Onkos tässä seurantapelossa tullut mieleen sellainen asia, että 10 vuoden kuluttua aika moni muukin asia pallolla on muuttunut ja ihmisiä pystytään varmasti seuraamaan muullakin tavoin kuin autoon asennetulla gps-mokkulalla?
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt laite-ehdotuksen, niin se ei lähettäisi dataa verottajalle 24/7 vaan se keräisi tiedon laitteeseen itseensä ja se purettaisiin sieltä esim. kerran vuodessa vaikkapa katsastuksen yhteydessä tai samoin kuin nyt voi hakea todistuksen päästöjen mittauksesta. Eli käytät auton valtuutetulla toimijalla, joka ulostaa mokkulasta kilometrimäärät. Ja edelleen, ymmärtääkseni laite ei kerää nopeus ym. tietoja vaan se kertoo verottajalle vain kuinka monta kilometriä autolla on ajettu.
Business mitä Ollila tässä on hakemassa, ei ole itse laitteiden valmistus tai asennus tms. vaan nimenomaan sen mukanaan tuoma älykkyys. Eli autoon voidaan esimerkiksi syöttää mainoksia tien varrella olevista palveluista:
"Teboililla kahvi ja pulla 3€. Matkaa 5km. Haluatko opastuksen?" Painat auton näytöltä "Kyllä" nappia niin navigaattori kertoo sinulle ohjeet.
Tämähän on se liikeidea mitä ollaan hakemassa. Ja koska Suomi on pieni markkina-alue, niin se toimii samalla autonvalmistajille loistavana testikenttänä sekä referenssinä. Jos homma toimii, niin valmistajien kannattaa alkaa tehdä yhteistyötä tai kehittää omat laitteensa tätä varten.
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt laite-ehdotuksen, niin se ei lähettäisi dataa verottajalle 24/7 vaan se keräisi tiedon laitteeseen itseensä ja se purettaisiin sieltä esim. kerran vuodessa vaikkapa katsastuksen yhteydessä tai samoin kuin nyt voi hakea todistuksen päästöjen mittauksesta. Eli käytät auton valtuutetulla toimijalla, joka ulostaa mokkulasta kilometrimäärät. Ja edelleen, ymmärtääkseni laite ei kerää nopeus ym. tietoja vaan se kertoo verottajalle vain kuinka monta kilometriä autolla on ajettu.
Business mitä Ollila tässä on hakemassa, ei ole itse laitteiden valmistus tai asennus tms. vaan nimenomaan sen mukanaan tuoma älykkyys. Eli autoon voidaan esimerkiksi syöttää mainoksia tien varrella olevista palveluista:
"Teboililla kahvi ja pulla 3€. Matkaa 5km. Haluatko opastuksen?" Painat auton näytöltä "Kyllä" nappia niin navigaattori kertoo sinulle ohjeet.
Tämähän on se liikeidea mitä ollaan hakemassa. Ja koska Suomi on pieni markkina-alue, niin se toimii samalla autonvalmistajille loistavana testikenttänä sekä referenssinä. Jos homma toimii, niin valmistajien kannattaa alkaa tehdä yhteistyötä tai kehittää omat laitteensa tätä varten.
Comment