Announcement

Collapse
No announcement yet.

ALPINA keskustelua.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    Originally posted by HJP View Post
    Onko noissa mitään ikäviä tyyppivikoja, kuten nuo kansipahvien palamiset? Auto tulisi manuaalivaihteisena, eli SwitchTroniciin ei tarvitse ottaa kantaa.
    Öljyä kaiketi tuppaavat syömään, ainakin mitä alpina-forum.de:stä tullut luettua. Tosin jollakin taas ei vie pisaraakaan, toisilla saa kaataa reippaamminkin vaihtovälin aikana. Kone tehty USA-mallin S52B32 moottorin pohjalta, valurautapata tuokin vielä ja yhdellä vanoksella jollen nyt ihan väärin muista, kutakuinkin siis sama kone kun tuo E36:en 3.2 litranen. Ainakaan tuo oma ei vie yhtään öljyä, koputetaan puuta.

    Alusta nyt tietysti 'kiva' olla kunnossa, alkuperäisosilla väliin 1,5-2 tonnia jos joutuu uuden laittamaan koko satsin. Jarrut on levyjen puolesta edessä 330i:stä ja takana 328i tai 330d, vaihtuu 09/99, satulat edessä ALPINAn omilla numeroilla. Tässä nyt jotain mietteitä, ja käy nyt kuitenkin edes koeajamassa sitä Switch-Troniccia, köyhien hommaa tuo kytkimen painelu
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

    Comment

    • Antza
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2143
      • Espoo

      Originally posted by HJP View Post
      Joo, noiden hinnat alkavat jostain 17000 eurosta, joten ei kympin verot vielä autoa hirveän kalliiksi tekisi...
      Mikäli ALPINAn tai vastaavan harvinaisen auton on tuomassa, kannattaa halvimmat zippinetot mielestäni unohtaa tai ainakin syynätä erityisen tarkkaan. Varsinkin kun alkuperäisosilla korjailun hinnan pitää mielessä samaten kun auton jälleenmyyntiarvon tulevaisuudessa. Halvimmat B3:t lähtevät kyllä alle 17te, jopa n. 15te yksilöitä olen nähnyt. Mutta joku n. 20te kannattaa varata budjettiin, varsinkin jos (varsin rajallisesta valikoimasta) haluaa valkata kutakuinkin mieluisat värit/varusteet. 20te ostohinnasta takaisinlaskumenetelmällä saadaan vähittäishinnaksi n. 31te, eli veroja tulisi n. 11te sis alv. Tiedä sitten mitä sovelletaan todellisuudessa, Hämeenlinnaan markkina-arvoryhmäänhän nuo menevät joka tapauksessa.

      Suorituskyvyssähän jo tuo 3.3, puhumattakaan S-versiosta, on aivan eri tasolla kuin 330.
      Current rides:
      F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

      Previous rides:
      E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

      Comment

      • HJP
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1282
        • Helsinki

        Antza: Zippinetoista ei tietenkään ole puhe, tätä autoa olen lähinnä katsellut/kysellyt:



        mielestäni tuossa ei mikään viittaa siihen, että auto olisi jollain tapaa huono/viallinen. Tarkemmat vastaukset on myyjältä tulossa vielä mulle päin. Vaikuttaa hyväkuntoiselta, juuri vaihdettu kulutusosia ja tehty hieman ulkonäköparannuksia...

        Toki varmaan parempiakin löytyy, mutta jos tuon kunto on sitä mitä luvataan, on tuo mielestäni edullinen.

        nut: Mikäs noiden alustassa on ihmeellistä? Onko B3:ssakin joku sähköalusta tms, mikä nostaa uusien iskareiden hinnan taivaaseen?

        Edit: Niin, ja tuosta switchtronic -hommasta: manuaaliautoa ollaan hakemassa, yksi DSG perheestä löytyy, ja toinen auto kuuluu olla kolmella polkimella.

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          Originally posted by HJP View Post
          Toki varmaan parempiakin löytyy, mutta jos tuon kunto on sitä mitä luvataan, on tuo mielestäni edullinen.

          nut: Mikäs noiden alustassa on ihmeellistä? Onko B3:ssakin joku sähköalusta tms, mikä nostaa uusien iskareiden hinnan taivaaseen?
          Ihan normi osia, mutta hyvissä hinnoissa. Esim. etutolpat E36:een vajaa 300 kappale, jouset yli satasen kappale jne. Lähinnä tarkoitin että kannattaa tarkistaa että on orggis palikat alla eikä vaihdettu esim. jotain muuta alustaa alle.

          Hinnoittelusta vielä sen verran, että toisaalta kysyntä ei ole mitään huimaa näille ja auto saattaa olla myyjällä myynnissä pitkään ja jossain vaiheessa hintaa aletaan pudottamaan vaikkei mitään vikaa autossa olisikaan. Osta pois jos hyvä yksilö sattuu kohdalle
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • kares
            Newbiemmer
            • Jan 2007
            • 10

            Ihan mielenkiinnosta pikku kyssäri että onkos e34 Alpina b10 vapari koneella montakin suomessa itselle ilmesty tuohon pihaan n.105...

            Comment

            • EPDM
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2005
              • 4623
              • Lahti.

              villi veikkaus.... about 10-15kpl

              Tullin paperit kun käyt läpi niin saa varmasti jonkunlainen kuva..
              Viviendo en Lahiti
              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
              Vw Corrado vr6

              Comment

              • Susi
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 473
                • Kuopio, Suomi

                Originally posted by nut View Post
                ...Kone tehty USA-mallin S52B32 moottorin pohjalta, valurautapata tuokin vielä ja yhdellä vanoksella jollen nyt ihan väärin muista, kutakuinkin siis sama kone kun tuo E36:en 3.2 litranen...
                Ainakin BMW M Registryn mukaan, US M3 3.2-litran pata perustuu M52-moottoriin eli silloinhan siinä olisi alumiinilohko. No joka tapauksessa tuo Alpinan moottori tosiaan taitaa perustua tuohon M3 jenkkiversion 3.2-litraiseen moottoriin, joka tuottaa 240hv.

                Comment

                • EPDM
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2005
                  • 4623
                  • Lahti.

                  Originally posted by Susi View Post
                  Ainakin BMW M Registryn mukaan, US M3 3.2-litran pata perustuu M52-moottoriin eli silloinhan siinä olisi alumiinilohko. No joka tapauksessa tuo Alpinan moottori tosiaan taitaa perustua tuohon M3 jenkkiversion 3.2-litraiseen moottoriin, joka tuottaa 240hv.

                  kyllä, noin on.
                  Viviendo en Lahiti
                  BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                  Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                  Vw Corrado vr6

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    Originally posted by Susi View Post
                    Ainakin BMW M Registryn mukaan, US M3 3.2-litran pata perustuu M52-moottoriin eli silloinhan siinä olisi alumiinilohko. No joka tapauksessa tuo Alpinan moottori tosiaan taitaa perustua tuohon M3 jenkkiversion 3.2-litraiseen moottoriin, joka tuottaa 240hv.
                    HUOM! Tämä ei ole varmaa tai tarkistettua tietoa. Mutta BMW:n omassa M-sarjan autoja käsittelevässä saksankielisessä kirjassa luki, että myös US-mallin E36 M3 moottorissa käytetään valurautalohkoa. Näin siis ainakin 3,0 litraisessa versiossa.

                    Lähteenä esim. BMW M Registry

                    "How do the U.S. and European versions of the S50 engine differ?
                    The European and U.S. versions of the S50 B30 powerplant share similar cast iron engine blocks and have an identical capacity of 2990cc"

                    Lisäksi kaikki M52 moottorit eivät ole varustettu alumiinilohkolla. USA:ssa on käytetty myös valurautalohkoa.

                    Lähteenä esim. Wikipedia

                    "The BMW M52 is a Straight 6 piston engine. Displacement ranges from 2000 cc to 3200 cc. It is a DOHC 24-valve engine, originally introduced with VANOS Variable Valve Timing. It replaced the BMW M50 engine in 1994 and was replaced in 2001 with the BMW M54 engine. The world market engine used Nikasil lined aluminium cylinders instead of a cast iron cylinder block, resulting in lighter engines. While, the american market engine retained its cast iron block due to the sulfer content of available fuel."

                    "The American market M52 used a cast iron block, and so, was unaffected by this problem."

                    Lähteenä esim. USA Autoparts / BMW World

                    "As a special version for four countries with high-sulfur gasoline, the M52 was supplied with a cast-iron cylinder block. The Nikasil cylinder coating would have had marginal reliability under those operating conditions."

                    Ilmeisesti 1998 mallivuodeksi normaali M52 moottoreiden lohkot muuttuivat alulohkoiksi myös Jenkeissä. Mutta ensimmäiset M52 lohkot oli valurautaa, joten väittäisin, että suurella todennäköisyydellä myös US M3 lohkot olivat valurautaa ainakin 1998 vuoteen asti.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • nut
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1613
                      • Vaasa/Kauhajoki

                      Originally posted by Juhis View Post
                      Ilmeisesti 1998 mallivuodeksi normaali M52 moottoreiden lohkot muuttuivat alulohkoiksi myös Jenkeissä. Mutta ensimmäiset M52 lohkot oli valurautaa, joten väittäisin, että suurella todennäköisyydellä myös US M3 lohkot olivat valurautaa ainakin 1998 vuoteen asti.
                      Ach so, kuulostaa loogiselta. Tuo oma tieto oli napattu ALPINAn omasta varaosaluettolosta E46 B3 3.3:lle, jossa sanotaan

                      Der ALPINA - Teilekatalog ist auf dem BMW - Teilekatalog aufgebaut. Basisfahrzeuge für
                      den BMW/ALPINA B3 3,3 (B3 3,3 L), das BMW/ALPINA B3 3,3 Coupé (B3 3,3 C), das
                      BMW/ALPINA B3 3,3 Cabrio (B3 3,3 R) und den BMW/ALPINA B3 3,3 touring (B3 3,3 T)
                      sind: mit Fahrgestellnummer WAPB333 . 0 . . E44 . . . der 328i = Motor E4/4
                      mit Fahrgestellnummer WAPB333 . 0 . . E46 . . . der 330i = Motor E4/6
                      Basismotor ist der S52B32 (E36 M3 US; Graugußblock).
                      Ja tuon 3.2 kone pitäisi olla tuon 3.3 lähtökohta, en nyt suoraan löytänyt lähdettä mutta samainen US S52B32 lohko siinä pitäis olla pohjana
                      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                      Comment

                      • Ändi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1292
                        • Pori

                        Originally posted by nut View Post

                        Ja tuon 3.2 kone pitäisi olla tuon 3.3 lähtökohta, en nyt suoraan löytänyt lähdettä mutta samainen US S52B32 lohko siinä pitäis olla pohjana
                        VAhvistan tuon olettamuksen. yhtään vaan en muista missä se luki mutta näin on.
                        sigpic
                        E46 2d 330 -02
                        EX.
                        E36 2d 328 -97
                        e92 335d -07
                        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                        Bmw 325 iA 2D -93
                        Bmw 325 4d -92

                        Comment

                        • EPDM
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2005
                          • 4623
                          • Lahti.

                          Skannasin alpinan myynti esiteestä b3 3.2l sivut.



                          samat teidot löytyy myös b8, b10 ja b12 joten jos joku on niistä kiinustunut niin voin skannata nekin.
                          Viviendo en Lahiti
                          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                          Vw Corrado vr6

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by EPDM View Post
                            samat teidot löytyy myös b8, b10 ja b12 joten jos joku on niistä kiinustunut niin voin skannata nekin.
                            Skannaa ihmeessä jos viitsit.
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • nut
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1613
                              • Vaasa/Kauhajoki

                              Kiitokset brosyyreista On sitä näemmä lähemmäs sata tonnia saanut valtakunnanmarkkoja aikoinaan kantaa tiskille
                              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                              Comment

                              • Alpina E34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1122
                                • Masku

                                Tietääkö joku ALPINA B10 3,5/1 nokka-akselin arvoja ja mahdollisesti valmistajaa? Vai onko ALPINA tehnyt itse nokat koneisiinsa?
                                E34 Lenz 536ds -89

                                E34 osille tarve:
                                https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                                Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                                Originally posted by T3
                                BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                                'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎