Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talviseisontaan laitto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EGoman
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 5102
    • Ylivieska

    #61
    molemmat pirssit menee talviseisontaa (hullua eikö? )
    e30 ja e36

    e36 oli jo yhden talven kylmässä varastossa, ikkunat pikkusen ravollaan ja kerran kuussa käytin käynnissä. Kesän ajetut öljyt sisässä. Pari kertaa piti liikutella hallissa edes takas ja herkistellä jarruja. käppäri ei päällä. vanteina orkkis 15".. Hyvin tuntu tämän kesän toimivan eikä mitään ihmeitä. Samalla kaavalla mennään tämäkin talvi ainiin ja katsastus pitää suorittaa ens kuussa ja sen jälkeen seisontaan..
    "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

    Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
    ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

    Comment

    • bandit
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 489
      • oulu

      #62
      mää ainaskin laitan auton silleen talviseisontaan että otan siitä jouset ja iskarit pois ja pistä tolppien päälle niin ne ei kulu.. sitten vaihdan 2 kertaa talviseisonta öljyt 7kk aikana niin ei pääse syöpyyn osat! tottakait 3 kertaa vahat niskaan ja kunnon pesu enen talviunille laittoo 1 kerran viikossa pitää imuroida pölyt pois ja tyhjentää ja tankata tankki kerran 2 kk aikana..tallissa soi ajastettuna nukkumatti aina klo 22.00-24.00 välisenä aikana ja kattoo silitetään hennosti kädellä se 15 min enne tuutilaulun alkua...renkaita en edes tohdi tallissa pitää niin peittelen ne oman sängyn alle lämpimään aina talven ajaksi! näillä toimenpiteillä niin rakas e36 cabriolettini pysyy kilttinä ja jaksaa taas kesällä raivokoiranlailla liikkua .......NOT
      NHF- Nerd Home Function

      Comment

      • Amd-man
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 211
        • Pertteli

        #63
        Jos heittää pressun päälle niin muistakaa sitoa se alhaalta kunnolla kiinni

        Keväällä ei oo riemulla rajaa kun ihmettelet miksei mikään toimi...Nimim. tiedän tapauksen jossa nainen vetänyt vainajan 440 Volvon tuolla tavoin säilöön...Oli jotain häikkää sähköissä tuon jälkeen

        E: Noin ei siis kannata tehdä jos joku ei tajunnut.
        Auto tykkää kun sille annetaan kenkää

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8973
          • Kellokoski

          #64
          Niin se pressu pitäisi laittaa auton alle maasta nousevaa kosteutta estämään.
          Sitten joku ilmava katos siihen päälle. Jos on ulkona pakko säilyttää.
          Tietysti kummastuttaa miksi jotain peruskäyttiksiä edes tarvitsee talvella seisottaa..?
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • bandit
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 489
            • oulu

            #65
            itse aijon tehdä ihan näin eli säilytyspaikka kuiva kylmä talli auto sinne tankkiin pensaa pikkasen voi tietysti lisätä sitä ilmaa renkaisiin ja ikkunat raolleen näin seisoo mun auto sen 7kk jonka jälkeen keväällä vaihdetaan vasta uudet öljyt yms perushuoltotoimenpiteet...ja mun mielestä se ei muuta tarvi noissa olosuhteissa...
            NHF- Nerd Home Function

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7060
              • Turenki

              #66
              Jep, pitää vissiin irroittaa puskuri/puskurit niin sitten mahtuis talliin:think


              Sen takia seisotan talven, että on toinen auto talveksi, tää E34 on niin helvetin hyväkuntonen ettei viittis talvella mädännyttää ja muutenkaan rikkoa ojaissa käymisellä.


              Pitää saada tästä autosta kaikki lantit(niinkun kaikesta muustakin) ens kesänä kun myy pois jotta olis varaa ostaa M5
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8973
                • Kellokoski

                #67
                Originally posted by Peltsii View Post
                Jep, pitää vissiin irroittaa puskuri/puskurit niin sitten mahtuis talliin:think


                Sen takia seisotan talven, että on toinen auto talveksi, tää E34 on niin helvetin hyväkuntonen ettei viittis talvella mädännyttää ja muutenkaan rikkoa ojaissa käymisellä.


                Pitää saada tästä autosta kaikki lantit(niinkun kaikesta muustakin) ens kesänä kun myy pois jotta olis varaa ostaa M5
                Ok.
                Kannattaa tosiaan kokeilla jos mahtuisi talliin kun irroittaa puskimet.
                Itse ajattelin ajaa talvenkin tuolla B10:llä. Vähän kyllä arveluttaa vielä, mutta ei huvittaisi millään rysällä ajella työmatkaa..
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3827
                  • California

                  #68
                  Kun tuo oma laite on autokatoksessa talven, niin kannattaako tuo pressu jättää laittamatta? Kun kyseessä on katos, niin autokatoksen lippaa on vajaa metri auton keulasta avonaisesta päädystä, eli ei se katos kovin suojaava ole kun räntää tulee sivutuulessa varmasti auton päälle.
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    #69
                    Itse aion ajella aina välillä myös "seisonta-autolla". Eli talvikorollalla normiajot, ja välillä oikeella autolla. Tai jos lähtee esim pidemmälle mihin ei korollalla uskalla. Auto kuitenkin tykkää kun sillä ajetaan.
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17856
                      • PKS

                      #70
                      Originally posted by Carbonfiber View Post
                      Semmosta aattelin, et on kai se riittävä et lyön Shellin mineraali 10w-40:set sisään, ku ei viittis tota Magnatecciä ostaa ihan vaan seisotusöljyks ja kun tota 10W-40:st löytyy 4 litraa ja muuten se on vaan tyhän panttina? Pitää sit jatkaa sitä tolla täyssynteettisellä Shellin 10W40:sel, jota löytyy kans ylimääräsenä. Ei kai tosta pitäs haittaa olla, kun taitaa noi Shellin mineraalikamatkin olla suht laadukkaita?
                      Älä helvetissä mene sotkemaan koneeseen mineraaliöljyä edes seisontaan jos siellä on nyt täyssynteettistä ennestään! Öljyt eivät sekoitu kunnolla keskenään, joten teet enemmän vaan tuhoa moottorillesi kuin hyötyä.

                      Edelleen suosittelen vaihtamaan sinne kliinit uudet öljyt (jos olet Magnatecillä mennyt niin sellaiset sitten), puhdas öljy ei ole rikkiytynyt, mikä taas on paha aine syövyttämään metallia. Ompahan sitten uudet öljyt keväällä kun kaivat auton esiin.

                      Peitteestä voi olla montaa mieltä. Toki homma riippuu pitkälle siitä missä auto seisoon. Mikäli sisätiloissa, kannatan mieluummin lakanoita jotka hengittää. Sisätilasta olen vain ottanut pois matot lattioilta ja kipannut hieman nahkoja, jotta ne ei tartu kiinni toisiinsa. En ole jättänyt ikkunoita raolleen.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                      E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5224
                        • Hki 43

                        #71
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Älä helvetissä mene sotkemaan koneeseen mineraaliöljyä edes seisontaan jos siellä on nyt täyssynteettistä ennestään! Öljyt eivät sekoitu kunnolla keskenään, joten teet enemmän vaan tuhoa moottorillesi kuin hyötyä.

                        Edelleen suosittelen vaihtamaan sinne kliinit uudet öljyt (jos olet Magnatecillä mennyt niin sellaiset sitten), puhdas öljy ei ole rikkiytynyt, mikä taas on paha aine syövyttämään metallia. Ompahan sitten uudet öljyt keväällä kun kaivat auton esiin.
                        No ei sitten. Oot kuitenkin sitä mieltä, että jos talveks vaihdan uudet Magnatecit sisään niin niillä voi ajella keväällä enemmänkin kuin 100 kilsaa? Joku nimittäin mainitsi aikaisemmin, et seisotukseen omat öljynsä ja taas keväällä uudet. Ei kai niiden pitäis mikskään mennä lämpimässä tallissa missä ne pyörähtää koneessa kerran kuukaudessa?

                        Tuntuu vaan ihan ympäristötekona pahalta, että käyttämättömät laatuöljyt viskaa kolmen-neljän kuukauden jälkeen mäkeen.
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17856
                          • PKS

                          #72
                          Originally posted by Carbonfiber View Post
                          No ei sitten. Oot kuitenkin sitä mieltä, että jos talveks vaihdan uudet Magnatecit sisään niin niillä voi ajella keväällä enemmänkin kuin 100 kilsaa? Joku nimittäin mainitsi aikaisemmin, et seisotukseen omat öljynsä ja taas keväällä uudet. Ei kai niiden pitäis mikskään mennä lämpimässä tallissa missä ne pyörähtää koneessa kerran kuukaudessa?

                          Tuntuu vaan ihan ympäristötekona pahalta, että käyttämättömät laatuöljyt viskaa kolmen-neljän kuukauden jälkeen mäkeen.
                          Mieluummin pidät ne vanhat öljyt siellä vaikka jos niillä ei ole paljoa menty mikäli ahdistaa alkaa vaihtamaan uusia. Varsinkin jos puhutaan vain varsin lyhyestä yhden talven säilytyksestä.

                          Ei ne öljyt koneen sisällä miksikään mene jos konetta ei käytetä. Varmasti keräävät kosteutta itteensä, mutta sehän poistuu luonnollista tietä huohottimesta normaalissa ajossa varsin nopeasti. Mulla seisoo nyt E30 ajamatta 12kk säilössä, käynnistänyt olen kaksi kertaa sinä aikana ja toistaikseksi kaikki on hyvin. Välillä kun lukee näitä pelotteluita täällä miettii kannattaako autoa ollenkaan säilöä vai ajaa suosiolla suolakeleissä Aina joudut tekemään jonkin kompromissin, mutta luonnollisesti tietyt asiat pienentävät haittoja.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Carbonfiber
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 5224
                            • Hki 43

                            #73
                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Mieluummin pidät ne vanhat öljyt siellä vaikka jos niillä ei ole paljoa menty mikäli ahdistaa alkaa vaihtamaan uusia. Varsinkin jos puhutaan vain varsin lyhyestä yhden talven säilytyksestä.

                            Ei ne öljyt koneen sisällä miksikään mene jos konetta ei käytetä. Varmasti keräävät kosteutta itteensä, mutta sehän poistuu luonnollista tietä huohottimesta normaalissa ajossa varsin nopeasti. Mulla seisoo nyt E30 ajamatta 12kk säilössä, käynnistänyt olen kaksi kertaa sinä aikana ja toistaikseksi kaikki on hyvin. Välillä kun lukee näitä pelotteluita täällä miettii kannattaako autoa ollenkaan säilöä vai ajaa suosiolla suolakeleissä Aina joudut tekemään jonkin kompromissin, mutta luonnollisesti tietyt asiat pienentävät haittoja.
                            Joo toi pelottelu kuulostaa kyl välil aika pahalta, mut noil öljyil on seisontaanlaiton yhteydessä ajettu varmaan noin 8-9 tkm. niin vaihdan ne seisontaan laittaessa ja ajelen niillä öljyillä sitten seuraavaan vaihtoväliin. Ei oo menossa seisomaan, kun lumien ajaks ja nehän ei kauaa täällä etelässä enää viihdy.

                            E: Onko tolle muuten jotain hyvää syytä miksei niillä seisotusöljyillä pitäis ajaa talven jälkeen?
                            Last edited by Carbonfiber; 25-09-2007, 13:14.
                            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                            Z3 Roadster 2.8 '98
                            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                            Comment

                            • advance
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1687

                              #74
                              Ajele menemään vaan niillä seisotusöljyillä, sulla ei varmaankaan ole uusi auto kyseessä ja jos moottoririkko joskus tulee niin väitän, ettei tuolla seisotuksella ollut mitään merkitystä sen asian kanssa.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17546
                                • Turku

                                #75
                                Entäs mun Jeesus-coupee? Seissyt lämpimässä tallissa vuodesta 10/2000 asti. Kertaakaan en ole käynnistänyt sen jälkeen. Varmaan tulevaisuudessa pientä säätöä ja öljynvaihto, mut tuskin täyttä koneremppaa joudun tekeen? Ampukaa vaan mut.... Otan kyllä sen tulevaisuudessa kesäajoon, uskokaa pois!
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎