Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talviseisontaan laitto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17856
    • PKS

    #76
    Originally posted by Laku View Post
    Entäs mun Jeesus-coupee? Seissyt lämpimässä tallissa vuodesta 10/2000 asti. Kertaakaan en ole käynnistänyt sen jälkeen.
    En stressiä ottaisi, mutta selvää on että tiivisteet kannattaa pitää voideltuna, jotta ne eivät kovettuisi. Vaikka talli on lämmin, kosteuden vaara on myös aina olemassa. Kannattaisi kerran vuoteen edes käynnistellä ja käydä vaikka pienellä ajelulla niin pysyy paikat varmemmin kunnossa. Jos ei auto muuten kulu niin happi ainakin ruostuttaa autoa

    Pisteet on silti pakko antaa, monella ei ole pokkaa säilöä mitään noin pitkään käyttökuntoisena (?)
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

    E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17546
      • Turku

      #77
      Originally posted by Dualfun View Post
      En stressiä ottaisi, mutta selvää on että tiivisteet kannattaa pitää voideltuna, jotta ne eivät kovettuisi. Vaikka talli on lämmin, kosteuden vaara on myös aina olemassa. Kannattaisi kerran vuoteen edes käynnistellä ja käydä vaikka pienellä ajelulla niin pysyy paikat varmemmin kunnossa. Jos ei auto muuten kulu niin happi ainakin ruostuttaa autoa

      Pisteet on silti pakko antaa, monella ei ole pokkaa säilöä mitään noin pitkään käyttökuntoisena (?)
      Juu-u, on se ainakin viimeksi käytettäessä ollut käyttökuntoinen !

      Olisihan sitä kiva ajella, mutta kun verosäästön vuoksi aikanaan vein kilvet konttorille. Kun sen vihdoin sieltä vaseliinista käyttöönotan, hoidan sitten säännöllisesti !

      Vielä kun löytäisi kohtuuhinnalle ne BBS RS:t alle... mieluiten 17"... Anyone?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Kal.ju
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 2883
        • Akaa / Toijala

        #78
        Mitens onnistuu laittaa ovet lukkoo ja ottaa akku pois? Akku kun sattuu olemaan takapenkin alla. pikaista vastausta jos sais tänää n.1200 menee ämmä talviunille

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3863
          • Nokia

          #79
          Originally posted by Kal.ju View Post
          Mitens onnistuu laittaa ovet lukkoo ja ottaa akku pois? Akku kun sattuu olemaan takapenkin alla. pikaista vastausta jos sais tänää n.1200 menee ämmä talviunille
          Laittaa muut ovet nupista lukkoon, kuskinoven ja takaluukun avaimella. Bensatankin luukku taitaa kyllä jäädä auki.
          BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

          ex. 54*BMW

          Comment

          • Kal.ju
            BTCF Member
            • Mar 2003
            • 2883
            • Akaa / Toijala

            #80
            OK Kiitti

            Comment

            • Hunni
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 621
              • Toijala

              #81
              Saako E36:sta ovet samalla lailla auki ilman akkua kuin esim. E34:sta? Tarvis avo viedä pikkuhiljaa jo seisontaan. Ei oikeastaan muuta ihmeellistä kuin toi, että miten ovet ja luukut lukkoon ja auki ilman virtaa.
              BMW 330e Touring -21
              Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94

              Comment

              • Das///MTre
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 206
                • Aivammettäs

                #82
                Originally posted by Hunni View Post
                Saako E36:sta ovet samalla lailla auki ilman akkua kuin esim. E34:sta? Tarvis avo viedä pikkuhiljaa jo seisontaan. Ei oikeastaan muuta ihmeellistä kuin toi, että miten ovet ja luukut lukkoon ja auki ilman virtaa.
                Avain lukkopesään, käännät ja siinä se sit oliki.. Keskuslukitus ei tietenkään toimi ilman virtaa.
                E46 M3

                Comment

                • Hunni
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 621
                  • Toijala

                  #83
                  Originally posted by Das///MTre View Post
                  Avain lukkopesään, käännät ja siinä se sit oliki.. Keskuslukitus ei tietenkään toimi ilman virtaa.
                  Ok, se olikin sit niin helppoo. Vanhassa Coupessa ei vaan auennu noin, mutta hyvä sit.
                  BMW 330e Touring -21
                  Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94

                  Comment

                  • Redline
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 772
                    • Helsinki

                    #84
                    Mitä öljyä kannattaa laittaa seisovaan autoon? Kyseessä siis E30 325i -91 joka majailee kylmässä tallissa. Eli lähinnä tiedustelen, että mikä on "tarpeeksi hyvää" tässä tilanteessa. Turhaan en viitsi ostaa sitä kaupan kalleinta mutta ei nyt ihan mineeraali-öljyjäkään raaski laittaa. Ajoa varten vaihdetaan sitten uudet.

                    Ajattelin käynnistellä autoa noin kerran kuussa ja antaa käydä lämpimäksi.

                    Edit: Autoon ei ole pariin vuoteen vaihdettu öljyjä laisinkaan kun se on tuolla yhtäjaksoisesti seissyt ajamattomana.
                    Last edited by Redline; 23-10-2007, 16:37.
                    E30 325i Cabrio -91
                    E36 325i Coupè -93

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5224
                      • Hki 43

                      #85
                      Originally posted by Redline View Post
                      Mitä öljyä kannattaa laittaa seisovaan autoon? Kyseessä siis E30 325i -91 joka majailee kylmässä tallissa. Eli lähinnä tiedustelen, että mikä on "tarpeeksi hyvää" tässä tilanteessa. Turhaan en viitsi ostaa sitä kaupan kalleinta mutta ei nyt ihan mineeraali-öljyjäkään raaski laittaa. Ajoa varten vaihdetaan sitten uudet.

                      Ajattelin käynnistellä autoa noin kerran kuussa ja antaa käydä lämpimäksi.

                      Edit: Autoon ei ole pariin vuoteen vaihdettu öljyjä laisinkaan kun se on tuolla yhtäjaksoisesti seissyt ajamattomana.
                      Tästä juteltiin jokunen sivu aikasemmin, mutta kuulemma kannattaa laittaa sitä öljyä mitä muutenkin pitää eli ettei turhaan vaihda laatua.
                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • Behemoth
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 561

                        #86
                        Itellä E36 328 seisoskellut n.1½ kuukautta. Tässä pitkän tauon jälkeen pistin myllyn tulille ja jotaki nakutusääntä ilmenee jonku aikaa siitä kun auto on käynyt. Liekköhän ei öljy kierrä aivan totaalisesti kun tyhjäkäynnillä pitkän seisonnan jälkeen käyttelee --> pientä venttiilien nakutusta? Nakutus häviää kun antaa vähän löylyä ja palaa sitten tyhjäkäynnillä.
                        E66 730Ld LCI

                        ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                        Comment

                        • mika68
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2004
                          • 1965
                          • ......

                          #87
                          Originally posted by Behemoth View Post
                          Itellä E36 328 seisoskellut n.1½ kuukautta. Tässä pitkän tauon jälkeen pistin myllyn tulille ja jotaki nakutusääntä ilmenee jonku aikaa siitä kun auto on käynyt. Liekköhän ei öljy kierrä aivan totaalisesti kun tyhjäkäynnillä pitkän seisonnan jälkeen käyttelee --> pientä venttiilien nakutusta? Nakutus häviää kun antaa vähän löylyä ja palaa sitten tyhjäkäynnillä.
                          Kestää kotvan, kun öljy nousee kanteen asti. Sitä ennen saattaa venttiilikoneisto hieman pitää ääntä. Kylmänä ei kyllä kannata kierroksia paljoa antaa.:think Jos vaan öljypumppu on kunnossa, niin kyllä öljyt kiertää tyhjäkäynnillä tarpeeksi.
                          Pitäisi tällä viikolla pistää myös oma Zeta käyntiin talvisäilössä

                          Comment

                          • Camo
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1662
                            • Lahti

                            #88
                            Originally posted by mika68 View Post
                            Kestää kotvan, kun öljy nousee kanteen asti. Sitä ennen saattaa venttiilikoneisto hieman pitää ääntä. Kylmänä ei kyllä kannata kierroksia paljoa antaa.:think Jos vaan öljypumppu on kunnossa, niin kyllä öljyt kiertää tyhjäkäynnillä tarpeeksi.
                            Pitäisi tällä viikolla pistää myös oma Zeta käyntiin talvisäilössä
                            Pitäisköhän sitä itsekin panna..Zeta käymään tuossa Joulun pyhinä, että tulis rakkaallekin hyvä ja juhlava mieli, kun on joutunut melkein 2kk tallissa jo nököttämään?
                            Current:
                            Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                            DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                            Previous:
                            Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                            E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                            Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                            E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #89
                              Noista öljyistä sen verran, että ite vaihtaisin ennen seisontaa uudet öljyt, samat mitä käytetään normaalisti, esim nuo magnatechit... Moottoriöljy pysyy niin kauan hyvänä, kun se ei kuumene! Eli uudet öljyt sisään, lyhyt käyttö, jotta joka paikkaan menee uudet öljyt! Sama juttu sitte sopivin väliajoin talvella, lyhyt käyttö, jotta öljy kiertää ja sillä on aikaa taas valua ales, mutta ei lämpene, jotta ominaisuudet eivät muutu! Toki vähän ehkä ohivuodon takia tulee palamisjätteitä käytettäessä, mutta lyhyessä käytössä ei varmastikaan haittaavia määriä... Jonkilainen suojarasva pysyy kuitenkin koneessa, kun välillä annetaan kiertää. Kosteus poistuu sitte kun taas lämpenee kunnolla, eli keväällä/kesällä, niinkuin Dualikin tuossa taisi mainita... Sitä en ymmärrä, miksi se kone pitäisi lämpimäksi saada, mun mielestä parempi kun pysyy mahdollisimman tasalämpöisenä kokoajan... :think Lämmönvaihteluhan sitä kosteuttakin aiheuttaa...

                              Nyt on sitten keväällä "purkista" otetut öljyt koneessa, mikään paikka ei ole syöpynyt, kun ei ole mahdottomasti öljyt pyörineet koneessa ja ovat pysyneet hyvinä!

                              Jos joku miettii, että mitens sitte jäähdytysneste, jos se ei pääse lämpenemään jne... No, paljos se jäähdytysnesteen vaihtoväli on? Aika monessa autossa pari vuotta... Harva sitä vaihtaa edes käyttöautossa niin usein, mikä on aika valitettavaa, useesti tulee niitä autoja vastaan, joissa jäähdytysneste on aivan ruosteessa... Joten ei hätää, vaihdathan sen kuitenkin joka toinen vuosi, etkö?

                              Bensasta sen verran, että vähän ennen talvisäilytystä, kun ajatte viel muutaman sata kilsaa, tankatkaa 98:sia! 98:n säilyvyys on yli puoli vuotta, kun se 95:lla on joku 3-4kk, muistaakseni... Armeijankin kausiajoneuvoissa (mönkijät, kelkat, prätkät esim...) Käytetään 98:ia, koska näissä se säilyvyy on hyvä! Se, kuinka paljon talveksi laittaa polttoainetta tankkiin, on sitte taas oma lukunsa, aivan tyhjäksi sitä ei mun mielestä kannata tyhjentää, tällöin sinne kondensoituu vettä, aivan niinkuin tietysti vajaallakin tankilla, ja niin täyteenkään sitä ei saa, etteikö sinne pääsis kondensoitumaan vettä... Ite jättäisin sinne jotain vartin tai puolitankkia, sitten keväällä eka tankillinen taas 98:ia!

                              Talvisäilöjissähän on juurikin nämä kolme koulukuntaa, ne jotka vaihtaa syksyllä, ne jotka vaihtaa sekä syksyllä, että keväällä, ja ne jotka vaihtaa keväällä. Keväällä vaihtajilla on huonoin tilanne, kun vanha myrkky liottaa konetta puhki... Ne jotka vaihtaa sekä että, vaihtaa tavallaan keväällä turhaa, siellähän on jo ne uudet öljyt, mutta ei kannata öljyjä kuumiksi käyttää talven aikana, niin kevään vaihdolta säästyy...
                              Ja sitte ne jotka vaihtaa syksyllä, ovat siinä hyvässä asemassa, että on puhtaat "jauhot pussissa" talven, niin ei syövytä paikkoja! Mutta jättäisin ne kuumaksi käytöt väliin juuri sen öljyn huononemisen takia...
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • Behemoth
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 561

                                #90
                                Ei taida olla mitään merkitystä muutamalla lämpimäksi käytöllä talven aikana öljynlaadun kannalta. Eikö sillä öljyllä ajeta 10 000 kilsaa kone kuumana koko ajan? Mutta tietenkin jos haluaa alkaa nussiiin sitä surullisenkuuluisaa pilkkua...
                                E66 730Ld LCI

                                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎