Tuossa on toki monta käytännön toteutuksen haastetta, joiden ratkomisessa on paljon tekemistä, mutta...
Nykyisellään ei kovin kummallista isokoneista, uudehkoa autoa tarvitse tuoda, kun verot on jo yli 10k€.
Jos ajaa vuodessa 30tkm, ja kilometrikulu on vaikkapa 5snt/km, niin ajomääräpohjainen kustannus olisi 1500€/vuosi.
Eli sen sijaan, että maksaisin vaikkapa uudemmasta seiskasta 15k€ veroja KÄYTETTYNÄ, saksan hintojen PÄÄLLE, niin saisin uudemman ja turvallisemman auton halvemmalla, ja silti samoilla ajoilla ajaisin 10 vuotta tuolla nykyisen veromallin mukaisella kustannuksella.
Lisäksi: auton arvo alenee koko ajan, eli tuo yhdeltä istumalta maksettu vero menettää arvoaan koko ajan, kun taas verotta ostetun auton voin laittaa vaikka seisontaan, ilman että tuo arvonalenema veron osalta vaikuttaa ollenkaan.
Jos lasketaan tuon veron arvonalenemaa, niin kyllä siitä jo muutamassa vuodessa katoaa tuhansia euroja. Tätä vasten ei myöskään jonkun satasen seurantalaiteasennuskulukaan tunnu enää pahalta.
Mun mielestäni ihan hyvä uudistus näiden vähäisten nykytietojen valossa, jos vain käytännön haasteet saadaan ratkaistua.
Sen haluaisin tietää että miksi tätä ei virkamiesten mielestä voida toteuttaa vaikka nyt katsastuksen yhteydessä tapahtuvalla matkamittarin tarkastuksella vaan pitää kehittää täysin uusi ja kallis järjestelmä joka mahdollistaa kansalaisten kyttäämisen ikäänkuin mieluisana bonuksena.....
Sen haluaisin tietää että miksi tätä ei virkamiesten mielestä voida toteuttaa vaikka nyt katsastuksen yhteydessä tapahtuvalla matkamittarin tarkastuksella vaan pitää kehittää täysin uusi ja kallis järjestelmä joka mahdollistaa kansalaisten kyttäämisen ikäänkuin mieluisana bonuksena.....
varmaankin samasta syystä kuin beigejä tuontimersuja myydään alle 100tkm ajettuina ja liikenteessä otetaan jatkuvasti irti kilpiä katsastamattomista autoista.
Ongelmahan tuossa on se että ne joilla on varaa ostaa uusi auto pääse halvemmalla, mutta köyhille joilla ei oo varaa se tulee kalliimmaksi. Esim. jos päivittää autoa vaikka 3 vuoden jälkeen, niin kilometriverosta tulleet maksut on paljon vähemmän mitä säästetty autovero autoa ostettaessa. Niitä köyhiä, joilla ei ole varaa ostaa uutta autoa rankaistaan taas aivan tuhottomasti, kun vuosittain maksettavan veron määrä kymmenkertaistuu.
Se että uudet autot halpenee ei paljo mieltä lämmitä. Esim. joku 25k€ auton hinnan pudotus 20k€ tasolle ei paljo hetkauta, kun se 20k€ auton osto on silti minunlaiselle persaukiselle täysin mahdoton ajatus.
täytyy muistaa, että myös vanhemmat autot halpenee, tarkoittaen että pienemmällä rahalla saa pienikulutuksisemman. Käyttömaksun poistumisella saa jonkin verran kompensoitua kuluja. Mutta totta on, että tonnin pommin käyttökulut nousee nykyiseen verrattuna.
täytyy muistaa, että myös vanhemmat autot halpenee, tarkoittaen että pienemmällä rahalla saa pienikulutuksisemman. Käyttömaksun poistumisella saa jonkin verran kompensoitua kuluja. Mutta totta on, että tonnin pommin käyttökulut nousee nykyiseen verrattuna.
otetaan esimekiksi vaikka tänä päivänä 20k arvoinen e60 isommalla koneella. hinnasta kolmasosa veroa. vero poistuu = hinta tippuu kolmasosan. no mitäs sitte? aletaan verottamaan autoveroa uusiksi kilometri/päästöperusteisesti toiseen kertaan.
Kyllä eniten ottaa turpaansa se joka ostaa viimeisimpänä autonsa vanhan säännön mukaan.
ei tuota uudistusta voi päästää läpi missään muussa muodossa kuin että koskee vain uusia autoja ja vanhat menee paaliin asti vanhalla verotuksella.
Jo pelkästään tuon ihmisten reaaliaikaisen kyttäämisen (kyllä takuuvarmasti pystyy jatkuvasti kyttäämään kulkemista)mahdollistaminen on todella,todella pelottava ajatus.
Sen tietää miten mielivaltaisesti virkamieskunta kaikkia rekistereitä nykyäänkin käyttää,niin ei voi kuin arvailla, minkalaista naapurikyttäämistä tuo tulisi aiheuttamaan.
Osassa Lappia ajetaan tulevaisuudessa yhtä kalliita kilometrejä kuin Helsingissä, jos liikenteen verotuksen uudistus toteutetaan suunnitellulla tavalla. Todellisuudessa lappilaiset maksaisivat helsinkiläisiä enemmän, sillä pohjoisessa vuotuiset autoilukilometrit ovat etelään verrattuna lähes tuplaten suuremmat. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää, että uusien autojen autovero poistuisi, mutta tilalle tulisivat kilometrimaksut.
otetaan esimekiksi vaikka tänä päivänä 20k arvoinen e60 isommalla koneella. hinnasta kolmasosa veroa. vero poistuu = hinta tippuu kolmasosan. no mitäs sitte? aletaan verottamaan autoveroa uusiksi kilometri/päästöperusteisesti toiseen kertaan.
Kyllä eniten ottaa turpaansa se joka ostaa viimeisimpänä autonsa vanhan säännön mukaan.
Juuri tuon takia pitää kaikki alle 10v vanhat käytetyt viedä maasta ulos ja hakea niille veronpalautusta. Tuodaan ne sitten takaisin kun uusi järjestelmä on otettu käyttöön tai hankitaan autoverottomia uusia tilalle. Nyt äkkiä kaikki uudehkot arvokkaat autot ulos maasta, joku museoikäinen lintta tilalle eikä uusia autoja osteta ennen kun kilometrivero on käytössä. Noin toimimalla verot on optimoitu. Hymyt hyytyy ministeriössä kun palautushakemuksia alkaa tulla miljoonien edestä.
ei tuota uudistusta voi päästää läpi missään muussa muodossa kuin että koskee vain uusia autoja ja vanhat menee paaliin asti vanhalla verotuksella.
Ei ole ollut ongelma ennenkään. Käyttömaksut tuli aikoinaan käytetyille 120% autoveron autoille siinä missä uusille 100% veron autoille. Tosin pienempinä mutta kuitenkin. Lisäksi maastoautot laitettiin verolle jolloin muutaman vuoden vanhasta sai enemmän käytettynä kun siitä oli uutena maksettu. Vaikka tämän katsotaan olevan moraalisesti väärin mikään laki ei estä nostamasta veroja niin, että se vaikuttaa myös käytettyjen päivän arvoon. Ainoa rajoitus on ettei käytettynä tuotavasta saa periä enempää veroa kun siinä on verrokkiautossa jäljellä. Eli käytännössä käytetyn auton veroprosenttia ei saa korottaa niin kuin CO2 verotuksen aikana on tehty.
Oheisesta linkistä löytyy tieverotyöryhmän loppuraportti. Yksimielisen loppuraportin sivulta 59 löytyy valtiovarainministeriön eriäv... täydentävä lausuma. Kannattaa lukea ajatuksella.
Ainut oikea vaihtoehto olisi korvata dieselvero, autovero ja käyttömaksu reilulla polttoaineen hinnannousulla. Helppoa ja halpaa kun järjestelmä valmis. Kuka ajaa ja saastuttaa paljon, maksaa paljon. Helppoa ja yksinkertaista, mutta eihän shellin puheenjohtaja voi suosittaa polttoaineen verotusta.
Onneksi liikenneministerillä on vankka työkokemus suomussalmen apteekin apulaisena joten eiköhän hän hoida homman kuntoon.
Tuossa on toki monta käytännön toteutuksen haastetta, joiden ratkomisessa on paljon tekemistä, mutta...
Nykyisellään ei kovin kummallista isokoneista, uudehkoa autoa tarvitse tuoda, kun verot on jo yli 10k€.
Jos ajaa vuodessa 30tkm, ja kilometrikulu on vaikkapa 5snt/km, niin ajomääräpohjainen kustannus olisi 1500€/vuosi.
Eli sen sijaan, että maksaisin vaikkapa uudemmasta seiskasta 15k€ veroja KÄYTETTYNÄ, saksan hintojen PÄÄLLE, niin saisin uudemman ja turvallisemman auton halvemmalla, ja silti samoilla ajoilla ajaisin 10 vuotta tuolla nykyisen veromallin mukaisella kustannuksella.
Lisäksi: auton arvo alenee koko ajan, eli tuo yhdeltä istumalta maksettu vero menettää arvoaan koko ajan, kun taas verotta ostetun auton voin laittaa vaikka seisontaan, ilman että tuo arvonalenema veron osalta vaikuttaa ollenkaan.
Jos lasketaan tuon veron arvonalenemaa, niin kyllä siitä jo muutamassa vuodessa katoaa tuhansia euroja. Tätä vasten ei myöskään jonkun satasen seurantalaiteasennuskulukaan tunnu enää pahalta.
Mun mielestäni ihan hyvä uudistus näiden vähäisten nykytietojen valossa, jos vain käytännön haasteet saadaan ratkaistua.
Suomessa ostovoima on muutenkin perseestä, niin epäilen erittäin suuresti, että autoveron poistamalla, täällä alkaisi autokanta uudistumaan vauhdilla. Yhä edelleen ihmisillä olisi käytössään niitä vanhoja autoja, joiden arvo verouudistuksen myötä olisi laskenut huomattavasti. Toisin sanoen, pääomaa uuden tai uudemman auton hankintaan ei ole niin paljoa kuin nykytilanteessa. Toki uudemman auton arvo laskee myös, mutta silti käytettyjen autojen markkinoille tulee todennäköisesti ylitarjontaa, joka johtaa hintojen voimakkaampaan laskuun.
Uskoisin, että jatkossakin isokoneisten autojen vero on edelleen selvästi pikkuautoja korkeampi, joten senkään suhteen ei voida ajatella, että säästöjä välttämättä syntyisi kyseisten autojen suhteen. Verouudistus suosii pieniä ja vähäpäästöisiä autoja, joten isojen ja isokoneisten autojen kysyntä laskee entisestään.
Useimmiten suomalaisissa perheissä on käytössä ainakin kaksi autoa. Jos oletetaan, että yhden auton kustannus on sen 1500€/vuosi, niin kahden auton osalta tämä on jo 3000€/vuosi. Se tekee jo aikamoisen loven monen perheen elämään. Ja mitä kauempana asutuskeskuksista asutaan tai mitä kauempana työpaikat ovat, sitä todennäköisempää on, että perheessä on useampi kuin yksi auto ja niillä ajetaan paljon.
GPS valvonta ei ainoastaan mahdollista reaaliaikaista valvontaa verojen suhteen, vaan mahdollistaa myös ylinopeuksien seurannan, vakuutusmaksujen (ja teoriassa onnettomuustilanteissa syy-seuraus suhteiden selvittämisen) määräytymisen ja monet muut valvontaan ja maksuihin liittyvät asiat. Lopulta tilanne on se, että lähtiessäsi aamulla autollasi, kysyt valtiolta lupaa, saatko ajaa autoasi, minne olet menossa, kyyditätkö muita, teet selvityksen ajokunnostasi, yms. Valvonnalla on aina tapana lisääntyä ja mitä enemmän sitä on, sitä helpompi on perustella uusien toimenpiteiden lisääminen edellisten lisäksi. Katuminen jälkikäteen on mahdotonta.
ymmärrän mitä ajat takaa, mutta toisaalta esim japanissa on jo pitkään ollut vastaava järjestelmä, eikä sielläkään ole mitään 1984/isovelijärjestelmää.
eikä autojen arvonaleneminen nyt ketään kovin yllätä, tottakai käytetyt autot tulisi olemaan entistäkin halvempia, olisihan uudenkin auton hinta halvempi..
jos nyt sitten vuotuinen käyttökulu kasvaisikin tonnilla tai kahdella, niin ainakin sen suuruuteen voisi itse vaikuttaa eikä Se olisi pakollisena ja suhteettoman isona pääomakuluna, kuten nyt. Täytyyhän se vero maksaa kerralla uutta ostaessa, eli laittaa sitten vaikka sen veron verran tilille ja hoitaa sillä rahalla käyttömaksuja.
mun vertailuajatteluni perustuu isokoneisen tuoreehkon auton hankkimiseen, ja tuolla toisessa topicissa olen saanut sellaisen kuvan että isolle osalle tämän foorumin aktiiveista iso mosa ja hyvät varusteet on oleellisia asioita auton valinnassa :think
jonkun Ford Ka:n ostajalle se onkin sitten äkkiä toisin päin.
Last edited by BeamR; 16-12-2013, 15:39.
Reason: **tun nokia
Comment