Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    Originally posted by teropa View Post
    nullzwei & Tozi

    Sepä tässä justiinsa on, että kun osa kansasta hyppii riemusta kun valtio on vihdoin antanut niille suffelia. Eikä tajua, mistä tässä oikeasti on kysymys.

    Tero
    No kertokaas Nullzwei, Tozi ja Teropa nyt sitten mistä on kysymys kun tunnutte niin hyvin sen tietävän?

    Tozi: Nyt en oikein ymmärrä tuota sun logiikkaa tehokkaasta, mutta vähäpäästöisestä autosta jotka "kärsivät" tästä päätöksestä.:think Eikös ne verot lasketa tehtaan antamien co-päästöjen pohjalta? Tästäkin olisi mielenkiintoista kuulla lisää eli avatkaa nyt hyvät herrat se sanallinen arkkunne.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3311
      • Kajjjaani

      Originally posted by jpeltoma View Post
      Mites toi kokonaismassa määriteltiin eikö sitä pystynyt korjaamaan katsastusasemalla? Vaiko pelkästään omaa massaa? Mieleen tulee heti uusi veronkierto kikka, revitään autosta kaikki liikenevä helposti lähtevä massa veke auton rekisteröintikatsastukseen ja mittautetaan massat siellä.
      Ja mitähän olis sellaista riisuttavaa joka todella laskee painoa niin, että sillä olisi jotain merkitystä:think.
      Jos sisustan purat niin sokee on katsastus inssi jos ei tajuu.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • eeki
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1966
        • HKI

        Originally posted by jpeltoma View Post
        Mites toi kokonaismassa määriteltiin eikö sitä pystynyt korjaamaan katsastusasemalla? Vaiko pelkästään omaa massaa? Mieleen tulee heti uusi veronkierto kikka, revitään autosta kaikki liikenevä helposti lähtevä massa veke auton rekisteröintikatsastukseen ja mittautetaan massat siellä.
        Kokonaismassaa ei tietenkään muuteta punnitsemalla, se tulee suoraan valmistajan ilmoituksesta. Vanhemmissa suomiautoissa kokonaismassa on laskettu kaavalla auton omamassa + istumapaikat x 75kg, näissä kokonaismassaa voi muuttaa ylöspäin rekisteritiedoista löytyvään suurimpaan teknisesti sallimaan massaan, mutta tämä ei tietysti auta veronkierrossa.
        Ducati 998 -02 //

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          Originally posted by NokiLeka View Post
          Tuohan tarkoittaisi sitä, että mikäli uusi auto maksaa Saksassa sen 100.000 niin siihen lasketaan ensin autovero esim.20% ja siitä alv (100.000 x 0,2 = 20.000 x 1,22 = 24.400) ja sen LISÄKSI pitäisi maksaa UUDEN auton arvonlisävero auton HANKINTAHINNASTA, eli (100.000 x 1,22 = 122.000) näin kokonaishinnaksi tulee siis 122.000 + 24.400 = 146.400 euroa.

          Eikös?
          Kyllä kyllä, juuri näin. Näinhän se menee nytkin käytettyjen tuontiautojen kohdalla, maksat autoverosta ALVn ja sitten se hankintahinnan ALV on maksettu ensirekisteröintimaahan. Tarkoitin siis sitä, ettet joudu maksamaan tuosta hankintahinnasta ENSIN saksan ALVia ja sitten vielä suomen ALVia toiseen kertaan, kuten tuosta sun ekasta viestistä ymmärsin, vaan sen auton voit ostaa gyntterin tiskiltä todellakin täysin taxfreenä eli alvittomana.

          Tuohon kysymykseen käytettyjen autojen verotuksen syrjimättömyydestä haluaisin kyllä jostain vastauksen. Eihän tuo nyt käy mitenkään järkeen että tullin lottokona jatkaa pyörimistä, ja lisäarvontaan laitetaan vielä veroprosentti

          Vitun vittu, lähden ens viikolla vuokraamaan jostain Tukholman gettolähiöstä luukun niin ei tartte tämmösiä verojakaan jännittää. muggohan sitä tais ehdotella btcf-kommuunin perustamista joskus
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

            En nyt oikein käsitä tätä joidenkin itkuvinkun perusteita. Esim. BMW:ltä halpenevat melko tehokkaatkin mallit kuten 272hv 530i (melko reilusti vieläpä) ja jopa 306hv 335i Coupe hieman! Mutta sitten henkilö, joka ajaa jollain 10 vuotta vanhalla ns. tavallisella autolla, alkaa itkemään, että uuden M6:n hinta nousee. Melkoinen looginen ristiriita. Pitäisikö siis M6:n verotusta rukata siten, että se on kaikkien ulottuvilla?

            Muutamia ajatuksia:

            - Autoverojärjestelmän muutoksella toteutuu nimenomaan kaksi asiaa: vähäpäästöisyyttä suositaan (kuten yleisesti muuallakin Euroopassa) ja autoverotusta kauttaaltaan kevennetään (lue: valtion välittömät ja välilliset autoverotulot laskevat).

            - Verotusjärjestelmän muutoksia ei tehdä nykyisen verotuksen kohteen määrän/laadun/ominaisuuksien ehdoilla, vaan nimenomaan tulevaisuutta ajatellen. Tuskin kukaan on niin lapsellinen, että oikeasti kuvittelee muutoksen perusteiden tulevan nykyisestä autokannasta (joka on muodostunut nimenomaan vanhan verotusjärjestelmän osaseurauksena). Pelkästään autojen polttoainetehokkuus paranee huimaa vauhtia koko ajan: esim. uusi 530i kuluttaa litroja vähemmän kuin muutaman vuoden ikäinen vastaava malli, vaikka on selvästi tehokkaampi. Ja sama kehitys varmasti jatkuu.

            - Uudessa käyttöverotusmallissa Suomi ottaa vähemmän radikaalin, ja kevyemmän, linjan kuin monet muut Euroopan maat. Käyttövero tulee olemaan 20 eurosta reiluun 600 euroon. Esim. Belgiassa, missä on eräs Euroopan nuorimmista autokannoista eikä hankintaveroa, käyttöverohaitari on jotain aivan muuta, reilusta 60 eurosta 3600 euroon vuodessa. Eikä tarvitse olla älyttömän isomoottorinen kippo, että n. 1000e/v heilahtaa pelkästään käyttöveroa. Ei sekään järjestelmä kaikkia tyydytä.

            Tottahan toki jokaisessa järjestelmässä on kehitettävää - tässäkin monelta osaa (tuo tuontiautojen verotussoppa varsinkin tulee jatkossa olemaan mielenkiintoista seurattavaa). Mutta kuten aiemmassa postauksessa jo totesin, hallituksen puheista sai viestin, että lähitulevaisuudessa on tulossa muitakin parannuksia, esim. käyttövoiman verotuksen muuttaminen. Luultavasti tässä ollaan portaittain luopumassa hankintaverotuksesta. Ja askel parempaan suuntaan on mielestäni tässä se koko pointti.
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

            Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

            Comment

            • Veiled
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 1130
              • Helsinki

              taitaa seuraava autoni sitten olla diisseli...

              -V-
              /// X6 35i AlpinWeiss ///

              Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

              www.automatrix.fi

              Comment

              • jeps
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1986
                • Espoo

                Originally posted by Veiled View Post
                taitaa seuraava autoni sitten olla diisseli...

                -V-
                Taitaa tulla aika monelle muullekki.. vaikka diisselin hintaa nyt kiristetäänkin lisää..
                Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  Originally posted by nut View Post
                  Kyllä kyllä, juuri näin. Näinhän se menee nytkin käytettyjen tuontiautojen kohdalla, maksat autoverosta ALVn ja sitten se hankintahinnan ALV on maksettu ensirekisteröintimaahan. Tarkoitin siis sitä, ettet joudu maksamaan tuosta hankintahinnasta ENSIN saksan ALVia ja sitten vielä suomen ALVia toiseen kertaan, kuten tuosta sun ekasta viestistä ymmärsin, vaan sen auton voit ostaa gyntterin tiskiltä todellakin täysin taxfreenä eli alvittomana.
                  Jep jep, pieniä väärinymmärryksiä puolin ja toisin

                  Tarkoitin tosiaan sitä, kun ostat uuden auton Saksasta tax free ja ensirekisteröit sen Suomeen niin ilmeisesti joutuu maksamaan alv:n kahteen kertaan Suomen valtiolle. Eli ensin maksat alv:n autoverosta ja sen lisäksi maksat alv:n auton hankintahinnasta. Otetaanpa esimerkki ihan elävästä elämästä:

                  Uusi e90 335d Touring, veroton hinta Saksassa n.39.000€ ja uusi autovero 21,8%. Tuot auton Suomeen ensirekisteröintiin, jolloin verotus suoritetaan seuraavasti:

                  39.000€ x 0,218 = 8.502€ x 1,22 = 10.372€
                  39.000€ x 1,22 = 47.580€
                  47.580€ + 10.372€ = 57.952€

                  Maksat siis veroja yhteensä 8.580€ + 10.372€ = 18.952€ joka on n.33% hankintahinnan päälle. Jos autojen nykyinen pyyntihinta Suomessa on 67.250€ (Ilta-sanomien listasta) ja se tulisi laskemaan 63.989 euroon, niin tuo uuden auton tuominen Saksasta jopa tuolla kaksinkertaisella alvilla tulisi n. 6000 euroa halvemmaksi kuin ostaa suoraan Suomesta ???
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • bmwci
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 58

                    Nyt kun tullin mukaan tuon verotuksen voi keskeyttää maksutta, mikäli ei vielä veropäätöstä autosta ole tullut ja verotus aloitettu ennen 2.11, niin mitäs sitten, jos sen keskeyttää?! Voiko auton sitten verottaa uuden verotusperusteiden mukaan heti ensi vuoden alussa, mutta liikenteeseen taas en sitä ennen saa?! Hieman sekaisin nyt.

                    Comment

                    • Rossifumi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1030
                      • Hamina

                      Originally posted by Juha325iX View Post
                      Aika hassua kun porukka valittaa siitä että M-sarjalaisten hinnat nousevat. Monellako teistä on realistiset mahdollisuudet ostaa sellainen?
                      Tähän suorastaan hieman provosoivaan kysymykseen on kyllä pakko vastata.

                      Kun nyt otetaan huomioon, että E34 M5:sta alkaa saamaan 7000€ hintaan joten väitän, että aika monella on realistinen mahdollisuus ostaa M-sarjalainen kyse onkin sitten sen jälkeen enää halusta.

                      Eli jos ämmäläisen haluaa niin kyllä jokaisen lompakolle on vaihtoehto olemassa.
                      Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                      On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                      Comment

                      • theelekrep
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1653
                        • Vantaa

                        Saattaa muuten vähän esim. Toyotan myynti tippua kun BMW 116i ja Toyota Auris 1.6L maksaa saman verran Tai on se 116 1000 euroa kalliimpi, mutta tarviiko enää tämän jälkeen kenenkään miettiä kumman ostaa?
                        e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                        Comment

                        • jeps
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1986
                          • Espoo

                          Originally posted by theelekrep View Post
                          Saattaa muuten vähän esim. Toyotan myynti tippua kun BMW 116i ja Toyota Auris 1.6L maksaa saman verran Tai on se 116 1000 euroa kalliimpi, mutta tarviiko enää tämän jälkeen kenenkään miettiä kumman ostaa?
                          Joo ei tarvis kahta kertaa miettiä kumman ottais
                          Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                          Comment

                          • odo
                            Newbiemmer
                            • Jan 2006
                            • 28
                            • Oulu

                            Originally posted by theelekrep View Post
                            Saattaa muuten vähän esim. Toyotan myynti tippua kun BMW 116i ja Toyota Auris 1.6L maksaa saman verran Tai on se 116 1000 euroa kalliimpi, mutta tarviiko enää tämän jälkeen kenenkään miettiä kumman ostaa?
                            Tai 3-sarjan dieseleitä alkaa saada Avensiksen hinnalla...

                            http://www.ollivainio.com

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              Niin, uusien autojen ostajille tämän on hyvä juttu, pääosin. Samalla rahalla saa enemmän, tai saman auton saa halvemmalla, unohtaen nuo mallisarjojen yläpäät. Meille, joilla ei koskaan ole varaa uuteen, niin edellytykset uuteen ovat entistä huonommat, kun olemassaolevan vanhan kaluston pito vaan kallistuu enemmän kuin uusien. Tosin vasta parin vuoden päästä mutta kuitenkin.

                              Mutta, näillä mennään kun ilmankaan ei pärjää...

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • Tctic
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2004
                                • 215
                                • Raahe

                                Siistiä! Kohta tulee vastaa enemmän bemareita kuin toyotia ja foorumillekin tulee vähintään tuhat uutta käyttäjää. *naur*

                                Jos nyt ihan vakavasti otetaan, niin bemareiden myynti pompsahtaa aivan varmasti, mutta kuinka paljon, sitä tuskin kukaan tietää.
                                Lähes autoton...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎