Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) esittelemän mallin mukaan tiemaksu vaihtelisi sen mukaan missä ja milloin ajaa, ja onko joukkoliikennettä mahdollisuus käyttää. Jos on, oman auton käytöstä rokotetaan enemmän.
- Lähtökohta on se, että järjestelmä kohtelisi kaikkia tasa-arvoisesti. Että ne, joille auton käyttö on pakollista, eivät kokisi vero- ja maksupolitiikkaa rangaistuksena, perustelee Kyllönen.
Niin, miten mahtaakaan olla loppupeleissä. Jos menee niin aikaisin töihin, että bussilla ei pääse ja töistä palatessa bussitkin jo kulkee, niin otetaanhan tuo huomioon että autolla on myös päästävä kotiin, otetaanhan.
Niin, miten mahtaakaan olla loppupeleissä. Jos menee niin aikaisin töihin, että bussilla ei pääse ja töistä palatessa bussitkin jo kulkee, niin otetaanhan tuo huomioon että autolla on myös päästävä kotiin, otetaanhan.
Suomen verottajan nykyisen kannan mukaan: in joor driims
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
Niin, miten mahtaakaan olla loppupeleissä. Jos menee niin aikaisin töihin, että bussilla ei pääse ja töistä palatessa bussitkin jo kulkee, niin otetaanhan tuo huomioon että autolla on myös päästävä kotiin, otetaanhan.
No ei tietenkään oteta. Silloinhan valtio taas menettää tuloja
Tämähän on periaatteessa järkevä idea, mikäli auton omistamisen verotus lopetetaan ja polttoaineveroa alennetaan. Tosiasiassa näin ei kuitenkaan tule olemaan. Ja tunnistaako GPS monta henkilöä autossa matkustaa, ei.
No,GPS:n päälle saa laitettua foliohatun, kilsat ei tallennu!
Tämähän on vasemmistoliiton ministerin aloite. Ei varmaankaan minkään muun puolueen, kuin ehkä vihreitten, puolesta tulisi tällaisia avauksia. Herää kysmys, miksi vasemmistoliitto on saanut edustajan tuohon asemaan? Puolueen kannattajillehan tämän on tuurilla rikastuneiden valvontamekanismi. Sopii arvomaailmaan kuin nenä päähän.
Tämähän on vasemmistoliiton ministerin aloite. Ei varmaankaan minkään muun puolueen, kuin ehkä vihreitten, puolesta tulisi tällaisia avauksia. Herää kysmys, miksi vasemmistoliitto on saanut edustajan tuohon asemaan? Puolueen kannattajillehan tämän on tuurilla rikastuneiden valvontamekanismi. Sopii arvomaailmaan kuin nenä päähän.
Mutta tämähän on meille autoharrastajille toteutuessaan vain lisäkannuste Torniojoen toiselle puolelle muuttamiseen
LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
Olen samaa mieltä, mutta tämä on vain toive ajattelua
Mutta edelleen helpompaa olisi käyttää suoraan polttoaineverot siihen tarkoitukseen... +lätkästä ulkomaisille ajoneuvoille tuulilasitarra tienkäyttömaksuineen.
LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
Näen tuossa GPS-pohjaisessa valvonnassa aika helvetin monta ongelmaa:
A) Tuollainen GPS-mokkula tuskin olisi ilmainen, joten se jo itsessään maksaisi vähintäänkin kymmeniä euroja.
B) Jos omistaa useamman auton, niin tottakai kaikkiin pitää se sitten asentaa = palaa helvetisti enemmän rahaa.
C) Jatkossa hyvin suurella todennäköisyydellä alettaisiin valvoa myös ajonopeuksia ja melko varmasti vakuutusyhtiötkin alkaisivat periä autovakuutuksia kilometrien perusteella.
D) Ihmisten yksityisyys kärsisi, varsinkin jos dataa luovutetaan kolmansille osapuolille, kuten vakuutusyhtiöille.
E) Järjestelmän ylläpito ja valvonta maksaisi varmastikin hunajaa.
F) Polttoaineveroja ja autoveroja tuskin laskettaisiin, niitähän nytkin molempia korotetaan.
G) Tuollaisessa valvontatyypissä tuskin otetaan huomioon sitä, että tietyillä ihmisillä aikataulut vaativat oman auton käyttöä, vaikka satunnaisesti ajot sopisivat yhteen julkisten kulkuneuvojen kanssa.
H) Lisäkustannuksia aiheuttaisi yllä mainittukin ja varmasti paperisotaa, sillä kuinka perustella ja valvoa omia menoja, varsinkin jos ne vaihtelevat päivittäin?
Comment