Ainoa keino on vastustaa tätä järjettömyyttä ajoissa, ettei media, yms. onnistu tätä kääntämään "kansan hyväksynnän saaneeksi" ja menee helpolla läpi. Monessa muussakin asiassa median, yms. avulla on saatu asioita/henkilöitä läpi, vaikka olisivat kuinka järjettömiä.
Tuo GPS seuranta ei varmaan osaa kansasta edes haittaa, ja sitten kun sanotaan että verokertymä tulee pysymään samana, niin osa saattaa ajatella että ok, mikäs siinä. Suurelle yleisölle pitäs ehkä saada ilmi että jos verokertymä pysyy samana, mutta järjestelmä maksaa satoja miljoonia, ellei jopa miljardeja, niin tottakai nämä lisäkulut jää autoilijoiden maksettavaksi. Ja kukaanhan ei suomessa halua maksaa lisää mistään
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Paljonkohan tuo Ollilan työryhmän selvitys maksoi?
Lähinnä kiinnostaa miten suuren osakeosuuden se omistaa siitä laitteet toimittavasta firmasta..
Ton koko jutun idea on Ollilan porukalle, että saadaan vedettyä hyvät hillot omiin taskuihin.
Ei vaadi suurta päättelyä, että ton paskan systeemin läpiajo mahdollisuus EU maista on suurimmillaan Suomessa. Täällä kun rahat riittää kaikkien karvakäsien huonosti hoitamien pankkien auttamiseen, maapallon pelastamiseen omaa teollisuutta heikentävillä asetuksilla, Himasen tutkimuksiin jne. paskaan.
Lisäksi kaiken ton paskan saa ne kansan äänestämät vatipäät vielä käännettyä valtaosalle väestöä niin, että ne on hyviä juttuja.
verokertymä jonka valtio saa varmaan pysyy samana mut uusien autojen osto veroa joutuu jatkossa maksaan nekin jotka ajaa vanhalla eli tavan tallaajalle tulee monin kerroin kalliimmaksi tää systeemi
Mitähän mukavaa kuorma-autoille keksitään. Uskoisin, että tulevat yleistymään. Nopeasti saa korttihinnan takaisin, jos käyttökulut ovat merkittävästi pienemmät (vaikka ne sitä polttoainetta syövätkin).
Mun mielestä tuo on lähtökohtaisesti jopa ihan asiallinen esitys, jos oikeusturvaan ja yksilönvapauteen liittyvät asiat pystytään ratkaisemaan. Ja että tekniikka sattuisi olemaan tähän tarpeeksi kypsää. Näinhän kaikkia kiusaavasta autoverosta, sun muista keinotekoisista maksuista päästään. Eli vain kilometrit ja päästöt merkkaavat. Ei tarvitsi maksaa turhaan pihassa seisovista harrasteautoista.
Tässä kohtaa mielenkiintoisin kysymys koskee käytettyjä autoja, jotka kantavat taakkanaan veroa 1/3 verran arvostaan. Kuinka näitä kohdellaan? Jääkö nämä uuden systeemin ulkopuolelle? Tuleeko järjestelmä koskemaan ainoastaan lakimuutoksen jälkeen käyttöönotettuja autoja? Jos näin, niin mun puolesta antaa palaa vaan!
verokertymä jonka valtio saa varmaan pysyy samana mut uusien autojen osto veroa joutuu jatkossa maksaan nekin jotka ajaa vanhalla eli tavan tallaajalle tulee monin kerroin kalliimmaksi tää systeemi
Meinaat, ettei esim. 10v vanhan auton ostaja maksa nyt autoveroa ollenkaan? Kummallisesti saman auton saa Saksassa tonneja halvemmalla. Hintaero on juuri sitä autoveron jäännösarvoa jota jokainen käytetyllä ajava Suomessa maksaa ellei auto ole itse tuotu muuttoautona.
Tässä kohtaa mielenkiintoisin kysymys koskee käytettyjä autoja, jotka kantavat taakkanaan veroa 1/3 verran arvostaan. Kuinka näitä kohdellaan? Jääkö nämä uuden systeemin ulkopuolelle? Tuleeko järjestelmä koskemaan ainoastaan lakimuutoksen jälkeen käyttöönotettuja autoja? Jos näin, niin mun puolesta antaa palaa vaan!
Sama tilanne tässä on kun vaikka autoveron siirrossa CO2 perusteisiin käyttömaksuihin. Jos olemassa oleva autokanta ei ole mukana muutosta maksamassa tulee valtion verotuloihin ammottava aukko joka ei paikkaannu ennen kun suurin osa autokannasta on GPS veron piirissä. Eli ennen muutospäivää olemassa olevan autokannan on pakko jollain tavalla osallistua talkoisiin. Helpoin ja yksinkertaisin tapa on nostaa näiden jo uutena verotettujen autojen käyttömaksua sen verran, että väliaikainen vaje saadaan katettua. Nykyinen käyttömaksu kertaa 2-4 niin homma on hoidossa eikä vanhoihin laitteisiin tarvitse alkaa ruuvaamaan gepsejä kiinni. Vaatimus koko autokannan varustamisesta on varmasti laitevalmistajien ja virallisten asentajien märkä uni mutta se on järjetön urakka joka on helpompi hoitaa käyttömaksun korotusten kautta.
Joutuvat rakentamaan ylimääräisen kyttäyssysteemin. Normaali poliisin ja tullin valvonta esim. polttoöljyllä ajajien nappaamiseksi ei riitä. Valvonnan helpottamiseksi saadaan varmaan rekkariin jotkut tarrat Saksan tyyliin tai kokonaan erinäköiset kilvet.
Periaatteessa tuota saatettaisiin yrittää valvoa auton matkamittaria ja GPS-tietoja vertailemalla. Esimerkiksi jokaisen katsastuksen yhteydessä olisi katsurilla velvollisuus ottaa auton tarkat kilometrit ylös ja raportoida niistä verottajalle. Jos auton ilmoittamat kilometrit poikkeavat huomattavasti GPS-datasta, tiedetään jossakin olleen jotakin vikaa.
Tietysti tämä saattaisi johtaa tilanteeseen, jossa Suomi olisi yhtäkkiä täynnä mittariruuvattuja autoja. Se tosin hankaloittaisi järjestelmän huijaamista, koska joutuisit GPS:n huijaamisen lisäksi, muuttelemaan auton matkamittaria, mikä ei välttämättä ole helppoa uudemmissa autoissa. Ainahan ne joku kiertäisi, mutta harva edes tietotekniikkaa hyvin osaava lähtisi niin perusteelliseen operaatioon.
Originally posted by Ramzez
Tietotekniikassa asia on kuitenkin aivan toisenlainen. Jos pystyt manipuloimaan tietoja tarpeeksi tehokkaasti, riski jäädä kiinni on käytännössä olematon.
Jos matkamittarin muuntelu on mielestäsi niin perusteellinen operaatio että harva siihen viitsisi lähteä, niin mitä veikkaat, onko verotukseen rakennetun systeemin datan muuntelu yhtään sen helpompaa, vielä kun ottaa huomioon, että kyseessä olisi veropetos? Tottahan toki ajetut kilometrit kerätään useammasta lähteestä. Muutenhan Ollilan purkin päälle voisi heittää foliohatun aina ajoon lähtiessä.
Paikallisessa läpyskässä kerrottiin Ollilan sanoneen, "ettei autovero kokonaan poistuisi, vaan autojen hinnat lähenee niiden maiden tasoa jossa ei autoveroa ole." En tiedä onko lehden versioima tarina, vai onko jorma tuollaisia haastellu.
Loppu peleissä uudempien "kansanautojen" hinnat ei huomattavasti putoa nykytasosta, koska aika monella valmistajalla alkaa normiautoissa lähenee päästöt 100g ja parin vuoden päästä ollaan taas alempana. Isompi päästöisessä hyöty on tietenkin suurempi.
Meinaat, ettei esim. 10v vanhan auton ostaja maksa nyt autoveroa ollenkaan? Kummallisesti saman auton saa Saksassa tonneja halvemmalla. Hintaero on juuri sitä autoveron jäännösarvoa jota jokainen käytetyllä ajava Suomessa maksaa ellei auto ole itse tuotu muuttoautona.
joo toki maksaa.. paljon kalliimaksi silti tulee jos menee 3senttii kilsalle... etenki näillä 10v ropposilla ja näillä kilsoilla
Laitteen täydellinen pimentäminen ei paljon vaadi. Piuha irti ja sisäinen akku tyhjäksi niin laite ei tiedä missä ja miten paljon on ajeltu. Ajelujen "siirto" kalliilta alueelta jonnein halvan kilometrimaksun korpeen vaatii jo vähän enemmän tietotaitoa mutta kyllä sekin onnistuu.
Laitteen täydellinen pimentäminen ei paljon vaadi. Piuha irti ja sisäinen akku tyhjäksi niin laite ei tiedä missä ja miten paljon on ajeltu. Ajelujen "siirto" kalliilta alueelta jonnein halvan kilometrimaksun korpeen vaatii jo vähän enemmän tietotaitoa mutta kyllä sekin onnistuu.
Ja hyvin toimii vanhoissa miinoissa, joissa ei ole edes obd porttia
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Laitteen täydellinen pimentäminen ei paljon vaadi. Piuha irti ja sisäinen akku tyhjäksi niin laite ei tiedä missä ja miten paljon on ajeltu. Ajelujen "siirto" kalliilta alueelta jonnein halvan kilometrimaksun korpeen vaatii jo vähän enemmän tietotaitoa mutta kyllä sekin onnistuu.
Eikö kukaan muu huomannut, että jo tuo esitelty laite osaa kerätä auton OBD-portin kautta mm. kiihtyvyysanturin tiedon, käytetyn ajonopeuden sekä käytetyt ohjelmistot osaavat verrata luettuja tietoja mm. kyseisellä tiellä käytössä oleviin nopeusrajoituksiin.
Kyseinen järjestelmä mahdollistaa suoraan sakotuksen kerätyn tiedon perusteella ja vakuutusmaksut käytettyjen ajoreittien ja ajotyylin perusteella.
Ja mitä OBD-porttiin tulee, niin luulisi 2025 vuonna löytyvän valtaosasta autoja. Eikö kellään hälyytyskellot soi?
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
mahdollistaa kaupunkilaisen autoilijan hupiajelun halventumisen. jos ajat huvikseen 1000km vuodessa, se on halpaa. mutta ajappas pakosta (asun korvessa kyllä) kauppaan tai mummolaan, mitä näitä nyt on niin kummasti maksaa... ja kaupan päälle vielä se jatkuva niskaanhengitys kun autosi kulkua tarkkaillaan. käykää kirjoittamassa se kansalaisaloite tätä vastaan!!
Mitä jos obd portti on jo käytössä omille laitteille?
Pösössä obd portti on kätevästi keskikonsolissa suojuspaneelin alla, joten tulee tosi nätti viritelmä jos siihen suoraan törkätään. Ja tuskin asentajat kovin paljoa vaivaa haluaa nähdä rinnakkaisliitännälle, eiköhän se törkätä auki olevaan reikään ja "sellainen siitä nyt tuli".
Comment