Announcement

Collapse
No announcement yet.

kortti lähti mitää veikkaatte tuomioksi?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Yli 50% niin kortti pois saman tien? Mikä juttu tuo on? Eli jos 30 alueella ajais 46 niin lähtis kortti samantien?
    Tare varmaan tarkoitti 100% ylinopeutta.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • väiski525
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2010
      • 2572
      • Vantaa

      Originally posted by TareJR View Post
      En ole ihan varma, mutta yhes vaihessa muistakseni oli se että mikä tarviaa BE:n kortti niin saa C kortilla tehdä pienen matkan siirto ajon.
      tuo on kyllä bullshittiä. et saa ajaa metriäkään ellei löydy korttia kyseiselle ajoneuvolle / ajoneuvoyhdistelmälle.

      paitsi c-kortilla saa ajaa bussia kunhan se ei ole kaupallisessa ajossa ja olikohan max 8 hlö kyydissä..
      - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

      - MB s205 220cdi -15
      - Volvo s80 2.5t -07
      - mb s211 280cdi -08
      - e46 320i -03
      - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
      - e46 320d Individual "m-sport" -04
      - e39 525i -01

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        Originally posted by väiski525 View Post
        tuo on kyllä bullshittiä. et saa ajaa metriäkään ellei löydy korttia kyseiselle ajoneuvolle / ajoneuvoyhdistelmälle.

        paitsi c-kortilla saa ajaa bussia kunhan se ei ole kaupallisessa ajossa ja olikohan max 8 hlö kyydissä..
        C-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.

        Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • väiski525
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2010
          • 2572
          • Vantaa

          Originally posted by jussi_r View Post
          C-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.

          Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.
          - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

          - MB s205 220cdi -15
          - Volvo s80 2.5t -07
          - mb s211 280cdi -08
          - e46 320i -03
          - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
          - e46 320d Individual "m-sport" -04
          - e39 525i -01

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            Originally posted by jussi_r View Post
            C-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.

            Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.
            Jostaki on on jääny muistikuva, että tuo ns. pikku e tarvitaan kun perävaunun massa ylittää vetoauton omamassan. jos perävaunun massa on alle vetoauton omamassan niin riittää B. Korjatkaa, jos muistan väärin, tämmönen muistikuva on jääny.
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7393
              • Oulu

              Originally posted by Laakeri View Post
              Jostaki on on jääny muistikuva, että tuo ns. pikku e tarvitaan kun perävaunun massa ylittää vetoauton omamassan. jos perävaunun massa on alle vetoauton omamassan niin riittää B. Korjatkaa, jos muistan väärin, tämmönen muistikuva on jääny.
              Ei ole ihan noin yksikertaista, eli toi on totta mitä muistelit, mutta sen lisäksi pätee myös tämä:
              Pikku e eli BE kortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmiä joissa vetävä auto kuuluu B-luokkaan ja perävaunun massa on yli 750 kg sekä yhdistelmän kokonaismassa yli 3 500 kg. Vetoauton kokonaismassa saa olla kuitenkin enintään 3500kg.
              Käytännössä toi yhdistelmän kokonaismassaraja 3 500 kg tulee esimerkiksi matkailuautolla kevytperävaunua vedettäessä helposti vastaan ja silloin pitää olla BE-kortti vaikka perävaunu itsessään onkin kevyt.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 10-11-2012, 17:23.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Ei ole ihan noin yksikertaista, eli toi on totta mitä muistelit, mutta sen lisäksi pätee myös
                Lisäksi on huomattava että massoista puhuttaessa käytetään hämäävästi omamassaa ja kokonaismassaa (sekä vielä kytkentämassoja). Omamassa on se kuivapaino, niin autolla kuin peräkärrylläkin. Kokonaismassa on täyden lastin kanssa. Alkaa olemaan aika harvassa ne vetoautot ja ne trailerit, jotka saa toisiinsa tieliikennekäyttöön kytkeä ja joiden yhteenlaskettu kokonaismassa jää alle 3500kg.

                Huom vielä! Kokonaismassoilla kun mennään, niin se katsotaan rekisteriotteesta eikä esim puntarista. Näin ollen esim. tyhjänkin autotrailerin kiskominen vaatii saman kortin minkä sen saman trailerin kiskominen lastattuna.

                Toki voihan olla, että löytyy joku Subaru Justy 4WD, jolla voi vetää jotain pikkutraileria jonka päällä on mopoauto niin että pelkkä B riittää. Lähtökohtaisesti kuitenkin lähes aina jarrullisen kärryn veto edellyttää E-korttia.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • E.K.
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 494
                  • Helsinki

                  Toki voihan olla, että löytyy joku Subaru Justy 4WD, jolla voi vetää jotain pikkutraileria jonka päällä on mopoauto niin että pelkkä B riittää. Lähtökohtaisesti kuitenkin lähes aina jarrullisen kärryn veto edellyttää E-korttia.[/QUOTE]

                  Tuollatapaa yks puolituttu pöliisi asian meillekin kertoi.

                  Tai sanatarkkaan et mitään jarrullista kärryä ei saa vetää ilman pikku-e

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Suosittelen kaikille jotka aikovat isompia kärryjä vetää, että hankkivat sen pikku e:n. Ei vaadi autokouluopetusta ja siihen kuuluu pelkkä kymmenen kysymyksen teoriakoe ja käsittelykoe. Ei vaadita siis kummoistakaan vaivannäköä että saa tarvittavan kortin hankittua. Rahaa kannattaa kuitenkin varata 150-350€ riippuen siitä tarvitseko auto ja/tai kärry vuokrata.

                    Comment

                    • -pekkis-
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 128
                      • Turku

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Suosittelen kaikille jotka aikovat isompia kärryjä vetää, että hankkivat sen pikku e:n. Ei vaadi autokouluopetusta ja siihen kuuluu pelkkä kymmenen kysymyksen teoriakoe ja käsittelykoe. Ei vaadita siis kummoistakaan vaivannäköä että saa tarvittavan kortin hankittua. Rahaa kannattaa kuitenkin varata 150-350€ riippuen siitä tarvitseko auto ja/tai kärry vuokrata.
                      Pikku e:n saaminen taitaa nykyään olla mahdotonta. Tiettyä vuotta ennen kortin ajaneet sai anottua sen, mutta tuokin taitaa olla jo myöhäistä. Nykyään on tyrkyllä iso E jonka voi tavan kadunmies ajaa B tai C1 kortin yhteyteen. Vaatii teoriakokeen ja käsittelykokeen läpäisyn.
                      Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.
                      E39 M5 -01

                      Comment

                      • jussi_r
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1655
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by -pekkis- View Post
                        Pikku e:n saaminen taitaa nykyään olla mahdotonta. Tiettyä vuotta ennen kortin ajaneet sai anottua sen, mutta tuokin taitaa olla jo myöhäistä. Nykyään on tyrkyllä iso E jonka voi tavan kadunmies ajaa B tai C1 kortin yhteyteen. Vaatii teoriakokeen ja käsittelykokeen läpäisyn.
                        Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.
                        Pikku-E:llä tarkoitetaan kansan suussa B-luokan ajo-oikeuden yhteyteen liittyvää yhdistelmäkorttia. E-kirjain kun on nykyään ajokortissa aina isolla, kuten kaikki muutkin kirjaimet, ja ainoastaan A:n perään ei E:tä voi saada. Prätkällä kun saa hinata ilman erillistä yhdistelmäkorttia sen minkä ko. pyörällä saa/pystyy.

                        Paras mahdollinen ajokortti siis on A BE CE DE. A1, C1 ja D1 ovat omien pääluokkiensa kevytversioita, ja näistä C1:lle ja D1:lle on omat yhdistelmäkorttinsakin C1E ja D1E. E:n suorittaminen johonkin luokkaan tosiaan antaa sen automaattisesti myös kyseistä luokkaa alempiin luokkiin.

                        C-kortin omistavien ehkä kannattaa ajaa C1E, kun taas B-korttilaisten BE. C1E edellyttää paljon enemmän jumppaa kuin BE, jonka taitaa saada vielä suunnilleen konttorin pihassa venkslailemalla, C1E:n edellyttäessä tänäpäivänä vissiin jo kuljettajakoulutusta.

                        Laitetaan vielä faktapläjäyksen loppuun linkki:


                        Terveisin,

                        Nimimerkki "A BE CE, eli kaikki prätkistä tukkirekkaan"
                        M3 Cabrio Individual
                        530d GT xDrive
                        GL420 CDI
                        ZX-12R

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by -pekkis- View Post
                          Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.
                          Originally posted by jussi_r View Post
                          C-kortin omistavien ehkä kannattaa ajaa C1E, kun taas B-korttilaisten BE. C1E edellyttää paljon enemmän jumppaa kuin BE, jonka taitaa saada vielä suunnilleen konttorin pihassa venkslailemalla, C1E:n edellyttäessä tänäpäivänä vissiin jo kuljettajakoulutusta
                          Itseltäni löytyy nykyään BEC-kortti ja C:n hankin jo heti varsinaista ajokorttia suorittaessani 18-vuotiaana. Ennen kuin hommasin tuon BE-kortin (joka tunnetaan myös "pikku e:nä"), kysyin tuosta C1E-kortista, koska minulla oli jo ennestään C-kortti, mutta se olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi ja se olisi vaatinut varsinaista autokouluopetusta. Sitä ei siis välttämättä kannata hankkia, ellei sellaiselle ole varmasti käyttöä. Suurin osa kalustosta millä itse saatan joutua ajamaan, menee vielä BE-kortin sallimissa rajoissa.

                          Comment

                          • tuomkiti81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 1162
                            • Seinäjoki

                            Joskus 90-luvun loppupuolella ton pikku-e:n sai vaan ostaa hintaan 240markkaa...harmi kun en vielä sillon ihan ollu ajokortti-ikäinen:think
                            Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                            Opel Insignia 2.0 Cdti
                            Scania R560 8x4

                            Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                            Ex. E60 530dA -05
                            Ex. E39 530dA -01
                            Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                            Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                            Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17505
                              • Turku

                              Originally posted by tuomkiti81 View Post
                              Joskus 90-luvun loppupuolella ton pikku-e:n sai vaan ostaa hintaan 240markkaa...harmi kun en vielä sillon ihan ollu ajokortti-ikäinen:think
                              Jep, näin tuli tehtyä BC-kortin yhteyteen. Rahastusta sekin aikanaan oli.
                              Näillä mennään:
                              - BMW E81 118i since 2017
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • jussi_r
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1655
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by Laku View Post
                                Jep, näin tuli tehtyä BC-kortin yhteyteen. Rahastusta sekin aikanaan oli.
                                Tämähän johtui EU:n sisäisestä ajokorttiluokkien harmonisoinnista. Suomalaisilla oli ollut oikeus nypätä B-kortilla isompaa peräkärryä kuin mitä nykyään. Näin ollen vanhoille kortinhaltijoille jouduttiin antamaan BE. Suomalaiskansalliseen tyyliin sitä ei tietenkään voinut antaa maksutta vaan markat kerättiin kaikilta, ja meitä oli silloin ulos asti jonoiksi joka poliisilaitoksella.

                                Saksassa taas henkilöautokortilla oli saanut ajaa 7,5 tonnin painoista autoa, joten siellä sai jokainen vanhan kortin omannut C1-kortin. En tiedä enkä jaksa googlettaa, mutta mahtoivatko edes joutua maksamaan mitään leimaveroja, epäilen.
                                M3 Cabrio Individual
                                530d GT xDrive
                                GL420 CDI
                                ZX-12R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎