Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talviseisontaan laitto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    #16
    No itse olen päätynyt siihen, että vaihdan öljyt myös talveksi erikseen. Syy tähän on, että saan talveksi paskaisen öljyn koneesta pois. Ja ne ns. talviöljyt sitten pesee/huuhtoo koneesta viimeisetkin paskat pois. Talven jälkeen öljyyn on kerääntynyt varmasti myös kosteutta, vaikkakin aion pari kertaa lämpöseksi käyttääkin talven aikana. No sitten keväällä talviöljy pois ja koneeseen huippu öljyt sisään puhtaaseen koneeseen! Talviöljyinä menee kuitenkin varmaan halvin täyssynteettinen mitä hyllystä löytyy...?
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #17
      Eiköhän tähänkin hommaan löydy ohjeet käyttöohjekirjasta.
      Uudet öljyt ehdottomasti sisään, kyllä niillä sitten keväällä voi hetken ajaa. Vanhassa öljyssä on kaikkea pashaa, jotka mm.syövyttävät konetta.

      Comment

      • Redline
        Bimmer Fanatic
        • May 2003
        • 772
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Eiköhän tähänkin hommaan löydy ohjeet käyttöohjekirjasta.
        Uudet öljyt ehdottomasti sisään, kyllä niillä sitten keväällä voi hetken ajaa. Vanhassa öljyssä on kaikkea pashaa, jotka mm.syövyttävät konetta.

        Kuten mitä?
        E30 325i Cabrio -91
        E36 325i Coupè -93

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Originally posted by Redline View Post
          Kuten mitä?
          En mä tiedä No, käytettyä moottori öljyä kun ei suositella edes polkupyörän ketjuihin, niin tuskin se hyvää siellä koneessakaan tekee kun se seisoo. Bmw ohjekirja käskee ne vaihtamaan.

          Comment

          • höde
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 219

            #20
            Originally posted by Redline View Post
            Kuten mitä?
            Käytettyyn öljyyn on moottorin käymisen aikana aina liuennut rikkiä. Kondensoitunit vesi ja rikki taas muodostavat rikkihappoa joten seisova ja vanha öljy saattaa syövyttää koneen osia ja tiivisteitä. Öljyt kannattaakin useinmiten vaihtaa sekä ennen seisotusta että sen jälkeen. Voit tehdä öljyjen vaihdon ennen varastointia, mutta älä aja uudella öljyllä enempää kuin 100km.

            Comment

            • janne635
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 771

              #21
              Originally posted by Dualfun View Post
              Touring seisoo jälleen kolmatta talvea samassa kuivassa, mutta kylmässä säilytyspaikassa. Hyvin on tähän asti säilynyt samoilla ohjeilla kuin aiemminkin.

              -Akku pois kotona lämpimissä, pitää ladata muutaman kerran talven aikana.
              -Kitkat alla, reilusti painetta renkaissa.
              -Pissapojan säiliöissä jyrkät nesteet tai säiliöt tyhjinä.
              -Puhtaat uudet öljyt koneessa.
              -Lattiamatot pois paikaltaan.
              -Soitin kotona lämpimässä, mutta vahvarit ja subit ym. paikallaan.
              -Lakanat päällä.
              -Ovet ja ikkunat kiinni.
              -Tankki täys bensaa.
              -Käsijarru pois, vaihde silmässä.
              -Penkit imetetty nahanhoitoaineella.

              -Käynnistys ja lämpimäksi käyttäminen kerran keskellä talvea, sekä nahkapenkkien käsittely.

              Kyllähän kaikkia tarinoita olen kuullut mitä pitäisi tehdä, ja varmasti moni asia on hyväkin tehdä. Mutta ihan tällä reseptillä on auto säilynyt upeasti jo kuivassa tilassa.
              Mulla on lähestulkoon samat menetelmät ton e24 kans. Just meni talviunille...
              BMW 635 CSi & ex BMW 850i

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1960
                • Hki

                #22
                vastauksia

                Comment

                • Rockwell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 1713
                  • Helsinki

                  #23
                  Vähän mietityttää toi S38B38 koneen käyttäminen kesken talviseisonnan. Kun ämmän konetta ei sais käyttää lämpimäks tyhjäkäynnillä koska öljynpaineet on vasta 1800 kierroksella hyvät. Näin muistan jostain FAQ jutusta lukeneeni.

                  Riittääkö että vedet lämpee normaaliksi vai pitääkö sitä käyttää niin kauan että öljyn lämpö on myös normaali?
                  BMW F31 330d M-Sport -13
                  ex. BMW F21 116i -13
                  ex. BMW 540i(g) Touring -01
                  ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                  ex. BMW 316g -99
                  ex. BMW M5 Touring -92
                  ex. BMW 535i -91
                  ex. BMW M5 -91
                  ex. BMW 325i Touring -90

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by Rockwell View Post
                    Vähän mietityttää toi S38B38 koneen käyttäminen kesken talviseisonnan. Kun ämmän konetta ei sais käyttää lämpimäks tyhjäkäynnillä koska öljynpaineet on vasta 1800 kierroksella hyvät. Näin muistan jostain FAQ jutusta lukeneeni.

                    Riittääkö että vedet lämpee normaaliksi vai pitääkö sitä käyttää niin kauan että öljyn lämpö on myös normaali?
                    Lämmitä kosanilla eka öljypohjasta öljyt kuumaksi

                    Comment

                    • Vili
                      Newbiemmer
                      • Oct 2005
                      • 19
                      • Uusimaa

                      #25
                      Onhan auton kanssa ajan viettäminen talvisäilytykseen laiton yhteydessäkin ihan kivaa ja varsinkin jos on joku erikoisempi laite kyseessä. En sitten tiedä haluaisinko että koneeseen jää rippeitä jostain delvacista keväällä.

                      Ite katson asiaa kuitenkin niin, että ennen pitkää auto ja kone vaihtaa omistajaa tai hajoaa/vaatii remonttia muutenkin, etten raaski varmaan ikinä talveksi erikseen öljyjä laittaa.

                      Öljyn laatuun panostamisen olen kyllä sisäistänyt varsin hyvin.

                      Comment

                      • Koolj_bmw4life
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2002
                        • 711
                        • Salo,SUOMI

                        #26
                        jos sitä autoa meinaa talvisäilytyksen aikana käynnistää, niin silloin se kannattaa ehdottomasti ajaa lämpimäksi.. eikä tyhjäkäynnillä käyttää lämpimäksi..


                        Jaska

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #27
                          Jos normaali sisä lämmöistä käytetään niin uskoisin että lämpimäksi käyttäminen tyhjäkäynnillä tyyliin 2*talvessa tuskin aiheuttaa suurta kulumista tai vauriota koneeseen.
                          Olli.

                          Comment

                          • tagagummi
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 156
                            • kännykkä town

                            #28
                            Jos käytössä on huoneen lämpöinen talli ja on tilaa liikutella autoa metri pari, niin talvet menee aika kivutta.
                            Itse toimin näin : pesu, talliin, kangas päälle.
                            Sitten kahden kolmen viikon välein käyn käyttämässä auton lämpimäksi ja tankkailen talven aikana muutamaan otteeseen,kun tuo nykybensa menettää niin nopeasti palamisominaisuutensa. Eli siis talvea vasten lähdetään tankki tyhjänä. Ja sitten ajoa eteen / taakse niin paljon kuin tallin tila antaa myöden, niin ei ryydy kytkimet ym...
                            Last edited by tagagummi; 26-10-2006, 18:04.

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #29
                              Originally posted by LeMansBlau View Post
                              1.Akku kannatta ilmeisemmin ottaa irti ja ladata täyteen?
                              Mieluiten täydessä latingissa säilytykseen. Jos saa johonkin peruslämpöiseen paikkaan jemmaan niin aina parempi. Mutta tyhjä akku + pakkanen = jäätyminen, niinkuin tiedämme. Jos säilytyspaikka on kylmä, niin varaustilanne olisi hyvä varmistaa edes kerran talven aikana. Jos on tiedossa että akku alkaa olemaan finaalissa niin kiikuttaa sen ihan suosiolla suoraan keräykseen ja hakee keväällä kaupasta uuden.

                              Originally posted by LeMansBlau View Post
                              2.Talviunien ajaksi kannattaa vaihtaa erilliset talvehtimis öljyt. Mitä suosittelisitte? Eli olisiko järkevintä viedä pariksi viikoksi talliin ja sen jälkeen valuttaa öljyt pois, joten kaikki pohjalle valunut metalli sakka tulisi silloin ainakin pois vai kone lämpöseksi ja öljyt sitten vaihtoon?

                              3.Mikä olisi hyvä talvehtimis öljy? Eli seisonnan jälkeen koneeseen laitetaan Castrolin 10/60, mutta mikä olis halpa ja hyvä öljy talveksi? Entä kannattaisko noi talviöljytkin valuttaa sitten talven jälkeen kylmästä koneesta pois vai lämmittää ja sitte vasta?
                              Öljyt ja suodatin vaihtoon. Ja sitä samaa öljyä mitä käyttää muutenkin. Ei aleta sekoittamaan litkuja tämän takia. Jos yksi ylimääräinen öljynvaihto vuodessa aiheuttaa liian ison loven lompsaan niin kannattanee vaihtaa halvempaan (harrastukseen)? Öljyjen vaihto aina lämpimänä. Jos siellä öljypohjassa on jotain ylimääräistä (toivottavasti ei) niin kyllä sekin tauhka tulee paremmin pois lämpimien öljyjen seassa.

                              Originally posted by dre View Post
                              Mitäs joku höpötti talviöljyistä? Onko muka järkevää vaihtaa talveksi öljyt joilla ei edes ajeta ollenkaan ja vielä keväällä vaihtaa niiden tilalle uudet?
                              Kyllä on. Kyse on juuri niistä hapoista, tai ainakin happamista yhdisteistä. Hydrauliikkamiehet puhuu kokonaishappoluvusta (TAN). Aimmin täällä mainittiin rikki. Totta sekin, vaikka rikkiä on nykybensassa niin häviävän pieni määrä että se ei yksistään aiheuta niin paljon harmia kuin joskus ennenvanhaan. Mutta eniwei, koska sylinterit eivät nykyisellä tekniikalla toteutettuna ole koskaan täysin tiiviitä, osa palamisjätöksistä siirtyy aina seinämien kautta öljytilaan. Tosin nykyaikaisissa moottoriöljyissä on jo suht hyvä lisäaineistus ja kyky neutraloida näitä happamia yhdisteitä (yksi syy siihen miksi öljynvaihtovälejä on voitu pidentää).

                              Tilanne siis aina tapauskohtainen. Kuinka hyviä öljyjä käyttää, paljonko niillä on ajettu, paljonko kone puhaltaa ohi ja kuinka puhdas palaminen on jne. Se on fakta, että happamat öljyt voivat aiheuttaa syöpymistä esim. laakerimetallien pinnoilla. Mutta kuinka paljon ja onko yhden talven säilytyksellä mitään vaikutusta yhtään mihinkään ratkeaa loppupeleissä jokaisen harrastajan omien korvien välissä.

                              Originally posted by dre View Post
                              Eikö se muka riitä, että jos vaihtaa ennen talviseisontaa uudet öljyt ja kevään tullessa ajelee niillä taas sen aikaa kun tulee aika öljynvaihdolle?
                              Se on jokaisen oman harkinnan varassa. Mä olen mopolle tehnyt näin jo pitkään, siinä kun on muutenkin suht lyhyt vaihtoväli. Mutta kukin tyylillään.

                              4.Mitä muita toimenpiteitä kannattaisi autolle tehdä talven ajalle?
                              Jos alla on ne renkaat, millä on tarkoitus avata seuraava ajokausi, eivätkä mitkään siirtorenkaat, niin ylös tunkkaaminen kannattaa. Siis jos renkailla on vielä jotain arvoa. Tilanteet kuitenkin muuttuu, eikä olis eka kerta kun harrasteajoneuvon säilytys venyy pidemmäksi kuin on kaavailtu.

                              Jos on tasalämpöinen säilytyspaikka niin tankki joko täysin tyhjäksi tai täyteen. Ensimmäinen on yleensä hankalasti toteutettavissa, joten ihan yleisenä ohjeena kannattaa vetää se aivan täyteen. Nykyinen bensa tosiaan menettää ominaisuutensa hyvin nopeasti, joten stabilointiainetta sekaan. Tuolla litkulla lisäaineistamalla säilyy niinkuin ennenvanhaan. Nimimerkillä parin vuoden säilytyksen seurauksena purettu kaasareita ja tyhjennetty kohokammioita epämääräisestä hyytelöstä, joka kai joskus oli ollut bensaa. Hassua kuraa, sitä ei saanut palamaan enää millään. Pikemminkin sitä olisi voinyt käyttää palon sammuttamiseen.

                              Jos auto uinuu paikassa joka on altis lämpötilan vaihtelulle, niin kannattaa laittaa kosteudenkerääjä sisälle. Niin ei sit haise ummehtuneelle keväällä. Se on sellainen silica-geeliä sisältävä pönttö, joita saa esim. caravan-liikkeistä. Toimii.

                              Ja edelleen, jos on kostea ja muutenkin paska säilytyspaikka (niinkuin ne yleensä on) niin temmit irti, jarrupalat irti levyistä ja suojaa levyjen pinnat korroosiolta. Ja muistaa putsata ennen kauden alkua... Niin on sit jotain millä jarrutella ensikeväänä.

                              Siinä jotain... Lisätään jos tulee mieleen?

                              Ja jos S38 tykkää korkeammista öljynpaineista niin sit vaan käyttää sitä 2000 r/min tyhjäkäynnillä?
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              • Carbonfiber
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 5224
                                • Hki 43

                                #30
                                Originally posted by Erich View Post
                                Jos on tasalämpöinen säilytyspaikka niin tankki joko täysin tyhjäksi tai täyteen. Ensimmäinen on yleensä hankalasti toteutettavissa, joten ihan yleisenä ohjeena kannattaa vetää se aivan täyteen. Nykyinen bensa tosiaan menettää ominaisuutensa hyvin nopeasti, joten stabilointiainetta sekaan. Tuolla litkulla lisäaineistamalla säilyy niinkuin ennenvanhaan. Nimimerkillä parin vuoden säilytyksen seurauksena purettu kaasareita ja tyhjennetty kohokammioita epämääräisestä hyytelöstä, joka kai joskus oli ollut bensaa. Hassua kuraa, sitä ei saanut palamaan enää millään. Pikemminkin sitä olisi voinyt käyttää palon sammuttamiseen.
                                Itselläni meni auto juuri seisontaan ja tankki on tällä hetkellä vajaa, mut ois tos joku päivä tarkotus täyttää se. Mitäs toi stabilointiaine on? Mistä sitä saa ja paljonko sitä pitäs tankkiin laittaa?
                                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                                Z3 Roadster 2.8 '98
                                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎