Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by HJP View PostMites, onko kenelläkään asiasta _oikeasti_ tietävällä mitään hajua, voiko tämmöinen pitää paikkansa:
Kuulin Suomalaiselta autonvälittäjältä, että tullista saisi tarvittaessa päätöksen päivän sisällä, kun kertoo seuraavaa:
1. Menee tullin tiskille verohakemuksen kanssa, tuo mukana muutaman verrokkiauton internetin myyntipalstoilta, kertoo oman näkemyksensä markkina-arvosta, ja sanoo että auto on myyty eteenpäin, ja kaipaisi siis veropäätöksen pikaisesti? Näin kuulemma olisi mahdollista saada päätös jopa samantien mukaan, tai seuraavana päivänä postissa, koska auton myyminen kesken verotuksen on kyseenalaista, varsinkaan kun uusi omistaja ei saisi näillä voimassaolevilla 3kk kilvillä ajaa...
2. Nullzwei: Onko tuon MAHTI-hintajärjestelmän antamat tiedot tullia sitovia? Eli jos teen tällä päivämäärällä MAHTI-haun autosta samoilla tiedoilla joilla haen sille veropäätöstä tänään tullin toimipisteestä, onko minulla siis todisteet siitä, mikä tulee maksimissaan olemaan ajoneuvon markkina-arvo tullin mielestä? Eli jos MAHTI antaa yleiseksi myyntihinnaksi esim. 16000e, tulli ei saisi tätä enempää lätkäistä päätöksen markkina-arvoksi?
3. Mites, toinen juttu koskien kilometrejä: Tullin käsitys vuosittaisesta ajomäärästä on tuo 18800km, mites jos autolla on ajettu vähemmän kuin tuo, mutta ei ole varma ajomäärästä vaikka alle 5v vanha auto onkin kyseessä? Voiko vapaasti ilman seuraamuksia raksia hakemuksesta kohdan "ei tiedossa", jolloin tulli soveltaa tuota 18800km sääntöä joka takaa tarvittaessa pienemmän veron?
2. MAHTI-hintajärjestelmä
Verotusarvon määräytymiseen vaikuttavat lisäksi ajoneuvon yksilölliset ominaisuudet. Verovelvollisen esittämä selvitys ajoneuvon arvosta otetaan myös huomioon ajoneuvoa verotettaessa.
MAHTIsta saatu käytetyn ajoneuvon hintatieto ei sido viranomaista verotuksen toimittamisessa, koska autoverolain mukaan ajoneuvon verotusarvosta ei voi saada sitovaa ennakkotietoa
3 a) tulli ruuvaa kilometrejä
3 b) kaksi virhettä
Comment
-
-
Originally posted by muggo View PostJa miksiköhän sitä kyseltiin, varsinkin jos oli pistetty raksiruutuun "Ajomäärä ei tiedossa" jolloin pitäisi mennä tosiaan sen 18k/vuosi mukaan.
BTW jokainen meikä auto on verotettu mittarilukeman perusteella, vaikka yhteen oli mittaristo vaihdettu ja kunnossa näkyi. No, ei voi mitään, oikeudessa mennään
Mikäli haluaa auton verotettavaksi 18800km per vuosi on siitä tehtävä erillinen vaatimus kirjallisesti. Paperiin on kirjoitettava VAADIN tullia käyttämään sen omaa kaavaa jne... Tullin edustaja tulee tarkastamaan auton ja valokuvaa sen. Samassa yhteydessä on parasta varmistaa että auto todellakin verotetaan laskukaavan mukaan eikä mittarilukeman. Eli autossa pitää olla jälkiä ja kulumaa jotta tullimies suostuu käyttämään laskentatapaa 18800km per vuosi.
Itse olen verottanut useamman auton juuri kyseisellä laskentamallilla. Pelkkä rasti ruutuun (todelliset kilometrit ei tiedossa) ei riitä vaan pitää olla erillinen vaatimus asiasta.
Comment
-
-
Eikai matkamittari pakollinen sentään ole? Eikäs sitä vanhemmista lintoista voi ainakin napata mittariston kylmän viileästi irti tullireissun ajaksi...
Originally posted by j328 View PostMikäli haluaa auton verotettavaksi 18800km per vuosi on siitä tehtävä erillinen vaatimus kirjallisesti. Paperiin on kirjoitettava VAADIN tullia käyttämään sen omaa kaavaa jne... Tullin edustaja tulee tarkastamaan auton ja valokuvaa sen. Samassa yhteydessä on parasta varmistaa että auto todellakin verotetaan laskukaavan mukaan eikä mittarilukeman. Eli autossa pitää olla jälkiä ja kulumaa jotta tullimies suostuu käyttämään laskentatapaa 18800km per vuosi.Last edited by nut; 26-10-2007, 18:53.BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Originally posted by nut View PostOlisi hauska nähdä mihinkä lakiin tämäkin paska perustuu että paljon ajetussa autossa pitää olla jotain päällepäin nähtävää kulumaa?
Taas kannustetaan tällä tempauksessa ihmisiä tuomaan hevonpaskaa ulkomailta, Saksan halvin = Suomen paras Ei mikään ihme, että se tuontiauto on niin surkea ihmisten mielessä. Toisaalta taas saat muutaman prosentin pois verosta maksimissaan jos ajoneuvosi tulkitaan huonokuntoiseksi, ristiriita?E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by HJP View PostMites, toinen juttu koskien kilometrejä: Tullin käsitys vuosittaisesta ajomäärästä on tuo 18800km, mites jos autolla on ajettu vähemmän kuin tuo, mutta ei ole varma ajomäärästä vaikka alle 5v vanha auto onkin kyseessä? Voiko vapaasti ilman seuraamuksia raksia hakemuksesta kohdan "ei tiedossa", jolloin tulli soveltaa tuota 18800km sääntöä joka takaa tarvittaessa pienemmän veron?E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Jo sataan kertaan todettu juttu:
Tullin autoverovirkailijoilla on bioninen katse. Pelkkää valmistenumeroa tuontipapereissa tuijottamalla näkemättä koko autoa ne heebot osaavat muutamassa sekunnissa tehdä täydellisen ajoneuvon kuntoarvion En tiedä missä tämä salainen koulu on, mutta luulisi sinne opinahjoon olevan autokauppiaittenkin puolesta tunkua. Ja katsastusasemien kuntotohtoreitten.
Comment
-
-
Originally posted by muggo View PostKyllä, ne kaksi autoa mitkä verotettiin pienemällä kuin vuotuinen suorite, käytiin katsomassa henk.koht pihalla ja otettiin valokuvia ja autoa tutkailtiin muutenkin eri malliin kuin tällä hetkellä, ekan auton tuonnista on kuitenkin 5v aikaa ja toisen 4v. Nykyäänhän ilmeisesti eivät edes vaivaudu pihalle autoa katsomaan? Tuolloin tarkistivat vielä runkonumeronkin ja sen ettei varusteista ole vahingossa unohtunut ruksia jotain.
Ainakin Helsingin Tullissa kävivät katsomassa ja tarkastamassa auton viimeksi 4kk sitten. Syynä tähän oli juuri vaatimus laskukaavasta 18800km per vuosi. Sama homma oli myös Helmikuussa 2007 toisen auton kohdalla.
Comment
-
-
Originally posted by j328 View PostAinakin Helsingin Tullissa kävivät katsomassa ja tarkastamassa auton viimeksi 4kk sitten. Syynä tähän oli juuri vaatimus laskukaavasta 18800km per vuosi. Sama homma oli myös Helmikuussa 2007 toisen auton kohdalla.
Kyllä minullakin käytiin aikoinaan katsomassa oikein pihalla asti väkisin (2003), mutta empä ole juuri enää 2004 jälkeen kuullut, että ilman erityistä vaatimusta kukaan olisi tullut tärisemään papereiden kanssa ulos.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Mistä saan selville tiedot siitä autosta mihin omaa autoa verotettaessa verrattiin, ei löytynyt netistä mitään....vero lapun takana oli vain yksi verrokki auto.
Tekis mieli löytää sen auton myyntitiedot yms. Ovatkohan käyttäneet sitä MARVOa mullekkin.Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by henri View PostMistä saan selville tiedot siitä autosta mihin omaa autoa verotettaessa verrattiin, ei löytynyt netistä mitään....vero lapun takana oli vain yksi verrokki auto.
Tekis mieli löytää sen auton myyntitiedot yms. Ovatkohan käyttäneet sitä MARVOa mullekkin.
Älä ihmettele, jos MARVO-haussa on vain KALLIITTEN autojen myynti-ilmoituksia. Ne halvat jotensakin sattuvat putoamaan haussa suoraan MARVO-viskaalin roskakoriin.Last edited by nullzwei; 29-10-2007, 16:29.
Comment
-
-
Originally posted by muggo View Postnull, eli ei paljoa parannusta siis (muuta kuin nimen muuttuminen) siitä aiemmasta autokauppojen listojen perusteella tehdystä Grey-Henin ylläpitämästä listasta?
Verotusarvo on yleensä määritelty Tullin käyttämillä tilastollisilla menetelmillä muun muassa käyttäen yksityisten tuottamia myyntihintaarvioita.
Verotusarvon määrittämisen osalta korkein hallinto-oikeus on joulukuussa 2006 antanut merkittävän ennakkopäätöksen. Päätös koski tilannetta, jossa arvion verotusarvosta oli tuottanut yksityinen yritys tilastollisin menetelmin. Päätöksessä katsottiin, ettei Tullilaitoksen menettely täyttänyt autoverolain ja Euroopan yhteisöjen perustamissopimuksen edellyttämää verotuksen syrjimättömyyden vaatimusta, kun verotusarvoa koskevan arvion perusteena olevien tietojen ja menetelmien oikeellisuudesta tullilaitos ja verovelvollinen eivät voineet saada tietoa.
Ps. Siis Hallinto-oikeuden vuosikertomuksessa lukee ihan selkeästi: tullihallitus ja verovelvollinen eivät voineet saada tietoa. Ja niin vain on kymmeniä tuhansia autoja verotettu aivan huuhaa-menetelmällä. Eivätkä näytä edes osaavan hävetä.Last edited by nullzwei; 29-10-2007, 16:55.
Comment
-
Comment