Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton osto yksityiseltä Saksasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    #46
    Liikennevakuutuskeskus alkaa pikku hiljaa nöyrtyä direktiivien ja kansallisten lakien painostuksesta. Tuontiajoneuvon vakuuttamisen ohjeistuksessa on ihan vielä sellaista pientä mum-mum virkamiesmuminaa ja harhaanjohtamista, mutta sitä se teettää kun ottaa lapselta tikkarin suusta.

    Jos ajoneuvon ostomaan viranomaiset hyväksyvät, voidaan liikennevakuutus ottaa jo ennakkoon Suomesta. Vakuutus on voimassa tällöin ajoneuvon ostohetkestä alkaen. Edellytyksenä on, että yhtiölle ilmoitetaan yksilöidyt tiedot ajoneuvosta.
    (sana yhtiö tarkoittaa tässä yhteydessä omaa vakuutusyhtiötä)

    Liikennevakuuttamisvelvollisuus perustuu liikennevakuutuslakiin ja -asetukseen. Näin ollen sillä, onko moottoriajoneuvo rekisteröity tai missä ajoneuvoa käytetään, ei ole merkitystä vakuuttamisvelvollisuuteen.

    ***
    Itse olen ajellut sekä suomalaisilla tarrakilvillä, ulkolaisilla kilvillä että ilman kilpiä, eikä ole kukaan perään haukkunut. Pääasia, että autossa on OIKEASTI liikennevakuutus voimassa.

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...06:0006:FI:PDF

    http://www.europarl.europa.eu/meetdo...4/777484fi.pdf

    Lisätty: http://liikennevakuutuskeskus.fi/mod...29&S=0&C=21959
    Last edited by nullzwei; 14-02-2011, 16:15.

    Comment

    • Taky
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 562
      • Ola

      #47
      Originally posted by nullzwei View Post
      Itse olen ajellut sekä suomalaisilla tarrakilvillä, ulkolaisilla kilvillä että ilman kilpiä, eikä ole kukaan perään haukkunut.

      Ajellut missä - oletus saksassa kun alueen otsikko viitta siihen?

      Tarkoitatko että kun auton tiedot, kun valmistenumero on niin vakuutuksen saa - siis saanut jo aiemminkin samoin tarrakilvet konttorilla, liimaat tarrakilvet saksassa autoon ja lähdet matkalla ilman että saksalainen poliisi tms taho pysäyttää tai jos pysäyttää totetaa että ole ihan laillisesti liikenteessä ko autolla?

      Eli hyväksytääkö tarrakilvet saksassa tai saksa-tanska-ruotsi linjalla?

      Olisi myös mielenkiintosta kuina Mersujen hakureissu on junailtu rekisteröinnin osalta...

      "Nouda uusi Mercedeksesi Stuttgartista!"


      "Lähde ainutlaatuiselle ja todelliselle tähtiluokan Mercedes-matkalle: lentäen Stuttgartiin ja Stuttgartista Mercedes-Benzin tehtaalta uudella tähtimallillasi Saksan halki ajaen Suomeen! Ensimmäinen matka tehdään 30.–31.3.2011."







      Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
      Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

      Comment

      • nut
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1613
        • Vaasa/Kauhajoki

        #48
        Originally posted by Taky View Post
        Eli hyväksytääkö tarrakilvet saksassa tai saksa-tanska-ruotsi linjalla?
        Pakko hyväksyä, halusivat tai eivät.
        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

        Comment

        • Taky
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 562
          • Ola

          #49
          Originally posted by nut View Post
          Pakko hyväksyä, halusivat tai eivät.
          Mutta milläs sen selvität/todennat tien päällä paikalliselle viranomaiselle?
          Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
          Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

          Comment

          • nut
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1613
            • Vaasa/Kauhajoki

            #50
            Originally posted by Taky View Post
            Mutta milläs sen selvität/todennat tien päällä paikalliselle viranomaiselle?
            No ehkäpä tuo hieman urheilumieltä vaatii. Sopivat pätkät EY-lainsäädännöstä ja ennakkotapauksista mukaan, veikkaisinpa että jossain vaiheessa löytyy niin suuri viskaali että ymmärtää olla lähtemättä käräjille
            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #51
              Originally posted by Taky View Post
              Mutta milläs sen selvität/todennat tien päällä paikalliselle viranomaiselle?
              Euroopan Unionin VIRALLINEN LEHTI 2007/C-68/04 (15)

              ...Väliaikaisilla rekisterikilvillä ja todistuksella varustetun ajoneuvon vapaa kulku voidaan estää vain liikenneturvallisuussyistä (esim. kuljettajan ajokunto, paikallisten liikennesääntöjen noudattaminen tai ajoneuvon kunto) tai jos ajoneuvoa on syytä epäillä varastetuksi taikka jos valvontaviranomaisilla on perusteltu syy epäillä todistuksen pätevyyttä...

              Tästä printti selvitykseksi/todisteeksi:


              Kun ei se saksan polizei kuitenkaan osaa suomea, niin tästä printtaat saksankielisen version:


              Tästä englannin:


              Juuttien:


              Ja vielä svedupetteriläksi:





              EDIT: Toki oman (lue: vaimon) mielenrauhan maksimoimiseksi kannattaa samalla vakuutusjumpalla ottaa green card. Ei maksa mitään ja senkin saa voimaan ulkomailta käsin, joko sähköposti-scan- tai fax. Lisäksi vielä SF-kilpi (pthyi) autoon niin siinä on kaikki mitä joku virkainto voi kysellä. Kuskilla tietenkin passi ja autosta kauppakirjat kunnolla tehtynä.
              Last edited by nullzwei; 25-04-2011, 20:40. Reason: editoitu virkamiesystävällisemmäksi

              Comment

              • ddude
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 165
                • Helsinki

                #52
                Edelleen tuossa systeemissä on se perusongelma että ajoneuvo pitäisi pystyä yksilöimään jo täältä lähdettäessä.
                Eli tarrakilpiä ei voi ottaa mukaan "varalle" ja sitten kun sopiva vekotin löytyy ilmoittaa yhtiölle ko. kulkineen tiedot.

                Eikös?
                Ex-bemaristi.

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  #53
                  Minua kyllä kovasti kiinnostaa tämä juttu. Kun ne katsastuskonttorilta jakaa noita tarroja niin pitääkö minun tietää auton runkonumero etukäteen ja siirtoreitti ennenkun ne voi myöntää ne tarrat? Epäilen vahvasti että täällä Mikkelissä ainakaan antavat tarroja jos ilmoitan ajavani Frankfurtista Mikkeliin.

                  Ja jos runkonumero pitää tietää etukäteen on käytännössä oltava varma siitä ykkösvaihtoehdon ostamisesta..

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by Antti O View Post
                    Ja jos runkonumero pitää tietää etukäteen on käytännössä oltava varma siitä ykkösvaihtoehdon ostamisesta..
                    Noita tarroja voi ottaa vaikka kymmenet, jos ei siis muutaman kympin hinta per pala riipaise liikaa.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      #55
                      Itse asiassa noilla tarrakilpireissuilla on ollut tarkoitus koeponnistaa oheista aketrafin sivuilta löytyvää ÄLYTÖNTÄ väitettä.

                      Leike holipompeleitten väittämästä; voi käydä kerran? kaksi? Tunnin? Kolme päivää?

                      Pohjoismaissa järjestettäviin kilpailuihin voidaan kuitenkin myöntää siirtolupa, vaikka lähtöpaikka ei ole Suomi (esim. Ruotsissa ajettava ralli). Ajoneuvoa ei voi kuljettaa kilpailuun siirtoluvalla.

                      Siis sä voit käydä siirtokilvillä esmes ruohtissa mutta jos innostut ajamaan siellä rallia niin auto pitää viedä trailerilla Uskokaa pois, tuokaan väite ei kestä minkäänlaista EU:n virallisen lehden kopion näyttämistä.
                      ************************************

                      Taustatavoite on siis ollut, että joku viranomainen puuttuisi kulkuuni. Mutta ei mitään, ei muuta kuin nyökkäyksiä tai vilkutuksia. Ei edes Suomeen tultaessa ole mitään tai minkäänlaista negatiivista reaktiota havaittu.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #56
                        mitäs jos kokeilis joukkueellista siirtokilpisiä saksa - suomi -reissulle? luulis jonkun innostuvan ja tosissaan tulevan testaus tälle lainsäädännölle kun letkassa tulee esim 5 tarrakilpistä puolen euroopan läpi.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by BeamR View Post
                          mitäs jos kokeilis joukkueellista siirtokilpisiä saksa - suomi -reissulle? luulis jonkun innostuvan ja tosissaan tulevan testaus tälle lainsäädännölle kun letkassa tulee esim 5 tarrakilpistä puolen euroopan läpi.
                          Vai onko nyt niin että kun mennää suomen ulkopuolelle, niin ei siellä paljon kiinnosta suomalaisten verot, tarrat ja pilinpalit... uskomattoman vähän noista tarroista tietävät myös nämä suomalaiset tinanapit, tullimiehet ja katsastajat, aina muutamaa virkaintoista lukuunottamatta.
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #58
                            Originally posted by Zoui View Post
                            Vai onko nyt niin että kun mennää suomen ulkopuolelle, niin ei siellä paljon kiinnosta suomalaisten verot, tarrat ja pilinpalit... uskomattoman vähän noista tarroista tietävät myös nämä suomalaiset tinanapit, tullimiehet ja katsastajat, aina muutamaa virkaintoista lukuunottamatta.
                            Ei niitä varmasti kiinnostakaan, ainakaan ennen kuin sattuu jotain joka vaatii paikallisen virkavallan interventiota: väärillä valoilla ajaminen, ylinopeus, peltikolari, jotain pahempaa... Eikä noissakaan tapauksissakoko tarrakilvillä ole niin dramaattista vaikutusta jos vain on osoittaa että biili on vakuutettu edes jossain. Mutta mielenkiintoista olisi silti tietää miten suomalainen hra/rva Veroviranomainen esimerkiksi suhtautuisi koko asiaan.
                            Last edited by BeamR; 15-02-2011, 12:33. Reason: täsmennys
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              #59
                              Originally posted by Zoui View Post
                              Noita tarroja voi ottaa vaikka kymmenet, jos ei siis muutaman kympin hinta per pala riipaise liikaa.
                              Seuraavan kerran kun olen reissuun lähdössä, voisin tätä kokeilla.
                              Miten se Saksan päässä onnistuu, täytetään kauppakirja ja sitten virastoon, yleensähän ne huitoo hakemaan siirtokilpiä. Miten prosessi tällä tarrakilpityylillä menee?

                              Comment

                              • Pande
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 1324
                                • Helsinki

                                #60
                                Mitenkäs se liikennevakuutus? Jos mälläät ja tulee henkilövahinkoja ja autossa ei ole liikennevakuutusta, koska tohon tarrakilpeen sitä ei ole saanut kun ei ole tiennyt minkäauton ostaa ja ulkomailta käsin soitolla ei käsittääkseni saa kuin kaskon?

                                Harvemmin sitä kolareita ajelee, mut silti aika riskiä ja minkälaiset sanktiot tulee jos jää kiinni ajelusta ilman pakollista liikennevakuutusta?

                                Eli tällä Green cardilla hoidettaisiin liikennevakuutus puoli, eikös liikennevakuutuksen pidä kuitenkin olla autoon liitetty... Et mites tämä käytännössä toimii.

                                Olishan se jees jos ei tarttis sitä kilpijumppaa tehdä. Kävis vaan ottamassa edellisen omistajan pois auton tiedoista ja täts it.
                                Säästyis jonkun verran rahaa ja varsinkin aikaa..
                                Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                                330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎