Originally posted by PARONI
View Post
Toisaalla (http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id84252.html) oli enemmänkin juttua aiheesta:
"Poliisin mukaan kokeen ainoa haittavaikutus oli se, että melko tai hyvin hitaasti ajavien osuus kasvoi hieman, mutta senkään ei nähty vaikeuttavan olennaisesti liikenteen sujuvuutta."
Tuo tarkoittaa suomeksi että liikenne mataa ja kakoo, mutta ei se meitä haittaa kun mehän emme tienpäällä ole koskaan menossa minnekään. Me vaan ajamme määrämittaisen vuoron ympäriinsä ja teemme reitin A:sta A:han.
Samalla tämä aivokääpiö, joka rummuttaa järjestelyn monistamisen tuomia suunnattomia etuja unohtaa "tutkimuksen" epätarkkuuden lisäksi mm. sen, että liikenteen hidastaminen tuo isoja kansantaloudellisia tappioita. Nyt olivat saaneet koepätkän kuukauden ajaksi hidastumaan 3 - 4 km/h. Talvi(sakotus)rajoitukset tekevät suunnilleen saman keskinopeuksille (muistan jostain luvut 87km/h kesällä ja 84 talvella), ja maksavat joka vuosi kymmeniä miljoonia kansantaloudellemme, vaikka niiden aikaansaamat laskennalliset onnettomuuskulusäästöt vähennetäänkin alkuperäisistä kuluista.
Kameravalvonnan ja talvirajoitusten vaikutus kun on sama, ihmiset pakotetaan pelolla ajamaan alle oikealta tuntuvan tilannenopeuden, ja samalla aiheutetaan kaiken maailman sivuvaikutuksia. Stressiä, ohitustarvetta, nykimistä, nukahtamisia rattiin, ja ihan euroissa laskettavia kansantalouden menetyksiä kasvaneesta matka-ajasta johtuen.
Eräässä Tiehallinnon raportissa tuota asiaa oli käsiteltykin, ja noiden mainittujen talvirajoitusten vaikutus oli raskaasti negatiivinen. Asia tosin oli ilmaistu ovelasti. Faktat oli: talvirajoitukset aiheuttavat 54MEUR menetykset matka-ajoista johtuen, säästävät ajoneuvojen kulutuksena/kulumisena 7MEUR, ihmishenkien säästyminen vähentää tuosta 25MEUR ja päästöt vähenevät 1MEUR, joten kokonaisuutena talvirajoitusten vaikutus on 22MEUR negatiivinen.
Tämä puettiin sanoiksi näin: "...talvinopeusrajoitukset maksavat ajokustannuslaskelmien valossa 22MEUR vuodessa. Toisaalta onnettomuuskustannukset ovat talvinopeusrajoitusten ansiosta 25MEUR pienemmät". Tuossa laskelmassa oli arvioitu mitä jos vuonna 2004 ei olisi ollut talvirajoituksia. Tuoreempien vuosien talvirajoituslaajennusten mukanaan tuomat lisäkustannukset kasvattavat entisestään talvisakotusrajoitusten vaikutusta.
Comment