaa. vähän pilkun viilaamista mut ei ainakaan haittaakaan ole...
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • Convertible
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2638
          • Turku

          #5
          Juu, no en minä ainakaan ole tehnyt muutakuin pessyt ja kuivannut (ajanut kuivaksi jarrut ym) ja täydet paineet renkaisiin. Käsijarrua ei kannata jättää päälle, muuten kuolentuu siihen paikkaan. Talvella kun käy välillä käyttämässä, niin että nesteet kiertää.Lisäksi akun laitan ns. hoitavaan ylläpito laturiin kiinni.

          Tosin autoni on läpimässä +12 astetta...
          F25 X3 35d
          E87 118i
          E46 330ti
          E46 M3
          E30 M3
          E30 M3 Convertible
          Z3 Roadster

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5226
            • Hki 43

            #6
            Originally posted by Esko View Post
            Itseasiassa kyllä sammuu ainakin E39:ssä muistaakseni 30min ovien/takaluukun aukiolon jälkeen

            Ei toi nyt niin välttämätöntä ole uusia öljyjä vaihtaa, mutta ihan kuinka vaan. Parhaitenhan se öljy ja ylimääräinen tavara tulee pihalle kun öljyt on lämpimät.
            Akkuakaan ei välttämättä ole tarvis ottaa irti, kuhan muistaa pari kertaa talven aikana sitä latailla. Samoin kun käyttelet autoa talvisin niin muista käyttää ilmastointilaitettakin. Pitää kompuran tiivisteet kunnossa, kun pääsee vähän akseli pyörähtämään.
            Mul ainakin veti noi kontin valot akun tyhjäks. Ovien valot on sitten asia erikseen.
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • wille
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 356
              • Mäntsälä

              #7
              Huomenna menee ämmä tallin perälle lämpimään odottamaan ensi kesää!
              E30 325i cabrio
              E21 315
              E70 x5 30xd

              Comment

              • höde
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 219

                #8
                Jokin kosteudensyöjä auton sisään jos on vähänkin kostea säilytyspaikka. Jonkin ikkunankin voisi jättää raolleen jotta ilma kiertää jottei sisusta ala haisemaan tunkkaiselle.

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17812
                  • PKS

                  #9
                  Touring seisoo jälleen kolmatta talvea samassa kuivassa, mutta kylmässä säilytyspaikassa. Hyvin on tähän asti säilynyt samoilla ohjeilla kuin aiemminkin.

                  -Akku pois kotona lämpimissä, pitää ladata muutaman kerran talven aikana.
                  -Kitkat alla, reilusti painetta renkaissa.
                  -Pissapojan säiliöissä jyrkät nesteet tai säiliöt tyhjinä.
                  -Puhtaat uudet öljyt koneessa.
                  -Lattiamatot pois paikaltaan.
                  -Soitin kotona lämpimässä, mutta vahvarit ja subit ym. paikallaan.
                  -Lakanat päällä.
                  -Ovet ja ikkunat kiinni.
                  -Tankki täys bensaa.
                  -Käsijarru pois, vaihde silmässä.
                  -Penkit imetetty nahanhoitoaineella.

                  -Käynnistys ja lämpimäksi käyttäminen kerran keskellä talvea, sekä nahkapenkkien käsittely.

                  Kyllähän kaikkia tarinoita olen kuullut mitä pitäisi tehdä, ja varmasti moni asia on hyväkin tehdä. Mutta ihan tällä reseptillä on auto säilynyt upeasti jo kuivassa tilassa.
                  Last edited by Dualfun; 21-10-2006, 23:54.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring
                  ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28
                  ///M535i '87 zinnoberrot
                  ½ E46 316ti Compact
                  ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11662
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by Carbonfiber View Post
                    Mul ainakin veti noi kontin valot akun tyhjäks. Ovien valot on sitten asia erikseen.
                    E34 ja E39 on kaksi eri asiaa...
                    Tosta valojen sammumisesta mainitaan E39:n manuaalissakin.
                    E46:ssakin on sama ominaisuus.

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Mitenkäs muuten..Kun porukka käyttelee kerran pari talvessa ja autossa on ilmastointi. Eikös sitä pitäisi käyttää noin kerrankuussa?
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11662
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Janzki View Post
                        Mitenkäs muuten..Kun porukka käyttelee kerran pari talvessa ja autossa on ilmastointi. Eikös sitä pitäisi käyttää noin kerrankuussa?
                        Mainitsin siitäkin ensimmäisessä postauksessa tässä topicissa...ilmastointia on hyvä käyttää kanssa pari kertaa talvessa jotta kompuran tiivisteet ei kovetu ja jämähdä paikalleen. Keväällä sitten karkaa mehut ton akselin tiivisteen kautta ja edessä uuden kompuran osto.

                        Comment

                        • dre
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1805
                          • Heinävesi

                          #13
                          Mitäs joku höpötti talviöljyistä? Onko muka järkevää vaihtaa talveksi öljyt joilla ei edes ajeta ollenkaan ja vielä keväällä vaihtaa niiden tilalle uudet?
                          Eikö se muka riitä, että jos vaihtaa ennen talviseisontaa uudet öljyt ja kevään tullessa ajelee niillä taas sen aikaa kun tulee aika öljynvaihdolle?

                          Comment

                          • snoub
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 220
                            • Oulu

                            #14
                            Tai vielä mieluummin toisinpäin?
                            Kyllähän se vanhakin öljy liikkumatonta konetta suojaa, ja jos esim. lämpötilan vaihteluiden takia pääsee syntymään kosteutta tms. öljyn sekaan niin nakkaa sitten keväällä tuoreet litkut sisään?
                            BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
                            BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
                            BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

                            Ex.
                            BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
                            BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

                            Comment

                            • jarci
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 783
                              • Sawo

                              #15
                              itselläkin menee tämä seisontaan 1.11.
                              joutaisi jo laittaa nyt ku meinaa olla tota lunta maassa.

                              auto kylmää talliin. lakanat päälle. ja vanhat öljyt jää sisään, ja keväällä vaihetaan uuet. ei minun mielestä tarvii kyllä mitään "talviöljyjä" erikseen laittaa jos autolla ei ajeta,menee vähä liian hiplailuks..
                              Nykyisin mennään X3 E83

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎