Eihän Suomen koenumerokilvetkään ole voimassa kuin pohjoismaissa. Ja sakot niillä ajamisesta rapsahtaa Saksassa, vaikka vakuutus onkin voimassa siellä..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auton osto yksityiseltä Saksasta
Collapse
X
-
All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
-
-
Originally posted by nullzwei View PostPPS: toinen vääntö: http://ec.europa.eu/solvit/site/success/index_fi.htm
Saksan kautta tuodun amerikkalaisauton rekisteröinti onnistuu Italian SOLVIT-keskuksen avulla
Italian kansalainen osti hollantilaisen maahantuojan välityksellä amerikkalaisvalmisteisen auton, jonka tuoja oli rekisteröinyt Saksassa. Italian viranomaiset eivät hyväksyneet tavanomaisia rekisteröintiasiakirjoja, vaan pyysivät lisätietoja ja -asiakirjoja. Italian SOLVIT-keskus pyysi Italian liikenneministeriötä puuttumaan asiaan, minkä ansiosta rekisteritoimisto suostui suorittamaan rekisteröinnin. Ratkaisuun päästiin 3 viikossa
Entäpä Suomessa?
Jos ostaa saksasta tai ruotsista leimatun ja maksuiltaan täysin ajokunnossa olevan auton, se ei välttämättä kelpaa suomeen ollenkaan. Yksityisen ihmisen oletetaan perehtymään melko suureen määrään erilaisia lakikiemuroita, ennen kuin selviää, ettei sitä amerikkalaista tai japanilaista minibussia voikaan tuoda ollenkaan suomeen vaikka toisessa EU maassa sillä voi huoletta laitella menemään.
Ja jos erehdyt auton suomeen tuomaan, siitä voit maksaa autoverot yms. kulut, jonka jälkeen voidaan vielä katsastuksen yhteydessä todeta että ei kelpaa suomeen. "Peltoauto, paaliauto tai autoveron kärsiminen nahoissaan ja myynti toiseen eu maahan, jossa sillä voi sitten taas huoletta ajella".Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Originally posted by Taky View Post
Mutta siinä kiinnosti se että millä ilveellä autot jotka haetaan suoraan tehtaalta saadaan rekisteriin/kilpiin siirtoa suomeen varten?
Verothan niitä saadaan maksettua, mutta sen jälkeen konttorilla käynti rekisteröintikatsastusta varten edessä, siis suoraan suomen kilpiin saksasta niitä ei saa.
Oletus oli että tulevat liikkeen koekilvillä mutta jos niitäkään ei saksassa sallita niin keltapäisilläkö siltä tullaan?
Jos keltapäisillä niin onko 1. rekisteröintimaa sitten suomi vai saksa?Last edited by Taky; 19-02-2011, 09:07.Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostEihän Suomen koenumerokilvetkään ole voimassa kuin pohjoismaissa. Ja sakot niillä ajamisesta rapsahtaa Saksassa, vaikka vakuutus onkin voimassa siellä..
Minulla on sitten vain ollut uskomattoman huono tuuri kun polizei ei ole rapsautellut.Last edited by nullzwei; 19-02-2011, 09:39.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostJuuhan eihän.
Minulla on sitten vain ollut uskomattoman huono tuuri kun polizei ei ole rapsautellut.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by Convertible View PostKait se on tapauskohtaista, kun keltakilvistä on kyllä tullut tikettiä, vaikka kuinka yrittää kertoa vakuutuksista tms.
Kuuluuko/saako keltakilpiin Greencardia ollenkaan jolla helppo todentaa vakuutuksen olemassaolo -keltakilvethän ymmärtääkseni sisältää itsessään vakuutuksen?Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Originally posted by Taky View PostMihin muuten ovat vedonneet?
Kuuluuko/saako keltakilpiin Greencardia ollenkaan jolla helppo todentaa vakuutuksen olemassaolo -keltakilvethän ymmärtääkseni sisältää itsessään vakuutuksen?
Comment
-
-
Originally posted by Autobahnboy View PostAinakin joulukuussa antoivat mielellään greencardin keltakilville ku kuulivat, että auto ajetaan Saksasta Ranskaan.
Aikaisemman viestin mukaan KOE kilvillä on saatu EU:sta sakkoja.Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Originally posted by Zoui View PostTässä on omaan silmään suomessa erittäin iso epäkohta ja mahtaako tämän asian kanssa moni vetää taistelua pidemmän kaavan mukaan...
Jos ostaa saksasta tai ruotsista leimatun ja maksuiltaan täysin ajokunnossa olevan auton, se ei välttämättä kelpaa suomeen ollenkaan. Yksityisen ihmisen oletetaan perehtymään melko suureen määrään erilaisia lakikiemuroita, ennen kuin selviää, ettei sitä amerikkalaista tai japanilaista minibussia voikaan tuoda ollenkaan suomeen vaikka toisessa EU maassa sillä voi huoletta laitella menemään.
Ja jos erehdyt auton suomeen tuomaan, siitä voit maksaa autoverot yms. kulut, jonka jälkeen voidaan vielä katsastuksen yhteydessä todeta että ei kelpaa suomeen. "Peltoauto, paaliauto tai autoveron kärsiminen nahoissaan ja myynti toiseen eu maahan, jossa sillä voi sitten taas huoletta ajella".
Lainssäädäntö antaisi Suomessakin mahdollisuuden siihen mutta kun kyselin sitä aikoinaan akesta oli vastaus kuivakka: "lupaa voi hakea mutta niitä ei myönnetä..."Ex-bemaristi.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostJuuhan eihän.
Minulla on sitten vain ollut uskomattoman huono tuuri kun polizei ei ole rapsautellut.
Toinen käytännön esimerkki on Saksan keltaiset kilvet varustettuna green cardilla. Aikoinaan niillä ei saanut ajaa Suomessa, nykyään saa ajaa ongelmitta. Tanska on myös taistellut usein niitä vastaan ja moni autonhakija käännytettiin aikoinaan Tanskan rajalta takaisin Saksaan keltaisten kilpien takia.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostEU-lainsäädäntö ja käytäntö on valitettavasti usein kaukana toisistaan. Eri asia on siis, kuinka asioiden pitäisi olla lakien mukaan ja kuinka käytännössä lakeja sovelletaan eri maiden viranomaisten taholta.
Toinen käytännön esimerkki on Saksan keltaiset kilvet varustettuna green cardilla. Aikoinaan niillä ei saanut ajaa Suomessa, nykyään saa ajaa ongelmitta. Tanska on myös taistellut usein niitä vastaan ja moni autonhakija käännytettiin aikoinaan Tanskan rajalta takaisin Saksaan keltaisten kilpien takia.
... joka taas johti siihen, mitä on luettavissa lainauksissani EU virallisiin lehtiin. Väitteet siitä, ettei koske esmes Tanskaa, Ruotsia tahi Suomea voi osoittaa samaa asiakirjaa osoittamalla 100% virheellisiksi.
EDIT. Nythän on lähtökohtaisesti kysymys siitä miten esmes suomalaisten virkapatrioottieen pitää noudattaa annettuja direktiivejä ja lakeja. Jos jollekulle autontuojalle tms. sattuu kohdille ns. "koppi" niin saletissa on hyvä pelata. Toki toivoisin, että "koppi" sattuisi minulle.Last edited by nullzwei; 20-02-2011, 23:29.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostEDIT. Nythän on lähtökohtaisesti kysymys siitä miten esmes suomalaisten virkapatrioottieen pitää noudattaa annettuja direktiivejä ja lakeja.
Odotellaan hetki vastausta ja sitten oikeusasiamiehen kautta uudelleen kysymään....Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Originally posted by Taky View PostEn tiedä koskeeko nettikyselyitä hallintomenettelylaki - tuskin, ainahan kysymykset voi "kadota" mutta kirjallista postilla tullutta ainakin koskee joten lähetin kirjallisen aiheesta kysymyksen Trafin Kari Wihlmanille.
Odotellaan hetki vastausta ja sitten oikeusasiamiehen kautta uudelleen kysymään....
Lähtökohtaisesti hallintoalamainen voi osoittaa tiedustelun vaikka savumerkeillä. Kyselyyn on vastattava asiallisesti. Luonnollisestikin asiaa tarkentavia kysymyksiä voi viranomaisvaltaa edustava tehdä ja niin voi vastata "vaikka savumerkeillä". Kannattaa myös -hallintomenettelylain lisäksi- mahdollisten jatkotoimenpiteiden vuoksi lukea hallintolainkäyttölaki.Last edited by nullzwei; 21-02-2011, 20:05.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostHienoa. KW ei tod. näk. itse laadi vastausta, mutta osoitettuna hänelle "joutuu" sen allekirjoittamaan.Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Originally posted by Taky View PostAivan, haetaan nyt "kommenttia" korkeimmalta taholta.
Kysymykseen:
"Pohjoismaisen sopimuksen perusteella siirtomerkein varustetulla ajoneuvolla voi käydä Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa edellyttäen, että ajoneuvo on liikennekelpoisessa kunnossa ja täyttää vierailumaan määräykset ajoneuvolle asetetuista mittarajoista ja veromääräykset."
"Siirtolupa voidaan myöntää Suomessa, jos lähtöpaikka on Suomesta eli siirtolupaa ei voi myöntää esim. välille Kööpenhamina - Helsinki."
"Pohjoismaissa järjestettäviin kilpailuihin voidaan kuitenkin myöntää siirtolupa, vaikka lähtöpaikka ei ole Suomi (esim. Ruotsissa ajettava ralli). Ajoneuvoa ei voi kuljettaa kilpailuun siirtoluvalla."
Eli mihin määräykseen/asetukseen/lakiin tms em perustuu?
Vastaus:
----------
Genevessä vuonna 1949 tehtyyn tieliikennettä koskevaan yleissopimukseen (SopS 11/1959) tai Wienissä vuonna 1968 tehtyyn tieliikennettä koskevaan yleissopimukseen (SopS 30/1986) liittyneessä muussa valtiossa kuin Suomessa vakinaisesti asuva luonnollinen henkilö saa tilapäisesti Suomessa käyttää omaa tarvettaan varten maahan tuomaansa sopimusvaltiossa rekisteröityä M1-, N1-, O1-, O2- tai L-luokan tai niihin rinnastettavan luokan ajoneuvoa enintään yhden vuoden maahantulopäivästä.
Kyseessä olevan säädöksen perusteella Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa voidaan vastavuoroisesti käyttää ulkomailla.
Siirtolupa voidaan myöntää rekisteröimättömään tai liikennekäytöstä poistettuun ajoneuvoon. Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan keskinäisen sopimuksen (Suomen säädöskokoelma n:o 550/86) perusteella Trafi on voinut ohjeistaa, että suomalainen väliaikainen siirtolupa on voimassa ja kelpaa myös edellä mainituissa valtioissa.
Muiden EU-maiden osalta Suomi ei voi olla varma kelpaavatko suomalaiset tilapäiset siirtomerkit myös muissa EU-maissa, koska niihin liittyvää lainsäädäntöä ei ole harmonisoitu.
Näin ollen Trafi ei ole voinut ohjeistaa, että suomalaiset siirtomerkit hyväksytään Pohjoismaiden ulkopuolella.
Johon jatkoa:
Tuostahan komissio on yksiselitteisesti ohjeistanut...
24.3.2007 EU:n virallinenlehti
"Komission tulkitseva tiedonanto toisesta jäsenvaltiosta peräisin olevien moottoriajoneuvojen rekisteröintimenettelyistä (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)(2007/C 68/04)"
"Väliaikaisilla rekisterikilvillä ja todistuksella varustetun ajoneuvon vapaa kulku voidaan estää vain liikenneturvallisuussyistä (esim. kuljettajan ajokunto, paikallisten liikennesääntöjen noudattaminen tai ajoneuvon kunto) tai jos ajoneuvoa on syytä epäillä varastetuksi taikka jos valvontaviranomaisilla on perusteltu syy epäillä todistuksen pätevyyttä."
Eli komission ohjeistus on yksisellitteinen, ne on hyväksttävä.
Näin ollen Trafin tulisi ohjeista rekisteröintitoimipaikkoja väliaikaisen rekisteröinnin osalta niin että ne myönnetään myös muualta kuin suomesta lähtevälle siirtoajolle.
Katsotaan mitä siihen reakoidaan.....Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
Comment